Som många nämner så är förväntningarna tyvärr i botten. Samtidigt finns det någon form av gnista inombords som hoppas att man fick till en fullträff. Tänker man tillbaka under åren så har man haft många timmar roligt i Battlefield.
Som några nämnt så ska det vara så jäkla "casual" nu för tiden. Alla ska vara lika bra. Ingen får vara bättre än någon annan. Allt är nerdummat. Det är säkert framforskat att detta får folk att köpa och spela spelet en längre tid och på så sätt ökar chanserna till att spelaren spenderar pengar. Gäller särskilt den yngre generationen som troligtvis inte har upplevt hur det är att bli totalutpangad i CS eller Quake och behövt kämpa en aning för att bemästra spelet. Nu ska det vara en quick-join knapp för att komma in på en server snabbt. Det ska vara medaljer och poäng som flyger över hela skärmen för att man ständigt ska få den där elektroniska bekräftelsen som icke-nördar istället kämpar ihop via Facebook.
En sak som jag brinner för är community-drivna spelservrar. Jag var en av många som hjälpte till att driva Webhallens BF-servrar under BC2, BF3, BF4 och Hardline (japp...). Jäklar vad kul vi har haft det. Vi hade personer som tillsammans höll på med utveckling kring servrarna. Backendsystem som lyssnade av händelser, frontendsystem för att administrera servrarna offline och verktyg för att plocka ut statistik. Vi hade hackathon där folk träffades i verkliga livet(!). Vi hade allmänna träffar för alla som hjälpte till att administrera servrarna och var på besök hos DICE. Detta är bara få exempel på varför jag tycker det är så viktigt att bygga communities kring ett spel. Framförallt så är det ett suveränt att få folk att fortsätta spela spelet. Man hittar sina favoritservrar som man spelar på.
Hela fokuset på serverdelen verkar försvinna mer och mer efter varje titel. I BF1 verkar det knappt vara möjligt att sköta sin server alls. Istället slutar vi upp med massa officiella DICE-servrar som inte administrerats sedan medeltiden. Mötte någon härlig kille eller tjej som under tre kartor satt i den allmänna chatten och förklarade hur bra person Hitler var. Nä, det är tråkigt och jag tycker mycket av den personliga biten försvinner när allt ska vara auto-matchmaking. Men det är bara min åsikt och det kanske mycket väl är så majoriteten av folket bara snabbt vill hitta en server.
Något man varit riktigt usel på länge är hur man sköter spelet. Det tar lång tid att trycka ut småfixar och kommunikationen har knappt varit existerande. Minns ni dart-buggen i BF3? Hur många månader hade vi inte den? Där vi serveradministratörer istället behövde skriva tillägg för att slaya/kicka folk som nyttjade den. Jag förstår att detta har med utveckling och teknik att göra, att man vill samla ihop många bugfixar/features tillsammans och istället släppa en stor release som man kan testa igenom ordentligt (vilket sällan märks). Men det är inte hållbart att släppa fixar varannan månad. Folk tröttnar, det händer ingenting. Om konsol är boven i dramat så prioritera PC som Overwatch gör. En annan personlig gissning är att utvecklingsteamet jobbar vidare på nästa titel och att det endast är få personer som gör det mest nödvändiga för att gnället inte ska bli för stort.
Sedan stör jag mig riktigt mycket på att man släpper DLC:s innan spelet ens kommit. Det blir som att man tar ett färdigt spel och styckar upp det för att kunna ta ut mer pengar för det. Men återigen, det är säkert uträknat av någon med riktigt fräna kläder. Om det är det bästa sättet att hålla sina kundbas glad går ju att diskutera. Man släpper DLC:s med jämna mellanrum så spelet ska "hålla" tills nästa titel, för då ska man fram med plånboken igen. Stor skillnad mot exempelvis Overwatch där man fortsätter pumpa ut material och faktiskt vill att spelet ska hålla sig i liv länge. Fortfarande inget DLC där märkligt nog.
Mycket gnäll men det är nog för att man så gärna vill att det ska lyckas. Jag tänkte skriva ett stycke om e-sport också men det blir nog för mycket. Incursion-initiativet (BF1) är ett steg i rätt riktning och det verkar ändå finnas lite intresse från EA/DICE och inte zh1nt0s "BF4 kommer inom några månader vara det störta e-sportspelet". Men det förtutsätter ju att spelet man bygger det på är vettigt.