Vad använder ni eran surfplatta till?

Permalänk
Medlem

Använder min platta hela tiden. Slösurfar på reddit för mycket varje dag, i Relay for reddit-appen. Annars slösurfar jag i allmänhet, gött att bara ta plattan och ligga i sängen, lägga plattan vid frukostmackan eller sjunka ned i soffan med den efter jobbet. Sätter den i en ställning för recept eller musik vid matlagning och ibland som Youtube spelare vid maten.

Läser gärna böcker eller artiklar på plattan då även min fina IPS 1440p skärm blir lätt slagen av en 8''s AMOLED 1440 panel. Har även använt plattan, som har 4g, som extra telefon när min vanliga inte funkat. Lite otympligt men fullt fungerande med bra kamera och telefon funktion.

Kan även kolla på serier eller liknande, föredrar att lägga mig med en högupplöst AMOLED platta framför näsan än en urvattnad budget-tv på andra sidan rummet i fullt solsken. Speciellt då man kan vrida en platta som man ligger istället för att få se allt 90° snett.

Inte ett svar på frågan men jag anser att den optimala storleken är runt 8", skärmen är det viktigaste så länge processorn är halvduglig.

Förstår inte hur ni andra inte kan hitta mer användning för era surfplattor? De är ju underbara små grejer. Slösurfande och nyttosurfande är båda bekväma och flexibla.

Edit: Använt som 4g router, dels vid "lan" och dels som modem när datorn behöver drivrutiner för att nätverkskortet ska börja funka. Även för att kasta saker till en tv med en Chromcast.

Utfyllnad
Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Inne på min 3:e iPad och ska snart skaffa min 4:e...

Framför allt så har de använts till mina drönare, men även slösurf, appar, spel och filmer/streaming när man är iväg. Tidigare streamade jag Netflix till projektorn via iPad:en, men har en HTPC nu..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hostar linux distrubitioner med drivedroid för att kunna koppla paddan till dator-usb för att boota och installera på dator, tar en piss kvart att välja distro i paddan och sen boota den dator som jag vill. Scanna portar på nätverk, styr datorns media med kdeconnect, lite vnc/ssh om det behövs, kastar till chromecast, spelar lite enkla spel, och ibland startas en chrootad ubuntu där man kan ansluta till sig själv med vnc för att ha en distro redo att starta vid behov, och lite surf. Mest nonsens men kommer till nytta rätt ofta trots allt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Använder min endast till Youtube och endast i sovrummet. Somnar till den varje natt.

Permalänk
Medlem

@Shubban:

kommer montera 4 av mina 6 Android plattor på fasta platser för att använda dom som fjärrkontroller för huset,kameror mm
(blir nice att kunna sitta och skita samtidigt som man pillar med scener eller jäklas med ungarna när dom har sovmorgon
dom andra två kör dualboot med windows och android och ungarna använder dom för film,läxor mm
sedan har jag en surface pro men jag vet inte om den räknas som surfplatta, men den används till allt, media,kontor,kodning, mm

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Netflix, twitch o surfa för det mesta

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Plex och YT på väg till och från jobbet.
Spotify, Tune In och lite annat på jobbet.

Permalänk
Inaktiv

Mest YouTube, men även en del surf samt musik i Spotify.
Tycker det är skönt att ligga på sängen och slölyssna/titta lite på videos med hörlurar.
Finns ju så otroligt mycket video att glo på YouTube typ miljontals, you name it.. Fina dokumentärer i HD, recentioner och tester av allt mellan himlen och jorden, tusentals "how to" -videos, recept, tar ju aldrig slut.
Man kan även lära sig otroligt mycket av det man är intresserad av.
Tycker synd om äldre som inte kan engelska, dom missar mycket.

Permalänk
Avstängd

Twitch, YouTube, och se gamla TV-serier på plattan eftersom de ser förjävliga ut på större skärmar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Slökolla på film eller youtube i soffan/sängen/hängmattan.
Föredrar även att slösurfa på plattan generellt tex. shopping, beställa mat, läsa nyheter etc.
Läser även E-Böker och PDFer på den.

Permalänk

just nu, till inget alls.. Köpte en ny laptop och då har den inte ens packats upp från senaste resan.
Men den användes till, netflix, youtube, slösurf och musik till TVn (lättare att skicka runt den än att folks ska hålla på med appen i tvn.)
Behovet jag har för en platta är inte stort men "vill ha faktorn" skapade behoven redan vid Ipad 2..

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Strömmande video / musik / surf / mail / spel.
Även vid resande, riktigt smidigt nu med Netflix när man kan ladda ner vissa serier/film för offline.

Plattan har nog 10x drifttimmar mot min macbook.

Permalänk

Saker som är lätta och inte kräver att man sitter vid en desktop, men även vart i hemmet man sitter.

Permalänk

Kollar på lokala filer, netflix,yt,hbo och vädret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

just nu står kaffekoppen sen i morse på den. Laddade den för första gången på 1 år i förra veckan, inte använt den ändå.
Köpte den för att jag pendlade men tar inte med den längre.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Film och serie tittande på jobbet när man jobbar helg. Annars ligger den och samlar damm...

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Så nu kommer den kanske lite mer till nytta.👍😃

-Klocka / väder
-Matschemat så att sambo vet vad som behöver tinas och lagas.
-Hue Widgets för belysningen
-Sonos Widget
-Media appar för stream till TV.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Har en rätt fin Asus Zenpad iofs men tycker egentligen bara det är krångligt att "byta" till paddan...

Är mkt saker som jag skulle kunna göra på paddan istället för mobben men då mobben alltid är 5sek ifrån mig så...

Någon som har tips på grejer man kan köpa till paddan?

Tänker typ ett magnetskal kanske och en hållare på väggen så man kan slänga upp den bredvid sängen.

Eller typ ett vattentätt skal så man kan kolla typ YT och grejer i dushen? (dushar mellan 3-30min).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Jag tittar på sport med viaplay och min dotter tittar på babblarna

Permalänk
Medlem

Ritar/målar, läser böcker, slösurfar och kollar ibland tv-serier på den.

Permalänk
Medlem

köpte en Nvidia Shield Tablet K1 sommaren 2016 för att ha något att göra när jag tågpendlade till jobbet till/från jobbet.

Riktigt så har det inte blivit

istället har det använts på hotellrums och sjukhus tv-aparater via HDMI och diverse slösurf i soffan, ibland ibland kollat någon TV-serie ute på altan.

Permalänk
Medlem

Tack alla för att ni delar med er!
Min Samsung Tab S3 kom igår och har inte hunnit leka så mycket med den ännu.
Men jag har en liten fråga på tal om användningsområden.

Jag har en Samsung Smart TV och kollar mycket på bl.a HBO, YouTube etc, och jag funderar på om man på något smidigt sätt kan casta från plattan utan Chromecast?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Samsung galaxy TAB S 10.5. använder den varje kväll för Youtube/twitch. och barnen ser på film på den ibland. används för onlineshopping. älskar displayen, hög upplösning och bra screen ratio. kommer sakna den när den ger upp. inne på fjärde året nu.

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

iPad Pro 10.5 använder den till att rita och redigera bilder. Älskar pennan och skärmen, riktigt responsivt.
Även lite Youtube och små surfande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en Ipad PRO som används som display till Skytrak så man kan träna golf effektivt på vintern inomhus. Kan ibland få ersätta telefonen vid slösurfning i soffan när man är hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Har den som köksdator, spotify och nyheter typ

Permalänk

Använder den till videor och ligga och slösurfa i soffan, egentligen samma sak som telefonen men i större format

Permalänk
Medlem

har 2iPads, en mindre Lenovo Platta, en Lenovo Yoga Pad och en Samsung Galaxy Pad 4, tyvärr så används inga av dessa direkt. Yogapaden används en gång i månaden för att uppdatera vårat budgetkalkyl i excel. Måste försökta komma på något skoj att göra med dessa plattor. iPadsen började strula med laddningen, men tror det har mer med laddaren att göra än själva plattan :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag kör på chromebook, räknas det som surfplatta? Kanske är mer en hybrid iom roterbar skärm.

Iaf så används den till cad, skolarbete, netflix men har även spelat coop i spelet risk. Då är det bra att skärmen är så pass stor, när man lirar två stycken på samma enhet.

Skickades från m.sweclockers.com