ASUS ROG STRIX X470-F med Ryzen 2600, jätteproblem!

Permalänk
Medlem

ASUS ROG STRIX X470-F med Ryzen 2600, jätteproblem!

Hej!
Plockade nyss ihop en ny dator bestående utav
Mobo: ASUS ROG STRIX X470-F
Processor: AMD Ryzen 2600
Ram: G.skill flare x ddr4 3200mhz
Hdd: Samsung evo 850 ssd
Grafikkort: r9 390x
Nätagg: Cooler Master 650w
OS: Windows 10 pro
Har haft jätteproblem från början med detta, diverse black screens, omstarter även några bsod.
Körde först med BIOS version 4008, uppdaterade till 4011 utan någon större skillnad, går knappt att få igång Windows överhuvudtaget och lyckas jag så dör datorn snart.
Lyckades spela en hel kväll helt utan strul men nästa dag lyckades jag inte ens få igång datorn, resulterade i att jag installerade om Windows och lyckades spela en hel kväll igen utan strul, men nu idag så får jag inte igång datorn.
Har testat med allt default i bios, även testat att köra minnena i 3200mhz med D.O.C.P ingen skillnad.
Läste på amerikanska forum att flera program som övervakade sensorerna (typ hwmonitor, afterburner etc.) Kunde krocka med varandra och orsaka liknande fel på just detta moderkortet.
Har inga sådana program installerade efter andra Windows installationen men det strular endå.
Alla temps ser bra ut, cpu ligger runt 30° i idle och 55° i load, sitter en cooler master vattenkylare.

Någon som har någon idé om vad som är fel?

Tack på förhand! Mvh Rickard.

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynX:

Hej!
Plockade nyss ihop en ny dator bestående utav
Mobo: ASUS ROG STRIX X470-F
Processor: AMD Ryzen 2600
Ram: G.skill flare x ddr4 3200mhz
Hdd: Samsung evo 850 ssd
Grafikkort: r9 390x
Nätagg: Cooler Master 650w
OS: Windows 10 pro
Har haft jätteproblem från början med detta, diverse black screens, omstarter även några bsod.
Körde först med BIOS version 4008, uppdaterade till 4011 utan någon större skillnad, går knappt att få igång Windows överhuvudtaget och lyckas jag så dör datorn snart.
Lyckades spela en hel kväll helt utan strul men nästa dag lyckades jag inte ens få igång datorn, resulterade i att jag installerade om Windows och lyckades spela en hel kväll igen utan strul, men nu idag så får jag inte igång datorn.
Har testat med allt default i bios, även testat att köra minnena i 3200mhz med D.O.C.P ingen skillnad.
Läste på amerikanska forum att flera program som övervakade sensorerna (typ hwmonitor, afterburner etc.) Kunde krocka med varandra och orsaka liknande fel på just detta moderkortet.
Har inga sådana program installerade efter andra Windows installationen men det strular endå.
Alla temps ser bra ut, cpu ligger runt 30° i idle och 55° i load, sitter en cooler master vattenkylare.

Någon som har någon idé om vad som är fel?

Tack på förhand! Mvh Rickard.

Vet inte, men ditt grafikkort drar ganska rejält med ström, har du möjlighet att testa ett annat nätagg? Eller om det går att sprida ut effekten på 2 rails.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre72:

Vet inte, men ditt grafikkort drar ganska rejält med ström, har du möjlighet att testa ett annat nätagg? Eller om det går att sprida ut effekten på 2 rails.

Körde tidigare samma grafikkort och nät agg fast med en fx 8350. Fungerade klockrent då. Har inget kraftigare nät agg tillgängligt, kanske kan fixa ett minde strömkrävande grafikkort och testa med tack för tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynX:

Hej!
Plockade nyss ihop en ny dator bestående utav
Mobo: ASUS ROG STRIX X470-F
Processor: AMD Ryzen 2600
Ram: G.skill flare x ddr4 3200mhz
Hdd: Samsung evo 850 ssd
Grafikkort: r9 390x
Nätagg: Cooler Master 650w
OS: Windows 10 pro
Har haft jätteproblem från början med detta, diverse black screens, omstarter även några bsod.
Körde först med BIOS version 4008, uppdaterade till 4011 utan någon större skillnad, går knappt att få igång Windows överhuvudtaget och lyckas jag så dör datorn snart.
Lyckades spela en hel kväll helt utan strul men nästa dag lyckades jag inte ens få igång datorn, resulterade i att jag installerade om Windows och lyckades spela en hel kväll igen utan strul, men nu idag så får jag inte igång datorn.
Har testat med allt default i bios, även testat att köra minnena i 3200mhz med D.O.C.P ingen skillnad.
Läste på amerikanska forum att flera program som övervakade sensorerna (typ hwmonitor, afterburner etc.) Kunde krocka med varandra och orsaka liknande fel på just detta moderkortet.
Har inga sådana program installerade efter andra Windows installationen men det strular endå.
Alla temps ser bra ut, cpu ligger runt 30° i idle och 55° i load, sitter en cooler master vattenkylare.

Någon som har någon idé om vad som är fel?

Tack på förhand! Mvh Rickard.

Har du testat att köra minnena i 3200Mhz, alltså auto, utan D.O.C.P?

Kan även vara så att D.O.C.P sätter knasiga timings, så de kan behöva sättas manuellt. Finns minnena med på QVL-listan för moderkortet?

Jag hade problem oavsett minneshastighet, och för mig hjälpte det att ta ut stickorna och sätta tillbaka dem igen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som Pierre är inne på så låter det som att datorn kanske inte alltid får tillräckligt med kräm. Nuvarande agg bör klara din dator, men det ligger på gränsen. Vet inte vilken modell av 390x du har, men msi's 390x maxade på 468w och snittade på 368w under användande.

Kollar man på t.ex. Inet så rek dom 750w för ett normalt system med 390x.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Har också haft liknande problem men det händer bara när man spelar för mig, dock så klarar datorn av alla typer av stresstester och videos jag kastar på den. Har du testat att avaktivera de interna grafikerna på CPU'n din IGPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_fahrim:

Har också haft liknande problem men det händer bara när man spelar för mig, dock så klarar datorn av alla typer av stresstester och videos jag kastar på den. Har du testat att avaktivera de interna grafikerna på CPU'n din IGPU?

R5 2600 har ingen grafikdel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du testat att köra minnena i 3200Mhz, alltså auto, utan D.O.C.P?

Kan även vara så att D.O.C.P sätter knasiga timings, så de kan behöva sättas manuellt. Finns minnena med på QVL-listan för moderkortet?

Jag hade problem oavsett minneshastighet, och för mig hjälpte det att ta ut stickorna och sätta tillbaka dem igen.

Har inte testat att köra dem i endast 3200mhz, skall testa detta! Timingsen som D.O.C.P sätter verkar vara vad de flesta rekommenderar att köra, tack för tips!

Skrivet av SvanteP:

Som Pierre är inne på så låter det som att datorn kanske inte alltid får tillräckligt med kräm. Nuvarande agg bör klara din dator, men det ligger på gränsen. Vet inte vilken modell av 390x du har, men msi's 390x maxade på 468w och snittade på 368w under användande.

Kollar man på t.ex. Inet så rek dom 750w för ett normalt system med 390x.

Borde det inte vara som mest kämpigt när grafikkortet ligger på maxload i tex. PUBG isåfall?
Det strular som sagt aldrig när jag spelar konstigt nog, problemen visar sig oftast vid uppstart eller i direkt anslutning till uppstart.

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem

Ställ ner ram hz, ryzen gillar ytterst få 3000+.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

@jOnÄTÄn: Nej juste såklart! tänkte fel där

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ställ ner ram hz, ryzen gillar ytterst få 3000+.

Just dessa är samsung b-die minnen anpassade för ryzen, har dock samma problem i 2400mhz.

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag kan till 100% garantera att det inte beror på ett för klent nätaggregat. Om nätaggregatet orsakar detta så är det deffekt. 650W räcker och blir över för dessa komponenter. Se bland annat detta test där en ett system med 390X och en mycket törstigare processor drar 500W från väggen. Alltså ca 450W ur nätagget.

https://www.sweclockers.com/test/21004-xfx-radeon-r9-390x-bla...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Är det M.2 ssd eller vanlig 2,5"?, Sitter minnerna i rätt slottar?, ska sitta i A2, B2 om du kör med 2 stickor.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Är det M.2 ssd eller vanlig 2,5"?, Sitter minnerna i rätt slottar?, ska sitta i A2, B2 om du kör med 2 stickor.

Är en vanlig 2.5" ssd, minnena sitter i a2 och b2.

Har idag testat alla olika inställningar i bios och upplever fortfarande samma problem, har även testat att köra ssdn i andra sata ingångar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att det händer tom. När jag är inne i bios att datorn rebootar.
Har testat att köra med bara 1 Ram sticka var för sig med samma fenomen.
Som sagt upplever endast problem när datorn skall starta eller om jag lämnar den i idle, lämnar jag den i idle så står den och går med svart skärm när jag kommer tillbaka.
Har aldrig hänt när jag spelar.
Börjar fundera på defekt nät agg då detta satt i min gamla rigg som även den hade en tendens att frysa i idle (kanske borde nämt detta tidigare men slog mig först nu)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att prova en annan gpu, eller att sätta nuvarande gpu i annat slot? dubbelkolla alla kablar.
Koppla ut alla sladdar mm till front io osv som ej är krav för att se att datorn fungerar.

Spontant skulle jag säga att moderkortet är DOA.

Om du kör Prime95, furmark, crystaldiskmark krashar det?

Har du provat koppla ur och in skärmkabel när skärmen blivit svart?

Finns det någon "display" på moderkortet som visar om dator är igång eller dylikt, i så fall, kan du kolla vad koden representerar i manualen?(Har ej kollat om ditt kort har den här funktionen.)

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur gammalt är nätagget? Det blir sämre med åren så att det inte klarar fullt ut vad du/vi tror det ska klara.

Senaste bios på moderkortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag löste problemet genom att byta PCI-e port till GPUn verkar som att jag hade en dålig port på moderkortet. Ifall du har möjlighet att testa en annan port så rekommenderar jag att du gör de

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, har kört Prime95, Furmark och Crystaldiskmark utan problem. Memtest i 6h utan några fel (i 2400mhz) så fort jag ändrar hastighet, timings etc. så krashar datorn.
Har fortfarande upplevt datorn något instabil trots allt default i BIOS.
Har beställt ett nytt nätaggregat som kommer i veckan bara för att utesluta detta.
Skulle tro att mitt gamla nätaggregat är ca. 4 år gammalt.
Har senaste BIOS på moderkortet.

Har som sagt G.Skill flare X med samsung b-die chip specade till 3200mhz, har testat att höja hastigheten på alla möjliga sätt, även testat med Ryzen dram calculator men inget verkar fungera.
Skall det vara omöjligt att få det att lira över 2400mhz?

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av CynX:

Liten uppdatering, har kört Prime95, Furmark och Crystaldiskmark utan problem. Memtest i 6h utan några fel (i 2400mhz) så fort jag ändrar hastighet, timings etc. så krashar datorn.
Har fortfarande upplevt datorn något instabil trots allt default i BIOS.
Har beställt ett nytt nätaggregat som kommer i veckan bara för att utesluta detta.
Skulle tro att mitt gamla nätaggregat är ca. 4 år gammalt.
Har senaste BIOS på moderkortet.

Har som sagt G.Skill flare X med samsung b-die chip specade till 3200mhz, har testat att höja hastigheten på alla möjliga sätt, även testat med Ryzen dram calculator men inget verkar fungera.
Skall det vara omöjligt att få det att lira över 2400mhz?

Allt över 2400Mhz är rent tekniskt överklockning så det finns inga som helst garantier för att det ska fungera. Ytterst tveksamt att nytt nätagg skulle hjälpa. Troligtvis råkade du få en CPU där IMCn hade noll överklockningsmarginal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Körs minnerna i 1,35V?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Körs minnerna i 1,35V?

Har testat allt mellan 1.3 till 1.4 volt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem

Som sagt datorn är fortfarande något instabil utan någon som helst överklockning, detta är vid uppstart eller i direkt anslutning till uppstart.
Kan få starta om datorn 15 ggr innan jag lyckas få igång den och sedan starta tex. Pubg och kunna spela hela kvällen utan problem.
Har tyvärr god lust att reklamera rubbet, är dock jättenöjd när det väl fungerar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort + 2700X samt G skill Ripjaws V 3200 CL14 (F4-3200C14D-16GVK) minnen och det funkar galant i 3200mhz, Har svårt att se att inte åtminstone 2933mhz skulle funka, är det 2x16gb stickor du kör med?

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Jag har samma moderkort + 2700X samt G skill Ripjaws V 3200 CL14 (F4-3200C14D-16GVK) minnen och det funkar galant i 3200mhz, Har svårt att se att inte åtminstone 2933mhz skulle funka, är det 2x16gb stickor du kör med?

Är 2st 8gb stickor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem

Har nu kört memtest med bara 1 sticka i, bägge stickorna går klockrent i a2 i 3200mhz (ca 8h styck utan några fel) så fort jag byter slot eller kör med bägge samtidigt krashar det.
Kan man anta att moderkortet är kass?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynX:

Har nu kört memtest med bara 1 sticka i, bägge stickorna går klockrent i a2 i 3200mhz (ca 8h styck utan några fel) så fort jag byter slot eller kör med bägge samtidigt krashar det.
Kan man anta att moderkortet är kass?

Låter onekligen som att det är fel på det isf.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CynX:

Har nu kört memtest med bara 1 sticka i, bägge stickorna går klockrent i a2 i 3200mhz (ca 8h styck utan några fel) så fort jag byter slot eller kör med bägge samtidigt krashar det.
Kan man anta att moderkortet är kass?

Skickades från m.sweclockers.com

Innan du gör något så skulle jag ta och testa med ett nytt nätagg då fyra fem år faktiskt kan degradera styrkan på det du behöver i ditt system.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Innan du gör något så skulle jag ta och testa med ett nytt nätagg då fyra fem år faktiskt kan degradera styrkan på det du behöver i ditt system.

Avbeställde faktiskt nätagget och beställde ett nytt moderkort efter jag gjort upptäkten med RAM slotsen, tror du verkligen ett "försvagat" nätaggregat kan skapa dessa problem?
Kände mig jättesäker på moderkort efter detta, men du gjorde mig tveksam igen

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynX:

Avbeställde faktiskt nätagget och beställde ett nytt moderkort efter jag gjort upptäkten med RAM slotsen, tror du verkligen ett "försvagat" nätaggregat kan skapa dessa problem?
Kände mig jättesäker på moderkort efter detta, men du gjorde mig tveksam igen

Minnerna använder 1.5-2W max så knappast troligt att vissa minnesslottar skulle påverkas av ett dåligt nätagg då dom får matning från samma mosfet krets.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600