AMD Ryzen Threadripper 2990X med 32 kärnor listas för 20 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 2990X med 32 kärnor listas för 20 000 kronor

Toppmodellen i AMD:s kommande Ryzen Threadripper 2-familj hittar återigen ut på webben, men denna gång handlar det om ett högre pris och ett utökat produktnamn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt AMD!

Inte nog med att AMD har kommit ikapp, nu har de även lämnat Intel bakom sig.

Kommer dock dra iväg en del i pris då om man väljer 64GB eller 128GB ram.

Som utvecklare som gärna använder hårdvaran på bästa sätt är detta riktigt fint

Random Forest med 64st trådar är inte helt fel.

Permalänk
Medlem

Dags och uppgradera från 3 år gamla 5820k?

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Undra vad "W" suffixet betyder, kan det vara validerat ECC stöd typ som Intel namnger grejerna?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Undra vad "W" suffixet betyder, kan det vara validerat ECC stöd typ som Intel namnger grejerna?

"Wow-Edition"

OnT: Tänkte väl att 15000 kr var för lite billigt för ett sådant monster!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Lagom hopp från 6 till TRETTIOTVÅ kärnor.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Såna där monster är inget för en vanlig användare men intressant pris på den inte för dyr,,, får vara nöjd med min 12 cors som jag fynda,

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Billigare än väntat kanske.. men fortfarande.. för dom pengarna får man ju en vettig spelburk.
Inte för att den här främst är för gamers.. men ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Det absurda är att även om du mer än femdubblar antalet kärnor så är det knappast nergradering sett till enkelttrådsprestanda.

Permalänk
Medlem

Nog få gamers som kommer sitta o nöta dota med denna best, nog inga gamers.
Men de som behöver många kärnor samt trådar överlag känns detta som overkill? Brukar inte server cpuer vara såna här monster.
Ett mobo till detta med plats för 2 cpuer så har vi trådar för hela familjen och lite till.
Let the core wars begin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd

Tänk år 2025 när dessa är bestar är mainstream för speldatorer.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Vem Ska denna cpu vara för när de sätter det priset? Känns som AMD gör något stort fel om priset stämmer. AMD måste ta marknadsandelar och då är detta pris helt fel. Hela RT4 segmentet kommer sakta men säkert dö ut. Kommer då även AMD om 6månader med ryzen 3000serien med 16/32 då finns det ingen logik alls med det priset.

Skulle kunna vara så att på grund av endast 4Ghz så vill de inte sälja cpun till mer än de som behöver just många kärnor/trådar. Då den underprestera i så många test mot sina billigare syskon ex 2700X. Frågan är om de ens kommer skicka ut ex till Sweclockers då de vet att det kommer vara så få som kommer köpa om de väljer en så hög prisbild.

Känns som Intels 9900K skiner starkare för varje dag som går då AMD inte längre tänker volym före pris.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Vem Ska denna cpu vara för när de sätter det priset? Känns som AMD gör något stort fel om priset stämmer. AMD måste ta marknadsandelar och då är detta pris helt fel. Hela RT4 segmentet kommer sakta men säkert dö ut. Kommer då även AMD om 6månader med ryzen 3000serien med 16/32 då finns det ingen logik alls med det priset.

Skulle kunna vara så att på grund av endast 4Ghz så vill de inte sälja cpun till mer än de som behöver just många kärnor/trådar. Då den underprestera i så många test mot sina billigare syskon ex 2700X. Frågan är om de ens kommer skicka ut ex till Sweclockers då de vet att det kommer vara så få som kommer köpa om de väljer en så hög prisbild.

Känns som Intels 9900K skiner starkare för varje dag som går då AMD inte längre tänker volym före pris.

2990X och 9900K inriktar sig till helt olika publik, de går inte att jämföra.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tänk år 2025 när dessa är bestar är mainstream för speldatorer.

Knappast.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det är antagligen riktigt billigt, lite snabb googling gav intels "motsvarade"
https://www.komplett.se/product/965188/datorutrustning/pc-kom...

(inte för att jag vet något om den typen cpu och doms styrka och svagheter)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hur tänkte du när du jämförde 9900K med 2990X? Du inser att det finns en annan marknad än spel? 9900K kommer bli fullkomligt stompad i alla scenarion Threadripper-familjen är ämnad för och 2990X kommer bli stompad i spel - so what?

Permalänk

19999:- jämt på black fridag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Hur tänkte du när du jämförde 9900K med 2990X? Du inser att det finns en annan marknad än spel? 9900K kommer bli fullkomligt stompad i alla scenarion Threadripper-familjen är ämnad för och 2990X kommer bli stompad i spel - so what?

Finns många som är lite sugen på TR4 (som jag) men som kanske inte behöver alla kärnor idag men då den enligt rykten endast når 4Mhz så faller den platt. Är då även priset på denna nivån då tappar man många kunder som väljer en billigare 2700X eller Intels 9900X istället.

Men som jag sa tidigare når den bara 4Ghz då blir det mer eller mindre 0 iförsäljning om den kostar över 15`000kr. Vi får vara glada om vi får se en medlem som väljer denna cpun. Se Intels 20`000kr cpuer de finns men ingen köper.

Själv så känns det bara minder intressant för varje gång det släpps ny info. Intels nya 9900K känns mer och mer intressant "tyvärr" sitter med 3 fury X grafikkort så det hade varit lite kul med en TR4 plattform men med den infon som släpps så nä det funkar inte

Inga goda nyheter till er som äger aktier i AMD

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det absurda är att även om du mer än femdubblar antalet kärnor så är det knappast nergradering sett till enkelttrådsprestanda.

Utvecklingen går framåt

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Och Intel som tar långt över 100 000kr för deras värstingcpuer gör rätt?
Detta är AMD mest extrema konsumentcpu, vad priset på deras bästa konsumentcpu är har ingen större betydelse. AMD kommer dessutom sälja processorer inom TR4 som är billigare och dessa kommer nog då vara populärare.

Intels 9900K i andra sidan är en söndagsseglar cpu, inget till för dem som kör några mer krävande system. Men marknaden för applikationer som svenssons kör är stor, så AMD behöver verkligen lägga på mer kraft på deras Ryzen cpuer.

Men jag ser det som två olika satsningar även om de delar mycket. Ditt argument med pris på Threadripper, ser jag dock som ett felargument på Ryzencpuerna.

Samma sak gäller Nvida, de tar väl 30 000kr för deras bästa konsument grafikkort (Titan), låt dem göra det. Det folk mer är intresserade är vad 1180Ti kommer kosta.

*edit*
Angående 9900K så ser den ut att för rätt person bli en grym processor, billig och snabb för enkla applikationer gjorda för vanligt folk. Men det är ingen cpu som man på något sätt står och väljer emot en 32 core Threadripper. En 16 core Threadripper däremot så kan det finnas folk som avväger vilken typ av dator de ska skaffa, en arbetsstation eller en lekdator för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Finns många som är lite sugen på TR4 (som jag) men som kanske inte behöver alla kärnor idag men då den enligt rykten endast når 4Mhz så faller den platt. Är då även priset på denna nivån då tappar man många kunder som väljer en billigare 2700X eller Intels 9900X istället.

Men som jag sa tidigare når den bara 4Ghz då blir det mer eller mindre 0 iförsäljning om den kostar över 15`000kr. Vi får vara glada om vi får se en medlem som väljer denna cpun. Se Intels 20`000kr cpuer de finns men ingen köper.

Som om 200mhz upp eller ner spelar roll när du får 24 kärnor extra jämfört med 2700x. Är du sugen på plattformen välj då en av de modeller som har lägre antal kärnor och lägre prislapp de går antagligen överklocka till samma nivåer som 2700x om du har moderkort och kylare som räcker.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

För det första så är det nog ingen vettig människa som räknar med att detta ska vara AMDs volymprodukt. För det andra så finns det absolut en enorm marknad som absolut kommer köpa från TR4-familjen och det faktum att du bara nämner Ghz visar på att du inte är i närheten av den kund AMD är intresserade av för den här produkten.
Och jo, processorer till den prislappen säljer absolut och jag kan tänka mig att 32c/64t för knappt 20k är extremt lockande för väldigt många. Varför tror du att Sweclockers medlemmar är be all, end all? Världen är större än så.
Dåliga nyheter för den som äger AMD aktier? Skämtar du? De har stigit raketartat hittils i år och Intel har ingenting att konkurrera med mot den här. Förbannat bra nyheter för oss med AMD aktier att de kan släppa processorer till en sådan peng att de ökar sin vinst flerfaldigat.
Förstår inte varför jag alltid baitar på dig när du så uppenbart måste vara troll...

Edit:

Skrivet av anon159643:

Samma sak gäller Nvida, de tar väl 30 000kr för deras bästa konsument grafikkort (Titan), låt dem göra det. Det folk mer är intresserade är vad 1180Ti kommer kosta.

Håller med i det stora hela men det är framförallt 1160-1170 som folk är intresserade av vad de hamnar på. Lätt glömma att medlemmar på det här forumet endast är en bråkdel av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Den kommer nog att gå ned till runt 15K när första gänget som vill ha 32 kärnor köpt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L'ombra:

Knappast.

Man vet ju aldrig, konkurrensen är så pass hård nu tack vare AMD.. Intel kanske kokar ihop något nytt som faktiskt kan kontra Ryzen mot trådar, storlek, pris?

Eller så AMD släpper en till helt ny generation TR vid 2020 som senare finjusteras till 2025, 32 kärnor på en yta lika liten som Ryzen är idag för ett mainstreampris?

Den som lever får se helt enkelt, men jag tror inte att det är ett ''knappast'' Utvecklingen är ju på topptrim nu ju.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt länge haft lust att hoppa på TR tåget, då det skulle passa mitt användande fint med virtuella maskiner. Men jag tycker fortfarande inte det finns ett enda vettigt moderkort. Jag skulle gärna se ngt liknande Asus WS X299 Sage, Pro eller Pro/SE tex.

Jag är inte emot RGB, men jag tycker inte gamer riktningen som nästan samtliga moderkort har passar. Mindre gimmicks och mer 10GbE och M.2 platser. Jag skulle gärna se SuperMicro göra ett moderkort för TR.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det är ju inte processorer avsedda för gaming eller för vanliga konsumenter för den delen. Tänk Workstations där företag betalar och då är detta snuskigt prisvärt i sitt segment. Det finns inga motsvarigheter som ens mäter sig med denna pris/prestanda i segmentet. Och jo, det har även betydelse för företag En annan tänkbar marknad är entusiaster som oss här på Sweclockers. Det kan tyckas mycket för en processor men i jämförelse med andra hobbyverksamheter (hästar/bilar t.ex.) så är detta ändå klassat som "billigt".

9900K går ju upp mot 2700X om man pratar om mer vanliga konsumentprocessorer. Intel presterar antagligen lite bättre där enkeltrådig prestanda lär vara paradnumret, men den kommer säkert kosta 1000 kronor mer också. Inte ett självklart val med andra ord och dessutom finns 2700X ute idag att köpa och har funnits ett tag.

Tycker AMD har gjort riktigt bra ifrån sig. De slår sig in i segment där Intel hållit tillbaka utvecklingen och lägger sig riktigt bra i pris. Visst kanske de inte riktigt konkurrerar med prestanda/watt eller når absolut bästa enkeltrådiga prestandan. Men de behöver inte det heller. I alla fall inte än.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Själv så känns det bara minder intressant för varje gång det släpps ny info. Intels nya 9900K känns mer och mer intressant "tyvärr" sitter med 3 fury X grafikkort så det hade varit lite kul med en TR4 plattform men med den infon som släpps så nä det funkar inte

Finns många som är sugna på TR4 av rätt anledning, har du nån aning om hur prissättning fungerar ? Denna är inte riktad till dig eftersom du inte förstår varför den kostar som den gör. Ghz har ingen betydelse i de sammanhang denna ska användas, den är inte ämnad för Battlefield.

"Se Intels 20`000kr cpuer de finns men ingen köper. " Det är mängder som köper, bara inte gamers. Googla ordet segment så kanske du förstår....

Denna kommer om något bara fortsätta trenden för AMDs aktier, dvs ÖKA men skulle säga att threadripper platformen inte påverkar aktien ÖHT. Utan det är vanliga ryzen's marknads andelar försäljning och den växande server marknaden.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Nu har processorn återigen listats i en webbutik, och denna gång med korrekta specifikationer och ett högre pris. kan du skriva ut all info Arvid Wittwång. Om du nu vet att den är rätt ex MAX är det 4Ghz?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Gäsp. Sätt inte dina egna tankar som en norm är du snäll.

TR4 är inte till för gemene konsument så din fixering vid pris och klockfrekvens ser bara underligt ut. Att du jämför TR4 med 9900K bevisar bara att ditt argument är felfokuserat. TR4 är till för en helt annan marknad helt enkelt. En marknad där detta pris är starkt överkomligt.

Skrivet av VadSaDu:

Man vet ju aldrig, konkurrensen är så pass hård nu tack vare AMD.. Intel kanske kokar ihop något nytt som faktiskt kan kontra Ryzen mot trådar, storlek, pris?

Eller så AMD släpper en till helt ny generation TR vid 2020 som senare finjusteras till 2025, 32 kärnor på en yta lika liten som Ryzen är idag för ett mainstreampris?

Den som lever får se helt enkelt, men jag tror inte att det är ett ''knappast'' Utvecklingen är ju på topptrim nu ju.

Konsoler har haft 8 kärnor i snart fyra år och ändå är vi inte ens nära att kunna använda 8 kärnor fullt ut. Detta pga. problematik att koda mot åtta kärnor vilket kräver en stor omkodning av i stort sett varenda modern grafikmotor. Så nej. Utvecklingen är inte alls på topptrim där den borde vara det.. alltså hos spelutvecklarna.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nu har processorn återigen listats i en webbutik, och denna gång med korrekta specifikationer och ett högre pris. kan du skriva ut all info Arvid Wittwång. Om du nu vet att den är rätt ex MAX är det 4Ghz?

Se https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_s_ryzen_th... gällande rykten om klockfrekvenser.

Om man kan få upp den till all-core 3.8-4.0 på en Enermax 360 så är det extremt prisvärt med 20K.
Ju fler kärnor, desto lägre klockfrekvens över alla (värme + strömåtgång)

Boost anges till 4.2GHz, ej angett för hur många kärnor det gäller.

Jag sitter idag på en TR 1950X och lär inte uppgradera (Även om ASUS just nu arbetar på UEFI för Zenith Extreme som kommer stödja TR2).
Användaren sesese verkar inte vara rätt målgrupp för denna familjen av processorer (HEDT oavsett om det är Intel eller AMD), sitter man endast och spelar så klarar man sig på 4-8 kärnor utan problem.