Modernisera gammal Telefunken

Permalänk
Medlem

Modernisera gammal Telefunken

Hej alla Sweclockare!

Har tänkt att ta mig an ett litet sommarprojekt där jag vill modernisera en gammal Telefunken Dominante 6.
Tanken är att byta ut dom gamla högtalarna som sitter i nu och sätta in en ny stereo/förstärkare med blåtand och aux men att behålla
det estetiska för det är ju en riktigt fin möbel.

Så, det jag behöver er hjälp till är vad jag ska välja för komponenter. Allt från vilka högtalare (ser ut att vara 6x9 som sitter i nu) till vilken förstärkare. Om det går skulle det ju vara grymt om man kunde använda några av original knapparna/vreden för att byta musik, höja/sänka volym osv men det kanske blir lite överkurs så ingen prio.

Det jag vill är att man ska kunna koppla in telefonen via AUX och spela Spotify precis som med vilken stereo som helst. Finns det något smart och smidigt sätt att även kunna göra det via blåtand så skulle det ju vara toppen. Andra smarta saker man kan behöva välkomnas ju också såklart men tanken är att det inte ska bli allt för dyrt. Tänker mig kanske 2000:- i budget.

Så kom med alla möjliga tips

Här är lite bilder:

Permalänk
Medlem

Innan du tar isär/moddar den borde du kanske kolla upp vad är värd i originalutförande? Om du inte redan gjort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjjeZ:

Innan du tar isär/moddar den borde du kanske kolla upp vad är värd i originalutförande? Om du inte redan gjort det

Det handlar inte om stora summor, kan jag garantera, så jag tror TS gör helt rätt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Intressant projekt, följer.

@EjjeZ jag hittade några online auktioner från 2015-2016 där slutpris var 600kr och 1100kr (värderad 1500). Så ingen förmögenhet om detta nu var rimliga slutpriser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjjeZ:

Precis som @henkiii skriver så finns det några tidigare auktioner där liknande eller samma har gått för runt 1000-lappen men då har allt det tekniska fungerat också vilket det inte gör min tyvärr

Skrivet av henkiii:

Intressant projekt, följer.

@EjjeZ jag hittade några online auktioner från 2015-2016 där slutpris var 600kr och 1100kr (värderad 1500). Så ingen förmögenhet om detta nu var rimliga slutpriser.

Exakt, ingen förmögenhet här inte och den har lite affektionsvärde för mig då jag fått den av min morfar så inget jag hade tänkt sälja hur som

Permalänk

Jag har gjort nåt liknande,i ditt fall skulle jag leta upp en Logitech Duet som spelare, och styra ljudet med Raspberry Pi. Du har app för Telefon/platta "Gratis".

Utseendet förstörs inte. Högtalare kan du köra på en 2.1 box för en PC.

Toppen ljud och du förstör inte den fina möbeln.

//Leffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

Jag har gjort nåt liknande,i ditt fall skulle jag leta upp en Logitech Duet som spelare, och styra ljudet med Raspberry Pi. Du har app för Telefon/platta "Gratis".

Utseendet förstörs inte. Högtalare kan du köra på en 2.1 box för en PC.

Toppen ljud och du förstör inte den fina möbeln.

//Leffe

Kanske inte riktigt vad jag hade tänkt mig dessutom ser det inte ut som om den säljs längre.

Permalänk
99:e percentilen

Bluetooth är iallafall inget svårt att ordna; det är bara att köpa en produkt av det här slaget. Kan däremot inte uttala mig om ljudkvaliteten på sådana.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det verkar vara lite utanför din budget, men jag tänker något i stil med Tangent Ampster och 2 x blocketfyndade högtalare. Borde väl gå att hitta ett sätt att koppla existerande reglage till en Tangent (eller dylikt).. Humm..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Bra spelare hittar bu på blocket m.m fördelen med en Duet är den saknar UI, allti fjärren eller din telefon. BT är precis som han sa. Finns mängder.
Satsa på en bra Högtalare, en 2.1 ryms i din möbel ...

Fördel 2 är att den inte säljs ny. (Dyr,3000.) Sen, folkförstår den inte, behöver server, svårt att få igång den.....

//Leffe

Permalänk

Jag skulle rekommendera en bluetooth/förstärkare-kombo från Kina. Det brukar vara ett enda kretskort som du kopplar direkt till högtalarna. Kortet nedan har jag använt själv till en 80-tals bergsprängare men det kan vara värt att titta på något lite dyrare och kanske utav högre kvalité.

https://www.aliexpress.com/item/DC-8-25V-Wireless-Bluetooth-4...

Edit: Kan du löda så borde det inte vara så svårt att koppla knapparna till dem som syns på kretskortet.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk

OK, mitt tips är att hitta något med bra ljud, billigt beg.

Kinakortet är fint, vet inget om ljudet tyvärr. Problemet KAN vara om du vill/kan.

Som jag sa, om du inte vill förstöra möbeln så skaffa högklassiga prylar, montera utan påverkan.

En gissning, en Duet ca. 1000, högtalare ett par hundra. Köpt nytt är det 3-4 tusen.
Ljudet är dock ypperligt med minimalt arbete.

//Leffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroNerd:

OK, mitt tips är att hitta något med bra ljud, billigt beg.

Kinakortet är fint, vet inget om ljudet tyvärr. Problemet KAN vara om du vill/kan.

Som jag sa, om du inte vill förstöra möbeln så skaffa högklassiga prylar, montera utan påverkan.

En gissning, en Duet ca. 1000, högtalare ett par hundra. Köpt nytt är det 3-4 tusen.
Ljudet är dock ypperligt med minimalt arbete.

//Leffe

Den produkten är ju nästan tio år gammal dock. Skulle tro att man kan göra mycket mer med en ny enhet. Har den t.ex. Spotify Connect? Sedan skall man kunna hitta den också.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Connect m.m. finns. (men vem vill ha den ljudkvalitén ?)
Idagsläget finns knappt nånting med BRA ljud (till vettiga priser)

//Leffe

Permalänk

Har du kollat om grammofoningången fungerar?
Gör den det så koppla in via den isf.
Jä-a snygg är den.

Permalänk
Medlem

Det skulle ju vara coolt om du kunde återanvända rörstärkaren som sitter i (om den fungerar) och bara byta ut ev högtalare om det är nödvändigt. Jacka in sig på en Line In och hänga på en AirPort Express, ChromeCast Audio eller en (gud förbjude) Bluetoothmottagare bör inte vara några problem.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Vore även lite ballt att bygga in en http://www.rpimusicplayer.com och koppla i hop med befintliga knappar. Men det kanske är mycket jobb och drar iväg pengamässigt.

Permalänk

En Pi som mediaspelare drar iväg penningmässigt. Tro mig ....
Minsta krav på ljudet kräver en DAC, ett powersupply typ linjärt, och filter....
att lyssna på nätbrum blir snabbt gammalt.
Jag är kanske för kräsen, vad vet jag ...

Sen RumeASudio/Volumio, programmeraren borde kanske lära sig om filsystem.
Att tro att en stor USB disk hanteras som en USB pinne, tja, dumt är bara förnanmnet.
Om jag överdriver? Nop. på en STOR disk vill man ha mappar i mappar, inte allt i "roten".
Mina diskar visas med Namn och "Recycle bin" i stället för mapparna.
Suck...
NASdiskar, dom visas inte alls. namn & sökväg följer nån udda standard, som inte förklaras.
Ipnr, Sökväg är TOMMA, följer nog programerarens std, förklaring? Gissa ....
Jag använder ENDAST de som följer LMS, Loogitech Media Server. PiCorePlayer t.ex.
Jag är negativ, men jag tycker om musik, inte knasig programvara.
Om jag är dum? Tja, jag har jobbat med stora nät i många år. Jag hittar på stora nät.....
Kan skriva sökvägar både under Windows & Linux.
Men, jag har ALDRIG gillat progamerare med egen std.

//Leif

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Det verkar vara lite utanför din budget, men jag tänker något i stil med Tangent Ampster och 2 x blocketfyndade högtalare. Borde väl gå att hitta ett sätt att koppla existerande reglage till en Tangent (eller dylikt).. Humm..

En sån skulle verkligen kunna vara ett alternativ. Det ska jag absolut kolla upp!

Skrivet av Mighty Nerd:

Jag skulle rekommendera en bluetooth/förstärkare-kombo från Kina. Det brukar vara ett enda kretskort som du kopplar direkt till högtalarna. Kortet nedan har jag använt själv till en 80-tals bergsprängare men det kan vara värt att titta på något lite dyrare och kanske utav högre kvalité.

https://www.aliexpress.com/item/DC-8-25V-Wireless-Bluetooth-4...

Edit: Kan du löda så borde det inte vara så svårt att koppla knapparna till dem som syns på kretskortet.

Har kollat på lite sånt från Kina och det är helt klart det billigaste alternativet men frågan är hur bra det låter?
Löda kan jag, men just elektroniklära är jag ingen höjdare på men det ska nog gå att lösa

Skrivet av roggie_49:

Har du kollat om grammofoningången fungerar?
Gör den det så koppla in via den isf.
Jä-a snygg är den.

Ingenting fungerar, eller ja så länge jag haft den (snart 4 år) så har jag aldrig fått igång den. Iofs inte forskat så mycket på varför.

Skrivet av Mr_Lazy:

Det skulle ju vara coolt om du kunde återanvända rörstärkaren som sitter i (om den fungerar) och bara byta ut ev högtalare om det är nödvändigt. Jacka in sig på en Line In och hänga på en AirPort Express, ChromeCast Audio eller en (gud förbjude) Bluetoothmottagare bör inte vara några problem.

En kompis nämnde något liknande men känner ändå att jag vill få till något som (förhoppningsvis) låter bättre

Skrivet av henkiii:

Vore även lite ballt att bygga in en http://www.rpimusicplayer.com och koppla i hop med befintliga knappar. Men det kanske är mycket jobb och drar iväg pengamässigt.

Ja, det hade varit coolt men som du säger blir det nog rätt tidskrävande och dyrt.

Permalänk

Touch

En Logitech touch har Tillgång till spotify.
Den har dock INTE förstärkare,tyvärr.
Bara hörlurar och line out.
Kvlitén är dock super, jag kör den med LMS & Flack-filer.
4000 CD skivor ....

Tyvärr finns den inte NY, kolla Blocket .....
Jag köpte min för 900:-

Man kan ta en Rpi & en HiFi Berry, ca, 1000
och lite pyssel

//Leffe