Permalänk
Medlem

Råd om sockets

Tjena!

Jag tänkte höra lite med er användare lite om ett råd, min dator är nu 4 år gammal och den har en socket 1150 vilket är lite gammalt enligt mig då det finns knappt några processorer på marknaden kvar. Bara på blocket o sånt typ, det ända jag vet är att det finns 2 på webhallen men tvekar på att köpa. I alla fall, går det på något sätt att byta socket eller behöver man byta ut hela datorn? Jag e inte jätte insatt i datorbygge för har aldrig själv byggt en dator, men jag tänkte fråga er lite mer "kunniga" personer på Sweclockers. Nu om 20 dagar typ så får jag en ny telefon (inte bestämt ännu men vi får se vad det blir) för typ 10k+ (Alltså i samband med abonnemanget som går ut den 27/7). Hur som helst, är det värt att byta socket eller vad tycker ni?

Visa signatur

Med vänlig hälsning, IFK.

Permalänk
Skrivet av IFK:

Nu om 20 dagar typ så får jag en ny telefon (inte bestämt ännu men vi får se vad det blir) för typ 10k+ (Alltså i samband med abonnemanget som går ut den 27/7).

Skulle vilja tipsa om Samsung S9, väldigt nöjd med min sen jag köpte den, har haft i en månad och inte stött på några problem!
Innan så hade en Oneplus 2, var även med den väldigt nöjd. Men avskyvärt bättre prestanda med mitt nya monster. Kan köra BTD Battles på höga rundor nu, utan problem! Mvh Per

Visa signatur

Bärbar Asus Datorn :)

Permalänk
Avstängd

@IFK: De hade underlättat för oss om vi vet vilken processor du har idag. Att gissa vilken du har och försöka ge råd där efter funkar inge bra.
Dock är ett nyköp av processor halvdant dumt om du nu verkligen inte vill byta både processor, moderkort och minne!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Att "byta socket" innebär byte av moderkort, RAM och CPU. som redan skrivits så skulle vi behöva veta vad du faktiskt har i burken (alla komponenter) för att kunna komma med något vettigt.
Sen vad har sista stycken om telefonbytet med saken att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Autokorrekt...
Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@IFK: De hade underlättat för oss om vi vet vilken processor du har idag. Att gissa vilken du har och försöka ge råd där efter funkar inge bra.
Dock är ett nyköp av processor halvdant dumt om du nu verkligen inte vill byta både processor, moderkort och minne!

Har en I3 4160

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

Att "byta socket" innebär byte av moderkort, RAM och CPU. som redan skrivits så skulle vi behöva veta vad du faktiskt har i burken (alla komponenter) för att kunna komma med något vettigt.
Sen vad har sista stycken om telefonbytet med saken att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Här är datorns komponenter. https://gyazo.com/46d2f351cae3e2231f3c2fdeceb78ab6 (Bytte ut grafikkortet till ett GTX 960) https://gyazo.com/d91c4e1380c0b265ac9ce4b3b5437b87

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IFK:

Har en I3 4160

Beroende på vad du nu gör med datorn så är en i3-4160 idag ingen höjdare. För spel är den definitivt dålig. Vad gör du med datorn i övrigt? Är de spel som gäller? Med de sagt så är vi då nyfikna på vad du har för övriga delar såsom grafikkort, hur mycke RAM och vad för nätaggregat du har.
Detta är intressant å veta då du kan försöka hitta en begagnad i5 eller i7 till datorn vilket också är den billigaste uppgraderingen, eller så behöver du byta plattform och då är de intressant å veta vilka delar som isf kan vara värda att behålla och vilka som bör bytas ut förutom processor, moderkort och minnena.

Skrivet av IFK:

Ignorera mitt inlägg högst upp då jag skrev innan du la upp detta
Men frågan om vad du använder datorn till står kvar.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Beroende på vad du nu gör med datorn så är en i3-4160 idag ingen höjdare. För spel är den definitivt dålig. Vad gör du med datorn i övrigt? Är de spel som gäller? Med de sagt så är vi då nyfikna på vad du har för övriga delar såsom grafikkort, hur mycke RAM och vad för nätaggregat du har.
Detta är intressant å veta då du kan försöka hitta en begagnad i5 eller i7 till datorn vilket också är den billigaste uppgraderingen, eller så behöver du byta plattform och då är de intressant å veta vilka delar som isf kan vara värda att behålla och vilka som bör bytas ut förutom processor, moderkort och minnena.

Ignorera mitt inlägg högst upp då jag skrev innan du la upp detta
Men frågan om vad du använder datorn till står kvar.

Jag spelar, kollar filmer/serier på olika ställen. T ex CMore, YouTube, Viaplay eller Dplay. När jag spelar så brukar grafikkortet klara det men det är ju också en del belastning på det. frågan är hur länge det håller, tänker lite som på en telefon, den håller ju i ett visst antal år sen lägger den av.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IFK:

Jag spelar, kollar filmer/serier på olika ställen. T ex CMore, YouTube, Viaplay eller Dplay. När jag spelar så brukar grafikkortet klara det men det är ju också en del belastning på det. frågan är hur länge det håller, tänker lite som på en telefon, den håller ju i ett visst antal år sen lägger den av.

Då är ju en bättre processor i första hand en bra uppgradering. Frågan är ju bara om du är beredd på att köpa en begagnad processor? De är ju den absolut billigaste uppgraderingen. Framförallt om du får tag i en i7 processor.
Om du inte vill köpa begagnad så är de som du förstår moderkort, processor och minne som måste bytas ut. Övriga delar i din dator kan behållas då de inte är något fel på de.
Värt att veta är att ditt GTX 960 närmast motsvaras av ett GTX 1050 Ti. Så de kanske ör lite mindre prio på att byta ut de.
Men däremot så bör du kanske titta på att köpa till en SSD för att iaf få lite snabbhet i Windows. Tillåter isf din budget de så kan du köpa en hyffsad stor SSD och även lägga spelen där. Laddtiderna snabbas upp ganska mycke på de.
men frågan jag har nu är vill du bygga nytt eller köpa begagnad, samt din budget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Då är ju en bättre processor i första hand en bra uppgradering. Frågan är ju bara om du är beredd på att köpa en begagnad processor? De är ju den absolut billigaste uppgraderingen. Framförallt om du får tag i en i7 processor.
Om du inte vill köpa begagnad så är de som du förstår moderkort, processor och minne som måste bytas ut. Övriga delar i din dator kan behållas då de inte är något fel på de.
Värt att veta är att ditt GTX 960 närmast motsvaras av ett GTX 1050 Ti. Så de kanske ör lite mindre prio på att byta ut de.
Men däremot så bör du kanske titta på att köpa till en SSD för att iaf få lite snabbhet i Windows. Tillåter isf din budget de så kan du köpa en hyffsad stor SSD och även lägga spelen där. Laddtiderna snabbas upp ganska mycke på de.
men frågan jag har nu är vill du bygga nytt eller köpa begagnad, samt din budget?

Att köpa en begagnad processor låter ju ganska tveksamt enligt mig. Jag har kollat på två processorer som väcker mitt intresse, och de finns på webhallen för 2-4k. Funkar någon av dessa? https://www.webhallen.com/se/category/4668-Socket-1150-Intel

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IFK:

Att köpa en begagnad processor låter ju ganska tveksamt enligt mig. Jag har kollat på två processorer som väcker mitt intresse, och de finns på webhallen för 2-4k. Funkar någon av dessa? https://www.webhallen.com/se/category/4668-Socket-1150-Intel

Av dom två så är de endast i7-4790K som är intressant och vettig. Och de är fortfarande billigare än att bygga nytt. En positvi sak med de moderkort du redan har är att du kan överklocka i7an om du så skulle vilja de. Observera att de är högst rekommenderat att också köpa en kylare till denna processor. Original kylaren kommer ha problem med att kyla den även i dess originalfrekvens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IFK:

Inga problem med hållbarheten.
Datorkomponenter brukar bli omoderna långt innan dom får en chans att slitas ut.

Permalänk
Avstängd

Att köpa 1. 4 år gammal cpu för 3875 kr.
Är ju total galenskap.(Gav 2790 kr för min år 2014)
Är begagnat som gäller.
Om du ska hålla fast i ditt moderkort.
Du verkar inte ens ha 1 ssd hårddisk.
Så tror,helt nya grejor blir mest framtids säkert för dig.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Får du tag på en begagnad 4790k, slå till. Då håller burken flera år. Det beror helt på vilken kvalitet och upplösning man vill spela på. V-sync på 1920*1080 är inga problem. Men köp ingen ny för 4k. Be om råd här på ett budget system med nyare plattform. Kan du behålla Chassi och psu behöver det inte bli mycket dyrare och du får helt andra förutsättningar. Lycka till

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Att köpa 1. 4 år gammal cpu för 3875 kr.
Är ju total galenskap.(Gav 2790 kr för min år 2014)
Är begagnat som gäller.
Om du ska hålla fast i ditt moderkort.
Du verkar inte ens ha 1 ssd hårddisk.
Så tror,helt nya grejor blir mest framtids säkert för dig.

Har ju en SSD på 240 GB..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inga problem med hållbarheten.
Datorkomponenter brukar bli omoderna långt innan dom får en chans att slitas ut.

Ok.

Visa signatur