Nvidias G-Sync HDR-modul kostar mer än 5 500 kronor för slutkund

Permalänk
Melding Plague

Nvidias G-Sync HDR-modul kostar mer än 5 500 kronor för slutkund

Purfärsk teknik kommer sällan gratis. Så är även fallet med Nvidias senaste krets för att driva G-Sync HDR-skärmar, där denna uppskattas lägga på över 5 500 kronor på butikspriset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, så skärmen har aktiv kylning i form av en fläkt? Hmm.. känns sådär tycker jag. Borde ju gå att vattenkyla?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som en aningen daterad lösning med den prislappen om adaptive sync klarar motsvarande utan en sådan prislapp...?

Aja
Jag tycker det är riktigt trist är att nvidia samtidigt vägrar ge stöd för adaptive sync. Det hade kunnat ge kunderna möjlighet att själva välja hur man vill kombinera sin hårdvara.
Istället fortsätter de att låsa bort valmöjligheterna och låsa in kunderna. Den delen är bara så trist.

Välja skäm baserat på vilket grafikkort man har är ju lika dumt som att behöva välja grafikkort efter vilken processor man har, välja tangentbord efter vilket moderkort man har eller välja RAMminne baserat på vilket nätagg man har.
Nej tack till den typen av fiktiva hårdvaruinlåsningar (skärpning nvidia)...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

ObNitpick: Intel har ingen 20nm-process, men använder numer gamla 22nm (den först FinFET-processen, dvs Ivy Bridge och Haswell) som en foundry-process med något förändrade designregler under namnet 22FFL.

https://www.realworldtech.com/intel-22ffl-process/

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

För dyrt. Känns konstigt att ha DDR3-minnen i skärmen och fläkt i skärmen.

Jag tar hellre VESA Adaptive-Sync eller AMD FreeSync då.

Permalänk
Medlem

* Proprietär: Nej tack
* Fläkt: Nej tack
* 5500kr: Nej tack

Skoj att utvecklingen går framåt, men detta är ingen bra konsumentprodukt i min mening.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av mpat:

ObNitpick: Intel har ingen 20nm-process, men använder numer gamla 22nm (den först FinFET-processen, dvs Ivy Bridge och Haswell) som en foundry-process med något förändrade designregler under namnet 22FFL.

https://www.realworldtech.com/intel-22ffl-process/

Intel (Altera) Arria 10 tillverkas på TSMC:s 20nm.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Låter som en aningen daterad lösning med den prislappen om adaptive sync klarar motsvarande utan en sådan prislapp...?

Aja
Jag tycker det är riktigt trist är att nvidia samtidigt vägrar ge stöd för adaptive sync. Det hade kunnat ge kunderna möjlighet att själva välja hur man vill kombinera sin hårdvara.
Istället fortsätter de att låsa bort valmöjligheterna och låsa in kunderna. Den delen är bara så trist.

Välja skäm baserat på vilket grafikkort man har är ju lika dumt som att behöva välja grafikkort efter vilken processor man har, välja tangentbord efter vilket moderkort man har eller välja RAMminne baserat på vilket nätagg man har.
Nej tack till den typen av hårdvaruinlåsningar...

Håller med, vill se vem som kan försvara deras användning av g-sync..

Känner med att även om jag personligen vill välja grafikkort efter prestanda med mera så tar det emot att stödja ett företag som Nvidia med ett nytt köp i framtiden. Kan ju hoppas att Vega 64 droppar i pris så kan man skaffa ett sånt och en Freesync skärm, slut priset borde väl hamna på samma som för en skärm med g-sync xD

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Satan! 5 papp är vad jag la på min skärm, och detta vill de ha för en komponent i skärmen? Ja då ser vi ju tydligt vad som händer när det saknas konkurrens. Jisses alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Hur mycket Acer Predator X27 kommer kosta när den slutligen når handeln är ännu höljt i dunkel, men bedömare räknar med ett pris närmare 20 000 kronor." - Saxat från denna artikeln

Då har man fått reda på anledningen till varför priset hamnade på ~25k istället för ~20k som var de förväntade priset när dessa skärmar avtäcktes.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Inaktiv

Vendor lock-in är det riktiga. När det finns konkurrens så har man en massa val som försvårar köpet. För när det bara finns ett val så behöver man aldrig fundera på om man köpte fel produkt.

Bortsett från detta ny teknik kostar pengar, jag ser det som irrelevant vad kretsen kostar idag. Däremot vad det kostar om något år är det relevanta.

Permalänk
Avstängd

Fläkten Och DDR Minne

Är det någon som vet om man kan installera Windows 10 på eller i skärmen. Skulle spara massa pengar då ??

Nä allvar!! Priset !!!!

Sen den där fläkten Hm...… jag sitter och väntar på att de riktiga skärmarna ska komma nu. Så sitter där en fläkt som låter.

Ja ha då har jag slängt tusentals pengar på mitt vattens system i sjön om man ska ha en sådan skärm lol.

Sen skulle jag aldrig ge så mycket. Sjukt.
Högst 10 000 kr kanske inte ens det.

Permalänk
Medlem

Skönt att ens lön inte tillåter en att vara en early adapter av sånt här trams.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ny teknik har alltid kostat pengar.

Det man kan trösta sig med är att det kommer bli billigare och motsvarande för Freesync knappast hade varit gratis (om än billigare).

Min plånbok släpper dock inte till för detta.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Mycket pengar, men i gengäld går det förmodligen att spara in pengar på övriga komponenter om 60/120/144 fps inte kommer bli ett absoluta krav för den obstinata spelare. Kan man byta ett 1080 Ti mot ett vanligt 1080 så är det en besparing på cirka 3000 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Ny teknik har alltid kostat pengar.

Det man kan trösta sig med är att det kommer bli billigare och motsvarande för Freesync knappast hade varit gratis (om än billigare).

Min plånbok släpper dock inte till för detta.

fast är det ny teknik tycker båda har funnits ganska länge

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananen12:

Är det någon som vet om man kan installera Windows 10 på eller i skärmen. Skulle spara massa pengar då ??

Nä allvar!! Priset !!!!

Sen den där fläkten Hm...… jag sitter och väntar på att de riktiga skärmarna ska komma nu. Så sitter där en fläkt som låter.

Ja ha då har jag slängt tusentals pengar på mitt vattens system i sjön om man ska ha en sådan skärm lol.

Sen skulle jag aldrig ge så mycket. Sjukt.
Högst 10 000 kr kanske inte ens det.

Så nu väntar vi då på nästa nyhet, en vattenkyld skärm!

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk

@Laxpudding
Tror du att denna modul kommer att finnas i BFGM?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5500kr för något som inte fungerar.
I rest my case.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför typ 20 artiklar om samma skärm? Varför inte bara testa och köra en artikel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av StuntmanMike:

@Laxpudding
Tror du att denna modul kommer att finnas i BFGM?

Det torde vara det rimliga för att driva panelerna och local dimmingen i BFGM-skärmarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Då har man fått reda på anledningen till varför priset hamnade på ~25k istället för ~20k som var de förväntade priset när dessa skärmar avtäcktes.

Du menar alltså att förra G-sync modulen kostade 500kr och denna 5500kr?

Oavsett vilket så som en annan skrev så kostar ny teknik. Om cirka ett år blir det intressant vad dessa skärmen kommer landa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Satan! 5 papp är vad jag la på min skärm, och detta vill de ha för en komponent i skärmen? Ja då ser vi ju tydligt vad som händer när det saknas konkurrens. Jisses alltså.

Det är inte Nvidias pris utan kostnaden för komponenterna som utgör G-synk-modulen. Snackades om i tidigare tråd/artikel om skärmen.

Skrivet av Söderbäck:

Låter som en aningen daterad lösning med den prislappen om adaptive sync klarar motsvarande utan en sådan prislapp...?

Nej Adaptive Sync klarar givetvis inte motsvarande.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag ser en hel del antydningar om att Adaptive Sync är både bättre och billigare. Vilka skärmar och vilka kretsuppsättningar är det nu som erbjuder lämpligare och billigare alternativ för 4K och 120/144 Hz?

Har sagt det förut och lär nog få upprepa det många gånger till: Vad är det med skärmar som gör att existerande produkter hela tiden jämförs med och bedöms utifrån rena fantasier?

Permalänk
Medlem

Finns ju ändå inget grafikkort som kan driva 4k @ 144Hz, inte ens Nvidias nästa serie, känns ju tämligen meningslöst att slänga så mycket pengar på nåt man inte kan utnyttja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Finns ju ändå inget grafikkort som kan driva 4k @ 144Hz, inte ens Nvidias nästa serie, känns ju tämligen meningslöst att slänga så mycket pengar på nåt man inte kan utnyttja.

Min kan utan tvekan det.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Undrar om användare av denna skärm med kommer att behöva googla för ens ha en chans att få detta dyra chip att fungera?

G-sync är som sagt inte en mjukvarulösning med massa konfigurationer att ta hänsyn till. Det är ett stängt system med klara regler för hårdvara och mjukvara och ändå är det skitsvårt att få det att fungera för många. Det borde vara plug and play från dag ett.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hg:

Finns ju ändå inget grafikkort som kan driva 4k @ 144Hz, inte ens Nvidias nästa serie, känns ju tämligen meningslöst att slänga så mycket pengar på nåt man inte kan utnyttja.

Jag tror du egentligen tänker följande ”Det finns få eller inga AAA-speltitlar vilkas grafikmotorer kan köras i 4K/144 Hz under Ultra eller Very High Settings med nuvarande grafikkort”.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SWIN:

Så nu väntar vi då på nästa nyhet, en vattenkyld skärm!

He He He He ja då blir jag glad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Nej Adaptive Sync klarar givetvis inte motsvarande.

Skrivet av Laxpudding:

Jag ser en hel del antydningar om att Adaptive Sync är både bättre och billigare. Vilka skärmar och vilka kretsuppsättningar är det nu som erbjuder lämpligare och billigare alternativ för 4K och 120/144 Hz?

Fair point.
Jag trodde att nvidiakretsen kom från förhandsexemplar också men den finns alltså på marknaden redan.
Då finns det inget att jämföra nvidias senaste grejer med här faktiskt utan de är ensamma om att erbjuda detta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled