Apple stoppar Steam Link för IOS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av pv2b:

Du får det att låta trevligt och rimligt att Apple ska ta ut en andel bara för att låta ens kunder köra en app på sin telefon.

Hur du kan tolka det så har jag lite svårt att förstå.
Tycker mer det handlar om att det ska vara lika för alla utvecklare som har appar i App Store.

Skrivet av pv2b:

Det är inte som att den som äger en iPhone inte redan betalat en massa pengar för att köpa själva luren...

Vad har det med saken att göra?
Du menar att Valve inte ska betala någon avgift till Apple för att de säljer saker i sin egen app? Det kan man väl tycka, men då ska det också gälla alla andra utvecklare.

Edit:
Såg att Petterk hade skrivit ett svar som antagligen förklara problematiken.

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | GeForce GTX 970, 4 GB | macOS 10.13: Samsung 850 Pro, 512 GB | Windows 10: Samsung 850 Evo, 256 GB | WD Green, 2 TB | Samsung Spinpoint, 1 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av star-affinity:

Du menar att Valve inte ska betala någon avgift till Apple för att de säljer saker i sin egen app? Det kan man väl tycka, men då ska det också gälla alla andra utvecklare.

Jag menar att Apple inte ska ta betalt av någon som inte använder deras betalplattform. Det ska gälla alla utvecklare.

Jag alltså tycker att Apple ska ha en möjlighet att tjäna pengar på det här sättet, inte en rättighet.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av pv2b:

Jag menar att Apple inte ska ta betalt av någon som inte använder deras betalplattform. Det ska gälla alla utvecklare.

Jag alltså tycker att Apple ska ha en möjlighet att tjäna pengar på det här sättet, inte en rättighet.

Bra där! Håller med. Men samtidigt är det på deras plattform som apparna tillhandahålls, så då antar jag att de kan sätta upp sina regler även om man inte tycker de är bra? Det tråkiga med IOS är väl att man är tvungen att gå via App Store – med MacOS går det fint att fixa mjukvara på annat håll.

Sen undrar jag om det verkligen är det som är problemet i detta fall – att Apple inte får en del av kakan? Kollande nyss på Steam-appen för IOS och där finns en ”Store”-del med där man kan se vad de har i sin butik, men frågan är om man verkligen kan köpa något via den…

Lade till ordet ”på” som fattades på ett ställe

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | GeForce GTX 970, 4 GB | macOS 10.13: Samsung 850 Pro, 512 GB | Windows 10: Samsung 850 Evo, 256 GB | WD Green, 2 TB | Samsung Spinpoint, 1 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av star-affinity:

Bra där! Håller med. Men samtidigt är det deras plattform som apparna tillhandahålls, så då antar jag att de kan sätta upp sina regler även om man inte tycker de är bra? Det tråkiga med IOS är väl att man är tvungen att gå via App Store – med MacOS går det fint att fixa mjukvara på annat håll.

Sen undrar jag om det verkligen är det som är problemet i detta fall – att Apple inte får en del av kakan? Kollande nyss på Steam-appen för IOS och där finns en ”Store”-del med där man kan se vad de har i sin butik, men frågan är om man verkligen kan köpa något via den…

Store-delen dyker upp i Big Picture Mode, men köp är blockerade. Gratisspel går dock att installera och det gillar förmodligen inte Apple. Är det bara det som Apple hänger upp sig på så är det bara för Valve att trycka ut en uppdatering till Steam så menyn tas bort helt för Steam Link användare på iOS. Då motsvarande appar redan finns och att appar tillåts ha innehåll du köpt på annat håll så är det bara frågan hur jobbiga Apple tänker vara, här hade de ju godkänt appen till en början.