EU-utskott röstar ja till hårdare upphovsrättsregler på webben

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad de uppskattar att det ska kosta för att få denna centraliserade lösning på plats? För inte kan det förväntas att en upphovsrättshavare ska ladda upp alla sina verk till respektive tjänst för att skydda dem?...

Många praktiska frågor som inte har något svar utöver de som "ställer till det för utvecklare" någon måste ju på vägen inse att det inte är genomförbart...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@Lasse Laserman:
Problemet är att dessa "SAVE THE XXX" sajter alla faller för samma fälla, de har förformatterade spam-mejl och uppmanar folk att spamma politiker med dem. Hade du fått 50 000 spam mejls med samma text från 50 000 olika personer hade du nog också röstat för även om du är emot, out of spite, så att säga.

Det hjälper inte att spamma politiker, att föra en diskussion med dem hjälper. Spam är inte en diskussion.

Dessa pajas-sajter måste sluta med sitt förformatterade spam. Huvudsaken är att sprida information och vetskap om vad som händer, de verkar ha tappat bort den biten någonstans. Numera står det bara "xxx is trying to kill xxx, click here to send an email!" och informationen får man lik förbannat ta reda på på egen hand.

Permalänk
Medlem

Tur att EU tar tag i de viktiga frågorna först och inte viker sig för lobbyisterna. Frågor som Energi/Miljö/Migration/Matförsörjning får man klämma in om det finns plats. Tur att vi gick med i EU annars kunde det ha gått som för Norge.........

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Vilka politiker var det som röstade för denna lag? Om det var några svenska politiker så vet vi vilka partier som inte skall röstas på i september..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Lösningen är att granska och kontrollera vartenda text/ord som politiker och myndigheter lägger ut på nätet och anmäla minsta lilla övertramp. I slutändan kanske dom inser orimligheten med det hela.

Själv är jag rädd att politiker skulle kunna råka begå upphovsrättsintrång genom att citera skyddade texter när de pratar. Vi måste kämpa för att lagfästa att alla politikers ord måste gå igenom ett censurfilter innan orden når allmänheten, eller andra politiker! Sedan kanske filtret tar fel 5% av gångerna, men det är ett pris jag är villig att betala för att vi ska ha en fungerande upphovsrätt.

Permalänk
Medlem

Som Apple säger, "It just works", fast tvärt om.
Allt du delar med dig av på nätet kommer utsättas för granskning, och automatiska filter kommer aldrig funka bra - hur skulle de kunna göra det när inte ens människor och lagen är säker på vart gränsen går? Fair use är något som då och då måste tas upp till domstol och granskas fall till fall. Hur ett automatiskt system ska kunna påtvinga korrekta beslut i frågan vet ingen. Lagen beskriver inte ens hur bra dessa filter måste vara, utan säger bara att de måste vara "tillräckligt bra", annars blir det böter! Ett extremt osäkert rättssystem.

- Gör "rätt" annars straffar vi dig!
- Ok, kan du vara lite mer specifik? Vad exakt har ni för krav?
- Nej det har vi valt att inte specificera.
- Jaha men... så hur vet jag om jag är på rätt sida lagen?
- Det vet du om / när vi bestämmer oss för att du ska betala ett dyrt straff och drar dig inför rätta.
Säkert & Smidigt.

EU är just nu typexemplet på en dålig kund som vill ha något men inte kan specificera exakt vad. Alla som jobbat med mjukvara åt en sådan kund vet exakt vad jag pratar om. Vad som är värre är att i detta fallet vet ingen hur ett sådant filter ska kunna implementeras / programmeras i praktiken. De efterfrågar en fantasiprodukt som ingen expert vet hur den ska skapas - och hotar med hårda straff på otydliga kriterier. Google som är ett jätteföretag har redan försökt i flera år, med undermåligt resultat. Inget bra kan komma av att tvinga alla småaktörer till egna tarvliga försök att följa detta...

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av Lasse Laserman:

Så här skrev den danske ledamoten på twitter om alla mail han hadde fått:

https://i.imgur.com/Bk3uTvU.png

Tydligen är vi nätkommunister om vi motsätter oss detta.

Han har ju helt missuppfattat vad det handlar om. De som önskar bryta mot upphovsrättslagen påverkas knappt alls; de hittar alltid sätt att kringgå reglerna, som t.ex. kryptering. Det enda man förhindrar är att medborgarna ges möjlighet att syssla med lagliga saker. Har t.ex. Sweclockers råd att betala någon miljon om året i licenskostnader för program som granskar samtliga kommentarer och bilder som postas här?

Permalänk
Medlem

Nerd rage perk unlocked...

Permalänk
Medlem

Detta kommer bara leda till en extremt ogästvänlig och hotfull företagsmarknad för små aktörer där de inte vågar skapa nya plattformar, eller t.o.m. lägger ner existerande plattformar p.g.a. för stora juridiska risker. Detta hade inte varit ett lika stort problem om lagen satte tydliga gränser. Men den är så flummigt och allmänt uttryckt att man storknar. Pröva att gå in på EU's hemsida och läsa lite drafts vet jag.

Där finns riktiga godbitar, som t.ex. att alla vetenskapliga publikationer är explicit inte inkluderade i undantagen som ges till "stor-media" - det enda explicita undantaget som nämns, just alla vetenskapliga publikationer ska vi vara extra tydliga med att dessa inte räknas som stor viktig publik media, vi vill ju inte att någon ska publicera en vetenskaplig artikel som visar att detta systemet är dåligt. * foliehatten på * Som sagt, detta var den enda stora media kategorin som exkluderades från "stor-media" explicit. Man mår ju illa!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

https://saveyourinternet.eu/

Sen väljer du Sverige som land när du skickar iväg, skickar default till:

Anna Maria Corazza Bildt (MEP), Moderaterna
Jytte Guteland (MEP), Arbetarepartiet- Socialdemokraterna
Gunnar Hökmark (MEP), Moderaterna
Cecilia Wikström (MEP), Liberalerna
Fredrick Federley (MEP), Centerpartiet
Max Andersson (MEP), Miljöpartiet de gröna
Anna Hedh (MEP), Arbetarepartiet- Socialdemokraterna

Inte så att de bryr sig iaf.

Hade ju varit trevligt att veta vad det ska rösta, eller i alla fall hur det ens tänker. Om det ens vet vad Artikel 13 är Men antar att det röstar vad kompisen bredvid röstar! Alla är så hemlighetsfulla...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@matnojje: Tror inte du insett vad det praktiska problemet är. Som ett exempel: Säg att du vill skriva en post på facebook om den nya coola <någonting> som du läst en artikel om, du kanske vill slänga med en länk till artikeln också - Stop! Inte i EU's nya internet - såvida du inte betalade för en licens från tidningen som publicerade den artikeln så klart. För sådant vill du väl göra varje gång du vill skicka en länk till en vän?

Eller du åker på semester till Barcelona, och tar ett semesterfoto på en känd staty eller nått annat som du vill ladda upp och dela till din familj. Stop! Enligt uppladdningsfiltren så var den där bilden väldigt lik en annan bild tagen av en professionell fotograf på samma staty. Men det är ok, du kan ju posta ett usb-minne till din familj istället, eller bara säga att du var där, säga vad statyn heter, och skicka med en länk till wikipe...nä, just det, men du kan säga vad den heter i alla fall, så kan de googla själva.

Det är bara en tidsfråga innan alla övervakade samtal också kommer inkludera kopieringsskydd så man inte får säga namnet eller beskriva något utan licens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

"15 röster för och 10 emot"

Så detta beslut fattades av 25 personer? :/

Säkerligen ett gäng 80-åringar som fortfarande använder röksignaler och fick feta säckar med dollartecken på.

För att spela jävulens advokat, de som röstade var ett juridiskt team som skulle undersöka om lagförslaget var olagligt. Eftersom att röstningen gick igenom så kom det fram till att lagändringarna var lagliga och därefter kommer den att kikas på av flera instanser, varefter politikerna kommer rösta på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

vilken innebär att webbplatser måste betala en licenskostnad till mediehus och tidningar när de använder sig av citat och liknande från dem.

Bara dom tamefan gör likadant tillbaka då. MINA ord är mina och ingen annans tills mitt tycke ges!

Har lämnat nyheter å fått absolut 0, även nyheter som hamnar relativt högt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om EU måste gå under för att göras om, bättre. EU är en fantastisk idé, och liksom allt annat i mänsklig historia har första försöket aldrig lyckats*.

Jag hade en chef som var politiskt aktiv ett gäng år sen och han gav mig en ganska djup insikt i hur EU fungerar (som jag tolkade då; enligt honom). Tyckte det var en ruggigt vriden bild han hade, jag har alltid varit en EU-supporter (allt för att ena folk i en gemensamhet), men idag har jag väl fått tillräckligt med världsvana så nu undrar jag då mycket av det han sa verkar vettigt, och verkar inte sticka med verkligheten.

Gör om, gör rätt. Tillsammans är vi starka, idag vet jag dock inte hur tillsammans vi är. Väldigt mycket individ-tänk i denna grandiosa grupp nationer. Nästa globala kris lär sänka ett rad länder och är vi i EU kommer de 90%** säkert dra ner oss med dom. Det är lite för lätt för våra politiker att vara frikostiga när det är någon annans pengar***.

* = Vill bifoga länk men vill inte göra det svårt för sajten om lagförslaget går igenom och länken är kvar.
** = Cirka 100% påhittad siffra
*** = Studier visar tydligt att människor rent allmänt behandlar en gemensam pott annorlunda från den privata plånboken. Hade länkat, men se * ovan.

Sidnot, är detta hur vi kommer styrka argument på forum i framtiden, "hade länkat källor men får inte, bara tro på mig att jag har rätt"?

Permalänk
Medlem

Welcome to the Soviet Union.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Tycker det är väldigt lite prat om detta i media, kan t.ex. inte ens hitta något på Aftonbladet om det. Känns som ett större "hot" än att skala bort net neutrality.

Aftonslaskan jublar nu!

Som sagt EU är CANCER minst sagt!
Fy fan säger jag!

Det började med Ipred där man försäkrade medborgarna att det inte skulle användas för att jaga fildelare, Hur tror ni det här slutar?

#SWEXIT

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Nästa globala kris lär sänka ett rad länder och är vi i EU kommer de 90%** säkert dra ner oss med dom.
** = Cirka 100% påhittad siffra

Du är inte långt ifrån, det är flera EU länder som är bankrupt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det är bara en tidsfråga innan alla övervakade samtal också kommer inkludera kopieringsskydd så man inte får säga namnet eller beskriva något utan licens.

Du har inte helt fel. Jag menar grunden i hela internet handlar om att länka saker. Att ta betalt för länkar i den virtuella världen är som att ta betalt för att prata i den verkliga världen. Telefonsamtalet bryts automatiskt om du säger något som fastnar i filtret. Sms'et kommer inte fram om du nämner ett känt varumärke. Kommunikation är inte en frihet längre.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Welcome to the Soviet Union.

Verkligen, vi äger dig å du har ingen talan.
Vi röstade tillochmed igenom en lag i Sverige HT2017 där regimkritiska ska tystas ner.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Bara dom tamefan gör likadant tillbaka då. MINA ord är mina och ingen annans tills mitt tycke ges!

Har lämnat nyheter å fått absolut 0, även nyheter som hamnar relativt högt.

Nej, förslaget ger de "stora" media-entiteterna undantag så de behöver inte följa detta. Men du måste. Och alla som inte är "stor media" (otydligt specificerat, antagligen med flit) måste också. Vetenskapliga publikationer är dock explicit exkluderat från "stor media". Varsågod - är bara att börja må dåligt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

Hejdå memes and shit. Dags att vakna sengångare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@matnojje: Tror inte du insett vad det praktiska problemet är. Som ett exempel: Säg att du vill skriva en post på facebook om den nya coola <någonting> som du läst en artikel om, du kanske vill slänga med en länk till artikeln också - Stop! Inte i EU's nya internet - såvida du inte betalade för en licens från tidningen som publicerade den artikeln så klart. För sådant vill du väl göra varje gång du vill skicka en länk till en vän?

Eller du åker på semester till Barcelona, och tar ett semesterfoto på en känd staty eller nått annat som du vill ladda upp och dela till din familj. Stop! Enligt uppladdningsfiltren så var den där bilden väldigt lik en annan bild tagen av en professionell fotograf på samma staty. Men det är ok, du kan ju posta ett usb-minne till din familj istället, eller bara säga att du var där, säga vad statyn heter, och skicka med en länk till wikipe...nä, just det, men du kan säga vad den heter i alla fall, så kan de googla själva.

Jo men net är inte värt att lämna EU för det.

Permalänk
Avstängd

Ett sätt att styra vad som skrivs på Internet. Dvs Aftonbladet kan spy ut Fakenews eller helt lägga locket på meds alternativmedia ska klämmas åt så medborgarna enbart för höra en sida av historien eller ingen alls. Så tolkar jag det som!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Jo men net är inte värt att lämna EU för det.

Det är värt allt för att lämna maktgalna idioter i Bryssel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det är dags att lämna EU för alltid! Vet du vad Sverige betala och får tillbaka, Det är inte en plusaffär som många tror

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vem är upphovsmannen? Den som laddar upp först?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segen:

Welcome to the Soviet Union.

Om det ändå vore så väl

Permalänk
Medlem

@matnojje: Jag vet vad du menar, EU är en bra idé. Men den har fallerat rent praktiskt idag imo. Så lämna "gamla EU" (det vi har nu), och börja om på ett nytt EU med lärdomar från det första. Som någon annan här skrev: ofta lyckas man inte på första försöket. Ingen skam i att erkänna nederlag om man satsar på att resa sig igen.

(Sen vad man tycker om fördelarna och nackdelarna som det är nu är en het fråga, men jag tror i alla fall att det skulle bli bättre än vad det är nu om vi började på ny kula.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Artikel 11 (Det blir alltså otillåtet att länka till artiklar från nyhetssidor), tycker jag känns värre, ett effektivt sätt att tysta de nyhetssidor som endast finns på nätet...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det är högerextremisterna som vinner på detta. Det får man inte glömma. De som vill tysta ner medier och sanning som i normalt fall just nu sprids via länkar till profiler på sociala medier.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Den här idiotin kommer enbart ställa till med en jävla massa problem, och bör rivas upp omgående. Kan bara hoppas att skiten röstas ned i nästa instans...

Skrivet av LeVvE:

Tycker det är väldigt lite prat om detta i media, kan t.ex. inte ens hitta något på Aftonbladet om det. Känns som ett större "hot" än att skala bort net neutrality.

Inte så förvånande om media själva ligger bakom detta och tycker det är en superfin idé? Då föredrar de nog att lägga locket på och låtsas som intenting.

Visa signatur

5950X, 3090