AMD:s marknadsandel femdubblades i Sverige med introduktionen av Ryzen

Permalänk
Melding Plague

AMD:s marknadsandel femdubblades i Sverige med introduktionen av Ryzen

I en rundringning till svenska återförsäljare framgår att AMD:s marknadsandel i detaljhandeln ökat rejält sedan Ryzen-lanseringen mars år 2017. Från knappt 4 till strax under 20 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad och det fortsätter uppåt!
*Sparkar mig själv för att jag inte köpte amd aktier i tid*

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Dom har ändå gjort ett kanonjobb i min mening att ta tillbaka ett så stort glapp. Nu hoppas vi bara på att Zen2 blir lika bra!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Sitter på Sandy Bridge fortfarande men blir nog något från AMD snart. Även fast Intel vinner i spel så vill jag inte ge mer pengar till dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat sätt att uttrycka detta är att AMDs Bulldozer och Piledriver-processorer sålde väldigt dåligt, särskilt mot slutet. Vilket inte är förvånande eftersom de faktiskt var ganska dåliga redan när de kom ut och väldigt gamla när Ryzen väl kom ut. Det vi ser nu är en mer "normal" marknadsandel för en konkurrent till Intel.

Permalänk
Discokungen

Om jag had X299 som är Skylake-X då? Hmmm...

Kul att det går så bra för AMD! Riktigt feta siffror på bara ett år. Det ser klart lovande ut för framtidens processormarknad!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på min i7-6700K @ 4.9Ghz och ser ingen anledning att uppdatera på ett tag, och då den dagen kommer så är AMD äntligen igen ett alternativ.

Ser med glädje på den nu friska konkurensen som får Intel att kanske styra skutat åt rätt ritning nu när AMD gör rätt!

Permalänk
Medlem

Nu är det säkert svårt att få ännu specifikare statistik.. det vore dock intressant att se mer modell mot modell hur stor marknadsandel AMD har.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Även om jag inte köpt någon AMD cpu på år och dar så gillar jag att de säljer bättre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att det börjar gå bra för AMD igen och att de har bra produkter på marknaden! Nu får vi bara hoppas på att de kan utmana lika rejält i toppsegmentet bland grafikkort! Mer konkurrens och valmöjlighet åt folket!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Trevligt med konkurrens, oavsett vilken tillverkare man väljer.

Hoppas de lyckas med något liknande på GPU-marknaden, vore ju inte första gången.

Permalänk

Kul att AMD åter kan konkurrera med Intel, bra för marknaden och oss som konsumenter. Dessutom tvingar det Intel till obekväma beslut, då ju Intel blev tagna på sängen och var tvugna att möblera om bland alla korten i rockärmen!

Kör själv Skylake 6700K, men om AMD fortsätter kanske man skulle prova AMD nästa gång, senast var ju Athlon XP 2500+, därefter Intel för hela slanten!

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min första generation av Ryzen, riktigt grymt jobb AMD gjort samt fina siffror. Ser framemot nästa generation av zen samt ännu en ökning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Fantastiskt bra med konkurrens! Synd bara att det fortfarande inte ger särskilt jättemycket att uppgradera från en Haswell (när det gäller spel). Speciellt sett till kostnaden då man måste köpa nytt minne som nu är snordyrt :/

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Shit. Många som hoppade på ryzen-hypen! Själv ligger jag lågt så länge det går.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Inte förvånad och det fortsätter uppåt!
*Sparkar mig själv för att jag inte köpte amd aktier i tid*

Vem säger att det är försent nu? De kommer troligtvis fortsätta plocka andelar och öka vinsten framöver.

Permalänk
Medlem

Det är väl Ryzen gen 3 år 2020 som det intressanta börjar. Det ryktas att den generationen ska komma upp i 5GHz+

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

1800X hemma, 2700X på jobbet. Mycket nöjd med båda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

”Endast” 20% av marknaden då kan jag förstå varför priser på 2990X enligt rykten blir så lågt som 15000kr. AMD jobbar stenhårt för att få tillbaka förtroendet från vanliga konsumenter. Troligen behöver amd minst 30-35% av marknaden för att kunna utmana Intel i det långa loppet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vem säger att det är försent nu? De kommer troligtvis fortsätta plocka andelar och öka vinsten framöver.

Fast det kommer inte öka 8 ggr ytterligare. Max 3x.

Jag hade en order på 700 aktier för $1,91, men den gick bara så lågt som $1,92 och därefter blev det ingen affär av andra skäl.
Det hade ju alltså gett en vinst på 90k med en minimal risk.
Att köpa idag är helt annorlunda eftersom risken är högre och osannolikt att det ökar lika mycket. Men inget är omöjligt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Det är väldigt starkt jobbat att kunna mumsa i sig marknadsandelar i den storleken på så kort tid.

Håller dock med om att de kunde kört lite mer marknadsföring med 2000-serien. Det rör ju sig faktiskt om både högre klocksfrekvenser och högre IPC, samt att de funkerar med samma moderkort som 1000-serien. Jag hade gärna sett kampanjer med gliringar mot intel vad gäller just kompatibiliteten. Det hade varit roligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det går så pass bra för AMD. Visst, de hade typ 50% när det gick som bäst för dem, men sedan Bulldozer-fiaskot har de varit i princip borträknade.
Vore intressant att veta hur det går för dem inom laptops och servers, två områden som är mycket viktiga (mobilt för volymerna, servers för vinstmarginalerna).

Att Ryzen 2 inte gjorde någon jätteskillnad på siffrorna berodde nog på att de innan lanseringen hade reat ut Ryzen 1 under ganska lång tid. De flesta som hade planerat uppgradera till Ryzen hade redan hunnit göra det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har personligen inte AMD själv men byggde en rigg till systersonen för 12papp och passade på att ta en Ryzen (1st gen) 1600X till honom med ett 1060 förra sommaren. Verkligen mycket prestanda för liten peng! Heja AMD!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

*Viktigt att förtydliga i sammanhanget, dessa siffror lär absolut inte återspegla företagsmarknaden i nuläget, utan enbart siffror för detaljhandeln.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd

Jag hade hoppat på Ryzentåget om inte det vore för det skyhöga DDR4 priset.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Datavetare

Gör man ett överslag på hur stor andel av alla x86 CPUer som säljs till de som bygger egna system baserat på detta samt att AMD sagt att de hade sålt runt 5 miljoner Ryzen från release fram till Computex (såldes totalt ~260 miljoner x86 PC 2017).

Kombinerat med informationen här borde runt ~10 % av alla x86 CPUer som säljs gå till de som bygger själv. Strax över 70 % går sedan till bärbara.

Frågan jag ställer mig då är: var går resterande 20 % till? Stationära OEM? Eller finns det andra stora marknader för konsument x86? Tror inte dessa 260 miljoner enheter innefattar inbyggda-system, men är inte hundra på det. x86 är inte jättestor där men handlar nog om tiotals miljoner CPUer i alla fall (ARM säljer >1 miljard CPU per år till den marknaden).

Ryzen förtjänar att sälja väl i det stationära segmentet, däremot måste man jobba stenhårt med att putsa produkten för bärbara. Där är glappet fortfarande rätt stort mot Intel.

Tror också att AMD måste släpa sin APU-strategi, den fungerar inte på någon relevant marknad just nu. Dels borde alla Ryzen få en enkelt iGPU, det öppnar upp för OEM-marknaden av stationära (kontorsjobb har fungerat på iGPU det senaste decenniet). Dels bör man mer fokusera på batteritid och CPU-prestanda för bärbara, väldigt få spelar något som kräver en "stark" GPU på sina ultratunna laptops.

Bärbara + stationära OEM verkar trots allt vara ~90 % av PC-marknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Har tänkt köpa ryzen flera gånger men har känts värdelöst p.g.a minnes priser samt gpu priser och nuvarande dator har klarat det jag kastat åt den så håller än även om det är gränsfall i vissa spel och det kommer i.a.f landa på amd och blir nog med 450 serien och någon midrange cpu men gpu betalar jag inte 3000kr för ett 1060 av ren princip så får se vad det blir där

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett annat sätt att uttrycka detta är att AMDs Bulldozer och Piledriver-processorer sålde väldigt dåligt, särskilt mot slutet. Vilket inte är förvånande eftersom de faktiskt var ganska dåliga redan när de kom ut och väldigt gamla när Ryzen väl kom ut. Det vi ser nu är en mer "normal" marknadsandel för en konkurrent till Intel.

Visst kan man väl resonera så, men att snabbt komma tillbaka till ""normal" marknadsandel" tyder på att man gjort något riktigt bra. Inte bara att de gamla var dåliga (även om det också spelar in så klart).

Permalänk
Medlem
Citat:

Butiker som primärt riktar sig mot entusiaster berättar att Intels upplåsta K-modeller, som Core i7-7700K och Core i5-7600K, traditionellt stått för en betydande majoritet av försäljningen. I ett fall talas det om att K-modellerna står för hela 90–95 procent.

När jag köpte min i7 4770K så var den billigare än en 4770 utan K.
Prisskillnaden var inte jättestor. Har för mig att det rörde sig om 100 - 200kr.
Men kändes ändå som att det hade varit dumt att betala extra för att inte kunna överklocka.
Antar att det handlar om volymer, att K modellerna säljer mer och att det kostar att lagerhålla produkter som inte säljs.

Kul att det går bättre för AMD igen. Konkurrens är bra för alla, förutom Intel kanske.

Permalänk
Medlem

Köpte en Ryzen 7 1700X då de kom , då jag senare blev tvungen att bygga om servern så fick den en Ryzen 5 1600.
Mycket nöjd med detta. Kul med konkurrens då det är vi konsumenter som vinner på det!

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W