Jag är lite förvirrad över hur jag ska få en extern skärm att fungera till en laptop som endast har hdmi ingång.
Hdmi 2.0 har jag införskaffat, men det verkar inte fungera.
Asus specar inte vad HDMI-utgången klarar överhuvudtaget. Med tanke på datorns övriga egenskaper är det fullständigt obegripligt att den inte har en DisplayPort-utgång, men så är det. Hade den haft det hade du inte haft något problem nu.
Acer XF240H klarar 120 Hz över DVI eller HDMI samt 144 Hz över DisplayPort.
Ja, det som isåfall saknas är bandbredden/pixelklockan för 1920 × 1080 i 120 Hz. Det fungerar ju med lägre upplösning, som du märker. Även 1280 × 720 @ 120 Hz bör fungera.
Jag förväntar mig aldrig något när det gäller HDMI, men det kan mycket väl vara så att din dator klarar 1080p @ 120 Hz över HDMI. Det går dock inte att verifiera med den skärm du har nu, eftersom dess HDMI-krets är begränsad till 1080p @ 60 Hz. Den kräver DisplayPort eller DVI för att gå högre.
@spg: GTX 1050Ti klarar att driva HDMI med 600 MHz pixelklocka vilket räcker till 1920x1080 i 240 Hz. Däremot kan kretsuppsättningen på själva laptopen ha andra begränsningar. Ofta är det 300 MHz pixelklocka (1920x1080 i 120Hz) ifall det är ett par år gamla modeller. Renodlade gaming laptops brukar inte vara begränsade på det sättet. Så svaret på detta sittet hos Asus och du får helt enkelt kontakta dem om vad som gäller.
Nästa steg är att matcha mot en skärm som kan köra önskad frekvens över HDMI. Där är det också över hela kartan vad som fungerar eller inte.
@Alling: Det verkade bara gå med 800x600, testade stegvis ner.
Samtidigt står det att skärmen är ansluten till den integrerade grafikkretsen(Intel(R) UHD Graphics 630)? Vet inte om det är vanligt i laptops, men det borde väl vara kopplad till GPUN(1050ti)?
@spg: Ja... Få tillverkare verkar förstå vilken information som behövs. Likadant när man tittar på skärmarna. Det är mer regel än undantag att jag måste googla fram handboken för att få ett hum om vad som faktiskt är möjligt att skicka i signalväg.
Displayport är där ganska enkelt för det brukar så gott som alltid vara maximal möjlig frekvens så länge man diskuterar hyfsat nya produkter.