Tipsa mig om klassiska böcker :)

Permalänk
Medlem

Har inte sett The Catcher in the Rye, JD Salinger, nämnas. Mycket läsvärd, speciellt för skitungar i tonåren.

Permalänk
Medlem

Några förslag till ifall de tidigare inte räcker till...

Gabriel García Márquez, t.ex. "Hundra år av ensamhet", "Krönika om ett förebådat dödsfall"
Eyvind Johnson, tetralogin "Romanen om Olof" ("Nu var det 1914", "Här har du ditt liv!", "Se dig inte om!" och "Slutspel i ungdomen")
Albert Camus, t.ex. "Främlingen", "Pesten", "Fallet"
Jan Fridegård, trilogin med "Trägudars land", "Gryningsfolket" och "Offerrök"
James Joyce, "Ulysses"
Boris Pasternak, "Doktor Zjivago"
John Steinbeck, "Vredens druvor"
Harry Martinsson, "Aniara"
William Golding, "Flugornas Herre"
Isabel Allende, "Andarnas Hus"
Knut Hamsun, "Markens gröda"
Pär Lagerkvist, "Dvärgen"

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Klassiker och klassiker men håller på att läsa The Expanse och är nog den bästa Sci-fi jag någonsin läst! Tredje säsongen av tv-serien slutade precis och den är minst lika bra som böckerna.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MiLeS:

Klassiker och klassiker men håller på att läsa The Expanse och är nog den bästa Sci-fi jag någonsin läst! Tredje säsongen av tv-serien slutade precis och den är minst lika bra som böckerna.

Tredje säsongen!!! bara sett två.

Böcker;

Gudfadern av Mario Puzi.
http://www.norstedts.se/bocker/113289-gudfadern

Fursten av Niccolo Machavelli.
Inte speciellt svårläst, kanske inte att man sugs in i den, men den är tänkvärd och har inte farligt många sidor.
Ett måste för de som spelar strategispel.
https://www.adlibris.com/se/bok/fursten-9789127026902

Böcker av Philip K Dick om du gillar SF.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kanske inte räknas till klassikerna, men om man gillar antikens Rom skulle jag vilja slå ett slag för Colleen McColloughs bokserie, Masters of Rome.

Tror inte att alla delarna utgivits på svenska, men de som finns att låna på mitt stadsbibliotek är:

Den förste mannen i Rom
Gudarnas gunstlingar
Gräskronan
Caesars kvinnor
Antonius och Kleopatra

Slukade dessa hösten 2015, och de är bland de bästa böcker jag läst!

Visa signatur

Main: i9-9900, 32 Gb, RTX 3080 12 Gb, Win 11 + Mac Mini 2014
Övriga: i7-8700, 16 Gb, GTX Titan X (M) | i7-4770T, 32 Gb, GTX Titan | i7-870, 16 Gb, GTX 550 Ti | Core 2 Duo E7400, 2 Gb, Radeon HD6670 | PowerMac G4 Dual, 2 Gb, Radeon 9600 Pro PC/Mac Ed

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för den klassiska romanen Egalias Dörrar av Gerd Brantenberg
Boken handlar om landet Egalia där könsnormerna är omvända. Killar är hemmamän och tar hand om barnen och kvinnorna är de som jobbar, läser tidningen och har makten. Språket i boken omgjort där alla ord som man är omgjort till kvinna. Det gör att det kan vara lite krångligt att läsa boken men det förstärker effekten av att i landet Egalia lever alla män under könsförtryck.

Man får följa den unge mannen Petronius som drömmer om att bli sjökvinna. Ett yrke som män inte kan få och det är bara för att han kommer från en rik familj (mamma är direktör) som de kan specialbeställa en grodkvinnadräkt åt honom. Så småningom så träffar han en man som är med i en maskuliniströrelse och börjar kämpa för att starta ett uppror om ett mer jämlikt samhälle.

Boken kom på svenska 1980 men fortfarande en aktuell och laddad roman. Kanske inte speciellt spännande. Men den får en att tänka på jämlikhet oavsett politisk tillhörighet.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

De Nakna och de Döda av Norman Mailer, som jag läste i mina tonår på 80-talet. Vilken debutroman av en 25-åring. Jag borde verkligen ta mig tid att läsa om den.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Skrivet av sphinx:

Vilhelm Moberg kanske, Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige.

Fantastiska böcker. Har läst för många år sedan men bestämde mig för att lyssna på dem genom storytel och uppläsningen är extremt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske sagts förut i tråden men jag kan verkligen rekommendera Audible för alla som tycker om böcker men inte har tid eller ork att sitta ner och läsa i timmar i sträck.

Senaste boken jag lyssnade på var Adrian Tchaikovsky's "Children of time". Helt fantastisk och en blivande klassiker!

Audible kostar ca 60 spänn i månaden och då får du som en "token", en poäng, som du kan använda för att välja valfri bok också. Jag som är svag för skitlånga fantasy-serier (Steven Erikson's "Malazan Book of the Fallen" är det bästa sedan skivad ost. Dock 100-tals timmar lång och inget för "nybörjare") har haft 5-6 sådana poäng liggandes. Dom sparas också alltså så du behöver inte använda en varje månad!

Allt är dock på engelska vad jag vet så är du inte nära på flytande så finns Storytel istället. Svenska ljudböcker med enligt mig kasst utbud om du inte gillar kioskvältare.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Är de andra lika bra som den första? Bara läst Mina drömmars stad, vilket jag gillade.

Tja

Lite osäker på om jag har läst den sista, men dom fyra första är riktigt bra. En spännande resa genom Stockholms historia.

//Robban

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

H.P Lovecraft
Kan väl sägas vara skräckens fader då det gäller den genren. Har skrivit många noveller tex om Cthulhu

Emil Zola

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Dune. Frank Herbert

Allt från Kim Stanley Robinson

Piers Anthony Refugee series

Revelation Space series - Alastair Reynolds

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för Roadside Picnic av Arkady och Boris Strugatsky.
Inte för inget som den boken är med i "SF Masterworks".

Permalänk
Medlem

Gökboet (One Flew Over the Cuckoo's Nest) - Ken Kesey

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Lite bakgrund: Jag har inte läst en bok på typ 10 år kan helt enkelt inte koncentrera mig länge nog för att läsa böcker på vanligt vis, testade om ljudböcker kanske kunde varit något för mig.
Har sedan i fredag läst: The animal farm, 1984, En världsomsegling under havet och Resan till jordens mittpunkt. Det här mediet fungerar bra för mig känns det som.
Idag började jag att läsa Jorden runt på 80 dagar

Önskemål: Alla dessa tre böcker som nämns över är sagor jag hört talas om under hela mitt liv men aldrig tagit del av tidigare. Finns det fler klassiska böcker som jag borde ångra att jag inte läst redan?

Jag är öppen för alla tänkbara förslag men poängen ska vara att det bör vara böcker som jag redan borde ha läst:
Så Vilka är dina favoriter bland klassikerna som du tycker att alla människor borde läsa innan man får för många barn och inte hinner njuta längre ;)?

Du är inne på rätt spår, alla jules vernes böcker är fantastiska, 1800-tals sci-fi som han i mycket hamnade nära verkligen och i mycket totalt fel. From the earth to the moon är rolig ur det avseendet då han har lösningen på många saker vad gäller rymdfärder medans annat är totalt fäbefängt med dagens kunskap.
Tsarena kurir är en bra bok han skrev också, läste den första gången i 8-års åldern och som var abledningen tiöl att jag blev en bokmal i yngre år.
Nu är jag som dig, ljudböcker.. så länge det inte är kurslitteratur, men där saknar jag valmöjligheter 😂

Ha en bra sommar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av robbankentor:

Per Anders Fogelström serie om Stockholm för lite mer än 100 år sen

Mina drömmars stad 1860-1880
Barn av sin stad 1880-1900
Minns du den stad 1900-1925
I en förvandlad stad 1925-1945
Stad i världen 1945-1968

//Robban

Kan ställa mig bakom denna rekommendation, speciellt de tre första böckerna i sviten är en fantastisk beskrivning av människorna och samhället från förr i Sverige. Är man dessutom någorlunda hemma i Stockholmstrakterna är det banne mig obligatorisk läsning!

Skrivet av seraj5:

Är de andra lika bra som den första? Bara läst Mina drömmars stad, vilket jag gillade.

Skulle säga att både tvåan och trean håller jämna steg med Mina drömmars stad, sedan tappade iallafall jag lite av engagemanget jag haft gentemot karaktärerna då de flesta man följt och känt så starkt för börjat falla bort så att säga.

Permalänk
Medlem

detta är böcker jag lyssnat/läst många ggr, vet inte om man kan kalla dom klassiska men.

David Eddings - Sagan om Belgarion (eng titel Belgariad) fick mig att börja gilla fantasy.
Terry pratchet - i stort sett alla böcker.
Stephen King & Peter Straub - Talismanen
Frits Leiber - Lankhmar
Jim C hines - Jig the goblin
Brent Weeks - Night Angel trilogy och lightbringer
Robert Bevan Critial failures
Terry Goodkind sword of truth
Kevin Hearne - iron druid
Raymond e feist. riftwar
Peter V. Brett - the painted man.
Robin Hobb

The Destroyer - Warren Murphy och Richard Sapir

Säkert glömt bort en massa författare och böcker

just nu håller jag på att lyssna på
L. E. Modesitt, JR. - The magic of Recluce.

Permalänk
Medlem

Dune av Frank Herbert är en fantastisk science fiction bok som alla borde läsa. Även om uppföljarna blir tappar en del så är första boken så pass bra att den med råge kan stå på egna ben.

Hyperion av Dan Simmons följer lite av samma mönster med gradvis sämre uppföljare, men den är också så bra att den kan stå på egna ben.

Permalänk
Medlem

Det här tipset kan vara lite att skjuta över målet om man just kommit igång med böcker, men se det som något att spara på och återkomma till i så fall!

För tio år sedan fick jag för mig att jag skulle försöka läsa Iliaden. Jamen ni hör, nu snackar vi klassiker! Jag var inte alls säker på att jag skulle ta mig igenom den. Den är ju på vers, gubevars.
Och ja, de första tjugo sidorna eller så var tunga. Plus att andra sången (den är indelad i 24 sånger, eller kapitel som man också skulle kunna säga) till stor del är en uppräkning av hur många skepp vilken krigare hade med sig till kriget, det var inte så party.
Men sedan lossnade det.
Iliaden blev en av mina allra största läsupplevelser på många år.
För den som vill läsa en längre utläggning om det skrev jag en sådan här:
https://dantilert.se/2013/04/06/ater-till-ilions-strander/
Men TL;DR är att den är som en vildsint dans och ett återupprättande av hjälteeposet.

Vilken översättning man läser spelar roll, och de som lär vara aktuella på svenska är nog Björkesons och Lagerlöfs. Lagerlöfs är den klassiska, men Björkesons modernare översättning bedömer jag är mer lättläst och inte uppenbart sämre.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zkin:

detta är böcker jag lyssnat/läst många ggr, vet inte om man kan kalla dom klassiska men.

David Eddings - Sagan om Belgarion (eng titel Belgariad) fick mig att börja gilla fantasy.

Det var precis den serien som fick mig att sluta läsa fantasy.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Desk Master

Orwell är väl ett måste för alla oavsett om de är intresserade av böcker

Visa signatur
Permalänk
Medlem

dörren till sommaren, en gammal bok som har det mesta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

På svenska så vill jag tippas om Fänrik Ståls Sägner (Johan Ludvig Runeberg) och Fritjofs Saga (Esaias Tegnér).

Lite enklare men underbara Röde Orm (Frans G Bengtsson). Under många år så började jag mitt julfirande med att läsa kapitlet ”Hur jul dracks hos kung Harald Blåtand” vilket slutar med att jag läser bägge böckerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@LaoLao: hah, där ser man

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det var precis den serien som fick mig att sluta läsa fantasy.

Varför? Det är en underhållande serie med intressanta karaktärer och en perfekt intro till fantasy genren enligt mig.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag förstår tanken rätt är det inte bara klassiker, utan klassiker som är enkla att ta till sig. Ett par klassiker, även sett till tiden när de skrevs:

"The Picture of Dorian Gray" av Oscar Wilde
"Stäppen" av Anton Tjechov

Om man hoppar fram lite i tiden ger många av Graham Greens böcker en perfekt balans mellan intrig och språk. Ett tips på en lite småtokiga och ändå på ett sätt ett exempel på klassiker i sin genre:

"Fables for Robots" av Stanisław Lem (alltså författaren till "Solaris")

Visserligen är jag en fantast av Dostojevskij och Kafka, och det är böcker jag växte upp med (och läste när jag borde gjort läxor), skulle jag bara rekommendera dem för personer jag känner väl. Om någon ändå väljer att ge sig på dem skulle jag först rekommendera "Bröderna Karamazov" och "Brott och Straff". "Idioten" är bra och med mer humor, men antalet rollfigurer och hur långsamt berättelsen både nystas upp och knyts ihop kan den nog upplevas som korvstoppning ifall man inte direkt sugs in i berättelsen. Mest intressanta ur ett historiskt perspektiv finner jag "Onda andar", fast den är nog strået "jobbigare".

En rekommendation har jag om Kafka och det är hur han ska läsas. I motsats till många myter är det här satirisk, emellanåt svart, humor, emellanåt vansinnigt roliga böcker. Problemet är om man läser dem med för stort allvar. Kafka underhöll sina vänner med att läsa dessa berättelser. Författaren Milan Kundera har skrivit en del om missförstånden om Kafka, något jag kan rekommendera att alla som planerar läsa Kafka söker upp.

Permalänk
Medlem

Trädgudars Land av Jan Fridegård ligger mig varmt om hjärtat. Första "vuxenboken" jag läste som barn/ung.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Alkemisten - Paulo Coelho
Blodsarvet - Henrik Larsson
Pestens tid - Stephen King

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Varför? Det är en underhållande serie med intressanta karaktärer och en perfekt intro till fantasy genren enligt mig.

Det handlar nog om en smakfråga, vad man vill ha ut av genren samt en åldersfråga. Det är snart tjugo år sen jag läste den men jag vill minnas att jag tyckte karaktärerna var ointressanta och att hela världen var övergödslad med magi, drakar och annat övernaturligt. Det blev så mycket och språket var så träigt att jag tappade närvarokänslan i böckerna. Sen gillar (gillade) jag mer "grisodlarfantasy" där det mest övernaturliga var en trollstam, en magiker som kunde kasta en förbannelse över byns vattenkälla och en magisk sten som kunde låta ägaren se glimtar av hur framtiden kommer att bli baserat på vissa avgörande val eller något liknande. Det skulle kunna räcka med övernaturliga element för en hel romanserie.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Kanske inte en klassiker, men kan starkt rekommendera "The Last Wish" av Anderzej Sapkowski. En grym novellsamling som bör släcka törsten hos den fantasy-intresserade. Dessutom är det boken som spelserien "The Witcher" är inspirerad av, vilken är gör den ännu mer intressant att läsa om man spelat spelen!

Skickades från m.sweclockers.com