Fel på Rega Brio-R. Input önskas.

Permalänk

Fel på Rega Brio-R. Input önskas.

Hej!

Är helt grön på vad som händer i en stärkare och tänkte höra vad som kan vara fel på min (väldigt kära) Brio.

Först och främst, sedan jag köpte den (beg) har den gett ett litet *popp* i högtalarna när jag startar den. Var orolig i början. Har sedan inte brytt mig men anat att det inte ska vara så.

Den har aldrig krånglat utöver det men i morse när jag drog igång den vaknade inte högra kanalen. Stängde av, startade igen, allt funkade som vanligt. Vid en senare omstart vaknar ingen kanal, jag får bara ett svagt brus när jag höjer (vrider alltid ned volymen vid avstängning). Stänger av, låter vila nån minut, startar, bara vänster kanal vaknar. Stänger av och kopplar ur allt.

Det luktar väl lite reläproblem och kan det vara så att det tidigare *poppet* och det som hänt idag kanske inte är helt separata bekymmer?

Förslag på åtgärd?

Permalänk
Hedersmedlem

De absolut vanligaste felen på modern elektronik är dåliga lödningar och kondensatorer som tar slut. Kan mycket väl vara felet här också. Har du googlat och sett om den modellen har något typiskt fel?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har inte hittat en enda tråd ang trasiga Brio (från halvbreda modellen och framåt). De kan humma lite i amerikanska elnät, annars finns inga typiska fel vad jag hittat. Toppmodellen Elicit-R verkar det sämre med, men varken Brio-R eller Elex-R verkar vara problembarn.

Har gläntat på locket (jag vet jag vet, inga fingrar ned i lådan utan kunskap) och allt ser jättefint ut. Inga svullna kondensatorer. Inget som ser bränt ut. Noll tecken på läckage runt kondensatorerna.

Men jag funderar mkt på det där *poppet* när man startat den. Om en lätt impuls når högtalarna innan reläerna slår på 5 sek efter start så känns det som att något varit galet. Den signalvägen bör väl vara stängd tills reläerna slår på eller? Kanske har jag påfrestat någon komponent väldigt hårt varje gång jag satt på den i och med detta?