HDR-läge sänker grafikprestanda markant

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Från Wikipedia:

"Rec. 2020 allows for RGB and luma-chroma signal formats with 4:4:4 full-resolution sampling and luma-chroma signal formats with 4:2:2 and 4:2:0 chroma subsampling.[1] It supports two types of luma-chroma signals, called YCbCr and YcCbcCrc."

Inte för att det borde spela någon roll.

Menade Rec. 2020 som i färgrymden inte som i standarden. Alltså, de tre HDR-format som används idag kör inte RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Menade Rec. 2020 som i färgrymden inte som i standarden. Alltså, de tre HDR-format som används idag kör inte RGB.

Det stämmer inte heller. Färgrymden är trichromatisk med röd, grön och blå primär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det stämmer inte heller.

Vad är det som inte stämmer Rec2020 färgrymden i det här sammanhanget definierar ju koordinaterna för konvertering till och från YCbCr.

Skrivet av DasIch:

Färgrymden är trichromatisk med röd, grön och blå primär.

Ja? Du får nog förklara vad själva invändningen var, för jag hänger inte riktigt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad är det som inte stämmer Rec2020 färgrymden i det här sammanhanget definierar ju koordinaterna för konvertering till och från YCbCr.

Ja? Du får nog förklara vad själva invändningen var, för jag hänger inte riktigt med.

Färgrymden definieras av RGB-primärer med specifik våglängd. Dessa är i sin tur ekvivalenta med specifika koordinater på CIE1931-spektrat. Eller mer tydligt, primärerna är definierade efter specifik våglängd på fysiskt ljus, med ekvivalenta koordinater i ett specifikt koordinatsystem.

CIE RGB, XYZ, YUV etc. är i princip olika koordinatsystem för att beskriva färg. Det samma gäller för YCbCr. Således, vill du ha output i YCbCr från Rec. 2020 behöver du konvertera från ett koordinatsystem till ett annat - en färgmodell till en annan. Därför definierar Rec. 2020 just koordinaterna för detta.

Det är ju för övrigt inget problem oavsett. Du kan så att säga börja i vilken ände du vill och konvertera fram och tillbaka utan förlust.

Permalänk
Medlem

Tyckte det var kul att läsa om.
Det här gäller väl bara 1080 och inte 1080 Ti?
Har själv inget av dessa kort

Att Mass Effect: Andromeda inte har samma problem, men har options för att specifiera framebuffer typ kanske hintar om en begränsning i budget gtx 1080 med FP16 som target innan transformation/compression eller är det lika dåligt med FP32?

Antar vi får en förklaring nån gång

Permalänk
Hjälpsam

Fick mig faktiskt att beställa en ny monitor.
Från Danmark, har inte råd med den svenska elektronikskatten.
https://www.computersalg.se/i/4472853/lg-34wk650-w-led-sk%C3%...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tja, det drabbar väl ingen fattig...
Prestandapåverkan är ju mycket mindre än om man ökar upplösningen.
Det kan alltså vara värt att fundera på om man vid köp av ny bildskärm i samma storlek man tidigare haft ska satsa på...
* Högre upplösning, eller
* Högre frekvens, eller
* HDR.
Frågan är ju vad som ger mest förbättring av upplevelsen, och vad man har råd med.

Permalänk

äh jag kör c-s för det mesta o bryr mig ej om hdr överhuvudtaget och om den tar ner prestandan i hela 10 procent så håller jag mig kvar i min grotta i sten åldern

Permalänk

Jag har 10 fps drop i Battlefield 5 när jag har hdr igång.
Kör med 1080 och precis den 32" Samsung skärmen som är länkad i artikeln.

Jag gillar det verkligen och är beredd att offra 10 fps för att ha hdr igång. Upplever att jag får bättre visibilitet i spelet också.
Det buggade en del vid BF5 launch och innan jag uppdaterade till senaste Windows version, men nu fungerar det utmärkt efter allt är patchat!