Kopparnätet hos mig stängs ner, bäst alternativ (inte fiber)? Även frågor om antenner

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En riktad antenn innebär även att det blir antennförstärkning pga riktverkan, desto mindre antennen sprider/öppnar desto högre blir dess signalförstärkning i just den riktningen eftersom den inte sänder och tar emot signaler i andra riktningar.
Tänk dig att antennens strålning är ett elastiskt klot med en konstant volym, desto mer du töjer ut klotet åt ett håll desto längre bort kommer kanten (längre räckvidd) men måtten på klotet minskar då samtidigt i andra riktningar, antennens riktverkan minskar även risken för störningar eftersom känsligheten sjunker i alla andra riktningar, i extremfallet så blir ju strålen smal som en en ljusstråle från en laser, oerhört tunn och når väldigt långt med låg effekt men den är bökig att rikta rätt och om det finns hinder i vägen så stoppas strålen.
Realistiskt så finns det yagiantenner med 20-30 dB förstärkning och de kanske sprider/tar emot signalen inom 15 grader med en sån förstärkning.

Nej du kan inte räkna samman kapacitet så utan du får 2 anslutningar, du kan tex ha 20MMbit mot 2 olika siter vardera men inte 40 Mbit mot en site.

Du kan ju fundera på om det finns så många intresserade att ni själva ska bilda en fiberförening och installera fiber, man måste inte fråga om en operatör är intresserad, vi gjorde allt själva och har tecknat avtal med med Skanova och Öppen fiber om att kunna ansluta vårt nät och drift/tjänster i nätet, men nätet installerade och äger vi själva.
Du kan även kolla med kommunen vad som är på gång med V/A frågor eftersom man hela tiden skärper kraven på det och ibland blir det billigare att fixa kommunalt vatten/avlopp i stället för att bygga egna reningsverk och då lägger man ju lämpligen även fiberkablar och el samtidigt.

Hade det inte varit lättare att jämföra flodljus med fjärrljus än klot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Telia stänger inte ner något nät, det är nätägaren som stänger ner nätet.

Pressrelease 29 november 2017.

Citat:

Telia bildar Infra en renodlad wholesale- och nätorganisation inom Telia Sverige. Infra kommer att bestå av Skanova, Telia Operator samt verksamhet från Telia Technology som ansvarar det fasta och mobila nätet.

Källa: http://press.telia.se/pressreleases/telia-bildar-telia-infra-...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Enligt Google Maps så bor jag 1,25km från närmaste mast som Tele2 använder. Det är en del träd i vägen för masten, så det är inte fri sikt. Tror du riktade antenner kan göra stor skillnad vid det avståndet och trots träd i vägen?

1,25 kilometer låter som ett bra avstånd, inte så nära att signalerna går över och samtidigt inte så långt bort att du tappar nämnvärd signalstyrka.
I.o.m att det är från fall till fall med vad som är "en del träd" så är det svårt att rekommendera något, det brukar i de flesta fall vara trial and error som är enklast. Du kan ju alltid börja med att bara köpa en MIMO-kompatibel router och se om du är nöjd med den anslutning du får, önskas mer så köp riktantenner och testa. Fördelen med att köpa antennerna på typ Kjell & Co är att de ofta är generösa med öppet köp om man är försiktig med produkten.

Lycka till!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Det där med obegränsad data? Du får 100 gig sen låses hastigheten till 1 kb/s. Om du använder 500-1000gb per månad är det bara börja stapla ett par abonnemang. Problemet är exempelvis med Tele2 unlimited är att din surfmängd kommer jämföras med andra med samma typ av abonnemang. På så sätt tror jag inte ditt abonnemang kommer vara länge på grund av att det ska brukas på "sedvanligt sätt" enligt avtal.

Lite information
https://www.svd.se/obegransad-surf-har-sina-begransningar

#17209211

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@SE_Larsson: Jag kan inte uttala mig gällande påståenden som inte har blivit bekräftade. Jag har ingen aning om hur mycket personen som blev avstängd faktiskt använde per månad.

Det enda jag vet är att jag har flertalet chat-transkript från Tele2 där jag frågar om datatrafik, risk för avstängning och specifika exempel på 700GB per månad (varav några dagar i detta exempel kräver "påfyllning") och har fått svaret att det inte är några problem. 600GB per månad är ju det som Tele2 "ger oss" (20GB/dag).

För övrigt så använder jag inte mer än 10GB/dag normalt sett, med enstaka undantag när jag laddar ner något stort spel från Steam.

Oavsett så finns inga andra alternativ än mobilt bredband/mobilabonnemang.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ett litet tips jag kan ge är att skaffa 2 4g routrar och ha en dedikerad router till din dator och en till resten av hushållet. Sen låser du de ena på 800mhz bandet å den andra på 900mhz bandet, tele 2 använder båda banden där jag bor. Då får du stabilt nät även om frugan ser på netflix eller scrollar Instagram.
Kört 4g som huvud internet i 2 år nu å de funkar utan problem vid online spel osv.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Hah, där ser man! I stand corrected, hade inte alls sett att de mergat igen.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag passade på att inhandla router och antenn idag - tänkte testa med mitt Comviq och se om det blir någon skillnad jämfört med mobilen.

Dessvärre råkade jag köpa fel grejer. Jag hade tänkt köpa en Huawei B525 men fick hjärnsläpp och köpte istället en D-Link DWR-953 (nya modellen). Det hade kanske i sig inte varit hela världen, men jag köpte en MIMO-antenn. DWR-953 verkar inte ha stöd för MIMO (men Elgigantens hemsida påstår "2x2 MIMO Streaming", vad nu det innebär).

Som jag förstår det så har DWR-953 en antenn för mobila nätet och en antenn för wifi.

Blir allt skevt om jag kopplar in ena sladden från antennen i routern? Jag gissar att det blir mycket sämre än vad det borde vara?

Antenn: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...
Router: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-oc...

Eftersom jag köpte routern på Elgiganten så kan jag ju byta ut den nästa gång jag har vägarna förbi.

Edit: Routern hade inte stöd för mitt lilla SIM-kort som jag har i mobilen, så jag kan inte testa oavsett. Kan egentligen bara lämna tillbaka routern när jag åker förbi, för jag behöver i alla fall en adapter för SIM-kortet.

Edit 2: Enligt manualen för D-Link routern så är det två 4G-antenner (SMA), men det står inget om stöd för MIMO. Kan jag ändå använda antennen som jag köpte? Borde det i teorin bli mycket sämre än med en router som har stöd för MIMO?

Manualen kan hittas här: https://media.dlink.eu/ftp/products/dwr/dwr-953/documentation...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock:

Jag är lite osäker på vilken information som är rätt, då elgigantens hemsida säger att det är 1 antenn för 4g och en för wifi.
Kikar man på sidan 141 i manualen du länkade så säger D-link själva att det är "2 detachable 4Gantennas", vilket ju känns mest logiskt.
Jag ser dock inget som pekar på att routern har MIMO för 4G nätet, notera att elgiganten hävdar 2x2 Mimostreaming. De jag tror de syftar på där är wifi för 2st ac strömmar @ 567MBit/s brukar avrundas till ac1200 (vilket routern stödjer, notera även att MIMO finns på både wifi och 4G, lurigt).

Med risk för att ovanstående text blev rörig hade jag sagt, ja routern ska funka med antennen du köpt!
Om den har MIMO på 4G bandet kan jag inte utläsa.
Testa om du blir nöjd, och angående simkortet så löser du det med en adapter för en tjuga.

Lycka till!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

@Laggboxx: Jag åkte och köpte en SIM-adapter och testade antenn och router idag. Efter säkerligen över 100 mätningar så är jag rätt säker på åt vilket håll jag får högst hastighet (mot masten förstås).

Hastigheten varierade, men låg mellan 30-45Mbit/s med ett genomsnitt på ca 38Mbit/s. Svarstiden under testerna var ca 35-42ms.

Enligt Tele2s hemsida så är högsta teoretiska hastighet 60Mbit (enligt https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC... 60Mbit/s. Men sen bor jag ju strax över 1km från sändaren och det är inte fri sikt (träd).

Det kanske inte kan bli mycket bättre?

Dessvärre märkte jag inte heller någon enorm skillnad på med eller utan extern antenn. Jag kan inte säga helt säkert, då hastigheten kunde skilja +/- 15Mbit/s, men det "kändes" som att hastigheten endast blev några enstaka Mbit/s lägre.

Oavsett så är 30-45Mbit/s bättre än mitt nuvarande ADSL på 20Mbit/s. Visserligen mitt på dagen när många jobbar, men å andra sidan så är vi inte speciellt många som delar på masten.

Känner någon till hur kapaciteten på sändarna fungerar? Om Tele2 påstår max 60Mbit/s, gäller det totalt för sändaren, eller per signal?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

@Laggboxx: Jag åkte och köpte en SIM-adapter och testade antenn och router idag. Efter säkerligen över 100 mätningar så är jag rätt säker på åt vilket håll jag får högst hastighet (mot masten förstås).

Hastigheten varierade, men låg mellan 30-45Mbit/s med ett genomsnitt på ca 38Mbit/s. Svarstiden under testerna var ca 35-42ms.

Enligt Tele2s hemsida så är högsta teoretiska hastighet 60Mbit (enligt https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC... 60Mbit/s. Men sen bor jag ju strax över 1km från sändaren och det är inte fri sikt (träd).

Det kanske inte kan bli mycket bättre?

Dessvärre märkte jag inte heller någon enorm skillnad på med eller utan extern antenn. Jag kan inte säga helt säkert, då hastigheten kunde skilja +/- 15Mbit/s, men det "kändes" som att hastigheten endast blev några enstaka Mbit/s lägre.

Oavsett så är 30-45Mbit/s bättre än mitt nuvarande ADSL på 20Mbit/s. Visserligen mitt på dagen när många jobbar, men å andra sidan så är vi inte speciellt många som delar på masten.

Känner någon till hur kapaciteten på sändarna fungerar? Om Tele2 påstår max 60Mbit/s, gäller det totalt för sändaren, eller per signal?

Det är per kund, som tur är

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

@Laggboxx: Jag åkte och köpte en SIM-adapter och testade antenn och router idag. Efter säkerligen över 100 mätningar så är jag rätt säker på åt vilket håll jag får högst hastighet (mot masten förstås).

Hastigheten varierade, men låg mellan 30-45Mbit/s med ett genomsnitt på ca 38Mbit/s. Svarstiden under testerna var ca 35-42ms.

Enligt Tele2s hemsida så är högsta teoretiska hastighet 60Mbit (enligt https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC... 60Mbit/s. Men sen bor jag ju strax över 1km från sändaren och det är inte fri sikt (träd).

Det kanske inte kan bli mycket bättre?

Hastigheterna du får ut kommer vara beroende av mottagningsförhållanden (antenn + känslighet i modem) samt vilken LTE-kategori modemet respektive masten stödjer. Detta gör att det är väldigt viktigt att utgå från ett bra modem, eftersom det kan ha minst lika stor påverkan som god signal från en antenn.

Dlinken du har är kategori 4, 150mbit. Om du har möjlighet skulle jag pröva att köpa hem Asus 4G-AC68U (kategori 6) eller någon annan enhet med högre kategori på öppet köp och se om det påverkar uppkopplingen. Det är inte bara en fråga om överföringshastighet utan även, latens och stabilitet som kan skilja.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4550182

Ett annat alternativ är att köra på en Dovado med separat USB-modem, de stödjer de flesta modem som finns på marknaden.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4297889

Skrivet av nu1mlock:

Dessvärre märkte jag inte heller någon enorm skillnad på med eller utan extern antenn. Jag kan inte säga helt säkert, då hastigheten kunde skilja +/- 15Mbit/s, men det "kändes" som att hastigheten endast blev några enstaka Mbit/s lägre.

Om det är så att du är begränsad av antennens upplänk eller modemets LTE-kategori kommer det inte att göra någon direkt skillnad med en antenn. Men! Tänk på att mottagningsförhållandena påverkas negativt av regn och snö. Det är fullt möjligt att det inte gör någon skillnad vid fint väder men har en påtaglig skillnad när det är sämre ute.

Hur ser dina hastigheter ut när du laddar upp? Är de ungefär samma?

Skrivet av nu1mlock:

Känner någon till hur kapaciteten på sändarna fungerar? Om Tele2 påstår max 60Mbit/s, gäller det totalt för sändaren, eller per signal?

60 är en lustig siffra, eftersom det inte överensstämmer med någon LTE-kategori. Antingen så är masten begränsad av en upplänk på 60mbit eller så menar tele2 att max man får ut i praktiken är 60mbit (kategori 3?) eller så hastighetsbegränsar de länkarna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Dlinken du har är kategori 4, 150mbit. Om du har möjlighet skulle jag pröva att köpa hem Asus 4G-AC68U (kategori 6) eller någon annan enhet med högre kategori på öppet köp och se om det påverkar uppkopplingen. Det är inte bara en fråga om överföringshastighet utan även, latens och stabilitet som kan skilja.

Ett annat alternativ är att köra på en Dovado med separat USB-modem, de stödjer de flesta modem som finns på marknaden.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4297889

Asus-routern som du länkade anser jag är för dyr i det här fallet. I alla fall om det stämmer att max är 60Mbit/s från sändaren. Vad jag vet så har ingen av butikerna som har den i lager öppet köp, och även fast jag skulle kunna använda ångerrätten så undviker jag det helst.

Om jag lyckades mäta 45Mbit/s, och om det stämmer att max är 60Mbit/s så är jag inte långt ifrån, med tanke på att det inte är fri sikt, och att det är strax över 1km från masten.

Jag är helt okej med att använda en Dovado med separat modem. Jag har dock tänkt att modemen i en "normal" router är bättre än det som är i en liten puck, men så behöver det ju faktiskt inte alls vara. Rekommenderas några specifika puckar till en Dovado-router?

Skrivet av sniglom:

Hur ser dina hastigheter ut när du laddar upp? Är de ungefär samma?

Jag brydde mig allra mest om nerladdningshastigheten, men av det jag kommer ihåg så låg uppladdningen på mellan 15-23Mbit/s.

Skrivet av sniglom:

60 är en lustig siffra, eftersom det inte överensstämmer med någon LTE-kategori. Antingen så är masten begränsad av en upplänk på 60mbit eller så menar tele2 att max man får ut i praktiken är 60mbit (kategori 3?) eller så hastighetsbegränsar de länkarna.

Jag vet inte om det stämmer, men fick siffran 60Mbit/s från denna sida: https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryC...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock: De ska också ta bort kopparledningen här hos mig (fiber är planerat 2019/2020). Jag har Telenors 4G med obegränsad data. Kravet är dock att du har en mobilabonnemang hos dom. Det kostar 550kr/mån tror jag de var. Jag bor vid skogskanten och har cirka 20-30Mbit/s. Pluset är att din mobil delar data mängden som sagt är obegränsad. Minuset är ju priset. Men jämnfört med de andra som har tak och extra kostnad efter de du har så svider det inte så mycket med 550kr. Abonnemanget heter "Frihet Obegränsat". Man får btw ett modem med inbyggd router i paketet. Gå in på en Telenor butik bara

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Ett annat alternativ är att köra på en Dovado med separat USB-modem, de stödjer de flesta modem som finns på marknaden.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4297889

Lånar tråden lite då jag tänkt på den lösningen.

Min tanke var att köra som du säger med ett separat USB-modem hemma då jag hade en router som skall klara av 4g modem (Asus RT-AC66U). Så köpte mig en Huawei E3372.

Tyvärr funkar det kast. Tappar uppkopplingen lite när som och måste starta om routern. Tappar dock först upplänk sedan nerlänk. Vet de då när jag sitter på discord så slutar det fungera att prata med mina polare men jag kan höra dom i kanske 20-30sec efter.

Nu har jag inte testat att köra in alternativ firmware så som Merlin eller Padavan ännu och är i ärlighetens namn inte 100% säker på att jag har alla inställningar rätt.

Men tanken har redan gått mot att antingen köpa en till router med imbyggt sim (synd med tanke på att jag redan köpt usbmodem) eller köpa just en Dovado, då jag börjar tröttna på krånglet och får en bättre position på routern i huset. Men hur funkar dovadon? Kör den med antenen inne i usbmodemet eller använder den sig av någon av sina egna på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hej,

Snart stänger Telia ner kopparnätet där jag bor och jag är i behov av något som ersätter det. Telia erbjuder 100GB mobilt bredband med den otroligt generösa extrapotten på 100GB per månad (i 12 månader). Rent ut sagt värdelöst.

Det blir dessvärre inte heller något fiber, då vårat område (vilket är stort men med relativt få hushåll, men måste sommarstugor) inte fick ihop tillräckligt många som var intresserade.

Jag antar att mobilt bredband eller ett mobilabonnemang med "obegränsad" data är enda vettiga alternativet? Jag gissar på att jag använder runt 500-1000GB per månad.

Jag har gjort ett par tester med en mobil och Comviq, varpå jag har fått ut ca 30Mbit (senaste mätningarna igår var dock runt 20Mbit hela dygnet).

Nu vet jag inte vad som påverkar hastigheten mest i mitt fall (avstånd, täckning, träd?), men rent generellt - hur stor skillnad brukar det kunna vara på att använda en relativt ny mobiltelefon (Xiaomi Mi Mix 2) och en 4G-router med externa antenner? Bör det bli ytterligare skillnad om man använder t.ex. en riktad antenn? Värt att nämna är att min mobil har "full täckning" (vad nu det innebär i praktiken).

Tack!

Edit: Om jag t.ex. får ut 20Mbit över mobilnätet och skaffar ett extra datakort med router, borde jag inte få ut 40Mbit då (med hjälp av bonding/load balancing från t.ex. Speedify)? Jag förutsätter att masten har tillräcklig kapacitet, då vi inte är tillräckligt många som använder nätet för att "maxa" det.

När Telia lägger ner nätet kommer dom vara tvugna att erbjuda er "framtidens telefoni", vilket innebär ett abbonnemang baserat på mobil anslutning och obegränsad data. De kommer då att tillhandahålla utrustning som behövs, räcker antennen inte till bör det vara deras skyldighet att fixa bättre antenn.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Dovado på landet flera år nu. Jag tycker det har fungerat så bra man kan förvänta sig av 3G/4G. Jag har gjort så att modemet hänger i en USB-kabel framför ett fönster och Dovado står på ett skåp intill.

Om man vill kan man ställa Dovadon i bridged mode och dra en nätverkskabel till en router. Då kan man placera Dovadon med modem på bästa stället för 4G-mottagning och kanske slippa externa antenner. Det beror ju helt på lokala förhållanden vad som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Men hur funkar dovadon? Kör den med antenen inne i usbmodemet eller använder den sig av någon av sina egna på något sätt?

Den använder antennen i USB-modemet. Så om man vill fästa andra antenner behöver man modem med anslutning för antenn.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Den använder antennen i USB-modemet. Så om man vill fästa andra antenner behöver man modem med anslutning för antenn.

Okey! Misstänkte de. Har dock 2 st ts-5 anslutningar för antenn så känns om devadon är lämpligast för mig som redan har usb modem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@nu1mlock: Hur stort intresse för fiber fanns det i byn räknat i procent? På egenhand knackade jag dörr i byn och övertygade folk att i alla fall intresseanmäla sig, tror vi gick från ca 45-50% till 80% då, det var förra året. Nu i år kom vi med i planeringen och mitt fiber ska vara installerat om 5-6 veckor. I slutändan var det nog närmare 70% i byn som beställde.

För mig är det en fråga om solidaritet från fritidsboende att även de ska engagera sig i byn!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag passade på att inhandla router och antenn idag - tänkte testa med mitt Comviq och se om det blir någon skillnad jämfört med mobilen.

Dessvärre råkade jag köpa fel grejer. Jag hade tänkt köpa en Huawei B525 men fick hjärnsläpp och köpte istället en D-Link DWR-953 (nya modellen). Det hade kanske i sig inte varit hela världen, men jag köpte en MIMO-antenn. DWR-953 verkar inte ha stöd för MIMO (men Elgigantens hemsida påstår "2x2 MIMO Streaming", vad nu det innebär).

Som jag förstår det så har DWR-953 en antenn för mobila nätet och en antenn för wifi.

Blir allt skevt om jag kopplar in ena sladden från antennen i routern? Jag gissar att det blir mycket sämre än vad det borde vara?

Antenn: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...
Router: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/router-oc...

Eftersom jag köpte routern på Elgiganten så kan jag ju byta ut den nästa gång jag har vägarna förbi.

Edit: Routern hade inte stöd för mitt lilla SIM-kort som jag har i mobilen, så jag kan inte testa oavsett. Kan egentligen bara lämna tillbaka routern när jag åker förbi, för jag behöver i alla fall en adapter för SIM-kortet.

Edit 2: Enligt manualen för D-Link routern så är det två 4G-antenner (SMA), men det står inget om stöd för MIMO. Kan jag ändå använda antennen som jag köpte? Borde det i teorin bli mycket sämre än med en router som har stöd för MIMO?

Manualen kan hittas här: https://media.dlink.eu/ftp/products/dwr/dwr-953/documentation...

Du har köpt en rundstrålande antenn, ingen riktantenn. Därför du inte ser någon större skillnad på mätningarna. Även om du inte ser någon skillnad i hastighet med t.ex. en extra antenn eller dedikerat modem så blir stabiliteten bra mycket bättre (svarstider t.ex.).

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Gissar att om du faktiskt kontaktar resten i byn och förklarar vad fiber innebär (mycket bättre och i längden billigare internet samt ökade bostadspriser) så skulle du nog kunna öka antalet personer i närområdet som är intresserade. Gissar att mycket i grund och botten handlar om okunskap och ett högt engångsbelopp.

Men då vet jag såklart inte dina specika omständigheter. De flesta kommuner satsar ganska mycket på att dra fiber till landsbygden, däribland Askersund. Kan vara värt att efter ett samtal med byalaget även prata med kommunen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

@wh2ne: Hur stort intresse för fiber fanns det i byn räknat i procent? På egenhand knackade jag dörr i byn och övertygade folk att i alla fall intresseanmäla sig, tror vi gick från ca 45-50% till 80% då, det var förra året. Nu i år kom vi med i planeringen och mitt fiber ska vara installerat om 5-6 veckor. I slutändan var det nog närmare 70% i byn som beställde.

Har för mig att det var strax över 80%. Problemet är dock att vi är för få på för stort område och kommunen fokuserar på mindre områden med fler hushåll. Vi har stått i kö i flera år och är redan färdiga - förstudie och allt. Det hjälper dock inte när man har långt till grannarna.

Skrivet av simonw:

Du har köpt en rundstrålande antenn, ingen riktantenn. Därför du inte ser någon större skillnad på mätningarna. Även om du inte ser någon skillnad i hastighet med t.ex. en extra antenn eller dedikerat modem så blir stabiliteten bra mycket bättre (svarstider t.ex.).

Jag köpte den här, vilket påstås vara en riktantenn - därav köpet: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

Nu har jag fått testa en period, och signalstyrkan ligger, enligt routern, på mellan 93-100%, med undantag på låga 76% någon enstaka gång. Detta med routerns medföljande små antenner. Hastigheten ligger på mellan 20-50Mbit, men verkar oftast hamna runt 25-30Mbit. Svarstiden ligger normalt på 40ms, men kan hoppa upp i 100ms vid enstaka tillfällen (vilket fungerar utmärkt för mina behov).

Förutsatt att routerns signalstyrka stämmer så verkar den vara ganska bra. Detta med routern ståendes i ett fönster. Inte speciellt snyggt, men det verkar vara den bästa placeringen jag får till. Det vore förstås trevligt med högre medelhastighet, men är osäker på om det är så mycket jag kan göra åt det ifall signalstyrkan ligger på 93-100%?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Har för mig att det var strax över 80%. Problemet är dock att vi är för få på för stort område och kommunen fokuserar på mindre områden med fler hushåll. Vi har stått i kö i flera år och är redan färdiga - förstudie och allt. Det hjälper dock inte när man har långt till grannarna.

Jag köpte den här, vilket påstås vara en riktantenn - därav köpet: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

Nu har jag fått testa en period, och signalstyrkan ligger, enligt routern, på mellan 93-100%, med undantag på låga 76% någon enstaka gång. Detta med routerns medföljande små antenner. Hastigheten ligger på mellan 20-50Mbit, men verkar oftast hamna runt 25-30Mbit. Svarstiden ligger normalt på 40ms, men kan hoppa upp i 100ms vid enstaka tillfällen (vilket fungerar utmärkt för mina behov).

Förutsatt att routerns signalstyrka stämmer så verkar den vara ganska bra. Detta med routern ståendes i ett fönster. Inte speciellt snyggt, men det verkar vara den bästa placeringen jag får till. Det vore förstås trevligt med högre medelhastighet, men är osäker på om det är så mycket jag kan göra åt det ifall signalstyrkan ligger på 93-100%?

Ska man optimera mobilt bredband bör man ha en riktantenn utomhus, det blir alltid bättre på nått sätt för även om signalstyrkan kanske inte ökar så minskar störningarna iom riktverkan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

När Telia lägger ner nätet kommer dom vara tvugna att erbjuda er "framtidens telefoni", vilket innebär ett abbonnemang baserat på mobil anslutning och obegränsad data. De kommer då att tillhandahålla utrustning som behövs, räcker antennen inte till bör det vara deras skyldighet att fixa bättre antenn.

Vad är villkoren för det abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Vad är villkoren för det abonnemanget?

Jag vet faktiskt inte, det ska erbjudas ersättningslösning i samband med nedläggningen (troligen då Telia). Vet en som har den typen av tjänst, jag är ganska 100% på att det inte finns någon databegränsning, vet inte vad dom betalar. Antagligen liknande som deras ADSL tidiare. Jag vet inte om erbjudandena till kunderna kan "variera".

https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat

Citat:

Vad erbjuds kunderna istället?
De flesta som berörs av Framtidens nät kommer att erbjudas tjänster via mobilnätet. Kunder som bor eller har sin verksamhet i områden där fibernätet är utbyggt kommer att kunna välja mellan fiber och tjänster via mobilnätet.

Alla som berörs kommer att erbjudas en ny tjänst, antingen via oss på Telia eller via en annan operatör.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Jag vet faktiskt inte, det ska erbjudas ersättningslösning i samband med nedläggningen (troligen då Telia). Vet en som har den typen av tjänst, jag är ganska 100% på att det inte finns någon databegränsning, vet inte vad dom betalar. Antagligen liknande som deras ADSL tidiare. Jag vet inte om erbjudandena till kunderna kan "variera".

https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat

Blir jag begränsad till 100gb per månad kommer mobilt bredband kosta tusentals i månaden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag vet faktiskt inte, det ska erbjudas ersättningslösning i samband med nedläggningen (troligen då Telia). Vet en som har den typen av tjänst, jag är ganska 100% på att det inte finns någon databegränsning, vet inte vad dom betalar. Antagligen liknande som deras ADSL tidiare. Jag vet inte om erbjudandena till kunderna kan "variera".

Ja, Telia erbjuder oss som blir av med kopparnätet en ersättningstjänst. Denna i form av mobilt bredband med en begränsning på 100GB per månad. Men eftersom Telia är så otroligt snälla för oss berörda så får man hela 100GB per månad extra - i 12 månader.

Detta kan absolut fungera för vissa, men räcker inte till på långa vägar för mig. Jag har hellre 20GB per dag med gratis "påfyllnad" av 5GB i taget vid undantag (som t.ex. nerladdning av större spel osv) än 200GB per månad, med ett pris på 179kr per ytterligare 5GB "påfyllnad".
Erbjudandet fanns visst på deras hemsida också, men detta är vad jag blev erbjuden när jag ringde och sa upp mitt abonnemang för någon vecka sedan pga. kopparnätet.

Skrivet av mrqaffe:

Ska man optimera mobilt bredband bör man ha en riktantenn utomhus, det blir alltid bättre på nått sätt för även om signalstyrkan kanske inte ökar så minskar störningarna iom riktverkan.

Det är väldigt svårt för mig att göra ordentliga tester eftersom hastigheten och svarstiden varierar rätt kraftigt (speciellt hastigheten), men under den tid jag har försökt så har den externa antennen endast resulterat i sämre hastighet och sämre signalstyrka.

Med det sagt så har jag inte satt upp en antenn på taket för testerna, då jag ville kunna lämna tillbaka den om det inte fungerade bra - vilket det inte har gjort. Det är möjligt att det blir högre "lägsta signalstyrka", men det är omöjligt att testa det just nu eftersom det bara har varit fint väder senaste veckorna här.

Sen är den stora frågan hur mycket det är värt? Med bra väder som det har varit senaste veckorna här så har jag normalt 93-100% signalstyrka. Det lägsta jag har sett (på nuvarande plats) är 76%, men endast vid något enstaka tillfälle. Med den externa antennen kom jag nog aldrig upp över 73% signalstyrka under testperioden.

Sen är ju frågan om hastigheten kan ökas om jag har en router med stöd för MIMO? Även fast jag verkar ha väldigt bra signalstyrka - kan hastigheten ökas om jag byter router, får lägre signalstyrka men stöd för MIMO? Det verkar inte som att min router har stöd för MIMO på 4G-nätet (DWR-953, nya modellen). Den externa antennen jag testade med var en MIMO-antenn, men jag antar att den inte gick att använda "fullt ut" ifall routern inte har stöd för det?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torhrolfr:

Blir jag begränsad till 100gb per månad kommer mobilt bredband kosta tusentals i månaden...

Intressant, då antar jag att dom har begränsning. Ska tala med dom...

Permalänk

Telia är inte skyldiga att erbjuda någon speciell lösning i utbyte att kopparnätet släcks ner. Så länge det finns någon form av mobil täckning via NÅGON operatör så är det helt fritt fram att släcka ner.

"Vad erbjuds kunderna istället?

.........Alla som berörs kommer att erbjudas en ny tjänst, antingen via oss på Telia eller via en annan operatör."

"Har inte alla kunder lagstadgad rätt att få telefoni och bredband?

Enligt lagen har alla hushåll och företag rätt till telefoni och bredband med 10 Mbit/s. Detta gäller permanent adress. Vår bedömning är att samtliga berörda hushåll och företag kommer kunna få en ny telefoni- och bredbandslösning av Telia eller ->>någon annan operatör<<- på marknaden. Tjänster över fiber- och mobilnätet erbjuds idag av en mängd olika aktörer och det är den samlade marknaden som kommer erbjuda alternativen till kopparnätet. "

Det är 10 Mbit/s som ligger som gräns. Inte fri data eller en viss maximal kostnad per månad.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.