Ser ut att bli (tropiskt) varmt nästa vecka :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Har aldrig i hela mitt 26 åriga liv sett gräs varit så torkade och döda.

Förbjudet utav och klippa gräsmattor är ju absolut ett ordentligt klokt beslut.

Klippa får du göra så mycket du vill

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte hur en del känner att de behöver sitta här och försvara sig för att de njuter av värmen. Ja, värmen medför problem, men ni som kan njuta, var så snälla och GÅ UT OCH NJUT istället för att sitta här och argumentera

Permalänk
Medlem

tycker det är perfect väder, ungarna och frugan badar hela dagarna, och jag får sitter i fred, under ac och programmerar huset

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Håller på och städar ur en hel lantbruksfastighet och brukar inte gnälla på värmen men nu är det fan för varmt och man får vattna gräs och buskar o.s.v för dom inte ska dö som tar upp tid så nej uppskattar inte värmen just nu och hade faktiskt föredragit regn

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Kan verkligen rekommendera en Portabel AC från Jula, nedsatt pris och funkar över förväntan. Och bättre kvalité än vad jag trodde för det priset.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Ända minus är att gallret vid utblåset satt lite löst på min så den vibrerade mot plasten, men det löste sig enkelt med en liten tejpbit.

Kör den ca 1timme innan läggdags så hinner 25m² kylas ner. Sover som ett barn!

Permalänk
Medlem

39.7 i solen nu. Urk.

Permalänk
Medlem

Riktigt skönt att äntligen få gott väder och en riktig sommar till skillnad mot vanligt svenskt väder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Kämpar med detta, så fort det blir mörkt så öppnar jag fönsterna men varje gång flyger det in tretton miljoner insekter och spindlar som älskar mitt hem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kämpar med detta, så fort det blir mörkt så öppnar jag fönsterna men varje gång flyger det in tretton miljoner insekter och spindlar som älskar mitt hem...

https://www.jemfix.se/insektsnaet-foenster/2191/9039374/

Köp det jag länkade! Jag har det på flera av mina fönster på huset, billigt och funkar kanon! Enkelt att montera!

Permalänk

växte upp u mellanöstern dubai, bodde senare 20 talet år i södra spanien
värme är ju olika på olika platser, men nog är det skönt att för en gång skull ha lite längre ihållande sol o värme här hemma också,

inte för att jag gnäller heller då jag arbetar mestadels i restaurang kök, som lägger på ett par grader till ovanpå det hela, men snart mina vänner, är det över sen är det helt plötsligt -*28, var glad så länge det varar då
tiden går så fort då man har kul...i solen

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1PPEN:

https://www.jemfix.se/insektsnaet-foenster/2191/9039374/

Köp det jag länkade! Jag har det på flera av mina fönster på huset, billigt och funkar kanon! Enkelt att montera!

Jag har länge undrat över något sådant, men alla mina fönster öppnas innåt, är det bara att sätta nätet på utsidan av fönstret då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Är lite trött på det här vädret.. värme med ca 25 - 30 grader varje dag, halvmulet eller fullt solsken, inget regn mer än fem minuters duggande de senaste två och en halv månaderna.. GG. Det här året är första gången i mitt liv jag blev besviken när jag hade missat att det regnade.

det behövs regn nu, när gräset är helt gult där jag bor o ser sönderbränt ut då är det tokigt, värme är det inget fel på men när det är så här extremt länge varmt och torrt är det heller inte bra, än mindre för bönder och våran natur.

Permalänk
Medlem

Ja nu jäklar är det varmt. Som tur är så kan jag ordna bra korsdrag genom lägenheten vilket gör att så fort det blir svalt ute så svalnar det i lägenheten. Men just nu är det 31 grader inne.. phu..

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite galet nu ja, när vi haft våra datorer hemma och spelat en hel del så gick temperaturen faktiskt upp till strax under 27 grader vilket är på tok för varmt. Gick visserligen snabbt ner till runt 25 grader men det är också för varmt.

Har funderat på att köpa en portabel AC men de är för otympliga och om någon vecka lär det vara 23 grader inomhus igen, tidigare somrar har jag inte kunnat ha shorts inomhus för det blir för kallt. Blir det såhär nästa år får jag låta någon installera en riktig AC i lägenheten.

Jag bor ju inte i Sverige för att jag gillar sådan här värme, gjorde jag det hade jag ju naturligtvis flyttat till ett land som hade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har länge undrat över något sådant, men alla mina fönster öppnas innåt, är det bara att sätta nätet på utsidan av fönstret då?

Yes, du sätter det utsidan! Påverkar inte fönstret då jag också har fönster som öppnas innåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1PPEN:

Yes, du sätter det utsidan! Påverkar inte fönstret då jag också har fönster som öppnas innåt.

Åh, tack för tipset

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är underbart med värmen.
Det är tråkigt att det blir brist på vatten, att djur slaktas och allt det andra som sker.
Men jag avgudar värme och njuter i fulla drag.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Har funkat bra fram tills nu i helgen då det iaf vart svalare på kvällarna (Stockholms området). Då man kunnat kyla lägenheten på kvällen så har den hållit sig hyfsat dagtid (bottenplan och markiser).

Kommer bli terror kommande vecka när det inte ser ut att gå under 20 grader någon gång under dygnet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

När det är sånt här väder är jag otroligt glad över att vi köpte hus med källare och att vi har nära till bra badplatser.

Tyvärr har vi haft nära 30 grader på jobbet i flera veckor nu... det funkar inte i längden varken för folk eller maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Om det blir för varmt imorn då det skall vara som varmast får jag helt enkelt gå till garaget och sätta mig i bilen och ha ACn igång, kan köra till någon trevlig plats och sitta där med laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jäkligt nice. Hoppas det håller i sig under semestern.

Skickades från m.sweclockers.com

Känner samma! Har jobbat som en häst hela våren och sommaren och det har varit kanonväder som jag inte har kunnat njuta av. Men så ser man denna tråden på Sweclockers om att värmen kommer tillbaka nästa vecka nu när semestern har börjat och jag blir så glad!

Kommer bli sol, bad, glass och cruisa med bilen hela dagarna. Men glöm inte att få i er vätska och läs på om tips hur ni får det svalare i era bostäder så ska även folk som är känsliga för värme klara sig hyfsat bra.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Proffsmoddare

Kan inte förstå att folk sitter och njuter av det när det är så uppenbart onaturligt. Välkomna till klimatförändringarna.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fler personer som dör av värmeböljor än någon annan oväder/klimatkatastrof i världen (Ca 70 000 förra året bara i Europa). Så se till att få i er mycket med vatten! Glöm inte familjens fyrbenta vänner.

Själv köpte vi en AirCon som kom lagom till de svala dagarna men är mycket glad att den är redo för kommande vecka. Vi har bara pyttelite morgon sol men grannarna tvärs över bor som i ett växthus. Inte avundsjuk!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ett tips om barnen börjar bli gnälliga är att spola deras huvud med svalt vatten då ska ni se att det piggnar till. Att hålla huvudet svalt är det viktigaste för humöret. Fungerar även på gnälliga vuxna ^^ mig själv inkluderat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Elektron: Bra tips, jag brukar köra handlederna och halsen, ytliga blodkärl.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

jag har aldrig gillat sommaren något särskilt men nu är det fan hell on earth, jag har semester den här veckan tack o lov men jag håller på att bli galen av den här satans värmen.. räcker de inte snart?!

JAG VILL HA REGN FÖR EN GÅNGS SKULL!!!!

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Ush och fy för denna värmen. Och så jävla kvavt är det också!
Jag är född i norden för bövelen, jag vill ha det kallt och blåsigt. Gärna lite regn också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

39.7 i solen nu. Urk.

En termometer/sensor/whatnot placerad i solljus mäter inte den faktiska omgivningstemperaturen, utan ett högre värde som påverkas av solstrålningen på objektet som mäter och därmed ger olika värden beroende på material, massa, hur stor del av och hur länge objektet utsatts för direkt solstrålning, objektets utformning etc.
Faktum är att temperaturen alltid mäts i skuggan och är densamma som temperaturen "i solen". Du kommer känna dig betydligt varmare om du sitter i solen än i skuggan eller bränna dig lite lagom om du sätter dig på ett mörkt objekt som legat och gassat länge i solen men det beror på att du eller det du satte dig på hettats upp av solstrålning. Omgivningstemperaturen är densamma som i skuggan bredvid.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Gräset är dött, enda som klarar av är de äldre buskaget och träden som har tillräckligt djupa rötter som når ner till fuktiga jorden.

Men man försöker att jobba på brännan och njuta av solen.. för jag tror det kommer att bli en riktigt kall vargavinter som det kallas, över hela landet.

Nästa sommar kommer vi säkerligen få en blöt och blåsig sommar, men en mildare vinter som en liten balans.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

I och med värmen överväger jag att skaffa mig en AC.

Väggmonterad eller portabel, vad säger ni? Bor på 51.5 kvadrat. Hur vet jag ens om jag kan ha väggmonterad? Osäker på hur det funkar.