Biostar avtäcker moderkort med Intels styrkretsar B360 och H310

Permalänk
Melding Plague

Biostar avtäcker moderkort med Intels styrkretsar B360 och H310

Lanseringen av Intels billigare styrkretsar för Coffee Lake närmar sig, men redan nu tar Biostar bladet från munnen och listar fyra modeller på sin webbplats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Här går det undan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

*Insert vanligt Sweclockers klagande på intels styrkretsar*

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

*Insert vanligt Sweclockers klagande på intels styrkretsar*

Tycker du inte att det är märkligt hur lång tid det har tagit? z370 kom ju ut snabbt, vad är det som hållt tillbaka b360 så pass länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

*Insert vanligt Sweclockers klagande på intels styrkretsar*

"B360?.. De snor AMDs idé!!!"

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kanske inte jätteintressant för Sweclockers medlemmar, eftersom överklockningsfunktionaliteten är artificiellt begränsad på de här styrkretsarna. Det suger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kanske inte jätteintressant för Sweclockers medlemmar, eftersom överklockningsfunktionaliteten är artificiellt begränsad på de här styrkretsarna. Det suger.

Nja kanske inte, men det kan öppna upp för lite billigare moderkort som kan kombineras ihop med 8100/8400 till lite roliga budgetbyggen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nja kanske inte, men det kan öppna upp för lite billigare moderkort som kan kombineras ihop med 8100/8400 till lite roliga budgetbyggen

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det finns inte mycket poäng med att välja Z-serien om man inte kombinerar det med en K-prolle. Så till budgetbyggen är det ju bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

*Insert vanligt Sweclockers klagande på intels styrkretsar*

*insert vanligt bortförklaring av intel fanboys här*

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Var fan på tiden och om man kan skala av en femhundring på ett kitt med 8100 och 8400 då är dom mycket intressantare cpu´s och ligger där b350 + 2200g/2600 ligger pris/prestanda mässigt men man får oc funktion och lite mer prestanda över alla trådar på amd och minor ipc fördel till intel

Är fan helt sanslöst att det tagit sådan tid att få fram moderkorten när äldre modeller skulle kunna hantera dessa cpu om man ignorerar 8700k som tar mer ström än dom flesta i amd´s gamla FX serie som alla gnällde var så strömhungriga och mer än 1800x som man kan köra på 320 bräda för femhundra kr

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nja kanske inte, men det kan öppna upp för lite billigare moderkort som kan kombineras ihop med 8100/8400 till lite roliga budgetbyggen

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, jag gissar att det finns ett gäng byggare (inklusive mig själv) som väntar på att få bygga en god spelburk på 8400 med ett rimligt prissatt moderkort i mITX. Gissar att min byggs i höst med ett nytt 1150 eller 1160 kort. Yngsta sonen skall få en lanburk som han kan släpa fram o tillbaka. Well well, time will tell.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nja kanske inte, men det kan öppna upp för lite billigare moderkort som kan kombineras ihop med 8100/8400 till lite roliga budgetbyggen

Skickades från m.sweclockers.com

Z370 moderkort går hitta för 1090kr. Dessa moderkort lär hamna på 6-700kr så det är ju knappt en märkbar skillnad på en hel speldator. Man förlorar dessutom förmågan att överklocka om man i framtiden uppgraderar till en k processor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Var fan på tiden och om man kan skala av en femhundring på ett kitt med 8100 och 8400 då är dom mycket intressantare cpu´s och ligger där b350 + 2200g/2600 ligger pris/prestanda mässigt men man får oc funktion och lite mer prestanda över alla trådar på amd och minor ipc fördel till intel

Är fan helt sanslöst att det tagit sådan tid att få fram moderkorten när äldre modeller skulle kunna hantera dessa cpu om man ignorerar 8700k som tar mer ström än dom flesta i amd´s gamla FX serie som alla gnällde var så strömhungriga och mer än 1800x som man kan köra på 320 bräda för femhundra kr

FX 9590 ca+100w mot 8700K https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Vad drar en 8700k i 4,7-5GHZ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad drar en 8700k i 4,7-5GHZ?

Väldigt lite tbh.

5.2GHz och GTX 1080.

5.2 drar rätt mycket mer än 5GHz dock.
Och ej värt extra prestandan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lord_vasagos:

Var fan på tiden och om man kan skala av en femhundring på ett kitt med 8100 och 8400 då är dom mycket intressantare cpu´s och ligger där b350 + 2200g/2600 ligger pris/prestanda mässigt men man får oc funktion och lite mer prestanda över alla trådar på amd och minor ipc fördel till intel

Är fan helt sanslöst att det tagit sådan tid att få fram moderkorten när äldre modeller skulle kunna hantera dessa cpu om man ignorerar 8700k som tar mer ström än dom flesta i amd´s gamla FX serie som alla gnällde var så strömhungriga och mer än 1800x som man kan köra på 320 bräda för femhundra kr

8700k som tar mer ström än dom flesta i amd´s gamla FX serie"
Stämmer ju inte för 5 öre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Z370 moderkort går hitta för 1090kr. Dessa moderkort lär hamna på 6-700kr så det är ju knappt en märkbar skillnad på en hel speldator. Man förlorar dessutom förmågan att överklocka om man i framtiden uppgraderar till en k processor.

Jag kika på för skojs skull efter billigaste Z moderkortet jag kunde hitta i lager hos en seriös ÅF till.skylake och kabelake och detta var det jag hittade https://new.webhallen.com/se/product/258350-ASUS-Prime-Z270-P... så 829kr på kampanj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag kika på för skojs skull efter billigaste Z moderkortet jag kunde hitta i lager hos en seriös ÅF till.skylake och kabelake och detta var det jag hittade https://new.webhallen.com/se/product/258350-ASUS-Prime-Z270-P... så 829kr på kampanj.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det går inte köra en coffelake processor i.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men det går inte köra en coffelake processor i.

Nä måttstock över pris för att se vilket pris som z370 kan komma att kosta så kan man ta en äldre generation och jämföra.

Det jag ville kolla var ifall ett z370 kan komma och kosta 6-700kr såsom du sade, jag hittar dock inga tecken på det i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Tycker du inte att det är märkligt hur lång tid det har tagit? z370 kom ju ut snabbt, vad är det som hållt tillbaka b360 så pass länge?

Skickades från m.sweclockers.com

z370 kom ju med den nya generationen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

z370 kom ju med den nya generationen...

Vad är din poäng?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Vad är din poäng?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom kan inte släppa en cpu utan fungerande moderkort... att dom släpper något nytt som komplimenterar senare är väl inget konstigt?
Vad är problemet liksom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nä måttstock över pris för att se vilket pris som z370 kan komma att kosta så kan man ta en äldre generation och jämföra.

Det jag ville kolla var ifall ett z370 kan komma och kosta 6-700kr såsom du sade, jag hittar dock inga tecken på det i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var enligt mig väldigt tydligt att jag syftade på korten som nyheten handlar om när jag skrev inlägget du citerade. Men alltid är det någon ska misstolka. Om ett b350 moderkort hamnar på 650kr så tycker jag inte det är värt att vänta på det när ett Z370 redan i november gick att få för 999kr. Vänta 5 månader och köpa ett sämre moderkort för att spara 350kr när man bygger en speldator.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det var enligt mig väldigt tydligt att jag syftade på korten som nyheten handlar om när jag skrev inlägget du citerade. Men alltid är det någon ska misstolka. Om ett b350 moderkort hamnar på 650kr så tycker jag inte det är värt att vänta på det när ett Z370 redan i november gick att få för 999kr. Vänta 5 månader och köpa ett sämre moderkort för att spara 350kr när man bygger en speldator.

Du jag misstolkade dig när jag läste. Jag trodde du menade att z370 skulle kosta 6-700kr så my bad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där med minnesplatser... Spelar det någon roll om det finns två eller fyra platser? Det bästa är väl att ha två stycken 8 Gb - snarare än fyra stycken 4 Gb (om man nu vill ha 16 Gb), eller har jag missat något?

(fast det är klart, för dem som redan sitter på fyra moduler, så.. men ändå)

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

8700k som tar mer ström än dom flesta i amd´s gamla FX serie"
Stämmer ju inte för 5 öre.

Såg nått test jag inte hittar igen och det stämmer som du säger skulle möjligen vara 83xxE i rätt scenario annars var det test när alla kärnor inte belastades fullt ut eller jag som såg fel på nått ...fan jag som var så nära att nå spec nirvana

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det där med minnesplatser... Spelar det någon roll om det finns två eller fyra platser? Det bästa är väl att ha två stycken 8 Gb - snarare än fyra stycken 4 Gb (om man nu vill ha 16 Gb), eller har jag missat något?

För prestandan menar du?

Moderkort med två minnesplatser tar max 32GB totalt medans med fyra kan du få 64GB.
Annars är fyra mindre moduler ofta billigare än två större, framför allt när man går upp i storlek.

Man skulle kunna populera med två moduler för att få två platser fria för att kunna uppgradera ... men jag är inte säker på om inte då måste skaffa likadana moduler som de man redan har. Någon som vet?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

För prestandan menar du?
Annars är fyra mindre moduler ofta billigare än två större, framför allt när man går upp i storlek.

Man skulle kunna populerar med två moduler för att få två platser fria för att kunna uppgradera ... men jag är inte säker på om inte då måste uppgradera till likadana moduler. Någon som vet?

Ja. Det är väl större chans att kunna skruva upp hastigheten på två moduler än på fyra.. jag tänker.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det där med minnesplatser... Spelar det någon roll om det finns två eller fyra platser? Det bästa är väl att ha två stycken 8 Gb - snarare än fyra stycken 4 Gb (om man nu vill ha 16 Gb), eller har jag missat något?

(fast det är klart, för dem som redan sitter på fyra moduler, så.. men ändå)

.

Köper du ett moderkort med 4 platser kan du ju välja att köra 8+8GB och få 16Gb. Sen efter några år kan du köpa 8+8 till och få 32GB. Kör du ett moderkort med bara två platser kan du ju inte nyttja dom om du vill uppgradera till 32GB.
Sen kan du ju få i dubbelt så mycket ram om du har 4 platser.
Sen är det ju som du säger oftast rekommenderat att köra två st om man satsar på hög frekvens. Men det brukar ju inte spela så stor roll om man kör ram i 3,2ghz eller 3,8ghz.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Köper du ett moderkort med 4 platser kan du ju välja att köra 8+8GB och få 16Gb. Sen efter några år kan du köpa 8+8 till och få 32GB. Kör du ett moderkort med bara två platser kan du ju inte nyttja dom om du vill uppgradera till 32GB.
Sen kan du ju få i dubbelt så mycket ram om du har 4 platser.
Sen är det ju som du säger oftast rekommenderat att köra två st om man satsar på hög frekvens. Men det brukar ju inte spela så stor roll om man kör ram i 3,2ghz eller 3,8ghz.

Sant och klokt talat

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3