AMD:s drivrutiner mest stabila enligt rapport

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter är att AMD och Nvidia är likvärdiga drivrutinskvalitetsmässigt, båda dras med problem ibland men funkar oftast bra. Så har det varit länge.

Intel däremot... herregud vilken satans dynga, de borde sparka hela sin drivrutinsutvecklaravdelning och försöka anställa folk som kan något, förslagsvis från AMD och Nvidia.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tråkigt att rena PR jippo nyheter letar sig in hos Sweclockers nyhetsflöde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Intel däremot... herregud vilken satans dynga, de borde sparka hela sin drivrutinsutvecklaravdelning och försöka anställa folk som kan något, förslagsvis från AMD och Nvidia.

Jaså? Fungerar hur bra som helst på Linux.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att testa i verkliga spel. Nvidia är ju bra på att optimera för specifika spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Tråkigt att rena PR jippo nyheter letar sig in hos Sweclockers nyhetsflöde.

Vadå, är inte alla typer av nyheter välkommna? Jag menar varför ska man utesluta något? Även om det kan vara "PR jippo"-nyheter kan det ju vara intressant så länge man alltid är kritisk till det man läser och det ska man ju vara oavsett "PR jippo"-nyhet eller inte.

Permalänk
Medlem

Alltså AMD som beställt undersökningen.
Bara klicka på länken under youtube videon som går direkt till AMD's egna websida.

https://www.youtube.com/watch?v=qkaylh0td_E
https://www.amd.com/system/files/documents/graphics-driver-qu...

Citat direkt ur dokumentet.

Citat:

In May 2018, AMD commissioned QA Consultants to independently evaluate the stabil
ity of several of the latest graphics drivers from both AMD and NVIDIA.
A pool of 6 AMD and 6 NVIDIA graphics accelerators were subjected to
12 days of 24 - hour stress testing using CRASH from Microsoft’s Windows Hardware Lab Kit (HLK).
Gaming and Workstation products from both graphics vendors were equally represented.
The aggregate of AMD products passed 93% of scheduled tests whereas the aggregate of NVIDIA products
passed 82% of scheduled tests

Och för dom som tänker argumentera med mig som en fanboy, min dator jag sitter vid nu har ett AMD kort och ett Nvidia kort så så mycket bry jag mig om fabrikat, bryr mig enbart om att produkten gör det jag vill sedan kan den hete precis vad fan som helst.
Har även Intel och AMD processorer, köper det som gör jobbet bäst vid tillfället.

Personligen förstår jag inte varför sweclockers postar en QA undersökning beställd av en av dom två stora tillverkarna av GPU:er.
Med så mycket fanboy krig det varit i forumet på sistone så är detta det sista vi behöver, click bait där folk drar förhastade slutsatser.

Med andra ord ska vi tro på ett icke oberoende test?
Ska vi tro att AMD inte har påverkat vad som står i rapporten eller utfallet?
Spelar igen roll om AMD medvetet valt att vara opartiska, det faktum att dom är en av företagens vars produkt testas gör att man MÅSTE anta att resultaten är allt annat än rättvisa av ren princip då vi inte vet hur långt AMD's inblandning sträcker sig.

Oavsett om det är AMD eller Nvidia som beställt testet så är testet värdelöst.

Det kan enbart ha värde om en oberoende organisation genomför testet utan att AMD eller Nvidia ligger bakom beställningen.

Om AMD vill ha oberoende QA för att säkerställa kvalité internet det är en sak men varför ens bry sig om att göra något sådant här offentligt begriper jag inte, igen rationell människa kan ju tänka sig lita på detta resultat, så med andra ord är vi tillbaks där vi var innan.

Varför skriver inte sweclockers ut tydligt i sin click bait artikel att AMD beställde undersökningen och att den kan tankas ner på AMD's hemsida?
Rätt säker på att igen på redaktionen brydde sig om att kolla källorna?

EDIT: Sweclockers har nu uppdaterat artikeln och skrivit lägst ner att den är beställd av AMD, den smög dom in fint....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Jaså? Fungerar hur bra som helst på Linux.

Fullt möjligt, jag har bara drabbats av dem i Windows, i bärbara och htpc. Strulat hur mycket som helst, särskilt på htpc:n (så pass mycket att jag blev less och köpte en Apple TV till slut, för att kunna se på 4K-material med HDR utan problem). Har hängt en del på Intels forum rörande en hel drös problem många drabbats av som de haft svårt för att lösa (som t.ex. att bilden blir intermittent svart, halva skärmen kan blinka till med "myrornas krig", HDCP-stödet kan lägga av, för att inte tala om hur sega de var med att lägga till stöd för HDR i Windows överhuvudtaget och hur mycket problem det varit kring det). Har uppgraderat till senaste drivrutinen så fort en ny kommit, men har de fixat en sak så har de bara sabbat något nytt, eller så har de inte lyckats fixa det fullt ut.

Kan hända att deras Linuxfolk faktiskt vet vad de pysslar med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En liten men viktig i det hela är att undersökningen är beställd av AMD.

Liten skulle jag inte då säga, utan snarare som direkt diskvalificerande

Förövrigt så har jag ägt AMD kort sedan urminnes tider och vid varje nyinstallation av drivrutiner fasar jag för vilka nya härliga problem som kommer dyka upp denna gång.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Efter att haft AMD länge och sedan några månader har nvidia är min erfarenhet följande:

1. AMD har helt okey drivrutiner men katastrofal support om det inte fungerar som det ska. Deras forum är skit.
Dom har några moderatorer där som är jävligt dryga och faktiskt ger riktigt dåliga svar när dom väl svarar. (finns undantag med AMDMatt)
ray_m är helt ute och seglar tex.

2. Nvidia lyckas ta mig fan slänga ut den ena dåliga drivrutinen efter den andra. Läs på deras forum så får ni se. Horribelt.
Däremot har dom faktiskt folk som är anställda av Nvidia på forumet som gör så gott dom kan för att samla in relevant information och hjälpa till. Inte så mycket som en önskar, men ändå.
Jag använder drivrutin 391.35 och som det ser ut nu lär jag inte våga byta på lång tid.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är som med mycket annat " testade xxx för 10-20 år sedan och då var det skit vilket betyder att det fortfarande är det".

Eller varför inte att många än idag tror att volvo håller bättre än andra bilar för att dom hade odödliga pansarvagnar förr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det är beställt av and och således är testet diskvalificerad på direkten.
Har man på något sätt fuskat med testet menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Kan inte installera senaste nvidia drivrutinen överhuvudtaget tur att jag inte lirar några nya spel som drar nytta av optimeringarna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det var mig då ett jäkla gnäll på faktumet att AMD beställt rapporten och snack om att den skulle vara partisk pga det?

Jag ser det ju snarare så att AMD har själv gjort massvis med tester internt mot Nvidias drivare och kommit fram till att deras är bättre än Nvidias. Men självfallet så kan dom ju inte släppa sina egna tester som något faktum, så dom går istället till en 3e part som gör egna tester. Dom förväntade sig med största sannolikhet att dom skulle vara bättre i de testerna också, precis som i enlighet med AMD interna tester.

Och sen snack om att dom senare påverkat rapporten och därmed resultatet? Ni tror att QA Consultants riskerar hela sitt rykte och risken att köra sitt 20-åriga bolag i botten för ETT test med tillhörande rapport? Ingen skulle anlita dom någonsin igen, och det är knappast brist på QA-företag.

Permalänk
Medlem

Ska man läsa det här testet som att: Det program som AMD själva använder för att kolla att en drivrutin är stabil så kraschar det fortfarande 7% av gångerna?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

"Stabilitet" kan ju innefatta mycket, men jag sitter fortfarande på 391.35 av NVIDIAS driver för att alla senare versioner ger mig microfrysningar och 100 % GPU i ca 1 sekund helt random oavsett vad jag gör på datorn. Hoppas de fixar till "stabiliteten" snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Ni som säger att det är beställt av and och således är testet diskvalificerad på direkten.
Har man på något sätt fuskat med testet menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du bevisa att det dom inte påverkat rapportens slutsatser? Det är frågan du ska ställa.

Eller låter du någon åtalad för ett brott att ha sina egna gängmedlemmar i juryn? Du tror inte hans gängpolare vill se han fri så dom kan fortsätta med sin skit? Varför tror du tex en Jurry eller domare väljs ut så att dom inte ha kopplingar till den åtalade eller offren?

Ordet OPARTISKT är något främmande för folk på sweclockers och mäniskor rent allmänt i dag men borde vara något man lär sig i skolan i tidig ålder.

Man använder opartiska individer som inte har en koppling till berörda parter för att i största möjliga mån komma fram till sanningen.

Eftersom en av dom två företagen vars produkter är testade var beställaren av rapporten så är per definition rapporten inte opartisk lägre oavsett hur opartiska AMD försökt att vara med sitt inflytande.

Historiböckerna är fulla med företag som beställt rapporter och sedan enbart publicerat det som gynnar dom tex Asbest där man sedan början av 1900 talet vetat om många av riskerna och när det uppdagade sig att runt 9 av 10 fabriksarbetare för eller senare fick lungcancer så bad man forskarna att stryka detta från rapporten och så gjordes.
Företag vinklar alltid saker för att sälja sina produkter.

Jag gillar AMD's produkter, Nvidias med, Intels också men alla företagen har historiskt gjort både bra och dåliga grejor för sina konsumenter.

Skrivet av Jackbob:

Det var mig då ett jäkla gnäll på faktumet att AMD beställt rapporten och snack om att den skulle vara partisk pga det?

Jag ser det ju snarare så att AMD har själv gjort massvis med tester internt mot Nvidias drivare och kommit fram till att deras är bättre än Nvidias. Men självfallet så kan dom ju inte släppa sina egna tester som något faktum, så dom går istället till en 3e part som gör egna tester. Dom förväntade sig med största sannolikhet att dom skulle vara bättre i de testerna också, precis som i enlighet med AMD interna tester.

Och sen snack om att dom senare påverkat rapporten och därmed resultatet? Ni tror att QA Consultants riskerar hela sitt rykte och risken att köra sitt 20-åriga bolag i botten för ETT test med tillhörande rapport? Ingen skulle anlita dom någonsin igen, och det är knappast brist på QA-företag.

Det du inte förstår är att det spelar igen ROLL om AMD gav firman fria händer, vi vet inte om det är fallet så "trovärdigheten" blir tyvärr lägre än om enbart opartiska organisationer varit inblandade i rapporten.
Beställaren skulle inte varit AMD eller Nvidia eller någon organization men något att vinna på att tex AMD eller Nvidia kom ut på toppen.

Det handlar om "trovärdighet" och det får du inte om rapporten inte är framställd helt opartiskt vilket den inte är när AMD beställde den så det sket sig redan från början.

I slutändan handlar det inte om i fall att rapporten avspeglar sanningen eller inte utan om någon TROR på den och trovärdigheten blir lidande när en part som har något att vinna på att rapporten kommer till en viss slutsats.

Får jag fråga dig om du tror AMD hade publicerat rapporten om det visat sig att Nvidia är 35% mer stabila än AMD?
Tror du svaret är nej tycker du då AMD är opartiska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det du inte förstår är att det spelar igen ROLL om AMD gav firman fria händer, vi vet inte om det är fallet så "trovärdigheten" blir tyvärr lägre än om enbart opartiska organisationer varit inblandade i rapporten.
Beställaren skulle inte varit AMD eller Nvidia eller någon organization men något att vinna på att tex AMD eller Nvidia kom ut på toppen.

Det handlar om "trovärdighet" och det får du inte om rapporten inte är framställd helt opartiskt vilket den inte är när AMD beställde den så det sket sig redan från början.

I slutändan handlar det inte om i fall att rapporten avspeglar sanningen eller inte utan om någon TROR på den och trovärdigheten blir lidande när en part som har något att vinna på att rapporten kommer till en viss slutsats.

Du förväntar dig alltså att någon som inte har något att vinna på resultatet ska beställa ett resultat? Tillåt mig skratta.

Vem som beställt rapporten betyder inte nånting enligt mig. Rapporten i sig är vad som bestämmer om den är trovärdig eller ej. Och jag har läst rapporten och fann absolut noll anledning till att misstro den. Har du läst den själv eller har du redan bestämt dig för att den är mindre trovärdig? Om så är fallet kan du ju gärna peka ut vilka delar som sänker trovärdigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Du förväntar dig alltså att någon som inte har något att vinna på resultatet ska beställa ett resultat? Tillåt mig skratta.

Vem som beställt rapporten betyder inte nånting enligt mig. Rapporten i sig är vad som bestämmer om den är trovärdig eller ej. Och jag har läst rapporten och fann absolut noll anledning till att misstro den. Har du läst den själv eller har du redan bestämt dig för att den är mindre trovärdig? Om så är fallet kan du ju gärna peka ut vilka delar som sänker trovärdigheten.

Med andra ord talade du precis om vad definitionen av att vara partisk innebär.

Tack för att du bevisade min poäng.

Vad som behövs här är oberoende verifiering av rapporten, precis så som forskning fungerar.

Varför tror du forskare reproducera andra forskares resultat?

Men det hade varit mycket enklare om inga partiska element hade varit inblandade från början då hade rapporten trovärdighet varit mycket högre, och trovärdighet har inget att göra med om rapporten är sann eller ej, spelar igen roll som jag skrev tidigare om den är 100% korrekt, frågan är vågar någon TRO det?

Du sätter din tillit att AMD är helt opartiska vilket dom per definition inte är per association.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Med andra ord talade du precis om vad definitionen av att vara partisk innebär.

Tack för att du bevisade min poäng.

Om du tror det så varsågod.

Permalänk
Medlem

Dagens skämt, Amd kan inte göra ens ordentliga linux drivare än efter många år, ostabila som tusan.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Rapporten som sådan är utförd på uppdrag av AMD.

Hej och hå.

Att Sweclockers ens orkar posta sån skit tyder på värmeslag.

Jag ska testa mina kort i veckan, jag återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Rapporten som sådan är utförd på uppdrag av AMD.

Hej och hå.

Att Sweclockers ens orkar posta sån skit tyder på värmeslag.

Jag ska testa mina kort i veckan, jag återkommer.

Dom la till detta efteråt dessutom.
Stog inte i ursprungsartikeln då jag läste den och kontrollerade det genom att även söka på AMD och ja nog Ninja editerade dem in det längst ner efteråt.

Rätt säker på att dom själva inte kollade upp vem som beställt artikeln då detta inte var uppenbart i youtube videon.

Inte första gången Swec ninja editerar artiklar efteråt utan att skriva ut detta och det har skapat förvirring i trådar för.

Mins speciellt när dom gjorde det med PCi-E 4.0 och 5.0 och hur det ej var kompatibla med 3.0, även om PCI-SIG i klartext skrev på sin sida att så inte var fallet, blir så när man citerar felaktiga artiklar och sedan ändra utan att skriva ut detta så har folk helt plötsligt läst en artikel som säger bu och en som säger bä men alla som diskuterar tror att dom läst samma. Total förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Dagens skämt, Amd kan inte göra ens ordentliga linux drivare än efter många år, ostabila som tusan.

Känns som 50/50? Det mesta jag får höra är att Amd är nice under Linux för att allting kommer färdigt med kärnan (iaf på konsument kort), Intel's fungerar väl förvisso ok men det folk som gillar fri mjukvara ogillar är väl att det är en "binary blob", den andra nackdelen för Nvidia är väl att man inte kan uppdatera kärnan själv utan att ha rätt version av driver byggd för den kärnan? Känns som att kompabiliteten där emellen är det jobbiga och fördelen med Amd är att det borde fungera direkt.

Men idk, finns ju lite buggreporter och nu när amdgpu börjat användats som default i vissa distros för äldre kort så har väl vissa haft problem pga det också. Jag har aldrig egentligen haft problem med något av företagen så man har väl tur.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Ni som säger att det är beställt av and och således är testet diskvalificerad på direkten.
Har man på något sätt fuskat med testet menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte heller att testet behöver vara påverkat bara för att AMD beställer, däremot hade AMD lagt locket på och struntat i att offentliggöra det om det visat sig att AMD varit sämre. Svensk >Provningsanstalt gör tester jämt åt privata aktörer men jag tror/hoppas inte att dom är påverkade.

Själv körde jag med Nvidia på 8800GTX tiden, fungerade hur bra som helst. Sedan ett antal år kör jag AMD för jag tycker jag fått mest för pengarna där, fungerar utmärkt.

Det står ju också att man skall ta testet med en liten nypa salt, det är väldigt många parametrar som spelar in.

Konklusion: Är ni nöjda med Nvidia, köp det, Trivs ni med AMD köp det.

Själv har jag ett R280 kort och väntar på att det skall släppas en ny generation kort så man slipper köpa ett kort med flera år gammal arkitektur till ett överpris! Men det verkar gå segt. Hade varit bra med lite konkurrens på den marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Känns som 50/50? Det mesta jag får höra är att Amd är nice under Linux för att allting kommer färdigt med kärnan (iaf på konsument kort), Intel's fungerar väl förvisso ok men det folk som gillar fri mjukvara ogillar är väl att det är en "binary blob", den andra nackdelen för Nvidia är väl att man inte kan uppdatera kärnan själv utan att ha rätt version av driver byggd för den kärnan? Känns som att kompabiliteten där emellen är det jobbiga och fördelen med Amd är att det borde fungera direkt.

Men idk, finns ju lite buggreporter och nu när amdgpu börjat användats som default i vissa distros för äldre kort så har väl vissa haft problem pga det också. Jag har aldrig egentligen haft problem med något av företagen så man har väl tur.

Har mest haft problem med trasig X-server på linux sidan, typ ställ om skärmens position, uppdatera inställningar, logga ut/in och bli välkomnad av en svart skärm som man måste fixa med en recovery kernel från grub.

Inga problem med respektive företag när det kommer till drivare varken på windows eller linux sedan jag vet inte hur länge (men jag brukar tanka ner nvidia drivare från deras egen sida).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Ni som säger att det är beställt av and och således är testet diskvalificerad på direkten.
Har man på något sätt fuskat med testet menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis, fuskas eller myglas alltid. Har jobbat inom branschen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det har väl inte varit så jäkla mycket snack om att de skulle vara dåliga heller på sista tiden? Visst under 5xxx tiden fanns det en del problem men sen har det blivit bättre. Sen har det såklart varit ett jäkla gissel med drivrutinerna för Crossfire, men där har det varit precis lika illa hos Nvidia

Mitt enda klagomål är att jag upplevde att de varit senare med uppdsteringar/optimeringar vid större spelsläpp visavi Nvidia. Men det baseras ju endast på just de spel jag har spelat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Du sätter din tillit att AMD är helt opartiska vilket dom per definition inte är per association.

Vad snackar du nu om? Jag mäter trovärdigheten i rapporten utifrån ATT HA LÄST DEN. Varandet eller icke varandet av min tillit till AMD är rätt irrelevant i det hela förstår du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Ni som säger att det är beställt av and och således är testet diskvalificerad på direkten.
Har man på något sätt fuskat med testet menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver inte vara ett dugg fusk... men tror du testet blivit publicerat om det visat att Nvidia var betydligt bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Mycket gnäll på varandra som vanligt. Skulle ni säga sådär till varandra om ni möttes i verkliga livet? Det är lätt att vara stor i käften över nätet

Varför skulle man inte kunna diskutera som användarna i tråden, i verkliga livet? För att vara en tråd där AMD jämförs med Nvidia så är jag förvånad att det ändå hålls en diskussion och inte pajkastning.

Jag hade förstått om du ställt den frågan i valfri chatt där folk verkligen skiter på varandra men i den här tråden?

Tycker att

Citat:

Rapporten som sådan är utförd på uppdrag av AMD.

Borde läggas in i en såndär ruta som Sweclockers gör när dom gör tillägg i artiklar annars. Som det är nu kan det bara skapa förvirring för nya läsare i tråden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.