Samsung 860 Pro throttlar vid 50c.

Permalänk
Medlem

Samsung 860 Pro throttlar vid 50c.

Hej,
Både min 850 och 860 Pro throttlar vid ca 50c, finns det någon form av kylning man kan köpa till dessa?

När dom throttlar så för jag över en fil på 23GB och när den är vid ca 70% så går den från ca 500mb/s till 20mb/s vilket är rätt irriterande.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Har du den i en stationär dator så kanske du kan montera disken så den sitter framför ett insug istället för bakom moderkortet som är så vanligt idag?

Permalänk
Medlem

Min första tanke fick mig att tänka att är som att du passerat "cache" mängden på disken(men den borde väll kicka in tidigare..?) och att det är därför den throttlar, blir det likadant om du värmer den med t.ex. en fön till 60c och sedan börjar filöverföringen?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

@Zeedarn:
Har kollat runt lite och verkar vara mina raid kort som blir för varma tråkigt nog.
Så nu lär man modda lite för att få bukt på det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Min första tanke fick mig att tänka att är som att du passerat "cache" mängden på disken(men den borde väll kicka in tidigare..?) och att det är därför den throttlar, blir det likadant om du värmer den med t.ex. en fön till 60c och sedan börjar filöverföringen?

PRO modellerna kör ju bara "MLC", d.v.s. det "bra" minnet.
Så inget långsammare "TLC" som måste cachas med en liten mängd "MLC".

Mitt egna lilla äventyr innan jag tillslut hamnade på en "PRO" disk
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1285312-seg-samsung-ss...

Permalänk
Skrivet av Calby:

@Zeedarn:
Har kollat runt lite och verkar vara mina raid kort som blir för varma tråkigt nog.
Så nu lär man modda lite för att få bukt på det.

Tyckte att det lät konstigt att de skulle throttla så tidigt, det borde de inte göra förrän vid sådär 70 grader.

Skrivet av Svensktiger:

PRO modellerna kör ju bara "MLC", d.v.s. det "bra" minnet.
Så inget långsammare "TLC" som måste cachas med en liten mängd "MLC".

Mitt egna lilla äventyr innan jag tillslut hamnade på en "PRO" disk
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1285312-seg-samsung-ss...

Alltså, SSDer med TLC NAND har en SLC-cache för att hjälpa med hastigheter, inte en MLC-cache (också, SLC NAND ansågs förut vara det bra NANDet och MLC NAND ansågs vara skräp).
Sen så finns det en del SSDer med MLC NAND som använder sig av en SLC-cache, faktiskt så har det väl blivit vanligare nuförtiden.
Som Crucial BX300 som använder sig av en SLC-cache för att gottgöra för att det är lite lite parallellisering.
Eller några av ADATAs NVME SSDer som använder det för att kunna nå högre topphastigheter eftersom de inte begränsas av SATA (men de har det för en del SATA SSDer också).
Och sen Toshiba har tyckt om att göra så med sina MLC SSDer länge nu (de har inga planer på 3D MLC NAND dock så det kanske inte blir några fler däremot).