Hur montera fläkt som blåser varmluft ur skjul?

Permalänk
Medlem

Hur montera fläkt som blåser varmluft ur skjul?

Jag behöver en fläkt i skjulet (där jag har ett gäng datorer) som blåser ut varmluft. Skulle behöva lite hjälp med vad jag behöver skaffa och hur det ska monteras. Vill nog inte ha en dator fläkt som är inkopplad på ett av nätaggregaten i datorerna, utan en fristående så den inte kräver att en viss dator är på. Och med schysst utblås-volym fast ändå tyst. Skjulet är i trä så jag kan såga upp ett lämpligt hål. Någonstans högt upp blir det eftersom värmen stiger.

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du ta in luft i skjulet och vad hur stort är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste är väl att köpa en vanlig väggfläkt "barrumsfläkt" för ventilation, de finns ju i otaliga versioner med timers, termostater, kallrasskydd, fuktsensor osv och så behöver du ett galler på utsidan i hålet du sågar upp under taknocken.
Du kan ansluta den med en vanlig lampsladd till ett vägguttag.
Du kan också kolla på "rörfläktar" då de flyttar mer luft vid samma ljudnivå men det kan bli lite mer jobb att montera, finns iofs enkla satser typ
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...
Och som vanlig gäller> Ju större diameter desto tystare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Otori: Det är 1 x 2 meter. Tänkte att det räcker med utblås, och att undertrycket gör att det dras in genom typ springor och annat? Hmm det kanske är dumt och jag behöver insug också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det enklaste är väl att köpa en vanlig väggfläkt "barrumsfläkt" för ventilation, de finns ju i otaliga versioner med timers, termostater, kallrasskydd, fuktsensor osv och så behöver du ett galler på utsidan i hålet du sågar upp under taknocken.
Du kan ansluta den med en vanlig lampsladd till ett vägguttag.
Du kan också kolla på "rörfläktar" då de flyttar mer luft vid samma ljudnivå men det kan bli lite mer jobb att montera, finns iofs enkla satser typ
Och som vanlig gäller> Ju större diameter desto tystare.

Den där rörfläkt-satsen, om jag förstår det rätt så är det insug (den kvadratiska änden) och sen utblås (den runda), och så fläkten i mitten? så den kalla luften sugs till mitten och åker ut i rummet på samma ställe som den varma luften tas upp? Fungerar det bra? Då kan jag inte ha den uppe i taket utan mer i mitten kanske? Verkar smidigt.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en vanlig ventilationsfläkt? T.ex. till badrum..

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gigante:

Den där rörfläkt-satsen, om jag förstår det rätt så är det insug (den kvadratiska änden) och sen utblås (den runda), och så fläkten i mitten? så den kalla luften sugs till mitten och åker ut i rummet på samma ställe som den varma luften tas upp? Fungerar det bra? Då kan jag inte ha den uppe i taket utan mer i mitten kanske? Verkar smidigt.

Nja, vänstra sidan är luftintag och monteras i rummet man vill suga luft från, fläkten är i mitten och högra delen är det man monterar i ytterväggen där man ska blåsa ut luften.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gigante:

Utblåset är i den fyrkantiga änden, annars rätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ah ok, makes sense. Men... blåser inte luften bara rakt igenom, från ena sidan till den andra? Sorry för dum fråga, det här är inget jag har någon koll på...

Permalänk
Medlem

@Gigante:

Jag vill börja med att säga att jag inte har gjort något liknande själv men har en del erfarenehet inom ventilation så ta mina tips med en nypa salt.

Du bör kunna ta in luft i rummet också, gärna från motsatt håll och höjd. Finns det en springa under dörren är det tillräckligt. Annars såga ett hål och montera en friskluftventil. Anser du att väggarna är såpass otäta att lika mycket luft kan sugas in utan att alltför stort tryck behövs så strunta i insug.

Köp en fläkt liknande denna unviversalfläkt från biltema https://www.biltema.se/bil---mc/tuning/kylflaktar/kylflakt-universal-2000032589 och skruva bara fast den i väggen med något mjukt emellan för att dämpa vibrationerna. Ett utskuret ligg/sittunderlag skulle säkert fungera ok.

Fläkten jag länka är dock för 12V system men det bör går att koppla ihop med en transformator och stickkontakt om man är lite händig (den levereras endast med två lösa kablar om jag minns rätt). Montera gärna en strömbrytare om du vill vara mer seriös.

Annars leta på någon liknande fläkt fast som redan har rätt förutsättningar för ett 230V uttag, jag hittade själv ingen sådan efter en halvhjärtad googling men det bör finnas. Jag utgår från att 230V uttag finns om du hade datorer i skjulet.

Permalänk
Medlem

@PeanutPowerz: Den där biltema-fläkten, jag har en sådan som jag använder för att rena luften från sågdamm. Den blåser så in i helskotta, låter som ett jet-plan... Jag är ute efter något tystare som inte ska störa allt för mycket. Vänta, jag har ju en video...
* leta * ah här på fejjan:
https://www.facebook.com/nebol/videos/10154412906257294/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gigante:

@PeanutPowerz: Den där biltema-fläkten, jag har en sådan som jag använder för att rena luften från sågdamm. Den blåser så in i helskotta, låter som ett jet-plan... Jag är ute efter något tystare som inte ska störa allt för mycket. Vänta, jag har ju en video...
* leta * ah här på fejjan:
https://www.facebook.com/nebol/videos/10154412906257294/

Beror ju på hur känslig för ljud du är. Finns ju annars små väggfläktar med vanlig stickkontakt typ https://www.luftbutiken.se/badrumsflakt/6807-flakt-e100wp-vit...

Sedan en tilluftsventil i nederkant på skjulets skuggsida (fläkten på motsatt sida) så är du säker på att det är kallast möjliga luft som dras in. Och ett litet galler över tilluften, typ https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Är det ett enkelt skjul så är det väl minst komplicerat med en sådan lösning. Vill man ha ännu tystare så kan man ju köra med datorfläkt och separat transformator till den.

Permalänk
Medlem

@jawik: Ja det där blir ju ännu enklare, bara att plugga in! (Och fixa lite hål i skjulet)

Permalänk
Medlem

@Gigante:

Haha den lät bra nog. Jag tänkte att jag skulle ta med i mitt inlägg att jag inte kunde uttala mig om ljudnivån men glömde visst det. Men fläkten @jawik länka verkar riktigt smidig!

Permalänk
Medlem

Mitt server-skjul, fråga två.. ljuddämpning!

Vad tror ni om att klä väggarna med det här?
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj...

Jag är bara orolig för att det ska bli en bastu där inne eftersom den isolerar både ljud och värme...
å andra sidan blir det väl svårt att komma undan det problemet, om det nu ska isoleras.
Får lita på att ventilations-systemet, vad jag nu ska hitta på där, kan hantera värmen....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gigante:

@mrqaffe: Ah ok, makes sense. Men... blåser inte luften bara rakt igenom, från ena sidan till den andra? Sorry för dum fråga, det här är inget jag har någon koll på...

Luften blåser rakt igenom fläktaggregatet men intaget monteras i skjulet och utblåset utanför, då flyttas luft ut ur skjulet.
Det är enklare med en badrumsfläkt men en rörfläkt flyttar mer luft vid samma ljudnivå.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan lika gärna använda vanlig isolering då det är billigare och troligen även dämpar bättre i ditt fall, om du isolerar skjulet och fixar ventilation så borde det sänka tempen om det är varmt ute.
Skaffa ett par bala mineralull och ev klä det med tyg på insidan så blir det väldigt bra dämpning och värmeisolering samtidigt som, tyget håller fast isoleringen på väggarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du väljer att isolera måste du garanterat montera ett insug också

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

*Trådar sammanfogande*
@Gigante:
Vänligen håll dig till en tråd kopplad till samma ämne. Om du vill kan vi justera trådrubriken till annat.
Jag hänvisar till regel §3.3 som begränsar användare att skapa flera trådar om snarlika och/eller samma ämnen.

Det går bra att anmäla detta inlägget om du vill ha hjälp med att byta namn på tråden och/eller flytt till annat subforum.

Lycka till med ditt projekt!
/David, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Gigante:

@Otori: Det är 1 x 2 meter. Tänkte att det räcker med utblås, och att undertrycket gör att det dras in genom typ springor och annat? Hmm det kanske är dumt och jag behöver insug också?

insug lär inte behövas luft kommer alltid in nånstans i springorna.

kan tippa att den sammanlagda arean av alla springor lär va minst samma som öppningen på en 140mm fläkt så lär cirkulera även utan specifika öppningar som insug, sålänge du skapar ett undertryck kommer det sugas in luft i varenda springa i panelen rund fönster och dörrar osv.

om du verligen inte för in för göra det helt luftfätt så kommer du aldrig få så pass tätt att det inte ska suga in tillräckligt med luft ändå äns med isolering i väggarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Aha då tror jag att jag förstår.. Tanken är inte att rören etc ska vara inne i skjulet? Utan bara den delen som suger ut luft ur skjulet, resten monteras utanför, tex ovanpå taket... och så utblåset någon annanstans sedan.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det låter bra det, med isoleringen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gigante:

@mrqaffe: Aha då tror jag att jag förstår.. Tanken är inte att rören etc ska vara inne i skjulet? Utan bara den delen som suger ut luft ur skjulet, resten monteras utanför, tex ovanpå taket... och så utblåset någon annanstans sedan.

Rören kan du sätta var du tycker att de passar och de går att ta bort också, du anpassar det så det passar det du vill göra eftersom det inte är nått färdiginstallerat system är det upp till dig att anpassa och montera, du skulle ju kunna ansluta ventilationens insug direkt i en datorlåda och suga ut varmluften och blåsa ut den utomhus, sånt är upp till dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det ett skjul verkligen? Jordgolv?
Eller nåt annat. Har det en grund kanske? Med luft under?