Arduino eller Raspberry Pi?

Permalänk
Medlem

Arduino eller Raspberry Pi?

Hej

För mitt gymnasiearbete (och för en ev. ny hobby) har jag tänkt att jag ska syssla lite med programmering av hårdvara. En liten robot, ett mini-automationssystem eller liknande ser det ut att bli men jag har ingen kunskap om varken Arduino eller RPi. Systemet ska klara att kontrollera >5 servomotorer och helst >3 motorer. Insignaler är inte lika viktiga men några hade varit bra. Jag undrar då vilket system som jag bör köra på om man ska ägna sig åt ett sådant projekt.

Jag kan hyfsat mycket C#, grunderna i Python och lite av några få mindre PLC språk. RPi använder Python, vilket verkar kan bli svårt att förstå samtidigt som det känns onödigt att ha en hel "dator" med ett operativsystem som kör olika program istället för att bara helt enkelt ha ett program på hela systemet. Dessutom ser C ut att vara mycket enklare att förstå för mig eftersom det språket jag kan bäst är C# Arduino ska tydligen vara det bättre valet om man bara vill kontrollera servomotorer, motorer eller liknande men det är här jag behöver er hjälp. Ska jag köra på Arduino eller RPi? Vilka "shields" eller ytterligare delar kan jag behöva?

Just nu är jag bara medveten om Arduino och RPi men tveka inte att skriva om har ni andra förslag.

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte mycket om skillnaderna mellan RPi och Arduino men jag skulle vilja hävda att det inte nödvändigtvis är enklare att lära sig C om man kan C# jämfört med att lära sig Python om man kan C#. I vissa avseenden är C# mer likt Python än C.

Sedan behöver man inte riktigt kunna något specifikt språk för att syssla med automation, syntax för att genomföra specifika saker kan man söka fram längst vägen. Det viktiga är att förstå vad man vill styra och hur, och klura ut själva logiken i systemet man bygger.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Jag kan inte mycket om skillnaderna mellan RPi och Arduino men jag skulle vilja hävda att det inte nödvändigtvis är enklare att lära sig C om man kan C# jämfört med att lära sig Python om man kan C#. I vissa avseenden är C# mer likt Python än C.

Sedan behöver man inte riktigt kunna något specifikt språk för att syssla med automation, syntax för att genomföra specifika saker kan man söka fram längst vägen. Det viktiga är att förstå vad man vill styra och hur, och klura ut själva logiken i systemet man bygger.

Det är nog sant att hårdvaran är viktigare än mjukvaran i detta fall. Vad jag egentligen behöver hjälp med är vad jag ska köpa. Har jag några problem med programmeringen kan man, som du skriver, söka upp på internet. Om jag skulle sakna tillräckligt många in och utgångar är det ju inget man kan fixa genom att fråga någon.

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag Arduino. Största ”nackdelen” är att internminnet är begränsat så man kan ju inte lägga in hur stora program som helst. Har dock inte haft problem med detta än(kör en Mega som har mer minne).
Båda får ju jobbet gjort så det är väl bara att välja den du tror att du kommer lyckas genomföra projektet med.
Har du planerat att styra med ett UI, mus, tangentbord så är ju Pi lättare att fixa detta på även om det går med Arduino(kommunikation över ethernet, seriell typ).
Angående eventuella shields så beror det på vad du ska ha för motorer men spana in vad som finns på Kjell och co, de har ju en hel del. De har ju även en nybörjarbok om Arduino som kanske kan vara något att läsa, har inte läst den själv men har fått för mig att den är rätt ok.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Jag tycker att det är ganska stor skillnad på dem. Om du bara ska styra servomotorer kommer det antagligen gå snabbare att få det gjort med arduinon däremot kommer den inte kunna göra så mycket mer då(det finns shields och moduler man kan köpa till för att utöka funktionaliteten). Med en rpi så är det som sagt en dator så du kan bygga en liten webbserver och styra allt, går även att koppla in skärm direkt osv.

Tror nog att jag skulle rekommendera arduinon om du bara ska styra motorer/servon men om du har tänkt att utveckla det till något mer kanske en rpi är bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en del mindre projekt med arduino och kan varken C eller C#, det är inte speciellt svårt att hitta exempelkod och sedan ändra detaljer till det du vill så det tror jag inte är ett hinder för dig. Hade du tänkt ha den batteri driven? Känns spontant som att arduinon borde dra mindre ström då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

Jag har gjort en del mindre projekt med arduino och kan varken C eller C#, det är inte speciellt svårt att hitta exempelkod och sedan ändra detaljer till det du vill så det tror jag inte är ett hinder för dig. Hade du tänkt ha den batteri driven? Känns spontant som att arduinon borde dra mindre ström då.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det blir en robot så kommer den vara batteridriven, men om det blir en station eller liknande är det ju smidigt att koppla in med sladd.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att det är två helt olika enheter.

RPi: En minidator som kör linux, väldigt versatile men något jobbigare att installera och konfigurera. Även lite dyrare och drar lite mer ström. Bra om man vill göra mer än en sak samtidigt då den är relativt kraftfull.

Arduino: Mikrokontroller som är mer inriktad på att göra en enda grej. Ganska svag och strömsnål, enklare att komma igång med men kan bli lite begränsad om man vill göra lite mer avancerade saker.

Som ett exempel har jag t ex 2 arduinos hemma för att mäta temperatur och ladda upp till en server medan jag har en RPi som mediaspelare. För robotar och dyliky hade jag nog kört på en Arduino så att man inte behöver ett gigantiskt batteri. Ett tips är att kolla ebay efter arduino kopior, jag köpte mina för ca 45kr st.

Permalänk
Medlem

Är det några kits som ni rekommenderar eller ska man handla allt separat? Funderar på att beställa från www.banggood.com