Permalänk
Medlem

Q-code 61 Efter bios updatering

Hej hej hallå!
Jag skulle verkligen behöva hjälp av er här på forumet. Min bror har ett Asus ROG Maximus VIII som fungerat kanon.

Idag uppdaterade vi bios till den senaste versionen då han ej gjort detta sedan 2015. När det var klart så postar datorn inte utan ger en q-kod 61.

Har försökt med att återställa Cmos med den fysiska knappen. Lagt in en ny version av bios på en sticka och försökt med att flasha från den utan någon tur. Några tips på vad vi kan göra?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Har du testat att flasha tillbaka till ett äldre BIOS?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Uppdaterar ni 'bara för att ha det senaste (vilket inte alltid betyder att det är bättre) ' eller uppdaterar ni för att ni måste för någon specifik funktion??

Under en dators livstid så är BIOS-uppdateringen det momentet som riskerar att bricka moderkortet permanent i förtid - därför gör man det inte i onödan utan endast när moderkortstillverkarna påbjuder det som en kritisk uppdatering (tex. batteri management för att batterier inte skall brinna eller åldras i förtid) eller uppenbar felfunktion som man själv är drabbad av det och vet att en senare BIOS-version åtgärdar det

Permalänk
Medlem

Är det inte dual bios på dom korten?
Då borde det inte vara några problem.
Så kika igenom manualen ordentligt så kanske det löser sig.

@xxargs: med tanke på alla säkerhetsbrister på Processorerna de senaste generationerna så är ett nytt Bios absolut att föredra då de täpper till de flesta av dessa.

Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Uppdaterar ni 'bara för att ha det senaste (vilket inte alltid betyder att det är bättre) ' eller uppdaterar ni för att ni måste för någon specifik funktion??

Under en dators livstid så är BIOS-uppdateringen det momentet som riskerar att bricka moderkortet permanent i förtid - därför gör man det inte i onödan utan endast när moderkortstillverkarna påbjuder det som en kritisk uppdatering (tex. batteri management för att batterier inte skall brinna eller åldras i förtid) eller uppenbar felfunktion som man själv är drabbad av det och vet att en senare BIOS-version åtgärdar det

Har uppdaterat bios på alla mina datorer när nya versioner har kommit ut , jag har aldrig brickat ett moderkort , detta på över 20års tid och 15-20 tal moderkort.

Gör man rätt med rätt bios så är det liten risk.

Usb sticka , rätt bios , ladda in , reset bios efter uppdatering och låt den ladda klart innan reset.

Funkar för mig o alla jag känner som gort det.

Till Ts kolla så du har rätt bios och gör rätt. Testa ta ut cmos batteriet och testa igen.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb