AMD Ryzen 5 2600X och Ryzen 7 2700X testas av fransk hårdvarutidning

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5 2600X och Ryzen 7 2700X testas av fransk hårdvarutidning

Hårdvarutidningen Canard PC publicerar nu de första testerna med nya modeller i Ryzen 2000-serien, vilka bland annat kommer med förbättrade minneslatenser och högre klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ahh Reddit... källorna för all fakta i världen

är ju dock trevligt att se en 2600x gå om 1800x i spel, då pratar vi mer frekvens, och inte fler trådar. Medan samtidigt kunna producera bättre än 8600k i rå jobb. Sett till förväntat pris kan detta mao bli en rätt bra CPU. Får se om XFR tillkommer något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh Reddit... källorna för all fakta i världen

Vad löjlig du är. Reddit är mediet vilket budskapet spreds via. Källan verkar vara CanardPC Hardware summary.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Vad löjlig du är. Reddit är mediet vilket budskapet spreds via. Källan verkar vara CanardPC Hardware summary.

Behöver ju inte nödvändigtvis ha varit negativt menat

Permalänk
Medlem

Om man kan få upp 2700X i 4,4 GHz på alla trådar, med den förbättrade minneslatensen (och -bandbredden) som andra generationen verkar åtnjuta, så är det en okej uppdatering. Definitivt bättre än väntat men knappast groundbreaking såklart. Ett gött skutt framåt innan Zen 2 nästa år, då får vi se hur racet ser ut.
Ska bli så skoj om några år att hoppa upp från 4c/8t @ 4 GHz. Mumma!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

*Under* i5-8400 låter inte speciellt lockande men samtidigt betyder det att man är jämte skylake åtminstone. Då känns det som att Zen 2 kommer hinna ikapp Intel om inte "IceLake" eller vad nu deras nästa serie heter kommer med icke-försumbara förbättringar. Om nu Intel kan släppa något alls i år.

Permalänk
Medlem

Gissar att det inte är någon större vits att byta för oss som redan äger en Zen-prolle, men det var det nog ingen som förväntade sig heller. Det ska bli desto roligare att se hur det blir med nästa generation

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Bara bra att AMD börjar minska gapet till Intel och ger mer konkurrens på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

*Under* i5-8400 låter inte speciellt lockande men samtidigt betyder det att man är jämte skylake åtminstone. Då känns det som att Zen 2 kommer hinna ikapp Intel om inte "IceLake" eller vad nu deras nästa serie heter kommer med icke-försumbara förbättringar. Om nu Intel kan släppa något alls i år.

Ifall du menar IPC så är Sky/Kaby/Coffee Lake samma processorarkitektur det enda som skiljer dessa CPU åt är frekvenser och antal kärnor.

Ifall uppgifterna stämmer att Ryzen 2xxx har fått en liten IPC boost så är förmodligen Ryzen 2xxx ikapp Haswell serien.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Vad är det för mening med att testa, på ett moderkort som inte stöder xfr? Man kan nog inte dra några större slutsatser från det här testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Behöver ju inte nödvändigtvis ha varit negativt menat

Var det inte heller. Mycket info jag hittat via den siten faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall du menar IPC så är Sky/Kaby/Coffee Lake samma processorarkitektur det enda som skiljer dessa CPU åt är frekvenser och antal kärnor.

Ifall uppgifterna stämmer att Ryzen 2xxx har fått en liten IPC boost så är förmodligen Ryzen 2xxx ikapp Haswell serien.

Bör inte AMD ha högre IPC än Intel sett hur mycket högre frekvens Intel kör på sin Boost?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Bör inte AMD ha högre IPC än Intel sett hur mycket högre frekvens Intel kör på sin Boost?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej AMD har lite lägre IPC i5 8400 har en boost frekvens på 4 GHz på 1 kärna och ifall rykten stämmer så är Ryzen 2700X boost frekvens på 4,4 GHz för 1 kärna och 2700X kan fortfarande inte slå 8400 i spel det betyder att 2700X har sämre IPC.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Vad är det för mening med att testa, på ett moderkort som inte stöder xfr? Man kan nog inte dra några större slutsatser från det här testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte samma sak. Det är inte direkt dåligt utbud av moderkort med de andra styrkretsarna.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nej AMD har lite lägre IPC i5 8400 har en boost frekvens på 4 GHz på 1 kärna och ifall rykten stämmer så är Ryzen 2700X boost frekvens på 4,4 GHz för 1 kärna och 2700X kan fortfarande inte slå 8400 i spel det betyder att 2700X har sämre IPC.

Det verkar vara annat än IPC som påverkar AMDs spel prestanda releaterat till cache/pcie hantering.. Annars hade det slått igenm i cinebench mm. Vad gäller 4.4 så står det att XFR2 förmodligen inte fungerar så vilket frekvens den körts i vet vi inte.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Valet av moderkort är ju fruktavsvärt fel. What the Eff?? Mycket bättre om de kört på X370, så att de kunnat testa att vrida på klockfrekvensetna rejält. A320 har ju knappt VRM-faser eller dito kylning som räcker till att driva nuvarande Ryzen, så det här är lite som att lasta en container full med bly på en bergsget och sedan undra varför den välter.

Så det går varken säga bu eller bä om detta i nuläget, utan man måste, om man vill bli tagen seriöst av mig, invänta rediga tester. Det här var ju rent ut sagt ett stort skämt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Nej AMD har lite lägre IPC i5 8400 har en boost frekvens på 4 GHz på 1 kärna och ifall rykten stämmer så är Ryzen 2700X boost frekvens på 4,4 GHz för 1 kärna och 2700X kan fortfarande inte slå 8400 i spel det betyder att 2700X har sämre IPC.

Du menar att i spel presterar 8400 bättre.

IPC varierar beroende på applikation samt moderkort/minneshastighet etc. om jag inte misstar mig?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Är det inte konstigt att man inte har officiellt lanseringsdatum en månad före förmodat släpp? Är det normalt att man gör så?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Bör inte AMD ha högre IPC än Intel sett hur mycket högre frekvens Intel kör på sin Boost?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo man tycker ju de, men AMD är tyvärr inte bättre än såhär. Det märks att alla recensenter känt sig tvugna att stryka alla AMD-fanboys medhårs för att slippa kalabalik i trådarna. När vi i framtiden tittar tillbaka på ryzen och skylake/coffee lake kommer vi nog se att läget påminde en del om bulldozer kontra sandy/ivy bridge... Undantaget är väl att ryzen har betydligt högre energieffektivitet än bulldozer och kärnor är kärnor och inget snnat. Så någon katastrof är ju inte ryzen riktigt. Men faktum kvarstår att intel inte behöver göra speciellt mycket för att visa sitt övertag när väl det behövs och därför fortfarande har möjlighet att hela tiden ligga steget före AMD. Jag tvivlar på det, men jag hoppas att AMD kommer kunna gå om intel med zen 2, eller åtminstone ta jämna kliv. Men jag ser väldigt liten anledning att uppgradera nu om man sitter på en förhållandevis modern rigg.
Jag själv kommer nog uppgradera först när DDR5 blir standard. Sitter på i7 2600K men har inte datorn till något direkt krävande mer än spel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Valet av moderkort är ju fruktavsvärt fel. What the Eff?? Mycket bättre om de kört på X370, så att de kunnat testa att vrida på klockfrekvensetna rejält. A320 har ju knappt VRM-faser eller dito kylning som räcker till att driva nuvarande Ryzen, så det här är lite som att lasta en container full med bly på en bergsget och sedan undra varför den välter.

Så det går varken säga bu eller bä om detta i nuläget, utan man måste, om man vill bli tagen seriöst av mig, invänta rediga tester. Det här var ju rent ut sagt ett stort skämt.

Precis så, obefintligt stöd för XFR2 och allmänt kassa a320 moderkort med ofta inte allt för rolig prestanda på nuvarande ryzen... En fingervisning kanske men det blir bara dumt att dra några större slutsatser av det hela.

Edit: Tydligen så är x470 bara en rename/rebrand av X370, chipsetet är enligt utsago på pricken identiskt. Detta betyder att AMD artificiellt stryper XFR2 på X370 och enbart låter processorn aktivera det på X470 bord. Undrar hur länge det dröjer innan vi får se fulhack i EFI för att aktivera XFR2...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Precis så, obefintligt stöd för XFR2 och allmänt kassa a320 moderkort med ofta inte allt för rolig prestanda på nuvarande ryzen... En fingervisning kanske men det blir bara dumt att dra några större slutsatser av det hela.

Edit: Tydligen så är x470 bara en rename/rebrand av X370, chipsetet är enligt utsago på pricken identiskt. Detta betyder att AMD artificiellt stryper XFR2 på X370 och enbart låter processorn aktivera det på X470 bord. Undrar hur länge det dröjer innan vi får se fulhack i EFI för att aktivera XFR2...

Illa! Blä Nu påverkas man väl iofs inte om man överklockar... Men ändå, och X470-moderkorten ska väl ha striktare krav på kretsledningarna mellan CPU och RAM? Men som någon påpekade så finns det inget som säger att nuvarande X370-kort inte redan uppfyller kraven, så det blir spännande. Dock väldigt sorgligt om AMD går samma ruttna stig som Intel vad gäller artificiella skräp-begränsningar.

Jag hade gärna kört moddat BIOS, med då jag har OEM-licens så blir det tjafs.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Illa! Blä Nu påverkas man väl iofs inte om man överklockar... Men ändå, och X470-moderkorten ska väl ha striktare krav på kretsledningarna mellan CPU och RAM? Men som någon påpekade så finns det inget som säger att nuvarande X370-kort inte redan uppfyller kraven, så det blir spännande. Dock väldigt sorgligt om AMD går samma ruttna stig som Intel vad gäller artificiella skräp-begränsningar.

Jag hade gärna kört moddat BIOS, med då jag har OEM-licens så blir det tjafs.

Med lite tur så kanske någon tillverkare vill ha något x370 bord validerat för XFR2 och det kan tillåtas på så vis, dock vill säkerligen alla led sälja extra men jag tror en validering för xfr2 på x370 bord skulle vara det bästa ur ett PR perspektiv. Sen vette fasen om det egentligen finns något x370 bord med tillräckligt klen VRM för att inte palla 15-20w extra förbrukning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ifall du menar IPC så är Sky/Kaby/Coffee Lake samma processorarkitektur det enda som skiljer dessa CPU åt är frekvenser och antal kärnor.

Ifall uppgifterna stämmer att Ryzen 2xxx har fått en liten IPC boost så är förmodligen Ryzen 2xxx ikapp Haswell serien.

Det var prestanda som testades i artikeln så nej jag menar inte IPC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dilen4141:

Är du full eller? Läs nyheten innan du postar, samma test ju!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det verkar vara annat än IPC som påverkar AMDs spel prestanda releaterat till cache/pcie hantering.. Annars hade det slått igenm i cinebench mm. Vad gäller 4.4 så står det att XFR2 förmodligen inte fungerar så vilket frekvens den körts i vet vi inte.

I test som länkades så kör Ryzen 2700X med 1 kärna i 4,3 GHz, 2-5 kärnor 4,1-4,05 GHz, 6-8 kärnor 4-3,9 GHz och 2933 MHz RAM. Jag antar också att Intel i5 8400 inte körde med MCE då alla andra system verkar vara stock så i5 8400 turbo boost är 3,8 GHz vid 6 kärnor.

Skulle säga ganska bra förhållande att prestera bra för AMD då Intel också tjänar några % på snabbare RAM.

Så min poäng kvarstår Intel har bättre IPC generellt sett än Ryzen 2xxx serien

Skrivet av Bael:

Du menar att i spel presterar 8400 bättre.

IPC varierar beroende på applikation samt moderkort/minneshastighet etc. om jag inte misstar mig?

Ja IPC kan varierar beroende på applikation men moderkort spelar ingen större roll för IPC kan dock påverka boost frekvenserna.

AMD kör högre klockade minnen i testet så de har en fördel där Intel CPU klarar ganska enkelt högre frekvenser på RAM minnen och får också några % extra prestanda.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt riktigt bra latenser. L2 verkar vara nere på 12 cykler, vilket i så fall är samma som Skylake trots att L2 är större. Vad gäller huvudminnet har de knaprat in 10 ns av dem 25 som Intel låg före.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Med lite tur så kanske någon tillverkare vill ha något x370 bord validerat för XFR2 och det kan tillåtas på så vis, dock vill säkerligen alla led sälja extra men jag tror en validering för xfr2 på x370 bord skulle vara det bästa ur ett PR perspektiv. Sen vette fasen om det egentligen finns något x370 bord med tillräckligt klen VRM för att inte palla 15-20w extra förbrukning.

Det här är jag tveksam till. https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-X370-A/gallery/ Om jag inte tolkat det helt fel så är det 160A fördelat på 4 faser (de överta till höger är dedikerade till en eventuell GPU-del) så det kan bli problem vid strömspikar, inte för att faserna i sig inte fixar det, men spana in kylningen. Man får förmodligen ha en väldigt välventilerad låda och buntbanda fast en fläkt direkt över VRM-kylningen om den skall hållas sval nog.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fast och andra sådan, när man skannar QR-koden på CPUn på framsidan av tidningen så kommer man ju till Rick Astley - Never Gonna Give...
Antingen har ju AMD haft väldigt roligt när de skickade ut testexemlaren eller så är bilden åtminstone fake.
Så frågan är ju hur stor skopa salt man behöver använda.

Skanna själva => https://videocardz.com/75489/amd-ryzen-7-2700x-pictured-full-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här är jag tveksam till. https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-X370-A/gallery/ Om jag inte tolkat det helt fel så är det 160A fördelat på 4 faser (de överta till höger är dedikerade till en eventuell GPU-del) så det kan bli problem vid strömspikar, inte för att faserna i sig inte fixar det, men spana in kylningen. Man får förmodligen ha en väldigt välventilerad låda och buntbanda fast en fläkt direkt över VRM-kylningen om den skall hållas sval nog.

Har kört min 1800 såpass hårt att den konsumerat 250w, visst ökade tempen på vrm men inte direkt katastrofalt, låg under 60 fortfarande. Med andra ord finns det kort som klarar "en del" extra
Point taken dock, det finns x370 som är lite på den snåla sidan, borde ändå gå att eftervalidera bättre bord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::