Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk

KÖP ETT CORSAIR K95!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenreapz:

KÖP ETT CORSAIR K95!

NEJ TACK!

Permalänk

@huttala: Tack för tipset! Blev ett Ducky one 2 Backlit full size, och jag är supernöjd! Riktigt snyggt och skönt att skriva på!
Nåt dom borde tänkt på är att de medföljande keykapsen inte är till för belysta tangentbord, men det är inte hela världen.

Dock verkar det som att problemet jag hade med mitt förra tangentbord (Tangentbordet hittas inte av datorn) inte verkar berott helt och hållet på tangentbordet, då problemet uppstår emellanåt ändå. Dock behöver jag enbart koppla loss och ansluta tangentbordet vid uppstart av datorn ibland, men inte vid uppstart av spel.
Vet nån en bra lösning på detta? Är det ett USB relaterat problem?

MVH
Patrik

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av patriksweden:

@huttala: Tack för tipset! Blev ett Ducky one 2 Backlit full size, och jag är supernöjd! Riktigt snyggt och skönt att skriva på!
Nåt dom borde tänkt på är att de medföljande keykapsen inte är till för belysta tangentbord, men det är inte hela världen.

Dock verkar det som att problemet jag hade med mitt förra tangentbord (Tangentbordet hittas inte av datorn) inte verkar berott helt och hållet på tangentbordet, då problemet uppstår emellanåt ändå. Dock behöver jag enbart koppla loss och ansluta tangentbordet vid uppstart av datorn ibland, men inte vid uppstart av spel.
Vet nån en bra lösning på detta? Är det ett USB relaterat problem?

MVH
Patrik

Kan ha att göra med hur inmplementeringen av NKRO på tangentbordet är uppsatt.
Vet att Ducky förr hade en DIP-switch för att ställa om till 6-KRO på tangentbordet för mer kombabilitet. Om de fortfarande har det vet jag inte då jag inte haft de nyare One tangentborden.

EDIT: Hitta en manual på Ducky One (1) där det står att DIP-switch nr 4 ska ställa om tangentbordet till 6-KRO och därmed blir kompabiliteten betydligt bättre. Har du fortfarande problem efter det är det nog din dator som strular och inte operativsystemet.

Skönt att du är nöjd med tangentbordet iaf, hoppas mitt tips hjälper och gör din ännu mer nöjd.

Här finns en länk till manualen för Ducky One (1) jag googla fram lite snabbt.
http://www.duckychannel.net/download/user_manual/one_usermanu...

Permalänk
Medlem

Hej,

Har just byggt ihop min första dator och är på jakt efter ett trådlöst minimalistiskt 80% mekaniskt tangentbord. Tanken är att datorn ska stå i vardagsrummet kopplad till tvn och främst användas för att bild- och videoredigering, skriva på, surfa samt spela (dock ej på någon typ av seriös nivå). Ett tangentbord som jag tittat mycket på och gillar är Varmilo VA88M, men det faller bort då det ej är trådlöst.

Mina krav/önskemål är följande:
Krav
Trådlöst
Storlek 80%
Bakgrundsbelyst
Mekaniskt
"Clean" design och kulör, gärna enfärgat och utan störande tillverkarlogga
Ljudnivå som ej väcker grannarna

Önskemål
Fysisk Layout ISO
Att det står ÅÄÖ på tangenterna

Budget
Min budget för detta är ca 1500-2000kr, men gärna mindre om möjligt.

Vore grymt om någon hade lust att guida mig till rätt val.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av itsants:

Hej,

Har just byggt ihop min första dator och är på jakt efter ett trådlöst minimalistiskt 80% mekaniskt tangentbord. Tanken är att datorn ska stå i vardagsrummet kopplad till tvn och främst användas för att bild- och videoredigering, skriva på, surfa samt spela (dock ej på någon typ av seriös nivå). Ett tangentbord som jag tittat mycket på och gillar är Varmilo VA88M, men det faller bort då det ej är trådlöst.

Mina krav/önskemål är följande:
Krav
Trådlöst
Storlek 80%
Bakgrundsbelyst
Mekaniskt
"Clean" design och kulör, gärna enfärgat och utan störande tillverkarlogga
Ljudnivå som ej väcker grannarna

Önskemål
Fysisk Layout ISO
Att det står ÅÄÖ på tangenterna

Budget
Min budget för detta är ca 1500-2000kr, men gärna mindre om möjligt.

Vore grymt om någon hade lust att guida mig till rätt val.

Jag rekommenderar Varmilo varmt (går ju säkert att skaffa en trådlös "dongle" för trådlösheten), eller kontakta varmilo direkt (en.varmilo.com) och hör om de har VB88M på gång.

Men eftersom du har ställt tydliga och specifika krav så försökte jag hitta ngt som uppfyllde dito.
Eftersom du vill ha ett ganska stort (för oss tb-nördar) tangentbord (TKL), ÅÄÖ och inte vill bygga själv (antar jag) så begränsar det utbudet rätt så rejält.

Kanske Corsair K63 kunna passa? Det uppfyller på pappret dina funktionella krav (om det är "Clean" design eller inte får du avgöra själv )
(Ljudnivån känner jag dock inte till för denna brädan.)

Nämnas kan väl att Corsair inte har "standard" på tangentstorlekarna på nedersta raden, så funderar du på eftermarknads-tangenter begränsas utbudet avsevärt.

P.S. Fundera på om VB69M/VB68M (Blåtandsversionen av VA68/VA69) kanske kan vara ett alternativ för dig, med MX Silent switchar är det riktigt tyst, bra (för stock) keycaps och aluchassi D.S.

P.P.S https://caps-unlocked.com/ har ett varmilo grupp-köp på gång, du kanske kan höra med dem, eller om du vill hålla dig inom Sverige: hör med maxgaming.se vad de kan ta hem åt dig.

PS
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag rekommenderar Varmilo varmt (går ju säkert att skaffa en trådlös "dongle" för trådlösheten), eller kontakta varmilo direkt (en.varmilo.com) och hör om de har VB88M på gång.

Men eftersom du har ställt tydliga och specifika krav så försökte jag hitta ngt som uppfyllde dito.
Eftersom du vill ha ett ganska stort (för oss tb-nördar) tangentbord (TKL), ÅÄÖ och inte vill bygga själv (antar jag) så begränsar det utbudet rätt så rejält.

Kanske Corsair K63 kunna passa? Det uppfyller på pappret dina funktionella krav (om det är "Clean" design eller inte får du avgöra själv )
(Ljudnivån känner jag dock inte till för denna brädan.)

Nämnas kan väl att Corsair inte har "standard" på tangentstorlekarna på nedersta raden, så funderar du på eftermarknads-tangenter begränsas utbudet avsevärt.

P.S. Fundera på om VB69M/VB68M (Blåtandsversionen av VA68/VA69) kanske kan vara ett alternativ för dig, med MX Silent switchar är det riktigt tyst, bra (för stock) keycaps och aluchassi D.S.

P.P.S https://caps-unlocked.com/ har ett varmilo grupp-köp på gång, du kanske kan höra med dem, eller om du vill hålla dig inom Sverige: hör med maxgaming.se vad de kan ta hem åt dig.

Tack för ett grymt svar Felion! Tror jag går vidare på Varmilo-spåret, men tack för tips av det andra tangentbordet också. Ska se över VB68 som du tipsade om, men skulle kännas lite trist att bli av med F1-12.

Vad innebär det i praktiken att ha en usb-dongle till tangentbordet? Kopplas den in där usb-kabeln annars kopplas in i tangentbordet och drivs via tangentbordets batteri? Vad skulle skillnaden bli i praktiken på ett VA88 med dongle jämfört med ett VB88 (när det släpps)?

Permalänk
Avstängd

Rekommendera mig ett tangent bord som är likt "SteelSDeries 6GV2 MX Black".

Har haft det i flera år på jobbet och är riktigt nöjd.
Tar gärna emot rekommendationer på liknande tangentbord.
Krav: Fullstort med numerisk del, mekaniskt, ej trådlöst, svart och inga onödiga lampor.

Skulle behöva ett till tangentbord men ser att min modell har utgått och ersatts av något som ser ut som rekvisita från en Star Wars film...
Mitt tangentbord har tre Led's (Num, Caps och Scroll).

Den nya modellen som Inet rekommenderar heter "Apez 150" Varje knapp är belyst med en egen Led, tangentbordet ser ut som en Prideflagga.

SteelSeries 6Gv2 Marknadsfördes som ett tangentbord det gick fort att skriva på och där man kan trycka ner flera knappar samtidigt utan att det bråkar (har funkat perfekt)

Apex 150 marknadsförs lite annorlunda: Speltangentbord med över 16 miljoner olika färgkombinationer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jopp<3:

Rekommendera mig ett tangent bord som är likt "SteelSDeries 6GV2 MX Black".

Har haft det i flera år på jobbet och är riktigt nöjd.
Tar gärna emot rekommendationer på liknande tangentbord.
Krav: Fullstort med numerisk del, mekaniskt, ej trådlöst, svart och inga onödiga lampor.

Skulle behöva ett till tangentbord men ser att min modell har utgått och ersatts av något som ser ut som rekvisita från en Star Wars film...
Mitt tangentbord har tre Led's (Num, Caps och Scroll).

Den nya modellen som Inet rekommenderar heter "Apez 150" Varje knapp är belyst med en egen Led, tangentbordet ser ut som en Prideflagga.

SteelSeries 6Gv2 Marknadsfördes som ett tangentbord det gick fort att skriva på och där man kan trycka ner flera knappar samtidigt utan att det bråkar (har funkat perfekt)

Apex 150 marknadsförs lite annorlunda: Speltangentbord med över 16 miljoner olika färgkombinationer.

Vilket som helst (nästan) från 1a posten i tråden under avsnittet "Rekommenderade Märken" skulle nog funka för dig, beroende på budget.

Men för att underlätta för dig:
t.ex.
Ducky One 2
Varmilo 109M
CM Masterkeys L
Filco Majestouch 2
Realforce 105UB

Vill du komma lite billigare undan så funkar säkert Deltaco Gaming Mekaniskt också (N-key rollover).

Störst utbud (inom Sverige) hittar du enligt min förutfattade mening på maxgaming.se

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag är på jakt efter ett nytt tangentbord men har helt tappat kollen på vad som gäller..

Det bästa vore ett trådlöst TKL-tangentbord med röda brytare och gärna RGB då all annan skit har det och det går synca snyggt då. Är det någon som har något tips? Budget kvittar mer eller mindre.

Edit: Dedikerade mediaknappar är även ett plus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunkan90:

Hej!

Jag är på jakt efter ett nytt tangentbord men har helt tappat kollen på vad som gäller..

Det bästa vore ett trådlöst TKL-tangentbord med röda brytare och gärna RGB då all annan skit har det och det går synca snyggt då. Är det någon som har något tips? Budget kvittar mer eller mindre.

Edit: Dedikerade mediaknappar är även ett plus.

Jag gör det lätt för mig och citerar från posten fyra poster ovanför din: "Kanske skulle Corsair K63 kunna passa? Det uppfyller på pappret dina funktionella krav"

Permalänk
Medlem

@anon257891: Kikade lite på det innan.. Nackdelen är bara att det ser riktigt förjävligt ut enligt mitt tycke och smak..

Jag har verkligen ingen koll på vilka möjligheter som finns, men det går inte att bara köpa ett avskalat tangentbord sen köpa egna keycaps till det och få det som en vill?

Permalänk
Medlem

@anon257891: Kollade lite på https://www.inet.se/produkt/6608263/logitech-g-pro-mechanical..., någon åsikt eller tanke kring det? Inte trådlöst. Inte medieknappar. Men kompakt och RGB. Kollade även lite på https://caps-unlocked.com/ som jag ser att du länkat här ovan. Finns de med nordisk layout? Hittar inget nu när jag står på jobbet i alla fall..

Permalänk

Hej! Har tänkt skaffa ett tangentbord för just nu framförallt Fortnite gaming. Spelar i dagsläget med ett Deltaco https://www.inet.se/produkt/8906486/deltaco-gamingtangentbord....
Det här är jag ute efter:
Mekaniskt
RGB
Okomplicerad mjukvara
Inte för klickiga och högljuda brytare
Snabb aktiveringstid
Inte för klumpigt
Budget är inte bestämd men högst strax över 1000kr (-1200kr).
Skulle uppskatta hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WaldenKing:

Hej! Har tänkt skaffa ett tangentbord för just nu framförallt Fortnite gaming. Spelar i dagsläget med ett Deltaco https://www.inet.se/produkt/8906486/deltaco-gamingtangentbord....
Det här är jag ute efter:
Mekaniskt
RGB
Okomplicerad mjukvara
Inte för klickiga och högljuda brytare
Snabb aktiveringstid
Inte för klumpigt
Budget är inte bestämd men högst strax över 1000kr (-1200kr).
Skulle uppskatta hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Deltacos Mekaniska RGB Tangentbord ryms inom din budget, kanske kan vara något?

(Jag uppfattade dina krav som: RGB, >6KRO, Mekaniska (Linjära brytare), USB-anslutning, gärna så billigt som möjligt, ISO fysisk layout, Nordisk/Svensk visuell layout, Fullstorlek)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Hej! Har tänkt skaffa ett tangentbord för just nu framförallt Fortnite gaming. Spelar i dagsläget med ett Deltaco https://www.inet.se/produkt/8906486/deltaco-gamingtangentbord....
Det här är jag ute efter:
Mekaniskt
RGB
Okomplicerad mjukvara
Inte för klickiga och högljuda brytare
Snabb aktiveringstid
Inte för klumpigt
Budget är inte bestämd men högst strax över 1000kr (-1200kr).
Skulle uppskatta hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Beroende på val av switchar så kan du köpa ett färdig monterat kbd75 för 1400-1500:-. Strax över budget, men ett fenomenalt tangentbord som du kommer kunna ha i många år framöver.

https://kbdfans.myshopify.com/collections/new-arrival/product...

Skulle även överväga Varmilo VA88M, finns med diverse olika brytare här:
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va88m-light-grey-...
Även detta strax ovanför budget, men jag skulle absolut säga att det är värt.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har idag en Gigabyte force k83 som jag är väldigt nöjd med. Däremot har jag nu börjat använda två system parallellt och letar därför efter en lösning som tillåter mig att dela mitt tangentbord. Jag spelar inte så mycket så det mekaniska för mig är mest för "komfort".

Min första instinkt är att hitta ett trådlöst mekaniskt tangentbord som tillåter simultan uppkoppling till flera system och enkel växling mellan systemen (genom en knapptryckning), och är i övrigt är likvärdigt mitt nuvarande.

Jag testade det dyra Logitech G613 men det var väldigt trögt, upplevelsen var generellt väldigt plastig och det gick inte att växla mellan systemen på ett enkelt sätt.

Finns det något sådant tangentbord eller måste jag gå för en usb-hub och isåfall, kan ni rekommendera någon som lämpar sig för tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Hej,

Jag har idag en Gigabyte force k83 som jag är väldigt nöjd med. Däremot har jag nu börjat använda två system parallellt och letar därför efter en lösning som tillåter mig att dela mitt tangentbord. Jag spelar inte så mycket så det mekaniska för mig är mest för "komfort".

Min första instinkt är att hitta ett trådlöst mekaniskt tangentbord som tillåter simultan uppkoppling till flera system och enkel växling mellan systemen (genom en knapptryckning), och är i övrigt är likvärdigt mitt nuvarande.

Jag testade det dyra Logitech G613 men det var väldigt trögt, upplevelsen var generellt väldigt plastig och det gick inte att växla mellan systemen på ett enkelt sätt.

Finns det något sådant tangentbord eller måste jag gå för en usb-hub och isåfall, kan ni rekommendera någon som lämpar sig för tangentbord?

Vill du ha en mjukvarubaserad lösning så skulle du kunna kolla in t.ex. Synergy (finns säkert andra liknande program). Har inte testat det själv men kan kanske vara något.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Vill du ha en mjukvarubaserad lösning så skulle du kunna kolla in t.ex. Synergy (finns säkert andra liknande program). Har inte testat det själv men kan kanske vara något.

Vill inte ha det. Har redan undersökt det men ett av mina system är inte kompatibelt med det. Vill ha en hårdvarulösning som vad beträffar bägge systemen upplevs som ett USB-trådat tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Vill inte ha det. Har redan undersökt det men ett av mina system är inte kompatibelt med det. Vill ha en hårdvarulösning som vad beträffar bägge systemen upplevs som ett USB-trådat tangentbord

Alright, antar att det skulle bli något liknande denna då. Kan säkert finnas smidigare lösningar, men det bör fungera för ändamålet.

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Alright, antar att det skulle bli något liknande denna då. Kan säkert finnas smidigare lösningar, men det bör fungera för ändamålet.

Finns det inget tangentbord som skulle fixa mina önskemål, alltså utan att jag ska behöva använda någon switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Finns det inget tangentbord som skulle fixa mina önskemål, alltså utan att jag ska behöva använda någon switch?

Corsair släppte ju ganska nyligen sitt K63 som är trådlöst, och man ska med det tangentbordet ha möjlighet att ansluta till en enhet antingen via en liten USB-dongel eller direkt via Bluetooth. Kanske skulle fungera att använda dongeln till ett system och köra via Bluetooth till det andra och då bara switcha på tangentbordet vilken anslutning man vill köra på. Om detta faktiskt fungerar i praktiken vet jag inte, men bör gå att kolla upp!

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett k63 och det tangentborded lider av någon typ av resonans som är sjukt irriterande. Skulle inte rekommendera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag köpte ett k63 och det tangentborded lider av någon typ av resonans som är sjukt irriterande. Skulle inte rekommendera det.

Tack. Jag tror inte att det skulle enkelt gå att växla mellan system på det tangentbordet ändå

Permalänk
Inaktiv

@mkl:
Tror nog att de flesta blåtandstangentbord löser det. Mitt "Iqunix F60" (blåtand) har t.ex. stöd för växling mellan fyra olika enheter.

"Anne pro" m.fl. borde också lösa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@mkl:
Tror nog att de flesta blåtandstangentbord löser det. Mitt "Iqunix F60" (blåtand) har t.ex. stöd för växling mellan fyra olika enheter.

"Anne pro" m.fl. borde också lösa detta.

Tack. Ska kolla upp dem. Om du har andra specifika namn uppskattas det också. Det är inte riktigt så att de flesta blåtandstangentbord kan lösa det. Inte vad jag har erfarit i varje fall. Dessutom vill jag ju veta med säkerhet att det går innan jag köper.

Men, vet du om de bluetooth-tangentbord som tillåter växling också går att koppla till med USB dongel? Bluetooth-mjukvaran brukar nämligen krångla på ett av mina två system.

Permalänk
Medlem

Hej,

Skulle behöva lite tips och råd i tangentbordsdjungeln.
Sitter i dagsläget med ett Ducky Shine 4 (MX Red) samt ett nyinköpt Qisan Magicforce 68 (Oetermu Blue).
Köpte MF68 för att dels prova på blå brytare men framförallt för att se om en mindre formfaktor kunde passa mig.
Över lag är jag väldigt nöjd med MF68 (efter byte av keycaps) men det är två saker som stör mig. Dels att de bytt plats på AltGr och Fn men även avsaknaden av <>-tangenten.
Så jag tänkte försöka hitta ett annat tangentbord i samma storlek och det är här ni kommer in.

Krav
Storlek: 60-69 key
Brytare: Bruna eller blå
<>-tangent på "ISO-plats"
AltGr på sin normala plats

Önskemål
Piltangenter
Fysisk Layout: ISO
Bakgrundsbelyst

Budget
Ca 2000:- men kan betala mer om så krävs.

Övrigt:
Inga problem med DIY.

Användningsområde:
Främst kodknackande (Emacs) på en linux-dator där 95% av interaktionen sker via tangentbordet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ohjay:

Hej,

Skulle behöva lite tips och råd i tangentbordsdjungeln.
Sitter i dagsläget med ett Ducky Shine 4 (MX Red) samt ett nyinköpt Qisan Magicforce 68 (Oetermu Blue).
Köpte MF68 för att dels prova på blå brytare men framförallt för att se om en mindre formfaktor kunde passa mig.
Över lag är jag väldigt nöjd med MF68 (efter byte av keycaps) men det är två saker som stör mig. Dels att de bytt plats på AltGr och Fn men även avsaknaden av <>-tangenten.
Så jag tänkte försöka hitta ett annat tangentbord i samma storlek och det är här ni kommer in.

Krav
Storlek: 60-69 key
Brytare: Bruna eller blå
<>-tangent på "ISO-plats"
AltGr på sin normala plats

Önskemål
Piltangenter
Fysisk Layout: ISO
Bakgrundsbelyst

Budget
Ca 2000:- men kan betala mer om så krävs.

Övrigt:
Inga problem med DIY.

Användningsområde:
Främst kodknackande (Emacs) på en linux-dator där 95% av interaktionen sker via tangentbordet.

Varmilo VA69M uppfyller alla dina krav (Beställ från candy-keys eller en.varmilo.com: och vill du hålla dig inom rikets gränser: prata med maxgaming om de kan ta hem din VA69M med de brytare du vill ha (och med de caps som du önskar)).

Vill du bygga själv så borde t.ex. KBD661 vara det du söker. Andra DIY är t.ex. LFK78

(Och med lite kreativ programmering av brädan så uppfyller vilken GH60-PCB/bräda som helst dina krav och önskemål)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Varmilo VA69M uppfyller alla dina krav (Beställ från candy-keys eller en.varmilo.com: och vill du hålla dig inom rikets gränser: prata med maxgaming om de kan ta hem din VA69M med de brytare du vill ha (och med de caps som du önskar)).

Vill du bygga själv så borde t.ex. KBD661 vara det du söker. Andra DIY är t.ex. LFK78

(Och med lite kreativ programmering av brädan så uppfyller vilken GH60-PCB/bräda som helst dina krav och önskemål)

Tackar för tipsen. Ska kolla upp dem lite mer noggrant.
Kanske ska börja med ett Varmilo och sedan testa att bygga ett när jag vant mig ytterligare vid den lilla formfaktorn och vet exakt vad som passar mig i storlek och funktion.

Permalänk

Är detta tangentbord bra, prisvärt och hållbart?
https://www.inet.se/produkt/6607921/logitech-g610-orion-red-m...

Skickades från m.sweclockers.com