Mining Rigs Tråden (Bilder)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tfwo:

Det jag tycker vore intressant att veta, förrutom att ni verkar ha riktigt feta riggar många av er, är om man nu har en rig som många av er har, är hur många kronor genererar den per månad/år.
jag som inte kan ett jota om mining men gärna vill lära mig mer hadae funnit det intressant att veta. samt är det ens lönt med mining om man inte har ett helt cluster med grafikkort?

Tja totalt sett är det drygt ett par tusen i månaden efter elen just nu så det är riktigt dåligt just nu. Då har jag lagt rätt mycket pengar på utrustning också, men hade önskat att jag inte varit så "rädd" att köpa fler grafikkort, och skulle köpt allt när jag väl började mina i juni men fegade och köpte undan för undan...

Skulle inte rekommendera någon att ge sig in i miningvärlden just nu, om man inte redan har hårdvaran. Om man har några grafikkort så är det ju bara att mina på, har du inte för gammal hårdvara och tweakar grafikkorten så kommer du ju tjäna något iallafall..

Permalänk
Medlem

@tfwo: Är du villig att ta en hög risk ska du köpa in dig på prylar nu. Varför? Många har fått kalla fötter och säljer av sina prylar till vrakpriser. Risken du tar är hög, Risken för 3 månader sen var också hög men du hade då betalat 2ggr mer per grafikkort.

Det finns egentligen inget som säger att risken idag är högre än för 2-4 månader sen. Kursen har fallit- JA men det gör den ju varje år och kan mycket väl gå upp igen. Likväl som den också kan krascha totalt

En annan hög risk att ta är ju att köpa in sig i valutor just nu. Skillnaden är att vinsten du kan få är betydligt högre samtidigt som en eventuell förlust blir total om det kraschar
Utrustning kan man ofta sälja till åtminstone 50% inköpspris (oftast mer) men vid en total krasch finns ett överskott på marknaden så då får man nog räkna med en rejäl förlust även här.

1 rigg på 6 kort är en bra start. Det drar runt 1000w /h dualmining eller 800w single med preppade och moddade rx570 en i3a och guld PSU.

Det ger runt 125 kr /veckan just nu i vinst. DVS ingen fantastisk avkastning vid dagens låga kurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eth-Dec:

@tfwo: Är du villig att ta en hög risk ska du köpa in dig på prylar nu. Varför? Många har fått kalla fötter och säljer av sina prylar till vrakpriser. Risken du tar är hög, Risken för 3 månader sen var också hög men du hade då betalat 2ggr mer per grafikkort.

Det finns egentligen inget som säger att risken idag är högre än för 2-4 månader sen. Kursen har fallit- JA men det gör den ju varje år och kan mycket väl gå upp igen. Likväl som den också kan krascha totalt

En annan hög risk att ta är ju att köpa in sig i valutor just nu. Skillnaden är att vinsten du kan få är betydligt högre samtidigt som en eventuell förlust blir total om det kraschar
Utrustning kan man ofta sälja till åtminstone 50% inköpspris (oftast mer) men vid en total krasch finns ett överskott på marknaden så då får man nog räkna med en rejäl förlust även här.

1 rigg på 6 kort är en bra start. Det drar runt 1000w /h dualmining eller 800w single med preppade och moddade rx570 en i3a och guld PSU.

Det ger runt 125 kr /veckan just nu i vinst. DVS ingen fantastisk avkastning vid dagens låga kurs

8 vega strypta till 1400 watt och klockade till 1100 på minnena tjänar drygt 30usd om dagen just nu ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Wow! Imponerande många måste jag säga! Kör du dom uppdelat på två riggar eller alla på samma?

Ångrar att jag inte köpte fler.. Då dom är nog de grafikkorten som inbringat mest. Men dom var inte roliga i början när man strulade att få dom stabila och hög hashrate, men när man kom över den tröskeln är dom grymma!

Är det referensmodellen av Vega 56 du har eller vad är det för några?

Ja det var grymt! Ett tag tjänade jag mer på mining än på mitt heltidsjobb ju.. Helt sjukt var det.

Aa det är referensmodellerna ^^ faktiskt rätt härligt med dessa blower fläktarna så har ju dem riktade att blåsa den varma luften rakt uppåt.

Haha jadu.. meningen var 12 st egentligen. så sålde 3 vega kort rätt bra över MSRP som jag köpte dem för xD
Driver det med en biffig 1000w psu som jag har korsat med en 2400W Server PSU rankad på 98% effektivtet. lite overkill men lätt värt utvecklingsmöjligheterna. kanske kan driva en dammsugare med riggen också... hahaha

aa det var lite klurigt i början då jag inte ens visste cmake fanns. Man skulle hitta devcon.exe från nått paket också så blockhain driverna funkade och sen klocka alla korten å leka med powertables i registret pohohoh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

https://ibb.co/hSpJ6c

kan ju posta en bild nu innan den far ut till balkongen ;p

1600w - 15800h/s tjänar mig ca 40usd om dagen ;p
edit: glömde ju skriva. ca 55-60c per kort ^^
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanzaki:

https://ibb.co/hSpJ6c

kan ju posta en bild nu innan den far ut till balkongen ;p

1600w - 15800h/s tjänar mig ca 40usd om dagen ;p
edit: glömde ju skriva. ca 55-60c per kort ^^
Skickades från m.sweclockers.com

Vad miningare du för coin?

Vad är det för amd kort?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vad miningare du för coin?

Vad är det för amd kort?

monero och stellite, bytar pool och coin beroende på belastningen på nätet. Annars är de cryptonight, turtle var rätt ok ett tag. och electroneum.

dessa är vega 56 kort med vega 64 bios och moddade powertables för brutal överclockning ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem

Bilder på mining-rig

Får väl posta ett par bilder på min AMD-rigg:

https://imgur.com/a/sYKet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanzaki:

monero och stellite, bytar pool och coin beroende på belastningen på nätet. Annars är de cryptonight, turtle var rätt ok ett tag. och electroneum.

dessa är vega 56 kort med vega 64 bios och moddade powertables för brutal överclockning ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Ah nice.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Nu när det börjar bli varmare så kan jag passa på att tipsa om en kompakt lösning jag tycker funkar bra. Helt ok byggkvalite med överflöd av skruvar. Tyvärr skickas inte längre med en list som skydd för grafikkortens bakre del. Vid mitt första köp fick jag med en sån så bakstycke inte ligger direkt mot metall. Jag är inte sponsrad så skickar inte med nån länk till tillverkare men dessa finns på Aliexpress och vissa säljare skickar med DHL trots att det står China Post Gratis.... DU åker ibland på 75 kr för tull och moms men då får du grejerna efter 1.5v

Fläktarna är av olika fabrikat, men förvånande nog har de funkat bra (bra fläktblås)

Då ingen manual ingår så kan det vara skönt med en referensbild då det är GANSKA lätt att montera den bakvänt och då passar inte PSU med skruvhål eller att du inte hittar rätt hål för moderkort

med riser V009 eller 006 så får du enkelt plats med 8 GPU, det är skönt med strömkontakt bak för denna rigg

referensbild på 6 st där jag har 2 vanliga usb fläktar också, tempen är ganska hög i rummet men GPU går aldrig över 70 ( sapphire korten ligger såklart mycket lägre då de har bakplatta)

Permalänk
Medlem

Kanske ska lägga till att priset jag betalade var 400 kr (Det har hänt att man sluppit tull och moms) annars 475

Fläktarna har behändigt nog dubbelmolex (både in och ut vilket är klockrent om du behöver molexkontakten till riser eller liknande)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eth-Dec:

Nu när det börjar bli varmare så kan jag passa på att tipsa om en kompakt lösning jag tycker funkar bra. Helt ok byggkvalite med överflöd av skruvar. Tyvärr skickas inte längre med en list som skydd för grafikkortens bakre del. Vid mitt första köp fick jag med en sån så bakstycke inte ligger direkt mot metall. Jag är inte sponsrad så skickar inte med nån länk till tillverkare men dessa finns på Aliexpress och vissa säljare skickar med DHL trots att det står China Post Gratis.... DU åker ibland på 75 kr för tull och moms men då får du grejerna efter 1.5v

Fläktarna är av olika fabrikat, men förvånande nog har de funkat bra (bra fläktblås)

Då ingen manual ingår så kan det vara skönt med en referensbild då det är GANSKA lätt att montera den bakvänt och då passar inte PSU med skruvhål eller att du inte hittar rätt hål för moderkort

http://i63.tinypic.com/ei3wab.jpg

med riser V009 eller 006 så får du enkelt plats med 8 GPU, det är skönt med strömkontakt bak för denna rigg

referensbild på 6 st där jag har 2 vanliga usb fläktar också, tempen är ganska hög i rummet men GPU går aldrig över 70 ( sapphire korten ligger såklart mycket lägre då de har bakplatta)

http://i67.tinypic.com/2mxkfiw.jpg

Lustigt att jag fick ner temperaturen på båda vRAM och GPU'n efter jag hade tagit bort mitt korts backplate.

Tror mer att Sapphire-korten har mycket bättre temps pga de feta gasrören som sitter vid dess sida.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Bra synpunkt! Så är det garanterat! Kanske är bakplåten bara ett skydd på alla kort?

Skrivet av VadSaDu:

Lustigt att jag fick ner temperaturen på båda vRAM och GPU'n efter jag hade tagit bort mitt korts backplate.

Tror mer att Sapphire-korten har mycket bättre temps pga de feta gasrören som sitter vid dess sida.

Permalänk
Skrivet av Eth-Dec:

Nu när det börjar bli varmare så kan jag passa på att tipsa om en kompakt lösning jag tycker funkar bra. Helt ok byggkvalite med överflöd av skruvar. Tyvärr skickas inte längre med en list som skydd för grafikkortens bakre del. Vid mitt första köp fick jag med en sån så bakstycke inte ligger direkt mot metall. Jag är inte sponsrad så skickar inte med nån länk till tillverkare men dessa finns på Aliexpress och vissa säljare skickar med DHL trots att det står China Post Gratis.... DU åker ibland på 75 kr för tull och moms men då får du grejerna efter 1.5v

Ser ut som det chasit jag har. Köppte på wish utan fläktar för 150 kr
Bara skruvarna man får med kostar nog det i sverige.

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Först vill jag bara säga, fantastisk tråd! Riktigt snygga riggar och respekt till alla ghetto-riggar också älskar de.

Jag har minat lite till och från med vanliga speldatorer men nu i veckan kunde jag inte hålla mig längre så bestämde mig för att uppgradera lite med en GPU miner. Har sökt o läst tonvis om hur man ska bygga riggen så hoppas jag köpt rätt grejjer.

Radeon RX Vega 64 GAMING OC 8GB ,, 4 st (köper två till nästa månad)

EVGA GQ 1000 Strömförsörjning - 1000W ,, 2 st

Thermaltake Dual 24-Pin Adapter Cable

Intel Pentium G4500 - 3.5 GHz - 2 kärnor - 2 trådar - 3 MB cache - LGA1151 Socket - Box (Hoppas den duger)

WD Green 120GB SSD

Crucial Ballistix Sport LT 4GB (1x4Gb) / 2400Hz / DDR4 / CL16

CPU kylare.

Risers med egen ström.

Har snart färdigställt ramen, köpte en förvaringshylla i målad metall på bauhaus som jag sågat och moddat lite.

Nu är det bara vänta på grejjerna som borde komma tisdag! Har aldrig byggt nåt sånt här innan ska bli sjukt kul även om de lär bli en del huvudvärk också

/ R

Permalänk
Avstängd
Skrivet av surrelito:

Först vill jag bara säga, fantastisk tråd! Riktigt snygga riggar och respekt till alla ghetto-riggar också älskar de.

Jag har minat lite till och från med vanliga speldatorer men nu i veckan kunde jag inte hålla mig längre så bestämde mig för att uppgradera lite med en GPU miner. Har sökt o läst tonvis om hur man ska bygga riggen så hoppas jag köpt rätt grejjer.

Radeon RX Vega 64 GAMING OC 8GB ,, 4 st (köper två till nästa månad)

EVGA GQ 1000 Strömförsörjning - 1000W ,, 2 st

Thermaltake Dual 24-Pin Adapter Cable

Intel Pentium G4500 - 3.5 GHz - 2 kärnor - 2 trådar - 3 MB cache - LGA1151 Socket - Box (Hoppas den duger)

WD Green 120GB SSD

Crucial Ballistix Sport LT 4GB (1x4Gb) / 2400Hz / DDR4 / CL16

CPU kylare.

Risers med egen ström.

Har snart färdigställt ramen, köpte en förvaringshylla i målad metall på bauhaus som jag sågat och moddat lite.

Nu är det bara vänta på grejjerna som borde komma tisdag! Har aldrig byggt nåt sånt här innan ska bli sjukt kul även om de lär bli en del huvudvärk också

/ R

Så dyr rigg och snåla med att ta bilder på din rigg.

Vore kul om du kunde ta lite bilder när du bygger ihop allt?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Så dyr rigg och snåla med att ta bilder på din rigg.

Vore kul om du kunde ta lite bilder när du bygger ihop allt?

Absolut det kommer komma bilder men jag har inget att visa upp än

Permalänk
Medlem

Kul, lycka till! Ska man ändå dra igång så ska man göra det med rejäla grejer
Vega är ju grymma på monero så jag tycker ändå att valet är ganska smart med tanke på ethereums framtida pension. Ser ut som du kan ligga Runt 520 dollar I månaden på monero med högt räknad el

Skrivet av surrelito:

Först vill jag bara säga, fantastisk tråd! Riktigt snygga riggar och respekt till alla ghetto-riggar också älskar de.

Jag har minat lite till och från med vanliga speldatorer men nu i veckan kunde jag inte hålla mig längre så bestämde mig för att uppgradera lite med en GPU miner. Har sökt o läst tonvis om hur man ska bygga riggen så hoppas jag köpt rätt grejjer.

Radeon RX Vega 64 GAMING OC 8GB ,, 4 st (köper två till nästa månad)

EVGA GQ 1000 Strömförsörjning - 1000W ,, 2 st

Thermaltake Dual 24-Pin Adapter Cable

Intel Pentium G4500 - 3.5 GHz - 2 kärnor - 2 trådar - 3 MB cache - LGA1151 Socket - Box (Hoppas den duger)

WD Green 120GB SSD

Crucial Ballistix Sport LT 4GB (1x4Gb) / 2400Hz / DDR4 / CL16

CPU kylare.

Risers med egen ström.

Har snart färdigställt ramen, köpte en förvaringshylla i målad metall på bauhaus som jag sågat och moddat lite.

Nu är det bara vänta på grejjerna som borde komma tisdag! Har aldrig byggt nåt sånt här innan ska bli sjukt kul även om de lär bli en del huvudvärk också

/ R

Permalänk
Avstängd

En fråga, om man är sugen på att börja nu, vad skall man satsa på och vilken nisch? (länka gärna om det inte går att skriva här...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

en dum fråga för en som mig inte hängt med vad är Mining ? till vilken nytta dvs

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pytonOrm:

en dum fråga för en som mig inte hängt med vad är Mining ? till vilken nytta dvs

Tror det är att skaka fram så kallade Cryptovalutor och utföra de mattematiska beräkningar somkrävs för det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

en dum fråga för en som mig inte hängt med vad är Mining ? till vilken nytta dvs

Exempelvis om du ansluter ett grafikkort till en ETH-pool hjälper du till att stärka upp säkerheten för Ethereum. När någon utför en ether-transaktion kanske det blir just ditt grafikkort som lyckas få den snyggaste checksumman (Typ helt slumpmässigt) och då tillfaller en bestämd belöning din pool, som du får ta del av.

Just nu ligger svårighetsgraden på 3,169,872,514,472,700.000 och jag antar att det lär bli ganska många nollor i checksumman..

Permalänk
Skrivet av Eth-Dec:

Kul, lycka till! Ska man ändå dra igång så ska man göra det med rejäla grejer
Vega är ju grymma på monero så jag tycker ändå att valet är ganska smart med tanke på ethereums framtida pension. Ser ut som du kan ligga Runt 520 dollar I månaden på monero med högt räknad el

Precis

Yes jag tänker köra Monero 100% till och börja med bara hoppas dom håller uppe med asic resistans ett tag till får lita på fluffypony

Har spanat in några shitcoins jag tror på också men inget jag byggt riggen runt såklart det känns som nog med risk att ändå minea Monero <3

Har fått korten idag också! Vilka jävla as xD

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

En fråga, om man är sugen på att börja nu, vad skall man satsa på och vilken nisch? (länka gärna om det inte går att skriva här...)

Det är svårt att säga faktiskt. Man får nästan hoppa ner i det svarta cryptohålet och söka på egen hand. Personligen skulle jag vilja minea BTC men svårighetsgraden är på tok för hög för ett hemmabygge vi snackar lagerlokal typ.

Därför valde jag Monero som ändå ska vara skapligt lönsam för hemmabruk eftersom man kan köra på grafikkort. Sen måste man nog tro på att priserna kommer gå upp i framtiden, vilket jag gör. 50/50 Fritidssyssla/Vinst för mig iaf detta projekt.

ett tips är att testa på och köra på en vanlig PC om du har, du kommer inte tjäna nåt på det men det är sjukt spännande ändå och bara prova och se vad som händer med din dator när den tuggar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av surrelito:

Absolut det kommer komma bilder men jag har inget att visa upp än

Gött jag ser framemot det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Rigg : https://imgur.com/a/73s24hw

Sådär ramen e nästan klar. Funderar dock på att fimpa underdelen och ersätta med reglar istället. "Plåten" är ganska slapp så jag är rädd att den kommer slå sig(som en gammal diskbänk) om det blir varmt och det är nog inte bra för moderkortet. Alternativt förstärker jag bara plåten med reglar på undersidan. Förslag?

Sen funderar jag på om jag ska köpa en chassifläkt till varje kort och montera i ramen, har sett både riggar som har och riggar som inte har. Är det overkill om man har relativt svalt i lägenheten annars?

Permalänk

Nu är ramen helt klar, tror jag.

Rigg : https://ibb.co/g60po8

Permalänk

Nu är den klar 😎 STORT tack till @Nzt här på forumet för hjälpen att koppla ihop allting, det sparade mig antagligen många dagar.

Har knappt ändrat någonting i config förutom rattat lite i Afterburner.

Win 10
Cast xmr 1.0.0
Vega 64
Adrenaline drivers 18.5.1
11700 hs, ligger väldigt stabilt just nu får se om det håller.
Temp mellan 58-65C

http://imgur.com/gallery/kkRTIMg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snyggt! Bra jobbat. Blev riktigt organiserad och krämar dessutom ut en rejäl hashrate! Det behövs nog omkring 14 rx 570 för samma hashrate

Skrivet av surrelito:

Nu är den klar 😎 STORT tack till @nzt här på forumet för hjälpen att koppla ihop allting, det sparade mig antagligen många dagar.

Har knappt ändrat någonting i config förutom rattat lite i Afterburner.

Win 10
Cast xmr 1.0.0
Vega 64
Adrenaline drivers 18.5.1
11700 hs, ligger väldigt stabilt just nu får se om det håller.
Temp mellan 58-65C

http://imgur.com/gallery/kkRTIMg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Eth-Dec: Javisst den tuggar på ordentligt fortfarande! Har sett att vissa får runt 2050 per kort men för tillfället vill jag inte röra nånting eftersom det funkar så bra och stabilt. Gör jag rätt som nöjer mig?