Router död, nyköp, hjälp med uppgraderingsalternativ, till ex Mesh nätverk. Bygga vidare från Telias router

Permalänk

Router död, nyköp, hjälp med uppgraderingsalternativ, till ex Mesh nätverk. Bygga vidare från Telias router

Hej,
Igår slog blixten ner hos grannen och tog med sig en del utrustning hos oss också, bland annat routern från Telia och min TP-Link Archer C3200.
Får en ny router från Telia, men då jag förr upplevde den som för slö för wifi när man körde flera enheter med Spotify, Netflix mm skulle jag tro att jag lär få liknande problem framöver.
Därför tänkte jag nog direkt köpa nya grejor.

Hade en TP-Link Archer som jag var sisådär nöjd med. själva hastigheten var bra, men räckvidden var ju bra mycket sämre än Telias router. innan kunde jag sitta långt ute i trädgården och surfa och se på Netflix till exempel. med denna fick man knappt signal. Tyvärr är jag tvungen att ha routern på vinden så jag är begränsad av placering. Därifrån går det sedan en del nätverk trådat till resten av huset också.

Vad kan ni rekommendera som kanske inte blir för dyrt? har läst lite om Mesch nätverk men vet inte mer om det förutom att man placerar ut fler enheter som gör räckvidden bättre.

Eller ska man gå på typ en liknande router jag haft, men jag vet inte, är alla sådana routrar på 5Ghz begränsade i sin räckvidd?
Budgeten är runt 1500-2000 kr har jag tänkt mig.

PS, upptäckte igår när jag var inne på Archerns sida att man kunde aktivera IP tv, innan hade jag Telia routern bryggad, men det kansek inte hade behövts? Enligt Telia då när jag gjorde bryggningen var jag tvungen att göra det för att få IPTV att fungera

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att Archers IP-TV är samma som Telias digital-TV, men det är ju bara att testa. Att Telia säger att man "måste" brygga är eftersom de inte supportar annat än utrustningen de levererar. Att det rent tekniskt går med tex Asus routrar är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem

@Bulldog76: Använd Telia routern och köp 1 till 3 accesspunkter, beroende på hur stort hus du har.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Kan du dra kabel, sätt upp några ubiquiti AP’s.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@Bulldog76: Använd Telia routern och köp 1 till 3 accesspunkter, beroende på hur stor hus du har.

Men tappar jag inte i hastighet då? För Telia routern klarar bara sammanlagt 50 eller 60 mb för totala antalet enheter på wifi. Så var det innan i alla fall.

Skrivet av Json_81:

Kan du dra kabel, sätt upp några ubiquiti AP’s.

Jag kan dra kabel till vissa ställen ja, för de går i huset till vissa rum. Men samma sak här, måste jag inte ha en snabbare wifi router i botten för att kunna streama flera enheter samtidigt utan strul?
Då Telia routern verkar vara begränsad i maxkapacitet?

Har även en NAS som behöver snabbt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

Jag kan dra kabel till vissa ställen ja, för de går i huset till vissa rum. Men samma sak här, måste jag inte ha en snabbare wifi router i botten för att kunna streama flera enheter samtidigt utan strul?
Då Telia routern verkar vara begränsad i maxkapacitet?

Har även en NAS som behöver snabbt nätverk.

Kör Telia (TG799?) som enbart router, har du inte gbit lär den räcka.

Nej, wifi funkar inte så.
Det som är grejen med ubiquiti är de löser handoff mellan dina anslutna prylar, rent generellt funkar inte wifi så att det automagiskt väljer starkaste signalen utan snarare tvärtom, håller sig kvar tills signalen är för svag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Kör Telia (TG799?) som enbart router, har du inte gbit lär den räcka.

Nej, wifi funkar inte så.
Det som är grejen med ubiquiti är de löser handoff mellan dina anslutna prylar, rent generellt funkar inte wifi så att det automagiskt väljer starkaste signalen utan snarare tvärtom, håller sig kvar tills signalen är för svag.

Så man stänger av Wifi nätverket för Telia routern och med den lösningen kör trådat till ubiquiti enheterna som sköter trådlösa hastigheterna.
Hur lång räckvidd har de, hur många behöver man. som sagt, tidigare med anbart Telia routern på vinden i ena änden av huset kunde jag surfa i trädgården längst bort i andra delen.

Ser också att det finns olika Ubiquiti enheter, vilken, vilka ska man ha?
De är bättre än att köpa meshnätverk fårn exempelvis asus eller TP-link Deco M5 som nu är lite billigare på Kjell o Co?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

Så man stänger av Wifi nätverket för Telia routern och med den lösningen kör trådat till ubiquiti enheterna som sköter trådlösa hastigheterna.
Hur lång räckvidd har de, hur många behöver man. som sagt, tidigare med anbart Telia routern på vinden i ena änden av huset kunde jag surfa i trädgården längst bort i andra delen.

Ser också att det finns olika Ubiquiti enheter, vilken, vilka ska man ha?
De är bättre än att köpa meshnätverk fårn exempelvis asus eller TP-link Deco M5 som nu är lite billigare på Kjell o Co?

Jag har två AP-AC LR, jag har täckning på hela tomten på ca 2100m2 och 100+ inomhus men det varierar ju såklart med hur man bor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag hade ju stängt av WiFi på telia routern och köpt en TP-Link Deco M5. Koppla första med kabel till routern och placera på bästa möjliga plats du kan med nätverkskabel. Sen bara att placera ut 1 eller 2 till ut i huset antingen trådlös eller med kabel mellan varje nod.

Ligger på 899kr styck på Kjell & Company nu.