Permalänk
Medlem

@Peppar2014:

Manuellt har jag jag tänkt flytta allt ändå för jag ska nog inte spara allt, utan undrar mer om det går att spara på parity-disken temporärt och att det sedan blir redundant när de andra diskarna flyttar över? Att Unraid kostar pengar gör inget.

Har du några förslag på andra mjukvaror som kan göra samma sak och är lika enkla?

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av supersnubben:

@Peppar2014:

Manuellt har jag jag tänkt flytta allt ändå för jag ska nog inte spara allt, utan undrar mer om det går att spara på parity-disken temporärt och att det sedan blir redundant när de andra diskarna flyttar över? Att Unraid kostar pengar gör inget.

Har du några förslag på andra mjukvaror som kan göra samma sak och är lika enkla?

FreeNas, NAS4FREE eller OVM(Open Media Vault).

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av supersnubben:

@Peppar2014:

Manuellt har jag jag tänkt flytta allt ändå för jag ska nog inte spara allt, utan undrar mer om det går att spara på parity-disken temporärt och att det sedan blir redundant när de andra diskarna flyttar över? Att Unraid kostar pengar gör inget.

Har du några förslag på andra mjukvaror som kan göra samma sak och är lika enkla?

Du kan inte spara data på paritetsdisken, men du kan ha 1 data disk utan paritetsdisk, och då kan du lagra på den, och sedan lägga till en paritetsdisk efteråt

Permalänk
Medlem

Har problem med VM Ubuntu då Ubuntu är inställt på Svenska, VNC svenskt tangentbord men att få @ är stört omöjligt. E-mojs och annat skräp kan man klistra in men få till ett sketet @ med alt eller shift går inte.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@yrfhar: Kollat denna tråd? -> https://lime-technology.com/forums/topic/44894-vm-keyboard-la...

Med lite tur är det bara att trycka edit på din ubuntu vm-> välja advanced -> och välja rätt vnc keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av spitkicker:

@yrfhar: Kollat denna tråd? -> https://lime-technology.com/forums/topic/44894-vm-keyboard-la...

Med lite tur är det bara att trycka edit på din ubuntu vm-> välja advanced -> och välja rätt vnc keyboard

Tyvärr, hade det redan ställt in på svenskt vnc keyboard och även provat engelska och finska. Men inget @ och det ställer till det när man ska logga in på olika ställen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Började utvärdera UnRAID i helgen och jag känner mig rätt positiv nu inledningsvis. Funderar faktiskt på att låta min riktiga NAS byta från FreeNAS till just UnRAID med. Systemet jag utvärderar med, en HP N54L med 4GB ECC RAM, 3st 1TB diskar och en 4TB, ger inga roliga prestandasiffror men kan förstås vara pga låg RAM-mängd förstås.

Lite synd att ZFS inte används bara. Är väl FreeNAS stora fördel för mig.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar freenas ger låga prestanda siffror på grund av lite minne.
Unraid är betydligt mindre minnes känsligt än freena, det är ZFS filsystemet i sig i freenas som kräver mycket minne för att funka bra (ju mer lagring=mer minne för att funka bra).

Visst unraid kan kräva mängder med minne om man kör många/ett par mer krävande wm´s men det gäller ju även freenas.
Uraid har btrfs som har liknande funktioner som zfs dvs skydd mot bitrot.
Tyvärr är det en bra bit kvar till att vara lika säkert utan buggar/etc som zfs finns gott om trådar på limetechs forum (unraid) om folk som haft problem med btrfs som kan vara allt ifrån försvunna filer till filer som ej går att radera o till och med hela partioner som istort sett slutat fungera.

Så inget jag vill använda eller rek ännu med andar ord så kör med xfs som filsystem med unraid (reiserfs går det med men är äldre och xfs funkar lika bra/bättre så).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grizzly666:

Jag antar att du menar freenas ger låga prestanda siffror på grund av lite minne.
Unraid är betydligt mindre minnes känsligt än freena, det är ZFS filsystemet i sig i freenas som kräver mycket minne för att funka bra (ju mer lagring=mer minne för att funka bra).

Visst unraid kan kräva mängder med minne om man kör många/ett par mer krävande wm´s men det gäller ju även freenas.
Uraid har btrfs som har liknande funktioner som zfs dvs skydd mot bitrot.
Tyvärr är det en bra bit kvar till att vara lika säkert utan buggar/etc som zfs finns gott om trådar på limetechs forum (unraid) om folk som haft problem med btrfs som kan vara allt ifrån försvunna filer till filer som ej går att radera o till och med hela partioner som istort sett slutat fungera.

Så inget jag vill använda eller rek ännu med andar ord så kör med xfs som filsystem med unraid (reiserfs går det med men är äldre och xfs funkar lika bra/bättre så).

FreeNAS har inga prestandaproblem här, men då körs den på en Dell PowerEdge T20 med 2x8GB ECC och en Xeon E3 1225 V3. Maxar min nätverksanslutning till och från den. N54L har jag kört både XPenology och ZFS tidigare, dock med 8GB RAM, och då har den också legat kring max för nätverket. Har iofs en 2GB ECC sticka liggandes någonstans samt 2 2x4GB icke-ECC kit. Men föredrar förstås ECC när det är möjligt.

Är mest utvärdering just nu, men lutar åt att skaffa licens. Men troligen kommer jag inte vilja köra på N54L, T20'n är snål på lagring så blir att klura ut någon lösning. FreeNAS-systemet är tänkt att få köra så länge diskarna fungerar.

Riktigt kul att testa något nytt, och speciellt när det kändes så bra redan från början också.

Och blir att köra med xfs tills vidare, standardalternativet dessutom. Så länge jag kör dubbla system så lagrar jag det viktiga på FreeNAS-systemet men hoppas verkligen Limetech satsar på ett säkrare system med.

Permalänk
Medlem

Någon som har lyckats med att sätta upp en nextcloud dockeri Unraid?

Permalänk
Medlem

Hm. efter 90 dagar så frös mitt system och fick göra en kall omstart. Parity check och sedan en hel del mappar i share som var borta. Läste på deras forum att en stop och start av raiden (array) kan hjälpa och parity check startade igen efter igångsättande så håller tummarna. Hjälper inte det så ska man starta om och ytterligare en 1,5 dagars parity check.

Fungerar det inte så är ju vitsen för mig med Unraid helt förbrukad om en systemkrash tar bort mappar. Det plughin som ställde till det var: CA Cleanup Appdata. Fick innan ta bort Zoneminder som också fick systemet att frysa.

Hur är det med FreeNas. Försvinner filer där med vid tex ett strömavbrott. Själv har jag dock en UPS som klarar 30 minuter och stänger ner systemet rent, så just strömavbrott är ett icke problem för mig personligen men bra för andra att veta som inte vill bli av med viktiga filer. Har förresten själv ytterligare en 1TB speglad backup på det viktigaste till en Synology och även backup till One Drive så gråter inga floder om det inte går att få tillbaka mina mappar men lite besviken blir jag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nej, en omstart lyckades heller inte återskapa alla mina mappar. Då är ju frågan om man vågar ha Unraid till lagring när det är osäkert. Hur är det med FreeNas?

Skrivet av Zarper:

@-=fredrik=-: Finns många alternativ att välja mellan och vad som är rätt för dig är svårt att säga. Men skulle vilja klargöra att en av huvudfunktionerna med ZFS är dess förmåga att klara av oväntade strömavbrott. Till skillnad från vanliga filsystem (icke Copy On Write) så skriver inte ZFS över data innan den nya datan är färdigskriven och filsystemet är alltid intakt. Det mesta du kan bli av med är det som höll på att skrivas när strömmen gick. Så även om en UPS är väldigt trevligt och rekommenderat, så är det mycket mindre viktigt än med de flesta andra filsystem.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Antar att du citerade mig mer för innehållet än för min åsikt. Men FreeNAS använder OpenZFS och det ska inte påverkas av en krasch/frysning. Mer än att den data som höll på att skrivas för tillfället går förlorad.

Sen finns det inget filsystem som tar bort behovet av backups. Oförutsedda buggar och hårdvara som går sönder kommer man aldrig undan ifrån.

Permalänk

Hej, har nyligen börjat pilla runt med unRAID, och har lite frågor gällande cache-diskar.

Har för närvarande en root-share som pekar mot /mnt/usr/ där jag sen har alla kataloger och dyl. När jag provade att lägga till en cache-disk på den sharen så blev den full nästan direkt, och sen blev systemet superslött, movern tog år och dar att flytta över datan etc. Har för mig den var satt på Prefer. Vad gjorde jag för fel? Använder jag cache-disken helt fel? För som jag förstår det borde unRAID se att cachen är full och då börja putta ut data direkt på arrayen?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Jag använde mover i några dagar kanske en vecka innan jag slutade när jag började med unraid för 3-4år sedan.
Har inte provat en enda gång igen så kan inte svara på dina frågor.

Anledningen till att JAG inte vill använda mover är att jag vill ha full kontroll var skiten hamnar.
Dvs jag har 2 hd för filmer (en för större o en för 700-1400mb filer) ett massa hd för tv serier o samma där några för serier med mindre filer (=oftas äldre men inte alltid) o en med det jag vet att jag kommer titta på snart.

För mig så flyttade mover skiten lite hur som helst oavsett hur man ställde in vilket främst beror på att mover antingen försöker fylla upp alla diskar lika mycket heller en disk fullt åt gången.
Så att flytta tex två tv serier varav en är äldre/mindre filer den andra nyare/större filer till två skiljda diskar är helt omöjligt med mover.

Utöver att jag vill ha koll på var skiten hamnar så använder jag inte en stor share som består av alla/flera diskar utan jag har en share per hd.
Vilket funkar bättre för min fil/mapp organisering jag har det jag tittar på mest på två diskar en för tv en för filmer (den med större filer) och för youtube/twitch som jag laddar ner (vilket är det mesta jag tittar på o oftas inom nån dag) hamnar på cache disken.

Jag är inte mycket för att spara det jag tittat på heller utan i stort sett 100% av tiden så tas en fil bort direkt efter att jag tittat på den.
Som följd av allt detta så används cache disken för det mesta följt av en "film" o en "tv" disk vilket gör att alla andra 9 diskar i stort sett aldrig snurrar (parity behöver ju dock snurra igång när en fil tas bort på en arraydisk dvs ej cache).

Vilket i sig gör att jag inte vill ha en stor share då man inte vet på vilken disk datan ligger så i värtsa fall kan man starta disk efter disk om man har otur o det man startar att titta på ligger på olika hd.
Spin up är ju det som sliter mest på en hd så nåt jag föröker hålla nere men jag vill för både ljud o ström inte ha alla snurrandes hela tiden (vilket sliter mindre på dom) men största irritationsmomentet är att behöva vänta på spinup villket JAG retar mig på varje gång det händer.

Mitt råd om du inte absolut måste ha mover igång av nån anledning så stäng av o flytta allt själv istället.
Detta kan man ju givetvis göra genom att montera cache/shares i windows explorer nackdelen är då att du laddar ner och laddar upp datan till/från windows burken dvs över nätverket=slöare/tar med tid/winburken måste vara igång hela tiden.

Sätt nummer två är att använda tex putty och ansluta till unraid över SSH.
Det är enkelt att komma igång med.
ladda ner/kör putty under session i rutan som först öppnas fyll i hostname heller ip nummer till unraid boxen kryssa i SSH valet under connection type se till att det är port22 (ska ändras till det när du väljer SSH) och sen open.
Om du inte ändrat unraids standard login så är det root utan lösenord du loggas in o kommer troligen se root@tower (tower=namnet på unraid boxen vilket är tower om du inte ändrat) i en grön text.
Och hostname är tower så länge det inte är nåt du ändrat kan dock ej funka ibland.
För mig när jag hade en dlink dir-655 router så funkade det bra från tre olika datorer på mitt lan utom htpc hjälpte inte vad jag gjorde enbart ipnummer funkade (provade olika windows o en massa i dagar bara för att jag var envis men nope).
Bytte från dlink till en asus n56u då vart det nästan tvärtom det funkade bra från tre datorer varav htpc var en men från spel/main burken så gick det inte att få hostname att funka alls, bytte jag tillbaks till dlink så funkade det sokm tidigare direkt.
Nu med en pfsense box så funkar det felfritt från alla datorer o byter jag till asus så vägrar spelburken igen.
Efter pfsense bytet så provade jag bara för att men använder alltid ipnummer istället numera.

Du kan använda vanliga linux commands och flytta filer om du vill men det (i alla fall för mig) enklare/snabbare alternativet är att använda midnight commander vilket du starta genom att enkelt skriva mc och sen enter/return.
MC är en två panels filmanager och båda paneler öppnas i /root/ så om du ska flytta filer från cache till en array hd så dubbel klicka på /.. högst upp under turkosa/gröna/blåa menybaren (som har left/file/command/options/right) för att gå bakåt.
.cache mappen i /root/ är INTE cache disken.
Sen gå till /mnt (två linjer över /root som är förvalt med turkos/grön/blåa linjen) där kommer du då at se dina shares/cache/user i mitt fall cache/disk1 till disk12 och user.
Har inte satt någon share som user så det är nåt unraid gör själv user/cache visar exakt samma info/mappar/filer jag har dock alltid använt cache (troligen för att den är först).

Med putty/mc så behöver du ha putty öppet under hela tiden du flyttar filer o därmed även windows igång hela tiden med.
Fördelen är att inget flyttas över näteverket hela tiden då du är inloggad i unraid dvs datan flyttas direkt mellan olika hd.
Själv så använder jag putty i en xubuntu wm (i unraid) som alltid är igång och har inget problem att ha putty igång under tiden.
Det finns dock ett kommando man kan starta mc med som gör att man kan stänga ner putty och mc fortsätter att köras utan en gui igång.
Körde en snabb googling men hittade inte den infon men ska leta runt efter denna post o redigera in/ny post när jag hittar det.

mc går även bra att köra om du har en skärm/tbord anslutet till unraid boxen bara logga in med root och sen mc+return så är mc igång.
För att markera filer/mappar i mc så kan man högerklicka (blir då gula) heller och sen klickar man på "5Copy"/"6RenMov" för att kopiera/flytta (eller byta namn) om du flyttar mapp med andra mappar i så se till att kryssa i Dive into subdir if exists annars kommer dessa mappar att ej kopieras/flyttas o sen ok eller background.
Background så antar jag att man kan fortsätta att flytta filer/etc men aldrig använt det då jag vid dom få tillfällen jag behövt fler än en flyttning åt gången helt enkelt öppnat fler putty fönster istället och därmed kan se alla förflyttningar.
Markerar du och trycker "8Delete" så japp tar bort bort filer/mappar efter en yes/no fråga (OBS INGEN PAPPERSKORG).
"7Mkdir"=ny mapp "10Quit"=stäng ner MC.
ALT plus * (dvs gånger i numberpad) markerar alla filer men inga mappar.
ALT plus + öppnar en ruta där man kan fylla i namn/etc tex * dvs numbpad gånger heller CTRL plus ' (dvs den tangent över högra shift längst till höger brevid enter) markerar alla mappar och filer.
Finns mycket mer funktioner i mc men inget jag använder.

Hittade det!
Jag hade glömt bort en del.
Man kan använda nohup före mc för att starta mc då fortsätter mc att köras i bakgrunden när putty stängs ner.
https://lime-technology.com/wiki/Transferring_Files_Within_th...
Men då nohup är avsett för att tex flytta filer i bakgrunden så kommer det man startar köras tills det kommer till ett "avslut".
Problemet är att du ej får upp mc igen och kan ej "avsluta" mc så kommer mc att köras till unraid startas om (heller genom kommandon att leta upp process nummer och tvinga ett avslut med processnummret).

Man kan däremot installera screen heller tmux https://www.reddit.com/r/unRAID/comments/7ygbwj/big_job_on_mc...
Jag körde screen (90% säker på at det var screen men kan ha varit tmux) i början när jag flyttade över en massa filer från tidigare linux diskar (som efter tömning blev unraid diskar) till nya unraid diskar när jag bytte från xubuntu till unraid på min garderobs burk.
Det var lite små pill att komma igång men vad jag kommer ihåg så var det inget svårt och det funkade bra men då jag inte hade behov av det efter det så var det lång tid sedan jag använt det (och 1-2 unraid från början uppgraderingar sedan).

Som en kommentar i reddit länken sa finns både screen/tmux att installera genom NerdPack
Installera genom att klistra in PLG länken i första posten under plugins/install plugin/Enter URL of remote plugin file or local plugin file.
Sen borde du kunna starta screen genom att starta putty logga in o skriva screen vet inte om du behöver gå in under settings o starta/ställa in nerdpack/screen nåt innan det funkar dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

EDIT - Kom på ett annat sätt att installera RDP och med detta slipper man problem med att VNC inte vet alla tecken.
https://www.makeuseof.com/tag/how-to-establish-simple-remote-...
-----------------------------------------------------
Onödigt problem, går ju inte skriva tecknet ~ över VNC till Ubuntu. Varken med tangentbord eller Windows virtuella. Tecknet starta ju filhanteraren.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag använde mover i några dagar kanske en vecka innan jag slutade när jag började med unraid för 3-4år sedan.
Har inte provat en enda gång igen så kan inte svara på dina frågor.

Anledningen till att JAG inte vill använda mover är att jag vill ha full kontroll var skiten hamnar.
Dvs jag har 2 hd för filmer (en för större o en för 700-1400mb filer) ett massa hd för tv serier o samma där några för serier med mindre filer (=oftas äldre men inte alltid) o en med det jag vet att jag kommer titta på snart.

För mig så flyttade mover skiten lite hur som helst oavsett hur man ställde in vilket främst beror på att mover antingen försöker fylla upp alla diskar lika mycket heller en disk fullt åt gången.
Så att flytta tex två tv serier varav en är äldre/mindre filer den andra nyare/större filer till två skiljda diskar är helt omöjligt med mover.

Utöver att jag vill ha koll på var skiten hamnar så använder jag inte en stor share som består av alla/flera diskar utan jag har en share per hd.
Vilket funkar bättre för min fil/mapp organisering jag har det jag tittar på mest på två diskar en för tv en för filmer (den med större filer) och för youtube/twitch som jag laddar ner (vilket är det mesta jag tittar på o oftas inom nån dag) hamnar på cache disken.

Jag är inte mycket för att spara det jag tittat på heller utan i stort sett 100% av tiden så tas en fil bort direkt efter att jag tittat på den.
Som följd av allt detta så används cache disken för det mesta följt av en "film" o en "tv" disk vilket gör att alla andra 9 diskar i stort sett aldrig snurrar (parity behöver ju dock snurra igång när en fil tas bort på en arraydisk dvs ej cache).

Vilket i sig gör att jag inte vill ha en stor share då man inte vet på vilken disk datan ligger så i värtsa fall kan man starta disk efter disk om man har otur o det man startar att titta på ligger på olika hd.
Spin up är ju det som sliter mest på en hd så nåt jag föröker hålla nere men jag vill för både ljud o ström inte ha alla snurrandes hela tiden (vilket sliter mindre på dom) men största irritationsmomentet är att behöva vänta på spinup villket JAG retar mig på varje gång det händer.

Mitt råd om du inte absolut måste ha mover igång av nån anledning så stäng av o flytta allt själv istället.
Detta kan man ju givetvis göra genom att montera cache/shares i windows explorer nackdelen är då att du laddar ner och laddar upp datan till/från windows burken dvs över nätverket=slöare/tar med tid/winburken måste vara igång hela tiden.

Sätt nummer två är att använda tex putty och ansluta till unraid över SSH.
Det är enkelt att komma igång med.
ladda ner/kör putty under session i rutan som först öppnas fyll i hostname heller ip nummer till unraid boxen kryssa i SSH valet under connection type se till att det är port22 (ska ändras till det när du väljer SSH) och sen open.
Om du inte ändrat unraids standard login så är det root utan lösenord du loggas in o kommer troligen se root@tower (tower=namnet på unraid boxen vilket är tower om du inte ändrat) i en grön text.
Och hostname är tower så länge det inte är nåt du ändrat kan dock ej funka ibland.
För mig när jag hade en dlink dir-655 router så funkade det bra från tre olika datorer på mitt lan utom htpc hjälpte inte vad jag gjorde enbart ipnummer funkade (provade olika windows o en massa i dagar bara för att jag var envis men nope).
Bytte från dlink till en asus n56u då vart det nästan tvärtom det funkade bra från tre datorer varav htpc var en men från spel/main burken så gick det inte att få hostname att funka alls, bytte jag tillbaks till dlink så funkade det sokm tidigare direkt.
Nu med en pfsense box så funkar det felfritt från alla datorer o byter jag till asus så vägrar spelburken igen.
Efter pfsense bytet så provade jag bara för att men använder alltid ipnummer istället numera.

Du kan använda vanliga linux commands och flytta filer om du vill men det (i alla fall för mig) enklare/snabbare alternativet är att använda midnight commander vilket du starta genom att enkelt skriva mc och sen enter/return.
MC är en två panels filmanager och båda paneler öppnas i /root/ så om du ska flytta filer från cache till en array hd så dubbel klicka på /.. högst upp under turkosa/gröna/blåa menybaren (som har left/file/command/options/right) för att gå bakåt.
.cache mappen i /root/ är INTE cache disken.
Sen gå till /mnt (två linjer över /root som är förvalt med turkos/grön/blåa linjen) där kommer du då at se dina shares/cache/user i mitt fall cache/disk1 till disk12 och user.
Har inte satt någon share som user så det är nåt unraid gör själv user/cache visar exakt samma info/mappar/filer jag har dock alltid använt cache (troligen för att den är först).

Med putty/mc så behöver du ha putty öppet under hela tiden du flyttar filer o därmed även windows igång hela tiden med.
Fördelen är att inget flyttas över näteverket hela tiden då du är inloggad i unraid dvs datan flyttas direkt mellan olika hd.
Själv så använder jag putty i en xubuntu wm (i unraid) som alltid är igång och har inget problem att ha putty igång under tiden.
Det finns dock ett kommando man kan starta mc med som gör att man kan stänga ner putty och mc fortsätter att köras utan en gui igång.
Körde en snabb googling men hittade inte den infon men ska leta runt efter denna post o redigera in/ny post när jag hittar det.

mc går även bra att köra om du har en skärm/tbord anslutet till unraid boxen bara logga in med root och sen mc+return så är mc igång.
För att markera filer/mappar i mc så kan man högerklicka (blir då gula) heller och sen klickar man på "5Copy"/"6RenMov" för att kopiera/flytta (eller byta namn) om du flyttar mapp med andra mappar i så se till att kryssa i Dive into subdir if exists annars kommer dessa mappar att ej kopieras/flyttas o sen ok eller background.
Background så antar jag att man kan fortsätta att flytta filer/etc men aldrig använt det då jag vid dom få tillfällen jag behövt fler än en flyttning åt gången helt enkelt öppnat fler putty fönster istället och därmed kan se alla förflyttningar.
Markerar du och trycker "8Delete" så japp tar bort bort filer/mappar efter en yes/no fråga (OBS INGEN PAPPERSKORG).
"7Mkdir"=ny mapp "10Quit"=stäng ner MC.
ALT plus * (dvs gånger i numberpad) markerar alla filer men inga mappar.
ALT plus + öppnar en ruta där man kan fylla i namn/etc tex * dvs numbpad gånger heller CTRL plus ' (dvs den tangent över högra shift längst till höger brevid enter) markerar alla mappar och filer.
Finns mycket mer funktioner i mc men inget jag använder.

Hittade det!
Jag hade glömt bort en del.
Man kan använda nohup före mc för att starta mc då fortsätter mc att köras i bakgrunden när putty stängs ner.
https://lime-technology.com/wiki/Transferring_Files_Within_th...
Men då nohup är avsett för att tex flytta filer i bakgrunden så kommer det man startar köras tills det kommer till ett "avslut".
Problemet är att du ej får upp mc igen och kan ej "avsluta" mc så kommer mc att köras till unraid startas om (heller genom kommandon att leta upp process nummer och tvinga ett avslut med processnummret).

Man kan däremot installera screen heller tmux https://www.reddit.com/r/unRAID/comments/7ygbwj/big_job_on_mc...
Jag körde screen (90% säker på at det var screen men kan ha varit tmux) i början när jag flyttade över en massa filer från tidigare linux diskar (som efter tömning blev unraid diskar) till nya unraid diskar när jag bytte från xubuntu till unraid på min garderobs burk.
Det var lite små pill att komma igång men vad jag kommer ihåg så var det inget svårt och det funkade bra men då jag inte hade behov av det efter det så var det lång tid sedan jag använt det (och 1-2 unraid från början uppgraderingar sedan).

Som en kommentar i reddit länken sa finns både screen/tmux att installera genom NerdPack
Installera genom att klistra in PLG länken i första posten under plugins/install plugin/Enter URL of remote plugin file or local plugin file.
Sen borde du kunna starta screen genom att starta putty logga in o skriva screen vet inte om du behöver gå in under settings o starta/ställa in nerdpack/screen nåt innan det funkar dock.

Vill man ha ett GUI för att flytta filer så finns det även Krusader till Unraid. https://www.youtube.com/watch?v=I0XCFPAsWZE

Permalänk
Medlem

Had efaktiskt glömt bort krusader troligen på grund av en stor o en nästan obetydlig anledning.
Då jag provade det så var det betydligt segare att använda än midnight commander.
Och det var då både "browsa" runt och kopiera/flytta/ta bort filer.
Kopiera/flytta/ta bort filer var märkbart slöare men inte mer än det, dvs inget som gjorde specielt mycket.

Browsa runt däremot var betydligt slöare hade en mapp 10+ filer så tog det en halv sek att öppna och visa dom 100+ filer flera sekunder.
Göra en ny mapp (i en mapp med några få filer) tog runt 2sek.

Jag har ingen idé om en snabbare cpu hade hjälpt då jag kör en rätt slö G3220 + 8gig minne.
Men gissar på troligen inte då cpu load låg lååååångt under 20% under användandet.
Även om man drog igång ett par wm/torrents/etc så cpu load låg på 99% hela tiden och även flyttade filer till/från (med tex MC) den hd man använde krusader på så var upplevelsen den samma dvs det gick varken fortare heller saktare (dvs när man bara browsa runt skapade ny mapp).

Detta var dock för x antal år sedan och kan/har troligen blivit bättre nu.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Had efaktiskt glömt bort krusader troligen på grund av en stor o en nästan obetydlig anledning.
Då jag provade det så var det betydligt segare att använda än midnight commander.
....

Själv fick jag ta bort Krusader då den och appen Zoneminder gjorde att mitt system fryste till var och varannan vecka vid användning och norsk resert blev lösningen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Inte kul att göra parity check nu under sommartider märkte jag.. En del diskar ligger på 50 grader. Jag har ett R5 chassi med originalfläktarna framtill. Vad finns det för bra alternativ som kan trycka en stor mängd luft genom en massa hårddiskar? (14 stycken)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Inte kul att göra parity check nu under sommartider märkte jag.. En del diskar ligger på 50 grader. Jag har ett R5 chassi med originalfläktarna framtill. Vad finns det för bra alternativ som kan trycka en stor mängd luft genom en massa hårddiskar? (14 stycken)

https://www.inet.se/produkt/6308860/noctua-nf-f12-ippc-3000-1...

3000 Rpm, borde ventilera vilket chassi som helst.
Smakar det så kostar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimreaper:

https://www.inet.se/produkt/6308860/noctua-nf-f12-ippc-3000-1...

3000 Rpm, borde ventilera vilket chassi som helst.
Smakar det så kostar det.

Har två såna liggandes faktiskt! Men jag beställde två NF-A14 FLX, hoppas de duger bättre. Behöver lite tystnad också då det inte finns nån dörr mellan sovrum och rummet där datorn står..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Har två såna liggandes faktiskt! Men jag beställde två NF-A14 FLX, hoppas de duger bättre. Behöver lite tystnad också då det inte finns nån dörr mellan sovrum och rummet där datorn står..

Du kör inte Auto fan plugginet?
Där kan du ställa mellan vilka grader fläktarna ska köras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimreaper:

Du kör inte Auto fan plugginet?
Där kan du ställa mellan vilka grader fläktarna ska köras.

Nej just nu kör jag dem på max hela tiden genom chassit fläktkontroller. Byter till z370 och en i5 8600T nästa vecka. Tänkte försöka konfigurera lite bättre när allt är bytt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har nu bytt till i5 8600T. Lite info för Plex användare som jag inte kunnat hitta någon annanstans.

Fixar lätt 3 st ~70Mbps 4k HEVC till 10Mbps 1080p x264 transcodes med hårdvaru accelererad transcoding. Låg då på ca 40-60% cpu användning. Enda problemet som uppstår är om undertexterna är i .pgs format, då kan bara en kärna användas vid transcoding. Så för att transcoda 4k HEVC är i princip ingen undertext eller .srt ett krav.

Om ca en vecka kommer unRAID 6.6.0-rc som har stöd för Coffee Lake iGPU. Nu måste man redigera syslinux.cfg och lägga till i915.alpha_support=1 vid
label unRAID OS
menu default
kernel /bzimage
append initrd=/bzroot i915.alpha_support=1

Detta då för att kunna aktivera hårdvaru accelererad transcoding i Plex.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Har nu bytt till i5 8600T. Lite info för Plex användare som jag inte kunnat hitta någon annanstans.

Fixar lätt 3 st ~70Mbps 4k HEVC till 10Mbps 1080p x264 transcodes med hårdvaru accelererad transcoding. Låg då på ca 40-60% cpu användning. Enda problemet som uppstår är om undertexterna är i .pgs format, då kan bara en kärna användas vid transcoding. Så för att transcoda 4k HEVC är i princip ingen undertext eller .srt ett krav.

Om ca en vecka kommer unRAID 6.6.0-rc som har stöd för Coffee Lake iGPU. Nu måste man redigera syslinux.cfg och lägga till i915.alpha_support=1 vid
label unRAID OS
menu default
kernel /bzimage
append initrd=/bzroot i915.alpha_support=1

Detta då för att kunna aktivera hårdvaru accelererad transcoding i Plex.

Kör du plex som docker eller på en VM?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

@Ahlen: jag kör docker, kan inte se någon anledning till varför man skulle köra en vm med Plex

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att köra unraid, men jag undrar om det är någon här som kör en all-in-one lösning med desktop och alla sina andra saker/WM på samma maskin.
I mitt fall skulle det innebära PFsense, Windows och Linux desktop, NAS, plus lite andra små WM's/labb.
Är rädd för att det kan bli mer problem än det är värt?

Permalänk
Medlem

Det finns många som gör detta om du letar runt på unraids forum.
Det går att göra detta på två sätt med lite olika varianter av dessa två.
1, Kör unraid direkt på hårdvaran och sen andra WM under unraid (och kanske nån/alla som docker istället för ren wm).
Absolut lättast att komma igång med och ger bäst prestanda till unraid men kan ge lite sämre prestanda till WM´s o då särskilt en spel wm med snabbt grafikkort/osv (många har dock fått det att fungera bra efter en del pillande).

2, Kör ALLT under WM genom tex esxi/liknande detta ger oftas mer prestanda till en spel wm och/eller enklare att få det bra utan masa små pill.
Nackdelen är sämre unraid prestanda och vissa har haft enorma problem att få unraid att fungera alls.

Detta är vad jag har snappat upp efter några år på unraids forum då jag inte har varit så intreserad/haft behov av detta och därmed inte läst/följt det direkt noga och därmed kan ju en del ha blivit bättre/sämre.
Men har följt ryzen problem sedan dom kom ut där jag läst folk som haft dessa problem en del beror på moderkort/vad man kan ställa in en del saker som annat på problem med ryzen cpu´n i sig.

Tex en del strömbesparande saker funkar väldigt dåligt med en ryzen cpu i unraid, ryzen har även problem med turbo i och med att en kärna ska kunna klocka upp sig till ett visst men under unraid så gör den aldrig det.

Ryzen är ju det mest prisvärda för en kombo unraid/wm/spel maskin tyvärr så försvinner ju en stor del nytta med turbo problemet men även en del tack vare ström besparings problemen med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Äntligen! Har jag satt ihop en nas av gamla delar och det gick bättre än förväntat. Men eftersom jag har bäst lina, 1000Mb/s hemma och befinner mig i övernattningslägenhet i veckorna, vill jag kunna starta torrentnedladdning på/till nasen från min bärbara när jag inte är hemma. Hur gör jag då?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10