Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Problem med 2 skärmar

Hej!

Jag har ett problem som började i november 2017. Jag har pratat med NVIDIA Customer Care och även MSI angående detta, men de har inte fått det löst. Problemet är följande:

Jag har 2 skärmar anslutna till min dator, en Benq 24" 144hz och en Samsung 27" 60hz. När jag startar datorn med båda skärmarna anslutna, så är 144hz skärmen helt svart och ger mig "No signal detected" medans 27" startar som vanligt. Men när jag startar datorn med 144hz urkopplad och endast 27" inkopplad, laddar BIOS och loggar in till windows och väntar ca 2-3 minuter och sedan kopplar in 144hz, då fungerar allt som det ska.

144hz är kopplad via DVI
27" är kopplad via HDMI

Följande saker jag prövat som NVIDIA och MSI bett mig testa:

- Köpt ny DVI kabel
- Installerat om grafikkortsdrivrutiner genom att använda DDU(Displar driver uninstaller)
- Kopplat ut 144hz och sedan kopplat ut strömkabeln i ca 10 sekunder och sedan kopplat in den igen
- Uppdatera BIOS till senaste
- Prövat koppla in skärmarna i moderkortets portar istället för grafikkortet
- Ändrat 144hz till 60hz
- Prövat med en annan skärm istället för 144hz

Om någon vill ha länk till min tråd på GeForce Forums, kan jag länka den i kommentarerna.

Väldigt tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

En fråga, har du satt dem på korrekt portar från grafikkortet (detta höll på att göra mig vansinnig innan jag kom på det första gången jag körde dual över DVI/HDMI... i synnerhet just dessa portar var de som skapade problem då man tydligen endast kunde välja vissa portar som aktiva... ) Jag fick också blankskärm på den ena tills jag såg detta med switchmode... Ganska irriterande... Ja...

Edit, dock går inte mina på så hög frekvens så kan vara någonting annat i ditt fall...

Edit, jag håller på att fasa ut DVI/HDMI till (nya välfungerande, ej den gamla, en del äldre DP vet jag hade problem med signalöverföring och skärpa det var nog där den fick så dåligt rykte men jag har inte haft det problemet på mina nya skärmar) DP på de nya skärmarna, men har också kvar en del äldre utrustning parallellt.

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Mizzarrogh:

En fråga, har du satt dem på korrekt portar från grafikkortet (detta höll på att göra mig vansinnig innan jag kom på det första gången jag körde dual över DVI/HDMI... i synnerhet just dessa portar var de som skapade problem då man tydligen endast kunde välja vissa portar som aktiva... ) Jag fick också blankskärm på den ena tills jag såg detta med switchmode... Ganska irriterande... Ja...

Edit, dock går inte mina på så hög frekvens så kan vara någonting annat i ditt fall...

Edit, jag håller på att fasa ut DVI/HDMI till (nya välfungerande, ej den gamla, en del äldre DP vet jag hade problem med signalöverföring och skärpa det var nog där den fick så dåligt rykte men jag har inte haft det problemet på mina nya skärmar) DP på de nya skärmarna, men har också kvar en del äldre utrustning parallellt.

Jag har endast 1 DVI port samt 1 HDMI, sen 3st DisplayPort. Så det är något annat som spökar isåfall. Började nästan tro att jag kanske satt de i fel portar då detta problem uppstod när jag kom hem från ett LAN och kopplade in datorn, men jag hade ju endast 1 av varje port.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

... Tänkte fel här... det var inte det TS hade problem med som jag skrev i dethär inlägget...

Vänligen Besvara också de SISTA inläggen i trådarna inte bara de första! (Det första inlägget kan mycket väl ha hunnit bli inaktuellt.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Knepigt du inte har fått svar på detta ännu, jag kan nästan svära på att jag sett någonting om liknande problem här på forumet för några månader sedan, frågan är bara var... Misstänker att det ligger drunknat i någon tråd... Men någon klocka klingar till i bakhuvudet...

nu när jag kollade så verkar det inte var portproblemet i ditt fall... (tror jag)

Har du uppdaterat lågnivå mjukvaran på GPU?
(brukar för visso ske automatiskt när man uppdaterar drivrutinerna, åtminstone på Nvidia korten, men skadar ju inte att dubbelkolla om du inte redan gjort det, men har för mig att det inte var enbart GPU detta berodde på...)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Mizzarrogh:

Knepigt du inte har fått svar på detta ännu, jag kan nästan svära på att jag sett någonting om liknande problem här på forumet för några månader sedan, frågan är bara var... Misstänker att det ligger drunknat i någon tråd... Men någon klocka klingar till i bakhuvudet...

nu när jag kollade så verkar det inte var portproblemet i ditt fall... (tror jag)

Har du uppdaterat lågnivå mjukvaran på GPU?
(brukar för visso ske automatiskt när man uppdaterar drivrutinerna, åtminstone på Nvidia korten, men skadar ju inte att dubbelkolla om du inte redan gjort det, men har för mig att det inte var enbart GPU detta berodde på...)

Det har jag inte gjort,vad jag vet om iallafall. Isåfall är det som du säger att det skett automatiskt. Vart kan jag kolla upp det?

Skickades från m.sweclockers.com