Kaspersky använder lite väl mycket CPU

Permalänk
Medlem

Kaspersky använder lite väl mycket CPU

Jag har en konstig situation som började för ett tag sedan, minns inte exakt när men kanske efter den stora Win10 uppdateringen. Det som händer är att när Steam laddar ner något så drar Kaspersky upp till 25% CPU under hela nedladdningen. Plussar man sedan på vad Stream drar (45-60% CPU) samt allt det andra som körs i bakgrunden så får jag spikar på 95-100% CPU lite då och då vilket får datorn att frysa till i någon halv sekund här och där (tex muspekaren fastnar när man drar den).

Har försökt kolla i inställningarna för Kaspersky men hittar inget vettigt. Vet ni något? Laddade nyss ner den senaste versionen av Kaspersky Internet Security.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kanske hjälper om jag visar denna bild?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Kaspersky skannar troligtvis det du laddar ner från Steam. Du kanske kan exkludera steam någonstans i inställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kanske hjälper om jag visar denna bild?

https://i.imgur.com/om6K6W9.png

Det beror nog helt enkelt på att du laddar ner så snabbt (du har snabb anslutning), då tycker antivirusprogrammet att den ska realtidskontrollera all information vilket då ger en hög belastning på CPU.

Tror att det är väl lite av ett generellt problem med vissa omfattande säkerhetsfunktioner. Kanske kan belastningen ha öka efter någon uppdatering av säkerhetsprogramvaran eller att någon uppdatering kopplat på någon ytterligare kontroll som standardval. Du kan titta på om det går att koppla bort någon kontroll i programvaran eller liknande för att minska belastningen, annars får du nog välja ny säkerhetslösning.

Något att tänka på vid hårdvaruuppgradering är att många kärnor och trådar (CPU) hade minskat ditt upplevda problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Kaspersky skannar troligtvis det du laddar ner från Steam. Du kanske kan exkludera steam någonstans i inställningarna?

Det är det jag hoppades på att någon skulle veta då jag inte hittat något speciellt än så länge. Får leta vidare helt enkelt.

Skrivet av dannesthlm:

Det beror nog helt enkelt på att du laddar ner så snabbt (du har snabb anslutning), då tycker antivirusprogrammet att den ska realtidskontrollera all information vilket då ger en hög belastning på CPU.

Tror att det är väl lite av ett generellt problem med vissa omfattande säkerhetsfunktioner. Kanske kan belastningen ha öka efter någon uppdatering av säkerhetsprogramvaran eller att någon uppdatering kopplat på någon ytterligare kontroll som standardval. Du kan titta på om det går att koppla bort någon kontroll i programvaran eller liknande för att minska belastningen, annars får du nog välja ny säkerhetslösning.

Något att tänka på vid hårdvaruuppgradering är att många kärnor och trådar (CPU) hade minskat ditt upplevda problem.

Tack för svaret, jag ska absolut tänka på något mer fler trådar vid nästa uppgradering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att lägga in undantag för antingen en mapp eller ett program, men antagligen båda. Har inte Kaspersky själv för tillfället så jag kan inte hjälpa dig att hitta det.

Permalänk

känns som att det är något fel på ditt steam?

min går aldrig över typ 20% oftast runt 5-10% cpu även vid nedladdning men kanske beror på hur fort man laddar ner? min maxar ju typ 95-96Mbit eftersom min lina inte är bredare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows