Första mining rig.

Permalänk

Första mining rig.

kommer börja bygga min första rig innom kort och kommer att behöva lite support då jag aldrig byggt något liknande förut

Hittils har jag köpt detta:
SSD 400kr WD Green PC SSD 2.5" SATA III 120GB
Moderkort 1000kr Asus Prime Z370-P
Processor 590kr Intel Pentium G4560 3,5GHz 3MB
Nätagg 2200kr Corsair HX1200 1200W
Raisers 12st 550kr Raisers

Tänkt köra 6x Vega 56 och mitt första misstag är redan gjort som det verkar. Raisers jag beställt(VER006C) kommer med 6pin till SATA adapter, som är brandfarliga. Så då måste jag hitta MOLEX till 6pin typ Den här 2x4 till 6pin
Men om jag förstår rätt så kommer mina Vega 56 att kräva 2st 8pin per kort, vilket innebär att endast kommer att kunna strömförsörja 4st kort innan 8pinnarna är slut.
Dessutom har jag bara 8st MOLEX som då kommer att kunna ström försörja 4st raisers om jag använder adaptern ovan.

kablar dom ingår i nätagg är:
Molex (hårddisk) 8 st
SATA-ström 20 st
PCI Express 8 st 6+2-pin
ATX/EPS 12V 2 st 4+4pin
ATX kontakter 1st 20+4pin
Floppy 1 st

Hur får jag enklast ihop detta störmförsörjningsproblem??

Permalänk

Det enklaste är väl att du inte köper Vega 56 utan nöjer dig med RX 580 (eller RX 480 som presterar lika bra för mining). Sen strömsätter du 4 risers med molex och de två sista med en av PCI-express-kablarna (som du får över eftersom du bara behöver 6st (3-kablar) 8-pin till RX 580-korten).

Hashraten på RX 580 ligger på 30-32MH/s (med Phoenixminer och biosmod+klockning) och vill du spara en slant så köp begagnade på t.ex. Tradera.

På längre sikt så hade jag, om jag var du, försökt få tag på fler molex-sladdar som passar Corsair. Får du tag på två till kablar (8 kontaktar till) så kan du frigöra de sista PCI-express samt strömsätta 2 risers till. Ditt moderkort har nämligen 2 M.2-platser så eventuellt kan du köra 8 GPU:er på moderkortet (Du får googla lite på hur andra lyckats eller misslyckats med det på just det moderkortet). Jag kör 8 st GPU:er på ett Asus Prime Z270-P med hjälp av M.2 till PCI-express-adaptrar. Ett RX580 drar runt 125W från väggen när du mine:ar ETH så jag skulle tro att du hamnar strax under 1100W totalt (lite beroende på hur du klockar och undervoltar korten).

EDIT: Tydlingen skall det gå att köra 8 GPU:er: https://www.coinsmaze.com/asus-prime-z370-p-8-gpu-cryptocurre...

Permalänk
Medlem

Om du inte packat upp PSUn så sälj den och skaffa server-psus istället imo. Halva priset per Watt, och 12x8-pins PCI-e ut från 1200 Watts PSU. (Du får se till att inte överbelasta). Finns på blocket och sweclockers ibland. HP DPS-1200FB-1 A. Ettan i modellnummret är viktig, den noterar att PSUn är platinum, 94% effektiv.

Köp bara begagnade grejjer är också mitt tips, det tar långt tid att nå break-even.

Permalänk
Medlem

Förutom att en server psu låter fruktansvärt mycket har jag hört.

Permalänk

Nu hat jag grävt fram mitt gamla "laptop-kylarprojekt" Tänkte ta cooler master 200mm från detta och montera högst upp på skohyllan och tillföra tilluft med filter. måste ta hål i plasten givetvis, men tänkte använda plast skivan från lapptopkylatn för att skruva fast fläkten genom plast filmen på skohyllan.

Nu kommer det svåra. I förra projektet klippte jag sladden till fläkten och skarvade på et högst underligt sätt, se bilder. Detta var för att jag skulle kunna koppla fläkten till ett vägguttag och styra hastigheten. Körde då med en laddare till en rakapparat. Så min fråga är borde jag skarba på en ny 3-pin (om det ens är möjligt?) och koppla fläkten till moderkortet på riggen? eller skaffa en ny "rakapparat-laddare" och köra på min gamla lösning?

Permalänk
Skrivet av kallt_kaffe:

Det enklaste är väl att du inte köper Vega 56 utan nöjer dig med RX 580 (eller RX 480 som presterar lika bra för mining). Sen strömsätter du 4 risers med molex och de två sista med en av PCI-express-kablarna (som du får över eftersom du bara behöver 6st (3-kablar) 8-pin till RX 580-korten).

Hashraten på RX 580 ligger på 30-32MH/s (med Phoenixminer och biosmod+klockning) och vill du spara en slant så köp begagnade på t.ex. Tradera.

På längre sikt så hade jag, om jag var du, försökt få tag på fler molex-sladdar som passar Corsair. Får du tag på två till kablar (8 kontaktar till) så kan du frigöra de sista PCI-express samt strömsätta 2 risers till. Ditt moderkort har nämligen 2 M.2-platser så eventuellt kan du köra 8 GPU:er på moderkortet (Du får googla lite på hur andra lyckats eller misslyckats med det på just det moderkortet). Jag kör 8 st GPU:er på ett Asus Prime Z270-P med hjälp av M.2 till PCI-express-adaptrar. Ett RX580 drar runt 125W från väggen när du mine:ar ETH så jag skulle tro att du hamnar strax under 1100W totalt (lite beroende på hur du klockar och undervoltar korten).

EDIT: Tydlingen skall det gå att köra 8 GPU:er: https://www.coinsmaze.com/asus-prime-z370-p-8-gpu-cryptocurre...

det tvivlar jag på, jag har såklart inte provat själv men allt jag sett på nätet verkar via att Vega 56 är överlägsna 480 & 480 då det kommer till H/ws.

Permalänk
Skrivet av TechGuru:

Om du inte packat upp PSUn så sälj den och skaffa server-psus istället imo. Halva priset per Watt, och 12x8-pins PCI-e ut från 1200 Watts PSU. (Du får se till att inte överbelasta). Finns på blocket och sweclockers ibland. HP DPS-1200FB-1 A. Ettan i modellnummret är viktig, den noterar att PSUn är platinum, 94% effektiv.

Köp bara begagnade grejjer är också mitt tips, det tar långt tid att nå break-even.

Det skule jag absolut göra om jag inte bodde i lägenhet och ska ha riggen i vardagsrummet

Permalänk
Skrivet av saulhudson:

det tvivlar jag på, jag har såklart inte provat själv men allt jag sett på nätet verkar via att Vega 56 är överlägsna 480 & 480 då det kommer till H/ws.

Jag har inte gjort några större efterforskningar men enligt http://whattomine.com/ så drar Vega 56 5.75W per MH/s medan RX 580 drar 4.47W per MH/s. Nu pratar jag dock bara om ETHash. Kan ju se annorlunda ut för andra algoritmer.

Hursomhelst, angående att köpa fler PCIe-kablar till Corsair PSU:er så är det inget problem. Köpte själv en extra Type 4 med 2 st 6/8pin-kontakter från Inet nyss. https://www.inet.se/produkt/6902400/corsair-typ-4-sleeved-sva... (Dubbelkolla dock att de passar till just ditt nätagg innan du beställer. Finns tabeller på Corsairs sida om vilka kablar som passar till vilka PSU:er.

Permalänk
Skrivet av kallt_kaffe:

Jag har inte gjort några större efterforskningar men enligt http://whattomine.com/ så drar Vega 56 5.75W per MH/s medan RX 580 drar 4.47W per MH/s. Nu pratar jag dock bara om ETHash. Kan ju se annorlunda ut för andra algoritmer.

Hursomhelst, angående att köpa fler PCIe-kablar till Corsair PSU:er så är det inget problem. Köpte själv en extra Type 4 med 2 st 6/8pin-kontakter från Inet nyss. https://www.inet.se/produkt/6902400/corsair-typ-4-sleeved-sva... (Dubbelkolla dock att de passar till just ditt nätagg innan du beställer. Finns tabeller på Corsairs sida om vilka kablar som passar till vilka PSU:er.

Ah nu är jag med, jag har tänkt majna XRM. Gör du samma kalkyl då så blir det lite annorlunda!
Tack för tipset! kommer nog att börja med 4x Vega 56, sen hitta lösning för slera GPU när jag fått 4st att funka först.

Permalänk

har problem vid boot.
CPU-fläkt snurrar i ca 1-2 s sedan stannar, får ingen bild via hdmi.
Finns ingen 4 pin högtalare så svårt att veta fel, vad tror ni?

Det ända jag kunnat konstatera att med både ström och fläkt ikoplad till CPU så dör den direkt, men om jag koplar ur ström till cpu så snurrar fläkten så länge jag har den på.
Testat RAM i alla olika slots.
HDD har sata + ström

Permalänk

@saulhudson: Kollade lite närmare på vad du listat att du köpt för komponenter och om listan stämmer så har du köpt en Kaby Lake CPU (Socket 1151) och ett Coffee Lake moderkort (Socket 1151-2).

De är inte kompatibla med varandra om jag förstått det rätt. Själv har jag bara Socket 1151 moderkort som har stöd för Sky Lake och Kaby Lake. Socket 1151-2 är för nästa generation av CPU:er, d.v.s. Coffee Lake.

Du måste antingen skaffa en kompatibel CPU eller byta till Z270-versionen av moderkortet (eller något annat Socket 1151-moderkort).
Om du är intresserad av att växa riggen i framtiden så kanske det är bättre att byta moderkort. Väldigt bra pris på detta nu som tar 12 st GPU:er och är Socket 1151: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4661299
(Har själv kört 11 GPU:er på ett sånt moderkort, dock var det NVidia-kort men gissar att det inte är några problem att köra AMD på det heller)

Permalänk
Skrivet av kallt_kaffe:

@saulhudson: Kollade lite närmare på vad du listat att du köpt för komponenter och om listan stämmer så har du köpt en Kaby Lake CPU (Socket 1151) och ett Coffee Lake moderkort (Socket 1151-2).

De är inte kompatibla med varandra om jag förstått det rätt. Själv har jag bara Socket 1151 moderkort som har stöd för Sky Lake och Kaby Lake. Socket 1151-2 är för nästa generation av CPU:er, d.v.s. Coffee Lake.

Du måste antingen skaffa en kompatibel CPU eller byta till Z270-versionen av moderkortet (eller något annat Socket 1151-moderkort).
Om du är intresserad av att växa riggen i framtiden så kanske det är bättre att byta moderkort. Väldigt bra pris på detta nu som tar 12 st GPU:er och är Socket 1151: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4661299
(Har själv kört 11 GPU:er på ett sånt moderkort, dock var det NVidia-kort men gissar att det inte är några problem att köra AMD på det heller)

Haha ja det vore ju ett fint rookie-mistake av mig

Men jag hittar inte 1151-2 nånstans i manualen mobo, det som står är Support 14nm CPU Intel® LGA 1151 Socket
Visserligen står det också "for 8th Generation Intel Core desktop CPUs" men står det samma socket nr på CPU och moderkort borde det funka tycker jag.

EDIT: Du verkar ha rätt, G4900 / G4900T med 1151-2 Socket verkar vara det som gäller. FML

Permalänk
Medlem

Du kommer att behöva 6 pin to 2x 6+2pin splitters om du ska köra 6 vega

Permalänk
Skrivet av saulhudson:

Haha ja det vore ju ett fint rookie-mistake av mig

Men jag hittar inte 1151-2 nånstans i manualen mobo, det som står är Support 14nm CPU Intel® LGA 1151 Socket
Visserligen står det också "for 8th Generation Intel Core desktop CPUs" men står det samma socket nr på CPU och moderkort borde det funka tycker jag.

EDIT: Du verkar ha rätt, G4900 / G4900T med 1151-2 Socket verkar vara det som gäller. FML

Japp, tyvärr är det väldigt lätt hänt. 1151 som 1151 kan man ju tycka men chipset:en som stöder Coffee Lake (Gen 8) är inte bakåtkompatibla med (Skylake (Gen 6) och Kaby Lake (Gen 7)).

Men som sagt, hade jag varit du så hade jag köpt moderkortet jag länkade till. Kör som sagt själv ett sånt, just nu med 9 st GPU:er (men har kört 11 som mest). Med moderkortet följer det även med powersupply-adapter så att man kan koppla in dubbla PSU:er om man skulle behöva.

Permalänk
Skrivet av kallt_kaffe:

Japp, tyvärr är det väldigt lätt hänt. 1151 som 1151 kan man ju tycka men chipset:en som stöder Coffee Lake (Gen 8) är inte bakåtkompatibla med (Skylake (Gen 6) och Kaby Lake (Gen 7)).

Men som sagt, hade jag varit du så hade jag köpt moderkortet jag länkade till. Kör som sagt själv ett sånt, just nu med 9 st GPU:er (men har kört 11 som mest). Med moderkortet följer det även med powersupply-adapter så att man kan koppla in dubbla PSU:er om man skulle behöva.

Det får någ bli i en senare rigg för min del, just nu när det är första riggen så vill jag bara ha fyra kort att gå stabilt till att börja med.
Det kan jag iofs med det moderkortet också men det är en lite större investering än en ny CPU. Nu har jag ju en extra CPU till framtida mobo iaf

Frågan är om jag klarar mig på G4900 ??
Den verkar ju vara något klenare än den jag köpt först, CPU ska väl inte behöva vara så kraftig?

Permalänk
Skrivet av saulhudson:

CPU ska väl inte behöva vara så kraftig?

Jag köpte det billigaste som gick att hitta och mine:ar med 9 kort (har kört 11 kort på den riggen det gick också bra) på en 2.9GHz Celeron och 8 kort på en 2.8GHz Celeron. Så länge du inte tänkt mine:a på CPU:n så bör det inte bli någon flaskhals.

När det gäller minne så kör jag en 4Gb-modul per rigg.

Permalänk

Inet Hötorget bytte ut processorn trots att jag haft den monterad, så jäkla schysst av dem!

Nu är Win OS installat och jag väntar på raisers och GPU, vad kan jag göra mjukvarumässigt under tiden?

  • Avaktivera win updade?

  • Vilket mining tool för XMR gillar ni?

  • Vilken mining pool gillar ni?

Permalänk
Medlem

Håll dig ifrån Server PSU, jag har 3 stycken och förr eller senare så börjar adaptern till PCI-e utgångarna att brinna. Förutom att det helt pajar ditt psu så finns det en ganska bra chans att det börjar brinna. För min del var det bara tur att jag hängt mina server psu i stålreglar en bit från närmaste trädetalj.

Permalänk
Medlem

Det ska också sägas att branden man sett i Sata kablage är INGENTING i jämförelse med när PCI-e adaptern börjar brinna på ett server psu.

Skrivet av Eth-Dec:

Håll dig ifrån Server PSU, jag har 3 stycken och förr eller senare så börjar adaptern till PCI-e utgångarna att brinna. Förutom att det helt pajar ditt psu så finns det en ganska bra chans att det börjar brinna. För min del var det bara tur att jag hängt mina server psu i stålreglar en bit från närmaste trädetalj.

Permalänk
Skrivet av Eth-Dec:

Det ska också sägas att branden man sett i Sata kablage är INGENTING i jämförelse med när PCI-e adaptern börjar brinna på ett server psu.

Hahaha! tack för tipset, jag har tänkt på precis det där. Jag skulle inte våga köra 1,2 kW genom denna

Permalänk
Medlem

Kanske kommer in lite sent nu men att bygga en mining setup nu är lite sent och din ROI kommer dröja ett bra tag och i en marknad som crypto är det en stor risk du går dig in på.

Just nu kommer du driva in drygt 1.7 USD (enligt whattomine) per Vega kort om du bios flashar och kör det på rätt inställningar (rätt inställning borde varje kort ligga ca 1.9kh/s och gå på ca 160 watt) . Jag hoppas verkligen din elkostnad är billig för om den är dyr så kommer du i princip att mina med förlust och det lär vara värre om marknaden fallar igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saulhudson:

Inet Hötorget bytte ut processorn trots att jag haft den monterad, så jäkla schysst av dem!

Nu är Win OS installat och jag väntar på raisers och GPU, vad kan jag göra mjukvarumässigt under tiden?

  • Avaktivera win updade?

  • Vilket mining tool för XMR gillar ni?

  • Vilken mining pool gillar ni?

Hej.
Följ bara guiden på --> https://vega.miningguides.com/ och gör det i varje punkt så kommer det att gå bra. Du behöver ett virituellt minne på SSD,n på >= 15gb/vegakort.
Supportxmr.com är en bra pool som är stabil, nackdelen är att de har en avgift på 0,6% och tar ut en avgift för att sända moneron till dig som först blir 0 om du sätter nivån till > 4 monero.
Jag kör enbart XMR-stak som miningprogram --> https://github.com/fireice-uk/xmr-stak/releases
men ska prova en icke officiell variant i helgen om jag hinner --> https://www.reddit.com/r/MoneroMining/comments/8w4svc/xmrstak...

Sen kanske det inte är XMR du ska mina. Det finns annat att mina som man sedan kan växla till XMR eller BTC.
Se mer på --> http://minecryptonight.net/ och https://newcpucoins.com/

Lycka till Det kanske inte blir några stora summor in till att börja med men en kul och lärorik hobby, så njut och ha kul!

Permalänk

Många bra tips ovan, har inte så mycket att tillägga förutom att du kan ju faktiskt CPU-mine:a så länge. Kommer visserligen inte att bli många kronor på en Celeron men jag tänker mest för att testa xmr-stak och känna dig bekväm med hur hela den biten fungerar.

När jag CPU-mine:ade lite XMR förut körde jag mot supportxmr.com och det fungerade bra. Har inte testat någon annan pool. Jag har också kört xmr-stak mot Nicehash i perioder och då får du normalt sett lite sämre betalt men du får det direkt i BTC som man från Nicehash enkelt kan föra över direkt till Coinbase.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon76929:

Hej.
Följ bara guiden på --> https://vega.miningguides.com/ och gör det i varje punkt så kommer det att gå bra. Du behöver ett virituellt minne på SSD,n på >= 15gb/vegakort.
Supportxmr.com är en bra pool som är stabil, nackdelen är att de har en avgift på 0,6% och tar ut en avgift för att sända moneron till dig som först blir 0 om du sätter nivån till > 4 monero.
Jag kör enbart XMR-stak som miningprogram --> https://github.com/fireice-uk/xmr-stak/releases
men ska prova en icke officiell variant i helgen om jag hinner --> https://www.reddit.com/r/MoneroMining/comments/8w4svc/xmrstak...

Sen kanske det inte är XMR du ska mina. Det finns annat att mina som man sedan kan växla till XMR eller BTC.
Se mer på --> http://minecryptonight.net/ och https://newcpucoins.com/

Lycka till Det kanske inte blir några stora summor in till att börja med men en kul och lärorik hobby, så njut och ha kul!

Varför minar man egentligen? Blir man miljonär om man minar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon114264:

Varför minar man egentligen? Blir man miljonär om man minar?

Det är en rätt kul hobby, samt att man lär sig mer om blockkedjeteknik.
Rik blir man inte idag men man vet ju inte heller hur värdet på en cryptovaluta kommer att vara om ett halvår eller om 4 år.
Ta Etherum som exempel som värderades till <80 cent som lägst och >1300$ när den stod som högst.
Lite lotteri samtidigt som man får pula med datorn och försöka få till så att man får ut så mycket som möjligt.
Överklocka grafikminnena och få ner strömförbrukning, få det till att vara stabilt osv.

Permalänk

Har lagt detta bygge på is på grund av hur kryptopriserna ser ut och majningvinsterna verkar ju kassa. Men jag är ju sugen på att slutföra bygget.
Har allt hemma förutom GPU. Raisers och kyla finns på plats.
Är det någon idé att köpa GPU och slutföra?
I så fall vilka?
Vega 56 kostar nu <4k nya
eller köpa begagnade kort.
eller borde jag sälja moderkort, CPU, Nätagg och sedan investera i krypto istället? investerat ca 6k i detta så jag kanske får ut hälften vid försäljning
Hur gör ni just nu?

Permalänk
Skrivet av saulhudson:

Har lagt detta bygge på is på grund av hur kryptopriserna ser ut och majningvinsterna verkar ju kassa. Men jag är ju sugen på att slutföra bygget.
Har allt hemma förutom GPU. Raisers och kyla finns på plats.
Är det någon idé att köpa GPU och slutföra?
I så fall vilka?
Vega 56 kostar nu <4k nya
eller köpa begagnade kort.
eller borde jag sälja moderkort, CPU, Nätagg och sedan investera i krypto istället? investerat ca 6k i detta så jag kanske får ut hälften vid försäljning
Hur gör ni just nu?

Första frågan är vad har du tänkt att mina? Jag hade en rigg med 4 vega 56or och 2 1070ti
Gick över till asic istället kännar bättre på det (mindre el och mer hash)

sen ligger du redan nu på underkant med psun. Jag hade 2 800w och det va precis, varje vega ligger på ca 200w med bios mod o twek.
ETH mining

En faktor till som du måste ta med är ROI, dvs hur lång tid det tar innan du får tillbaka investerade pengar och börjar göra vinst. Med dagens låga crypto priser så går man knappt runt om du inte har tillgång till gratis el.

/Micke

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.