Permalänk
Avstängd

3 fläktar från 1 uttag

Jag behöver mata 3 fläktar från 1 uttag på mitt nybygge. Har ej plats för en fläktkontroll.
Min tanke är att sätta dit en y-kabel 1->2 och sen en till lika dan på den ena kabeln igen för att få mina 3 uttag, funkar det?
Hittar ingen 1->3 kabel heller.

Har ett mITX kort så det är bara ett uttag förutom CPU fläkten.
Vill gärna få igång allt under morgondagen så vill inte beställa från nätet och behöva vänta till på onsdag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag blir nyfiken på vad det är för moderkort som bara har ett uttag. Låter lite även om det är mITX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Normalt sett fungerar det bra, men du bör kolla upp strömförbrukningen på fläktarna och kolla i moderkortets manual hur mycket du kan belasta fläktuttaget så du inte råkar överbelasta det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Jag blir nyfiken på vad det är för moderkort som bara har ett uttag. Låter lite även om det är mITX.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ett MSI Z370I gaming pro carbon.
Tycker också det är snålt med uttag. En för CPU:n plus en till övriga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Normalt sett fungerar det bra, men du bör kolla upp strömförbrukningen på fläktarna och kolla i moderkortets manual hur mycket du kan belasta fläktuttaget så du inte råkar överbelasta det.

0,12A och 1,44W
Kan inte hitta hur mycket moderkortet har på fläktuttagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Vi kan väl börja med "vad är det för fläktar du skall ha på"?
En 3000RPM Noctua drar 0,55A / 6,6W. Att montera tre som totalt INTE drar så mycket, borde därför inte vara något problem, kan man tycka.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

0,12A och 1,44W
Kan inte hitta hur mycket moderkortet har på fläktuttagen.

Lite slarvigt av MSI att inte specificera det kan man tycka.
0,12A är dock inte så mycket så det bör gå bra. Det blir 0,36A för alla tre fläktarna.
Som referens kan jag säga att fläktuttagen på mitt PRIME X370-PRO är specificerade till 1A, så där hade man kunnat koppla in upp till åtta fläktar av den typen utan att överbelasta något.

Permalänk
Avstängd

Det blir en trip till Netonnet imorgon så köper jag två y-kablar. Tack för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Det blir en trip till Netonnet imorgon så köper jag två y-kablar. Tack för hjälpen.

I.o.m. att du tänkt köpa på NetOnNet så gissar jag att det är 3-pins fläktar det handlar om (då detta är den enda jag hittar på deras sida)?

Du kanske redan har koll på detta, men en sådan splitter kan bara läsa varvtalet från ena fläkten, så se till att koppla splitter nr2 till den kontakt på splitter nr1 som har tre kablar, så här:

Finns även motsvarande adapter för 4-pin hos Kjelle och Webbis om det är PWM-fläktar du ska köra, samma princip gäller där.
Sen finns det 3-vägs 4-pin splitters t.ex. hos Inet men de har ju ingen butik i Västerås.

Ang. att inte få plats med fläktkontroll så har Noctua en väldigt liten för 4-pin, och Phanteks har en ganska liten hub som kan styra 3-pin från moderkortets PWM, något sådant borde du väl ändå ha plats för?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phukkitt:

I.o.m. att du tänkt köpa på NetOnNet så gissar jag att det är 3-pins fläktar det handlar om (då detta är den enda jag hittar på deras sida)?

Du kanske redan har koll på detta, men en sådan splitter kan bara läsa varvtalet från ena fläkten, så se till att koppla splitter nr2 till den kontakt på splitter nr1 som har tre kablar, så här:

https://i.imgur.com/nYnJrPG.png

Finns även motsvarande adapter för 4-pin hos Kjelle och Webbis om det är PWM-fläktar du ska köra, samma princip gäller där.
Sen finns det 3-vägs 4-pin splitters t.ex. hos Inet men de har ju ingen butik i Västerås.

Ang. att inte få plats med fläktkontroll så har Noctua en väldigt liten för 4-pin, och Phanteks har en ganska liten hub som kan styra 3-pin från moderkortets PWM, något sådant borde du väl ändå ha plats för?

Tack så hemskt mycket för svar. Fläktarna jag har är 3-pins så därför tänkte jag satsa på Netonnet kabeln.

Visa signatur