Permalänk
Mattecoach

Ny laptop för jobb

Hej,

Börjar snart en ny tjänst och får då välja en "valfri" laptop, ca 25k "max".
Har genom jobbet inga särskilda krav på datorn, helt enkelt att den ska klara av vanliga kontorsgrejer bra. Däremot vill jag gärna få ut så mycket som möjligt av den, tänker då främst på t.ex. videoredigering. Har också funderat på om det är värt att satsa på någon med diskret grafikkrets för spel, men har än så länge inte hittat någon bra kompromiss. T.ex. Surface Book 2 klarar inte laddaren av att driva grafikkortet, XPS 15 klarar inte av att kyla grafikkortet.
Minimikrav är egentligen i5, 8 GB RAM och 256 GB lagringsutrymme och FullHD-skärm. Allt över det är bonus.

De jag har funderat på hittills är:
Dell XPS 13 eller 15
Microsoft Surface Book 2
Microsoft Surface Pro
ThinkPad X1 Carbon
MSI GS65VR 8RE-033NE
Asus ZenBook Pro 15 UX580GE-BO022T
Fujitsu Lifebook U938 eller T938

Som ni ser är listan ganska bred. Det jag letar efter här är främst personliga åsikter, t.ex. om det är värt att ha diskret grafikkort eller UHD-skärm. Touch är för mig inte värt någonting, och misstänker att det och UHD bara dra onödigt batteri.

Tacksam för kommentarer!

Mvh
Daniel

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för jobb? Videoredigering och spel ingår inte i de vanligaste.

En klassiker som är mycket vanlig på arbetsplatser är Lenevo P52s: https://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/Think...

Inte rolig på något sätt men datorn gjord för arbete, där man kan köpa till docka för runt 2500kr

Permalänk
Medlem

Ska köpa jobbdator jag med, kan ju tipsa om vad jag funderar på:
ASUS VivoBook 14 S405UA BM305T
Har i7-7500U processor, 8GB RAM på 2133MHz, 256GB SSD, 1 USB-C port, RJ-45 port och väger bara 1,5kg.

Grafiken är visserligen inget att skryta om och den riktiga batteritiden skulle jag gissa på är en 6-8h beroende på användande, men den hade varit bra till kontorsarbete och jobbigare program som kräver lite kraft.
Kostar just nu 7500:-
Har fingeravtrycksläsare med ifall det skulle va en bonus grej

Permalänk
Inaktiv

Jag var i ungefär samma sits och valde en MacBook Pro 15".

"Enda kompromissen" är ju att den kör OSX. Något jag verkligen uppskattar på en laptop visar det sig (med touchpaden, gester och allt). Men för vissa saker kör jag en virtuell burk med windows på jobbet.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av anon159643:

Vad är det för jobb? Videoredigering och spel ingår inte i de vanligaste.

En klassiker som är mycket vanlig på arbetsplatser är Lenevo P52s: https://www3.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/Think...

Inte rolig på något sätt men datorn gjord för arbete, där man kan köpa till docka för runt 2500kr

Videoredigering för enklare instruktionsfilmer, inget avancerat. Spel är självklart inget har gör på arbetstid, men jag får använda datorn privat också.
Bra tips! Några åsikter om 4k?

Skrivet av Redlady:

Ska köpa jobbdator jag med, kan ju tipsa om vad jag funderar på:
ASUS VivoBook 14 S405UA BM305T
Har i7-7500U processor, 8GB RAM på 2133MHz, 256GB SSD, 1 USB-C port, RJ-45 port och väger bara 1,5kg.

Grafiken är visserligen inget att skryta om och den riktiga batteritiden skulle jag gissa på är en 6-8h beroende på användande, men den hade varit bra till kontorsarbete och jobbigare program som kräver lite kraft.
Kostar just nu 7500:-
Har fingeravtrycksläsare med ifall det skulle va en bonus grej

Kanske det, men tror har krämar på lite nu när man får

Skrivet av anon81912:

Jag var i ungefär samma sits och valde en MacBook Pro 15".

"Enda kompromissen" är ju att den kör OSX. Något jag verkligen uppskattar på en laptop visar det sig (med touchpaden, gester och allt). Men för vissa saker kör jag en virtuell burk med windows på jobbet.

Har funderat lite på Mac, men har aldrig testat! Får ta med den.

Permalänk
Medlem

Sitter lite i samma sits med vilken jag ska beställa till min firma och har kikat på följande av dina alternativ:
Dell XPS 15 - orolig för quality control, jag mäktar inte med att det ska vara fel stup i kvarten + kamerans placering är inte optimal
ThinkPad X1 Carbon - mycket positivt om lenovo x1 på sweclockers, skärmen med hdr ska vara smått fantastisk, ingen dgpu dock. Men film trumfar spel för mig. minus är att det inte är en H-cpu
MSI GS65VR 8RE-033NE - läcker men kan bli varm vad jag förstår, batteritid?
Asus ZenBook Pro 15 UX580GE-BO022T - har förbokat, men osäker på skärmen under touchpaden som kanske bara är en fluga

Lutar mest åt X1 ändå (har tre småbarn hemma, behöver "military tested")
https://www.dustinhome.se/product/5011087649/thinkpad-x1-carb...

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av janaydin:

Sitter lite i samma sits med vilken jag ska beställa till min firma och har kikat på följande av dina alternativ:
Dell XPS 15 - orolig för quality control, jag mäktar inte med att det ska vara fel stup i kvarten + kamerans placering är inte optimal
ThinkPad X1 Carbon - mycket positivt om lenovo x1 på sweclockers, skärmen med hdr ska vara smått fantastisk, ingen dgpu dock. Men film trumfar spel för mig. minus är att det inte är en H-cpu
MSI GS65VR 8RE-033NE - läcker men kan bli varm vad jag förstår, batteritid?
Asus ZenBook Pro 15 UX580GE-BO022T - har förbokat, men osäker på skärmen under touchpaden som kanske bara är en fluga

Lutar mest åt X1 ändå (har tre småbarn hemma, behöver "military tested")
https://www.dustinhome.se/product/5011087649/thinkpad-x1-carb...

Vettiga resonemang, tack för svaret!
Har du funderat på extern GPU-lösning, eller är spel inte alls viktigt för dig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PuMaH:

Har funderat lite på Mac, men har aldrig testat! Får ta med den.

Mjo. Anledningarna till att jag valde den var ungefär detta:
* Fläktar som fungerar (har fortfarande inte sett en windowsdator som är tyst när man surfar)
* Liten i förhållande till skärmstorlek
* Bra skärm
* Jag gillar tangentbordet (alla gör inte det)
* Den ser professionell ut, den passar alltid in

Den första punkten var viktigt för mig. Jag ville inte ha en dator för 20k+ som går wooosh wooosh bara för att man kikar på google maps. Det är pinsamt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PuMaH:

Videoredigering för enklare instruktionsfilmer, inget avancerat. Spel är självklart inget har gör på arbetstid, men jag får använda datorn privat också.
Bra tips! Några åsikter om 4k?

Kanske det, men tror har krämar på lite nu när man får

Har funderat lite på Mac, men har aldrig testat! Får ta med den.

Aplpe har inga datorer i "företagskvalite", men många förslag är konsumentdatorer och då står den bra. Datorn ska kanske inkopplas i ett AD och då bör du ha Windows 10 PRO, macos ska gå en med.
När det handlar om arbetsdator så bör fokus just vara arbetet.

Angående 4k, inget att haka på just nu på en laptop. Det är skillnad på att ha en 15,6" och 32" skärm.
Nu vet jag inte hur det är tänkt att arbeta, men laptop är ofta riktigt dåliga att jobba på, så man skaffar väldigt ofta dockningsstation med 2, ibland fler skärmar till datorn.
Nu kanske ditt jobb är 95% aktivt göra annat, 5 % sitta vid dator och då går det jobba med dens skärm och tangentbord.

Bara för att inte missförstå mig, man köper oftast in laptops idag. De har oftast kraften de anställda behöver ha och det är väldigt bra att de kan ta med datorn överallt som hemma. Men ska man sitta längre tid vid datorn, så skaffar man ofta extern skärm, tangentbord plus mus. Detta ofta genom en docka.

*edit*
Med min lösning så blir det en "tråkig dator" men en praktisk. Det beror dock på hur ni ska jobba. - Man kan köpa vilken laptop som helst och dens skärm och tangentbord är milt sagt usel emot externa. Men är man mer en som jobbar på olika ställen och inget fast plats, så är mitt råd bara pengarna i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Mjo. Anledningarna till att jag valde den var ungefär detta:
* Fläktar som fungerar (har fortfarande inte sett en windowsdator som är tyst när man surfar)
* Liten i förhållande till skärmstorlek
* Bra skärm
* Jag gillar tangentbordet (alla gör inte det)
* Den ser professionell ut, den passar alltid in

Den första punkten var viktigt för mig. Jag ville inte ha en dator för 20k+ som går wooosh wooosh bara för att man kikar på google maps. Det är pinsamt.

Fast punkt 1 är också därför de haft mer än 4 recalls. De sätter inte på fläkten för ens vid 60-70 grader och dess placering har skadat lim i chassi och skärm i PRO och AIR och förkortat livet på redan kortlivade AMD och främst nVidia kretsar.
En sådan design som "professionell" dator...det är pinsamt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

För jobb hade jag valt Surface Book 2 pga funktioner, 8th gen CPU och GPU 1050/1060. Men inte om du ska spela på den. Prestandan håller helt enkelt inte även om många YouTubers menar att man kan lita på den. I alla fall på 13 tummaren.

För spel skulle jag gått på MSI eller Asus helst med en 1070 GPU. Upplevelsen på en laptop är tyvärr rätt begränsad med ett 1060 och nedåt. Huruvida de två som du har i din lista håller gällande kylning vet jag dessvärre inte.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Fast punkt 1 är också därför de haft mer än 4 recalls. De sätter inte på fläkten för ens vid 60-70 grader och dess placering har skadat lim i chassi och skärm i PRO och AIR och förkortat livet på redan kortlivade AMD och främst nVidia kretsar.
En sådan design som "professionell" dator...det är pinsamt.

Nu vet inte jag om vi pratar om samma modell. Verkar konstigt att älta flera år gamla problem när TS ska köpa en ny dator. Men visst har de varit en del kvalitetsproblem, precis som alla andra bärbara datorer. Skulle ändå påstå att det ändå är OK, då ingen annan lyckats göra det bättre.

På dagens modeller snurrar i all fall fläkten väldigt långsamt hela tiden istället för att vara avstängd, och jag har inte hört om problemen du nämner på de nya modellerna. Däremot har det varit problem för vissa med tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Vettiga resonemang, tack för svaret!
Har du funderat på extern GPU-lösning, eller är spel inte alls viktigt för dig?

Har kikat lite på det men inte ingående, det drar ju upp prislappen ganska rejält. Dock så tror jag inte jag satsar på en eGPU just pga 3 småbarn (ingen tid). Sen har jag alltid varit mer för spel på konsol hellre än på pc.
Viktigare är att datorn håller över tid, min nuvarande som ska ersättas har 8 år på nacken.

Permalänk
Medlem

Se till att känna på en surface book, jag gillade inte alls hur taskigt tyngdpunkten sitter på den "skärmen" väger ju massor. Valde själv en surface laptop, visserligen sämre cpu och gfx, men fullt tillräckligt för kontorsarbetet jag utsätter den för och batteritiden är å andra sidan toppen. Bytte från en macbook pro 13" som jag nog måste säga t.o.m. är något bättre. Gillar även Thinkpad X-serien. (ja, jag gillar små datorer med bra batteritid, vill jag ha kraft kör jag stationärt)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Se till att känna på en surface book, jag gillade inte alls hur taskigt tyngdpunkten sitter på den "skärmen" väger ju massor. Valde själv en surface laptop, visserligen sämre cpu och gfx, men fullt tillräckligt för kontorsarbetet jag utsätter den för och batteritiden är å andra sidan toppen. Bytte från en macbook pro 13" som jag nog måste säga t.o.m. är något bättre. Gillar även Thinkpad X-serien. (ja, jag gillar små datorer med bra batteritid, vill jag ha kraft kör jag stationärt)

Surface book är grym.
Jag skulle dock rekommendera köpare att läsa denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1522036-microsoft-vagr...

Nu var det en person och det finns många som inte har något problem.

Dock drar jag slutsatsen att surface book och Panasonic Toughbook är för två helt olika grupper: https://www.youtube.com/watch?v=XSOY8EoyOk8

Så man bör tänka till hur man använder datorn, för mig som kanske inte riktigt utsätter laptoppen för sånt som i filmklippet, men ändå knör in den i en trång väska etc. Så skulle inte våga skaffa en Surface book enligt tråden som jag länkade till.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av anon81912:

Mjo. Anledningarna till att jag valde den var ungefär detta:
* Fläktar som fungerar (har fortfarande inte sett en windowsdator som är tyst när man surfar)
* Liten i förhållande till skärmstorlek
* Bra skärm
* Jag gillar tangentbordet (alla gör inte det)
* Den ser professionell ut, den passar alltid in

Den första punkten var viktigt för mig. Jag ville inte ha en dator för 20k+ som går wooosh wooosh bara för att man kikar på google maps. Det är pinsamt.

Kollade nu vilka program som krävs för arbetet och det är Windows som gäller. Blir inte värt är strula med ev. problem för att få det att funka på OSX, om det ens går.

Skrivet av anon159643:

Aplpe har inga datorer i "företagskvalite", men många förslag är konsumentdatorer och då står den bra. Datorn ska kanske inkopplas i ett AD och då bör du ha Windows 10 PRO, macos ska gå en med.
När det handlar om arbetsdator så bör fokus just vara arbetet.

Angående 4k, inget att haka på just nu på en laptop. Det är skillnad på att ha en 15,6" och 32" skärm.
Nu vet jag inte hur det är tänkt att arbeta, men laptop är ofta riktigt dåliga att jobba på, så man skaffar väldigt ofta dockningsstation med 2, ibland fler skärmar till datorn.
Nu kanske ditt jobb är 95% aktivt göra annat, 5 % sitta vid dator och då går det jobba med dens skärm och tangentbord.

Bara för att inte missförstå mig, man köper oftast in laptops idag. De har oftast kraften de anställda behöver ha och det är väldigt bra att de kan ta med datorn överallt som hemma. Men ska man sitta längre tid vid datorn, så skaffar man ofta extern skärm, tangentbord plus mus. Detta ofta genom en docka.

*edit*
Med min lösning så blir det en "tråkig dator" men en praktisk. Det beror dock på hur ni ska jobba. - Man kan köpa vilken laptop som helst och dens skärm och tangentbord är milt sagt usel emot externa. Men är man mer en som jobbar på olika ställen och inget fast plats, så är mitt råd bara pengarna i sjön.

Större delen kommer absolut vara vid datorn, en del av detta på resande fot. Jag är från min gamla arbetsplats van vid att jobba mest direkt på den bärbara, även om det fanns dockningsstation var det så mycket möten att större delen av tiden spenderades utan den.
Privat har ju nu bara laptop, en Surface 2. Allt som är bättre än den duger fint, den har t.ex. dåligt tangentbord jämfört med rena bärbara.

Skrivet av Tickles:

För jobb hade jag valt Surface Book 2 pga funktioner, 8th gen CPU och GPU 1050/1060. Men inte om du ska spela på den. Prestandan håller helt enkelt inte även om många YouTubers menar att man kan lita på den. I alla fall på 13 tummaren.

För spel skulle jag gått på MSI eller Asus helst med en 1070 GPU. Upplevelsen på en laptop är tyvärr rätt begränsad med ett 1060 och nedåt. Huruvida de två som du har i din lista håller gällande kylning vet jag dessvärre inte.

Känns overkill med 1050/1060 om det ändå inte går att spela. Egentligen var ett av huvudargumenten för Surface Book batteritiden och skärmen.
En dator med 1070 går nog bort, har inte hittat någon som verkar vettig för arbete med det. Datorn är ju som sagt inte i första hand för spel, och jag har inte så stora krav på senaste spelen på högsta detaljnivå.

Skrivet av janaydin:

Har kikat lite på det men inte ingående, det drar ju upp prislappen ganska rejält. Dock så tror jag inte jag satsar på en eGPU just pga 3 småbarn (ingen tid). Sen har jag alltid varit mer för spel på konsol hellre än på pc.
Viktigare är att datorn håller över tid, min nuvarande som ska ersättas har 8 år på nacken.

Jo, så är det ju. Jag kommer att spela på någon dator, antingen om det går med den bärbara eller så köper jag en stationär privat.

Permalänk
Medlem

Det som är viktigaste för mig när det gäller laptop är batteri tid.
Jag har använt thinkpad x240 för, nu har jag mera en medels lifebook s från fujitsu.
Tagit ut dvd-rw och satt i extra batteri. Blir lite tyngre, men 18 timmar med skärmen på, kortare om man kör cpu intensiva grejer.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@anon81912:
Nu är det dock tvärt om att de äldre alltid hade fläkten igång på något varvtal iallafall och de nya är passiva alldeles för länge och kan ibland slå i 100 grader innan fläkten ens hinner starta.
Det finns skillnader med att köra varmt under last och att köra så varmt så att saker går sönder.
Finns många som har dålig eller "tyst" kylning men alla som har ordentliga problem kostar inte från 20000 och ska man leka i det höga segmentet med P50, Precision m.m. så är det inte godkänt. P52 har fått kritik nu på förhand för att inte ligga i 70-80 grader load på en hexa core med höjda TDP nivåer och Quadro P3200. Hade MBP (15 tummaren) kostat 10000-12000 så sure.

https://www.youtube.com/watch?v=wgeh7ZJRhZU
https://forums.macrumors.com/threads/2017-macbook-pro-13-non-...

Nu ska jag inte fylla tråden mer med detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt en Dell med minst tre år Prosupport. Som en ren kontorsdator räcker Latitude 7280/7480 bra, men processorn är lite för svag för krävande användning.

Är inte vikt ett problem skulle jag rekommendera Dell Precision 7530, mycket kraftigare CPU, GPU finns som tillval.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

Thinkpad rekommenderar jag, hållbara som få men ändå inte överdrivet tunga eller stora. X1 carbon är nice exempelvis. Dock är de ju ganska dyra.

Själv kör jag Dell Precision på jobbet och de är väl helt ok även om kvalitetskänslan inte direkt är på topp. En fördel är TB/USB-C docka som kan användas till andra datorer i framtiden också och sådär (laddar telefonen snabbt också). XPS är ju mer konsumentmodeller vilket har både för- och nackdelar. Design och pris är väl de stora fördelarna, men sämre garantier och (kanske) sämre kvalitet är nackdelar. Ska du köra på Dells konsumentmodeller är väl XPS 15 mest intressant, den är liten och lätt i förhållande till sin skärmstorlek och grafikkortet gör att den duger att spela på. Sen har de ju haft lite kvalitetsproblem men inget jättefarligt.

Surface är ju riktigt trevliga men de kostar ju en hel del och de är väl inte riktigt i samma kvalitetsklass som Thinkpads och liknande. Dock bättre än de flesta konsumentmaskiner förstås. Just den stora Surface Book hade väl varit min personliga drömmaskin just nu, men bara privat för den är lite för klen för mitt arbete. Surface Studio också självklart men det är ju något helt annat.

Razer Blade kan också vara ett alternativ. Det är visserligen mer av en spellaptop men den ser ju inte ut som en utan passar bra in på kontor. Hyfsat tunn och lätt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Vad du än väljer bör du säkerställa att det är 8th gen CPU. Allt över 7000kr för 7th gen är bara löjligt enligt mitt tycke. Är ju snart 9th gen som gäller.

Grafikkort som typ 1050 alt integrerad får du nog hur du än väljer när det gäller denna typ av laptops som är inom användningsområde jobb och när det kommer till lätta att bära med sig.

Nya carbon x1 verkar ju dock vara nästan lika nice som Book 2 med bra batteritid.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur detta fungerar med onsite garantier som både Lenovo som Dell erbjuder när man köper via återförsäljare istället för via deras hemsidor. Inne på att handla från Dustin som har datorerna på lager.

Permalänk
Medlem

@janaydin:
Vet inte om det är svaret du tänkte. Kompisens p50s slutade ladda så vi ringde support och de bokade en tekniker som ringde lite senare och bokade in på följande måndag (var torsdag och kompisen var borta fredag). Så på måndag kom han förbi och bytte moderkort och sedan var han iväg igen. Klart och fort, så det ska vara

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@janaydin:
Vet inte om det är svaret du tänkte. Kompisens p50s slutade ladda så vi ringde support och de bokade en tekniker som ringde lite senare och bokade in på följande måndag (var torsdag och kompisen var borta fredag). Så på måndag kom han förbi och bytte moderkort och sedan var han iväg igen. Klart och fort, så det ska vara

Tack för ditt svar @infigo
Jag kanske var lite otydlig, funkar det på samma sätt om man handlar t.ex från Dustin. Hade pekaren över betala idag när jag kom att tänka på det. Eller är det uteslutande vid köp från tillverkarens hemsida. Hur hade din kompis köpt sin?
Det är ju ett smärre helv-te att behöva gå via återförsäljare då produkter ska skickas hit och dit.

Permalänk
Jacob Fanboy

Av dem du listade så skulle jag helt klart gå på XPS men se till att en med bemärkelsen "New" vilket är årets modell, dem har äntligen centrerat kameran som tyvärr fortfarande sitter under skärmen vilket gör att dubbelhakan får lite extra fokus. Dell annonserar även Dell Mobile Connect för deras New XPS, mjukvaran fungerar även på äldre men betydligt bättre på tack vare 4.2 blåtand.

Den nya X1:an från Lenovo kan jag inte rekommendera fastän att jag är ett stort Lenovo fan, grym maskin men låter som flygplan i kontorslandskapet när dem drar lös. Sitter numera på en T480s och upplever den som betydligt tystare. Gör dig själv en tjänst och håll dig borta från ASUS och MSI, företagsmarknaden är inget för dem. Jag har ännu inte klämt på någon Surface Book men kan varna för Surface Pro, vet inte om vi har klantiga användare eller om dem dras med problem men har haft ett berg med trasiga Surfaces på jobbet.

Av dem tillverkare support jag varit i kontakt med så går första platsen till Dell och andra plats till Lenovo och MS, finner inte ens ord för att beskriva hur trött jag är på HP...

Permalänk
Jacob Fanboy

@janaydin: Hej! Du bör vända dig direkt till tillverkaren gällande garanti och är även det Dustin rekommenderar.
Källa: https://www.dustin.se/service/teknisksupport under fliken "Vad gör jag med min produkt om den inte fungerar?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av janaydin:

Tack för ditt svar @infigo
Jag kanske var lite otydlig, funkar det på samma sätt om man handlar t.ex från Dustin. Hade pekaren över betala idag när jag kom att tänka på det. Eller är det uteslutande vid köp från tillverkarens hemsida. Hur hade din kompis köpt sin?
Det är ju ett smärre helv-te att behöva gå via återförsäljare då produkter ska skickas hit och dit.

Han köpte den på utförsäljning vad jag vet, inte via Lenovo. Han var inte ens säker på om den hade garanti tills jag kollade Lenovo hemsida på den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av zeleni:

Det som är viktigaste för mig när det gäller laptop är batteri tid.
Jag har använt thinkpad x240 för, nu har jag mera en medels lifebook s från fujitsu.
Tagit ut dvd-rw och satt i extra batteri. Blir lite tyngre, men 18 timmar med skärmen på, kortare om man kör cpu intensiva grejer.

Tror det är overkill för min del, egentligen har jag svårt att se att jag skulle behöva mer än ca 6 timmar batteritid, kommer ha tillgång till vägguttag och sitta stilla på någon plats däremellan.

Hade en sådan på gamla jobbet, helt OK men tror man kan få något roligare med denna budget?

Skrivet av JamesBanana:

Personligen hade jag valt en Dell med minst tre år Prosupport. Som en ren kontorsdator räcker Latitude 7280/7480 bra, men processorn är lite för svag för krävande användning.

Är inte vikt ett problem skulle jag rekommendera Dell Precision 7530, mycket kraftigare CPU, GPU finns som tillval.

De enda grafikkorten jag kunde se som tillval är Quadro, vilket är helt bortkastat för min del. Någon speciell anledning att du rekommenderar dessa istället för t.ex. X1 Carbon?

Skrivet av snajk:

Thinkpad rekommenderar jag, hållbara som få men ändå inte överdrivet tunga eller stora. X1 carbon är nice exempelvis. Dock är de ju ganska dyra.

Själv kör jag Dell Precision på jobbet och de är väl helt ok även om kvalitetskänslan inte direkt är på topp. En fördel är TB/USB-C docka som kan användas till andra datorer i framtiden också och sådär (laddar telefonen snabbt också). XPS är ju mer konsumentmodeller vilket har både för- och nackdelar. Design och pris är väl de stora fördelarna, men sämre garantier och (kanske) sämre kvalitet är nackdelar. Ska du köra på Dells konsumentmodeller är väl XPS 15 mest intressant, den är liten och lätt i förhållande till sin skärmstorlek och grafikkortet gör att den duger att spela på. Sen har de ju haft lite kvalitetsproblem men inget jättefarligt.

Surface är ju riktigt trevliga men de kostar ju en hel del och de är väl inte riktigt i samma kvalitetsklass som Thinkpads och liknande. Dock bättre än de flesta konsumentmaskiner förstås. Just den stora Surface Book hade väl varit min personliga drömmaskin just nu, men bara privat för den är lite för klen för mitt arbete. Surface Studio också självklart men det är ju något helt annat.

Razer Blade kan också vara ett alternativ. Det är visserligen mer av en spellaptop men den ser ju inte ut som en utan passar bra in på kontor. Hyfsat tunn och lätt också.

Tack för svaret! Blade skulle kunna vara ett alternativ.

Skrivet av Tickles:

Vad du än väljer bör du säkerställa att det är 8th gen CPU. Allt över 7000kr för 7th gen är bara löjligt enligt mitt tycke. Är ju snart 9th gen som gäller.

Grafikkort som typ 1050 alt integrerad får du nog hur du än väljer när det gäller denna typ av laptops som är inom användningsområde jobb och när det kommer till lätta att bära med sig.

Nya carbon x1 verkar ju dock vara nästan lika nice som Book 2 med bra batteritid.

Ja, 8th gen är ett krav. Hur menar du med "1050 alt integrerad"? Ganska stor skillnad?
Håller med, Carbon X1 verkar grym.

Skrivet av Drygman:

Av dem du listade så skulle jag helt klart gå på XPS men se till att en med bemärkelsen "New" vilket är årets modell, dem har äntligen centrerat kameran som tyvärr fortfarande sitter under skärmen vilket gör att dubbelhakan får lite extra fokus. Dell annonserar även Dell Mobile Connect för deras New XPS, mjukvaran fungerar även på äldre men betydligt bättre på tack vare 4.2 blåtand.

Den nya X1:an från Lenovo kan jag inte rekommendera fastän att jag är ett stort Lenovo fan, grym maskin men låter som flygplan i kontorslandskapet när dem drar lös. Sitter numera på en T480s och upplever den som betydligt tystare. Gör dig själv en tjänst och håll dig borta från ASUS och MSI, företagsmarknaden är inget för dem. Jag har ännu inte klämt på någon Surface Book men kan varna för Surface Pro, vet inte om vi har klantiga användare eller om dem dras med problem men har haft ett berg med trasiga Surfaces på jobbet.

Av dem tillverkare support jag varit i kontakt med så går första platsen till Dell och andra plats till Lenovo och MS, finner inte ens ord för att beskriva hur trött jag är på HP...

Du tror inte att XPS kommer att ha samma problem med kvalitet som tidigare?
Oj! Vilken typ av aktiviteter är det som körs för att de ska låta så mycket? Inget jag har läst något om i recensioner.

Permalänk
Medlem

Om datorn ska kopplas upp till en modern tv så överväg även https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4804751

Har HDMI 2.0b och displayport 1.4

Finns även en variant med GeForce 1070