Nvidia tvingar svenska återförsäljare ta kostnaden för prissänkta grafikkort

Permalänk
Medlem

Men nu börjar Grafikkorten att rasa i pris. Även AMD vega 56,64 börjar rasa i pris. Känns som mining tåget har gått. De som måste ha det senaste har redan handlat sina kort. Nu när det är vanliga konsumenter som ska köpa då måste priset ner. 1080ti bör komma ner till 5500kr 1080 4000kr och 1070 3000kr vega 64 4000kr vega56 3000kr

AMD borde fokusera på att öka sina marknadsandelar inte hålla upp priserna om de nu kan tillverka mer kort än marknaden vill ha.
rx570 är nu nere på 2500kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4381155 om en månad 1900kr
RX580 2900kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4381155 om en månad 2500kr
RX560 som idag kostar 1200kr kommer inte få något nytt pris

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

1080ti bör komma ner till 5500kr 1080 4000kr och 1070 3000kr vega 64 4000kr vega56 3000kr

Inget av det där kommer hända förens de nya korten finns i lagersaldo hos samma butik. Då däremot kanske, det är ju ungefär vad det blev av 9xx-korten när 10xx kom. Men det kanske var det du menade.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Inget av det där kommer hända förens de nya korten finns i lagersaldo hos samma butik. Då däremot kanske, det är ju ungefär vad det blev av 9xx-korten när 10xx kom. Men det kanske var det du menade.

Om amd vill ta marknadsandelar så kommer de sätt sitt pris efter hur många kort de kan bygga vilket kommer tvinga Nvidia till snabba prissänkningar eller skrota kort i 1000 serien. Komihåg de pris nivåer jag pratar om är fortfarande höga med tanke på vad korten kostade när dom kom.

Sedan för de som ska köpa ett grafikkort och använda det länge så finns det endast AMD VEGA. Denna krets kommer att sitta i kommande spelkonsoller vilket kommer att göra att de som optimera spel kommer att lägga focus på Vega kretsen. Kommer troligen även sitta en CPU med 8/16 som heter ryzen 3

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Inget av det där kommer hända förens de nya korten finns i lagersaldo hos samma butik. Då däremot kanske, det är ju ungefär vad det blev av 9xx-korten när 10xx kom. Men det kanske var det du menade.

Medans jag håller med om att korten idag ligger ungefär 2-2.5k över vad dom är "värda" med nästa generation precis över horizonten, tvivlar jag starkt på att affärerna kommer gå ner ens i närheten... Men vem vet.

Om GTX1180 som sagt "bara" har 8gb minne - även om det är något snabbare än GTX1080Ti - så finns det fortfarande nån mening med GTX1080Ti, om än något billigare (säg om GTX1180 kostar ungefär 6k, GTX1080Ti fortfarande 7k+ med sina 11gb). Det är därför jag lutar åt att det ryktet faktiskt stämmer och att detta kommer bli första generation då vi inte ser ökat minne. Om Nvidia skulle släppa GTX1180 med 12-16gb minne för ~6k så skjuter dom kvarvarande GTX1080Ti i foten... Om dom släpper GTX1180 med 8gb minne kan dom fortfarande kränga GTX1080Ti till lagret tar slut (och sen lär GTX1180Ti släppas med sina 12gb eller 16gb). Rätt så logiskt, speciellt med tanke på att det lär vara noll utmaning från AMD (släpper dom ett gaming vega med 16gb minne skulle det väl vara astronomiskt dyrt, lol).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om amd vill ta marknadsandelar så kommer de sätt sitt pris efter hur många kort de kan bygga vilket kommer tvinga Nvidia till snabba prissänkningar eller skrota kort i 1000 serien. Komihåg de pris nivåer jag pratar om är fortfarande höga med tanke på vad korten kostade när dom kom.

Sedan för de som ska köpa ett grafikkort och använda det länge så finns det endast AMD VEGA. Denna krets kommer att sitta i kommande spelkonsoller vilket kommer att göra att de som optimera spel kommer att lägga focus på Vega kretsen. Kommer troligen även sitta en CPU med 8/16 som heter ryzen 3

Den "riktiga" gamerarkitekturen kommer nog heta Navi, och med tanke på att den ska vara skräddarsydd till PS5 när den kommer ut har jag själv höga förhoppningar.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Om amd vill ta marknadsandelar så kommer de sätt sitt pris efter hur många kort de kan bygga vilket kommer tvinga Nvidia till snabba prissänkningar eller skrota kort i 1000 serien. Komihåg de pris nivåer jag pratar om är fortfarande höga med tanke på vad korten kostade när dom kom.

Sedan för de som ska köpa ett grafikkort och använda det länge så finns det endast AMD VEGA. Denna krets kommer att sitta i kommande spelkonsoller vilket kommer att göra att de som optimera spel kommer att lägga focus på Vega kretsen. Kommer troligen även sitta en CPU med 8/16 som heter ryzen 3

AMD Navi som bygger på VEGA kommer sitta i de nya konsollerna. En helt ny generation som inte bygger på GCN kommer först 2021. Och nej AMD kommer inte sänka sitt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

AMD Navi som bygger på VEGA kommer sitta i de nya konsollerna. En helt ny generation som inte bygger på GCN kommer först 2021. Och nej AMD kommer inte sänka sitt pris.

Och du vet allt detta - hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon114264: AMD borde inte jobba med prisdumpning utan med konkurrenskraftiga produkter, men vem vet vad framtiden bär med sig, de har ju lett racet mot botten några gånger tidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

AMD Navi som bygger på VEGA kommer sitta i de nya konsollerna. En helt ny generation som inte bygger på GCN kommer först 2021. Och nej AMD kommer inte sänka sitt pris.

AMD har redan börjat se https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4613880 från 8000 till 6500kr som start. inom en månad är priset 4-4500kr AMD behöver öka sina marknads andelar. (När Nvidia kommer med sin nya serie så blir det tufft för AMD, Vi får hoppas att AMDs nästa serie inte är för långt bort.)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

AMD har redan börjat se https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4613880 från 8000 till 6500kr som start. inom en månad är priset 4-4500kr AMD behöver öka sina marknads andelar. (När Nvidia kommer med sin nya serie så blir det tufft för AMD, Vi får hoppas att AMDs nästa serie inte är för långt bort.)

Det första är det en utländsk ÅF så jag tycker inte det räknas. Just den modellen säljs bara av två utländska återförsäljare så ser inte var du försöker komma med det.

AMD kommer som det ser ut nu att släppa nästa generation (Navi) som en mellanklassare som kommer ersätta RX 550-580 serien nästa år. Deras högpresterande NAVI kommer något år eller två efter.

I vilket fall så kommer Nvidia inte ha någon konkurrens alls på ett bra tag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

AMD har redan börjat se https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4613880 från 8000 till 6500kr som start. inom en månad är priset 4-4500kr AMD behöver öka sina marknads andelar. (När Nvidia kommer med sin nya serie så blir det tufft för AMD, Vi får hoppas att AMDs nästa serie inte är för långt bort.)

Skrivet av anon114264:

Det första är det en utländsk ÅF så jag tycker inte det räknas. Just den modellen säljs bara av två utländska återförsäljare så ser inte var du försöker komma med det.

AMD kommer som det ser ut nu att släppa nästa generation (Navi) som en mellanklassare som kommer ersätta RX 550-580 serien nästa år. Deras högpresterande NAVI kommer något år eller två efter.

I vilket fall så kommer Nvidia inte ha någon konkurrens alls på ett bra tag.

Dom säljer till Sverige så de finns en poäng där.
Nu tog @sesese visserligen de absolut billigaste Vega 64 kortet. Men trenden finns där även i Sverige. Dock verkar priserna sjunka mer i Danmark och Norge än vad de gör här. Men jag tror inte att de är någon dumpning av priser som sker just nu, utan de är tillgång och efterfråga som är grejen. De råder ju inte brist på grafikkort på marknaden så de finns ingen anledning att blåsa upp priserna. Med andra ord så är de en normalisering vi ser.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Dom säljer till Sverige så de finns en poäng där.
Nu tog @sesese visserligen de absolut billigaste Vega 64 kortet. Men trenden finns där även i Sverige. Dock verkar priserna sjunka mer i Danmark och Norge än vad de gör här. Men jag tror inte att de är någon dumpning av priser som sker just nu, utan de är tillgång och efterfråga som är grejen. De råder ju inte brist på grafikkort på marknaden så de finns ingen anledning att blåsa upp priserna. Med andra ord så är de en normalisering vi ser.

Tvivlar på att AMD sitter stilla i båten om de vet att de kan skada Nvidia genom att sänka sina priser så mycket att de fortfarande kan köra sin egen tillverkningen av grafikkort på max. Då Nvidia sitter på stora lager som bromsar släpp av den nya serien för Nvidia så gör det att tiden mellan Nvidias nya och AMDs nya grafikkort minskar vilket gynnar AMD än mer. AMD är inte dumma utan kommer att utnyttja denna möjligheten till max.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon114264:

Det första är det en utländsk ÅF så jag tycker inte det räknas. Just den modellen säljs bara av två utländska återförsäljare så ser inte var du försöker komma med det.

AMD kommer som det ser ut nu att släppa nästa generation (Navi) som en mellanklassare som kommer ersätta RX 550-580 serien nästa år. Deras högpresterande NAVI kommer något år eller två efter.

I vilket fall så kommer Nvidia inte ha någon konkurrens alls på ett bra tag.

Komplett är också en utländsk försäljare.
Priserna är på väg ner, kollar man prisutvecklingen för olika kort på prisjakt, är trenden tydlig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Tvivlar på att AMD sitter stilla i båten om de vet att de kan skada Nvidia genom att sänka sina priser så mycket att de fortfarande kan köra sin egen tillverkningen av grafikkort på max. Då Nvidia sitter på stora lager som bromsar släpp av den nya serien för Nvidia så gör det att tiden mellan Nvidias nya och AMDs nya grafikkort minskar vilket gynnar AMD än mer. AMD är inte dumma utan kommer att utnyttja denna möjligheten till max.

Men AMD dumpar fortfarande inte priserna. Både AMD och NVIDIA har sålt sina GPUer till MRSP hela tiden. Under 2017 så var dd för första gången i historien billigare å köpa en fabriksbyggd dator än att bygga själv. Oavsett om du köpte en Dell, ASUS, hp med mera så kostade grafikkortet inte nåt extra.
Fakta är att de råder överskott av grafikkort i precis hela världen. Och priserna sjunker som en konsekvens och resultatet är att vi i stort får normala priser på grafikkort igen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte ett argument utan ett påstående att de tjänar pengar, samt borde sluta gnälla, börja sälja.

Ja men om du tjänar pengar betyder det väll inte att du vill köpa in nu 2år gammla kretsar till full pris för att sen försöka sälja till samma pris som nu råder??
Nvidia vill ju inte sänka sina priser på de nu 2år gammla kretsarna men förväntar sig endå att ÅF ska köpa in mer, sammtidigt som en ny lansering är rut hörnet.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte om du har hängt med på forumet på sistone men det är knappast jag som slumpmässigt och godtyckligt kallar saker för ”kartell”, däremot har det skett väldigt regelbundet här på sistone i alla möjliga trådar och sammanhang.

Den kan du få!

Skrivet av Sveklockarn:

Om de har för dåliga marginaler så borde de hitta på ett sätt att skapa mervärde som kunderna är intresserade av att betala för (nej, inte Pingvinstänger) istället för att gnälla anonymt och utöva psykologisk prishöjning i syfte att kunna fortsätta ta ockerpriser på grafikkort.

Utöva psykologisk prishöjning??
Du tror väll seriöst inte att det är ÅF som har tjänat desss extra 2-3000kr/ per kort, som vissa kort gick upp med under krypto mining boomen?
Troligen har nog både Nvidia och tredje parts tillverkarna m.m också lagt på vissa marginaler då korten sålde som smör under denna tid.
Det är nog inte lätt att driva ett dator/elektronik företag om man endast skulle sälja grafikkort. Det man tjänar mest pengar på är ju tillbehören.

Skrivet av Sveklockarn:

Sen är det ju ingen verksamhet idag som sitter på gigantiska lager av produkter, utan man använder sig givetvis av modern logitisk där lagret finns i transportledet och grejerna levereras just in time.

Detta beror ju såklar på storleken av företaget (ÅF), men just nu så verkar det ju finnas kort, sammtidigt som Nvidia har ett överskottslager på 300 000 kretsar. men man vill inte sänka priset på dessa utan istället så pressar man ÅF att köpa in mer kretsar av nu 2år gammla pascal till samma pris som innan, om ÅF vill få god volym av de nya.
Kort som idagslägget borde kosta bra mycket mindre, då de är 2år gammla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

''miljontals grafikkort som inte blir sålda och Nvidia har flera hundratusen kretsar ur arkitekturen Pascal som partnertillverkare inte vill ta emot.''
Hur är det möjligt? När butikerna samtidigt stått tomma. Kan inte få mitt huvud runt den logiken. ...

Det är väl inte så svårt att förstå:
1. Först ökade efterfrågan kraftigt, samtidigt som produktionstakten var "låg". Priserna sköt i höjden och lagren tog slut.
2. Återförsäljarna beställer fler kort, Nvidia beslutar att öka produktionstakten.
3. Den utökade tillverkningen kommer igång samtidigt som efterfrågan från kunderna börjar avta.
4. Återförsäljarna får sina beställda kort till en högre kostnad än tidigare, samtidigt som de inte längre kan sälja lika snabbt som förväntat.
5. Alla led drabbas av dyra lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Klappis: AMD borde inte jobba med prisdumpning utan med konkurrenskraftiga produkter, men vem vet vad framtiden bär med sig, de har ju lett racet mot botten några gånger tidigare...

"Prisdumpning"?
När Vega 56 och Vega 64 lanserades var priserna 3999:- respektive (har jag för mig) 4599:-.
Jag köpte ett Vega 56.
AMD gick knappast med förlust på sitt rekommenderade cirkapris.

Idag borde rimligen AMDs produktionskostnad vara betydligt lägre än vid lanseringen, det hade inte varit orimligt med prislägen på 2999:- respektive 3599:-. Både nVidia och AMD (och deras partnertillverkare, och distributörer, och ...) har gjort rejäla vinster pga kryptomining. Den rådande prisbilden har väldigt lite med produktionskostnaden att göra, verkar rimligt att ta lite marknadsandelar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av EntropyQ3:

"Prisdumpning"?
När Vega 56 och Vega 64 lanserades var priserna 3999:- respektive (har jag för mig) 4599:-.
Jag köpte ett Vega 56.
AMD gick knappast med förlust på sitt rekommenderade cirkapris.

Idag borde rimligen AMDs produktionskostnad vara betydligt lägre än vid lanseringen, det hade inte varit orimligt med prislägen på 2999:- respektive 3599:-. Både nVidia och AMD (och deras partnertillverkare, och distributörer, och ...) har gjort rejäla vinster pga kryptomining. Den rådande prisbilden har väldigt lite med produktionskostnaden att göra, verkar rimligt att ta lite marknadsandelar.

Tror att det var runt 4000 för Vega 56 och 5000 för Vega 64, jag gav 6000 kr, men då fick jag ett skitsnyggt silverfärgat.

Ber om ursäkt för sladdarna till CPU-fläkten, det är fixat nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

idag räcker ett budget kort långt och spelen ser ok ut ändå. ett ex Battlefield V Alpha : GTX 1050TI 4GB + i5 4590

är man ingen extrem player så tror jag 90% tycker det ser bra ut och ok FPS.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Återförsäljarna har tjänat enorma pengar på Kryptoboomen så de kan inte räkna med prisskydd från nvidia i det här läget.

Och du menar att AMD och Nvidia inte har tjänat som fan?
De har ju kunnat sälja mångfaldigt fler kort, till högt pris.

ÅF marginaler skiter jag i här... men man tvingar inte någon att köpa något. Då är det fel på hur marknadsekonomi ska fungera. ÅF ska endast konkurrera mellan varandra.

Tillverkaren är alltid den som ska ta risken, då det är de som avgör hur mycket de förväntar sig producera. Blir det för mycket? Tja då har du över-lager. Blir det för litet... ja då har du brist. ÅF väljer hur mycket de vill riskera att köpa in... och måste sen ta samma risk. Väljer de att inte ta denna risk, ska de inte tvingas.

Hade rätt mycket diskussioner om att Nvidia och AMD kan öka/sänka produktionen, men de ville inte pga "riskerna"... vilka risker? De sitter ju nu och tvingar andra att betala för de riskerna.

Och inget av detta hade varit problem, om inte NVidia haft det så satans gott att de kan försena och göra vf de vill. Sitt fan inte och tyck synd om dessa som är giriga som tusan. Hade de haft konkurrens hade de inte haft ett val. De kan endast göra detta pga de har monopol på marknaden. Då ska de fan också ta riskerna... eller sättas med säljförbud.

Till de som argumenterar ÅF vinst... ta en titt på Nvidias vinst innan ni tjafsar. De kan slänga hela det lagret de har och ändå gå med vinst. Detta är inget mer än ursäkter...

Tror detta behöver dras till EU, för Nvidia verkar försöka med ful-affärer igen.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Nvidia kort sen TNT tiden. Kommer ihåg när de köpte 3Dfx som ägde på den tiden. Hade till och med en ansenlig summa Nvidia aktier en gång i tiden. Som jag önskar att jag inte sålde vid Lehman Brothers kraschen 2008.

Anyway, long story short, dagens Nvidia är ett svinigt företag. Rena maffiametoder. Tänkt dig en 2 år gammal bil som ursprungligen kostade 100.000 nu säljs för 120.000. Men det är rabatterad pris, ty det kostade 140.000 kr alldeles nyss. Löp och köp!

Men som de säger, there is a succer born every minute. Tvivlar inte en sekund att de kommer lyckas kränga 2 år gammal teknik 20% - 40% över lanseringspriset. Och påstå att det är rabatterad pris!

PS Yes, yes I know, "efterfrågan" och "miners". Well, vad händer när samtliga dessa "krypto"-"valutor" går ner till 0? Kommer inte hända? Well, hear me now:

"the more things change, the more they stay the same"

Permalänk
Medlem

Dålig stil från Nvidia. Hoppas AMD kan komma tillbaka på grafikkort och att Intel slår sig in hårt på marknaden så att det kan bli lite konkurrens.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

idag räcker ett budget kort långt och spelen ser ok ut ändå. ett ex Battlefield V Alpha : GTX 1050TI 4GB + i5 4590

Vet inte om 1080p@60 med grafikinställningar medium är särskilt långt ärligt talat, även om det säkert motsvarar ungefär vad du kan förvänta dig av t.ex. PS4 Pro. Alltså, jag fattar vad du menar och att grafiken är såpass avancerad att det fortf inte ser dåligt ut även när man vrider ner inställningarna för att spel har kommit så långt, så det är svårt att acceptera dålig prestanda som bra bara för att ribban har höjts om du förstår vad jag menar.

Det är ju inte korten som har blivit (relativt sett) bättre, utan spelens lägsta nivå som ser bättre ut för att grafikutvecklingen går framåt. Då är det klart att budgetkorten kommer långt, om man jämför det nyaste mest avancerade spelet på marknaden med hur mediuminställningar såg ut för 2-3 år sen när man snackade om 750Ti istället.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Visst, ÅF har tjänat bra med pengar under boomen, men det har nvidia också. Om andra tillverkare av andra datordelar brukar ge prisskydd, men nvidia inte gör det, så känns det lite som nvidia är giriga och tycker att de är speciella.

Och att tvinga ÅF att köpa fler av något som de inte vill ha, för att de ska kunna få några större volymer av något som de vill ha senare känns också fult. Det är inte ÅFs fel att nvidia har överproducerat, de borde ju få ta den smällen själva.

Ska kebabmannen tvinga på mig skitmycket falaflar för att han köpte in för många kikärtor, när jag egentligen vill ha kebab. Men först måste jag köpa falaflarna, annars får jag ingen kebab. Då hade jag gått någon annanstans och köpt min kebab där. Men om det bara fanns kebab på det stället i hela staden, då kan jag inte gå någon annanstans. Så då måste jag köpa alla falaflarna för att få min kebab.

Edit: Egentligen borde det vara gammal, kass kebab innan jag kan få ny och fräsch kebab, men ... ja.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Vet inte om 1080p@60 med grafikinställningar medium är särskilt långt ärligt talat, även om det säkert motsvarar ungefär vad du kan förvänta dig av t.ex. PS4 Pro. Alltså, jag fattar vad du menar och att grafiken är såpass avancerad att det fortf inte ser dåligt ut även när man vrider ner inställningarna för att spel har kommit så långt, så det är svårt att acceptera dålig prestanda som bra bara för att ribban har höjts om du förstår vad jag menar.

Det är ju inte korten som har blivit (relativt sett) bättre, utan spelens lägsta nivå som ser bättre ut för att grafikutvecklingen går framåt. Då är det klart att budgetkorten kommer långt, om man jämför det nyaste mest avancerade spelet på marknaden med hur mediuminställningar såg ut för 2-3 år sen när man snackade om 750Ti istället.

Där av frågan om svenson är beredd att betala 8000kr när ett för 1500kr funkar. skillnaden i pris är helt enkelt för stor anser nog många. Kommer att bli än svårare att motivera ett så högt pris på kommande serie då du i den serien kommer få 1060 prestanda för 1500kr.
Jag tror att pristaket är nått på grafikkort om det inte händer någon revolution inom spelgrafik. Det vi får hoppas på är att AMD maxar grafikprestandan i kommande konsoller. Då kan det hända saker

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

''miljontals grafikkort som inte blir sålda och Nvidia har flera hundratusen kretsar ur arkitekturen Pascal som partnertillverkare inte vill ta emot.''

Amen, suck...ge mig ett 1080Ti så kan jag offra mig..jag tar gärna ett för laget.

skysst, undrade precis om jag orkar lägga upp en annons på polarens 1080ti.. tror han blir glad om jag ger bort det :S

så då kan de väk göra nya dual kort, om de nu har massa chip över

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Medans jag håller med om att korten idag ligger ungefär 2-2.5k över vad dom är "värda"

Grejen är ju att det är alla, som uppenbarligen köper grafikkort som om de inte fanns en morgondag, som trissat upp priset dit det är nu. Det är ju så med alla nästan alla produkter att det finns ett antal kunder på ett antal olika prisnivåer, och idag finns det tillräckligt många kunder på den höga prisnivån för att sälja så mycket att ÅF inte har några skäl att sänka priset.

Den här ständiga diskussionen om vad korten ”egentligen” är värda är bara ett långt jag tycker att det är en viktig fråga som har noll diskussionsvärde.

”Jag tycker att grafikkortet jag vill ha är för dyrt.”
”Ok.”

Så, nu har vi klarat av den en gång för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och inget av detta hade varit problem, om inte NVidia haft det så satans gott att de kan försena och göra vf de vill. Sitt fan inte och tyck synd om dessa som är giriga som tusan. Hade de haft konkurrens hade de inte haft ett val. De kan endast göra detta pga de har monopol på marknaden. Då ska de fan också ta riskerna... eller sättas med säljförbud.

Folk ska alltså inte få välja att köpa en viss produkt om det leder till godtyckligt definierad ”orättvisa” på marknaden, för det är ju konsekvensen av ditt resonemang? Vad tror du om femårsplaner för produktion av grafikkort?

Skrivet av Paddanx:

Till de som argumenterar ÅF vinst... ta en titt på Nvidias vinst innan ni tjafsar. De kan slänga hela det lagret de har och ändå gå med vinst. Detta är inget mer än ursäkter...

Ja, folk som har mycket pengar kan ju slänga pengar i soporna också, men vilket skäl skulle de ha till att göra det? Det är precis lika dumt som att Nvidia inte skulle sälja de produkter som går att sälja.

Skrivet av Paddanx:

Tror detta behöver dras till EU, för Nvidia verkar försöka med ful-affärer igen.

Det är ganska intressant att alla kommunister plötsligt älskar EU, nu när de upptäckt att det finns en reell potential för en ny Sovjetunion. Vad tror du om att låta folk göra som de vill med sina pengar istället? Tycker du för övrigt att staten behöver mer inflytande över dataspelsmarknaden än de redan har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Folk ska alltså inte få välja att köpa en viss produkt om det leder till godtyckligt definierad ”orättvisa” på marknaden, för det är ju konsekvensen av ditt resonemang? Vad tror du om femårsplaner för produktion av grafikkort?

Tror att om de flesta fått välja, hade de köpt nya 1100-serien nu, inte 2 år gamla lager varor... så, det är nog när Nvidia, och inte kunden får välja, som du får denna orättvisa på marknaden.

Skrivet av Sveklockarn:

Ja, folk som har mycket pengar kan ju slänga pengar i soporna också, men vilket skäl skulle de ha till att göra det? Det är precis lika dumt som att Nvidia inte skulle sälja de produkter som går att sälja.

Och skälet är enkelt... de har gjort bort sig och överproducerat.
Var är skälet för att du, jag och andra, samt ÅF ska betala och lida för att "du" (Nvidia) är girig och inte kan ta ditt eget fel? Varför ska vi konsumenter slänga pengar i soporna? För du inser att sekunden lagren är tömda, kommer nya kort, och ditt "ny-köpta kort" dyker i pris... aka i soporna med det värdet.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är ganska intressant att alla kommunister plötsligt älskar EU, nu när de upptäckt att det finns en reell potential för en ny Sovjetunion. Vad tror du om att låta folk göra som de vill med sina pengar istället? Tycker du för övrigt att staten behöver mer inflytande över dataspelsmarknaden än de redan har?

Tro mig, jag "plötsligt" inget annat. Men jag vill inte ha USA, där endast de med pengar har ett ord att säga öht. Och där dina rättigheter kan skrivas bort i ett avtal, om du ens vill ha ett grafikkort.

Ren kommunism fungerar inte, då det missbrukas och mutas sönder.
Ren kapitalism fungerar inte, då företagen tar över det man vill och missbrukar sin makt och mutar sönder lagarna (du kan ta en titt på hur USAs företag, samt företag som MS/Google och andra redan idag gör detta).
Lösningen måste vara något annat. Där pengar inte får köpa frihet, eller makt, men samtidigt måste regleras till en punkt så inte staten tar över kontrollen helt heller.

Jag vill inte ha Nvidia-Unionen mer än Sovjetunionen, där 10 år gammal teknik "är bra nog för våra kunder" heller...