varför är alla så jäkla nojiga över köpare/säljare nu för tiden? vad har hänt med att stå vid sitt ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har aldrig varit med om något ställe med "kypare" där man betalat vid beställning.

Liknelsen hade kanske något hål, men var det verkligen så obegripligt med poängen?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Blev blåst på 2600kr på Sweclockers tidigare.

Samma här fast på 6000kr.

Min rekommendation är att kolla så att köparen har positiva referenser och har skrivit vettiga saker i forumet. I detta fallet hade jag handlat med han tidigare så trodde att allting skulle gå lika smidigt som den gången.

Om det är mycket pengar så tycker jag definitivt att bild med handskriven lapp ska krävas. Tar inte lång tid för säljaren att lösa ifall denne har varorna.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Avstängd

Jo, tyvärr är det så att skit letar sig in överallt numera, även på ett annat forum där man är reggad med namn, ort och sådant hade en bedragare lyckats komma över ett konto, sedan satt skithögen och försökte kränga en massa grejer som inte fanns, osv. Även om 99% är ärliga här på forumet så finns fortfarande dendär vidriga 1% kvar hur mycket man än försöker att "bygga bort det".

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag köper bara av folk här på sweC som jag tycker på ett eller annat sätt är trovärdiga.
T.ex. varit medlem länge, aktivitet, referenser antingen här eller på annan sida.

T.ex. som @Mizzarrogh ovanför mig. Medlem sedan 2006, nästan 3k inlägg, relativt aktiv ändå. Hade inte haft några bekymmer att handla av honom. Beroende på prisklass hade jag eventuellt frågat om mer information dock.

Men även här på forumet är det vanligt att det kommer upp trådar ändå relativt ofta med folk som har blivit lurade eller scammade här på forumet. Ibland av folk som varit medlemmar i 5+ år och ser ut som, ja vilken sweclockare som helst.

Ser inga problem med att vara skeptisk och att fråga efter en bild med namn och datum på produkten är väl ändå inte mycket att göra? tar dig 1 minut att fixa en sådan bild.

Från sweC sjävla: https://www.sweclockers.com/artikel/20347-handla-sakert-i-swe...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Samma här fast på 6000kr.

Min rekommendation är att kolla så att köparen har positiva referenser och har skrivit vettiga saker i forumet. I detta fallet hade jag handlat med han tidigare så trodde att allting skulle gå lika smidigt som den gången.

Om det är mycket pengar så tycker jag definitivt att bild med handskriven lapp ska krävas. Tar inte lång tid för säljaren att lösa ifall denne har varorna.

Samma här. Jag tror dock inte att en sån koll räcker. Swec hade en läcka och jag tror konton är på vift. Förde över pengarna till en användare som skrivit asvettiga grejer på forumet, men polisen säger (gjorde anmälan, flera har gjort det) att det verkar röra sig om en kille som knappt kan svenska. Att kolla upp användarens historik räcker alltså inte, för större summor.

Permalänk
Medlem

Tror jag blivit blåst på över 20 000 totalt genom åren. Man är alldeles för snäll helt enkelt.

Även vid ett köp av en mobil då jag fick passfoto, adress och alla uppgifter om den då ansvariga personen i fråga så lyckades jag bli blåst. Det visade sig att personen hade spelproblem och finansierade spelandet genom att lura folk. Jag gjorde polisanmälan och skickade även in personens erkännande plus 10 dokumentblad med konversationer/IP-nummer/Passkopia osv.

Ärendet lades ned då personen i fråga hade "andra tyngre domar på sig". Känns ju sådär med rättsväsendet faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Men om ni nu alla känner er så pass kränkta över att behöva bevisa för en potentiell köpare att ni är trovärdiga så kanske ni ska sluta sälja begagnade produkter?

Om en person vill minimera risken att bli blåst på oavsett storlek på summan pengar så är det väl inte orimligt?

Jag brukar be om säljarens fullständiga namn så att jag åtminstone vet att namnet på personen överensstämmer med det namn som står när jag Swishar så att jag vet att jag har ett namn och ett telefonnummer som är korrekt.

Vid en försäljning försöker jag vara tillmötesgående så mycket jag kan om personen i fråga känner sig osäker.

Jag anser att det är normalt hyfs snarare än att jag bör känna mig kränkt för att någon skulle misstro mig

Vilka är ni att sitta och ifrågasätta hur mycket pengar som är mycket för en person att förlora vid en affär? Alla har inte mycket pengar. Om då 500 kr nu är pengar som sparats för att köpa en produkt så betyder inte det att man vill kasta dem i sjön.

Skärpning nu. Ni framstår bara som lite lätt pinsamma

Hur många gånger har du blivit lurad?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har blivit blåst en gång (via blocket), tyckte inte om känslan så ser inte behovet av att riskera att bli blåst igen. Säljer jag något vill jag ha pengarna först, kom och kläm på grejerna om du vill men du lämnar inte med den innan jag har mina pengar. Köper jag något så vill jag betala förskott men då jag inte vill bli av med pengarna så är det överdrivet många possitiva referenser (något rötägg-referens är okej, vi har alla träffat på "that guy") innan jag skickar i förväg. Eller detektivarbete som resulterar i identitet och möjlighet att åka på besök (för polis eller skuldindrivare dvs).

Jag saknar orken och (järn)viljan att ta upp tampen om jag blir blåst. Har gått igenom det en gång, vill inte göra det igen. Sidonot, har även stämt ett företag på ganska mycket pengar (inga fantasisummor, detta är Sverige), och även fast jag inte var den som blev stämd så hela processen att gå genom jurister och domstol hit och dit är en så grymt utdragen process att nästa gång jag hamnar i liknande sits kommer jag antagligen inte ens orka stämma igen.

Saknar orken för efterarbetet, men har däremot ork för förarbete så det räcker och blir över. Och hittar jag någon säljare som jag är nöjd med (privatperson eller företag) är de alltid mitt första stopp då jag redan gjort min research och de har hållt sig till sin del av tidigare avtal.

Jag är dock inte överdriven att man ska skicka bild med dagens tidning osv, tycker tom att folk som taggar sitt nick och datum på produktbild här på swecs marknad är lite i överkant nojjigt. Jag sålde ett kök förut, jag bor i närheten av Umeå och det var en kille från Dalarna som var intresserad, jag körde först till kvarn men han kunde inte hämta förrän veckan efter så han swishade 6k kr i förskott på direkten trots att jag inte bad om det för att reservera det. Snacka om god tro och högrisk. När han gjorde det satte han mig lite i en win/win situation. 1) Jag kunde sälja köket till någon annan och behålla hans pengar (inte ett alternativ för mig men det visste ju inte han), 2) vänta en vecka och få resten av pengarna i handen i en lyckad försäljning, 3) han sa att om han inte hämtar den veckan efter kunde jag sälja köket till någon annan och behålla de 6k han skickade. Och ja, han hämtade den veckan efter, körde med släp hela vägen från Dalarna till Umeå.

Så det finns folk som är överdrivet försiktiga, till punkten att det verkar som att de inte har någon aning om vad de sysslar med men har fått höra att de ska göra nånting så de hittar på absurda grejer (ta bild och håll upp tre fingrar och en sked på huvudet), folk som är cyniska som mig som garderar sig baserat på tidigare erfarenheter och är lite mer verklighetsförankrade i sin försiktighet, och folk som killen från Dalarna som är satans godtrogen.

Och som @Elghinnarisa ovanför mig (när jag skrivet detta) nämner, gammalt konto med lång aktivitet är ett enormt plus. En varningsklocka är hög aktivitet följt av lång inaktivitet, och sen nyligen superaktiv på marknaden. Låter som risk för att kontot är sålt. Gick inläggen från att vara vettiga och eftertänksamma före inaktiviteten till korta inlägg som inte tillför något till diskussionen?

Men även om allt ser bra ut finns det ändå aldrig en garanti att man inte blir lurad, det är därför det är så viktigt att vara åtminstone lite försiktig. Inga enorma summor första gången, osv.

PS. Väldigt många fönstershoppare på blocket som ringer och ställer onödigt många och specifika frågor och tar upp ens tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viktorph:

Tror jag blivit blåst på över 20 000 totalt genom åren. Man är alldeles för snäll helt enkelt.

Även vid ett köp av en mobil då jag fick passfoto, adress och alla uppgifter om den då ansvariga personen i fråga så lyckades jag bli blåst. Det visade sig att personen hade spelproblem och finansierade spelandet genom att lura folk. Jag gjorde polisanmälan och skickade även in personens erkännande plus 10 dokumentblad med konversationer/IP-nummer/Passkopia osv.

Ärendet lades ned då personen i fråga hade "andra tyngre domar på sig". Känns ju sådär med rättsväsendet faktiskt.

Låter ju jättejobbigt. Du verkar ha gjort allt rätt. Så hur skyddar man sig mot det här? Ta en kreditupplysning? Eller genom att kräva ett utdrag ur belastningsregistret när man ska sälja/köpa något? Blir lätt ännu mer orimligt.

Inte så konstigt att man är nojjig när det inte går att få rätt även i ett så här uppenbart väldokumenterat fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Låter ju jättejobbigt. Du verkar ha gjort allt rätt. Så hur skyddar man sig mot det här? Ta en kreditupplysning? Eller genom att kräva ett utdrag ur belastningsregistret när man ska sälja/köpa något? Blir lätt ännu mer orimligt.

Inte så konstigt att man är nojjig när det inte går att få rätt även i ett så här uppenbart väldokumenterat fall.

Ja och jag tyckte att jag nästan överdrev när jag bad om en passkopia. Tyvärr så kommer man nog inte ifrån det såvida man inte kör någon tjänst i stil med blocketpaketet. Dessvärre blir det en kostnad då en tredjepart är inblandad, men det kanske väger upp den lilla % det kostar att använda tjänsten mot vad man kan förlora.

Arbetade med en polis på ett tidigare arbete och han sade en gång ”Utgå ifrån att folk vill dig något illa om det känns för bra för att vara sant, så kan det alltid bli bättre”. Låter lite tragiskt, men jag tänker ofta på det han sa.

Man ska nog alltid utgå ifrån det faktum att man kan bli lurad så kolla gärna upp personen i fråga innan man kommer överens om någon betalning.

I mitt fall var det bara att önska pojken lycka till med sin rehabilitering och glömma pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att den oärliga andelen personer har ökat med tiden.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tror jag blivit blåst på över 20 000 totalt genom åren. Man är alldeles för snäll helt enkelt.

Även vid ett köp av en mobil då jag fick passfoto, adress och alla uppgifter om den då ansvariga personen i fråga så lyckades jag bli blåst. Det visade sig att personen hade spelproblem och finansierade spelandet genom att lura folk. Jag gjorde polisanmälan och skickade även in personens erkännande plus 10 dokumentblad med konversationer/IP-nummer/Passkopia osv.

Ärendet lades ned då personen i fråga hade "andra tyngre domar på sig". Känns ju sådär med rättsväsendet faktiskt.

Skrivet av pv2b:

Låter ju jättejobbigt. Du verkar ha gjort allt rätt. Så hur skyddar man sig mot det här? Ta en kreditupplysning? Eller genom att kräva ett utdrag ur belastningsregistret när man ska sälja/köpa något? Blir lätt ännu mer orimligt.

Inte så konstigt att man är nojjig när det inte går att få rätt även i ett så här uppenbart väldokumenterat fall.

Då det finns ett erkännande så är det bara att ta det via kronofogden. Även om personen inte har några inkomster för stunden och säkerligen har andra skulder så läggs det på hög och om det kommer in pengar så får du då något vilket är bättre än inget. Och kostnaden för ansökan är inget du behöver betala utan det läggs på skulden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyCor:

Då det finns ett erkännande så är det bara att ta det via kronofogden. Även om personen inte har några inkomster för stunden och säkerligen har andra skulder så läggs det på hög och om det kommer in pengar så får du då något vilket är bättre än inget. Och kostnaden för ansökan är inget du behöver betala utan det läggs på skulden.

Tyvärr inte sant. Kronofogden jobbar inte gratis. Så någon får betala. Kan inte gäldenären betala så blir det borgenären.

Från Kronofogdens hemsida (Ansöka om betalningsföreläggande):

Citat:

Det kostar 300 kronor att ansöka. Den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan. Du kan också ta med kostnader för ditt eget arbete eller ombud, normalt 380 kronor.

Med andra ord, du betalar nu, men du kan kräva tillbaka pengarna av gäldenären. Vi fortsätter:

Citat:

När du fått ett utslag om betalningsföreläggande är huvudregeln att den automatiskt går vidare till verkställighet, det vill säga vi börjar arbeta med att driva in skulden. Då tillkommer en kostnad på 600 kronor.

Vi försöker alltid ta ut avgiften av den svarande, men om det inte går kommer du få en faktura. Men du kan redan i din ansökan om betalningsföreläggande ange att du inte vill ha verkställighet direkt.

Det som inte står ovan är att avgiften om 600 kronor är per handläggningsår. Citat från Ansöka om verkställighet:

Citat:

Om din ansökan avser underhåll till flera barn ska du skicka en ansökan per barn.
Grundavgiften för ansökan är 600 kr. Ett mål om utmätning är inte tidsbegränsat och det tas ut en avgift för varje handläggningsår. Utöver det kan andra kostnader för verkställighet uppkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Då det finns ett erkännande så är det bara att ta det via kronofogden. Även om personen inte har några inkomster för stunden och säkerligen har andra skulder så läggs det på hög och om det kommer in pengar så får du då något vilket är bättre än inget. Och kostnaden för ansökan är inget du behöver betala utan det läggs på skulden.

Ja jag hade tankarna på det i efterhand (det här är några år sedan) men blev så arg att jag kastade polisens beslut och valde att strunta i det och att gå vidare.

Klart man hade kunnat ordna Diarie-numret på anmälan i efterhand men det känns som att det var många i kö innan mig på dessa framtida betalningsförelägganden. Vet med erfarenhet att folk hos kronofogden inte är så villiga att rannsaka sig själva utan lever hellre 5 år med existensminimum för att sedan få en beviljad skuldsanering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tror jag blivit blåst på över 20 000 totalt genom åren. Man är alldeles för snäll helt enkelt.

Även vid ett köp av en mobil då jag fick passfoto, adress och alla uppgifter om den då ansvariga personen i fråga så lyckades jag bli blåst. Det visade sig att personen hade spelproblem och finansierade spelandet genom att lura folk. Jag gjorde polisanmälan och skickade även in personens erkännande plus 10 dokumentblad med konversationer/IP-nummer/Passkopia osv.

Ärendet lades ned då personen i fråga hade "andra tyngre domar på sig". Känns ju sådär med rättsväsendet faktiskt.

Detta är varför problemet är stort och växer. Folk som är kriminella kunde inte bry sig mindre om de "åker" fast i samband med denna sortens bedrägeri då ärenden ändå läggs ner. Det är samma ute i samhället. Yngre 'gangsters' utanför mig röker gräs helt öppet fast Herr Blå glider förbi några meter bort, dessa är medvetna om vad som försigår då personerna är kända sedan tidigare och inte direkt smyger med det. Det skiter de fullständigt i. Jag är dock 99% säker på att om jag skulle gå runt med ett basebollträ i mun så skulle jag få ett batongslag mot knäna på 5 röda.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Jag har råkat för 2 bedragare, första när jag skulle köpa en begagnad bärbar och andra ett begagnat grafikkort.

Bärbara datorn ville han skicka trots att vi bor i samma stad och han ville absolut inte träffas med en massa ursäkter om att han skulle bort etc etc och sen när jag frågade om han kunde skicka en bild på serienumret så hörde jag aldrig av han igen.

Grafikkortet var samma sak, har för mig att han bodde några mil utanför Umeå (Robertsfors?) och jag hade vägarna förbi där men han ville inte träffas med en massa ursäkter så jag lade ner det. Har för mig grafikkortsbedragaren åkte dit till sist med stora rubriker i vk eftersom han hade lyckats blåsa 50-60 pers om inte fler.

Annars vid tidigare begköp i närområdet så var standard att vi brukade träffas hos någon, testköra grejerna och sen om allt var ok genomföra affären.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Alpha77:

På tal om jiddra (som säljare/kassapersonal) tycker jag det är mycket folk nu för tiden som inte har 150kr på kortet utan ska in i telefonen och jiddra när det ska betalas småsummor.. om det är barn eller ungdomar så är det lite förståligt när dom ringer mamma och ber att swicha pengar, men är ganska ofta vuxna människor som misslyckas med betalningen och sedan står och fipplar med telefonen när dom ska betala. Är det någon form av paranoia att inte ha pengar på kortet ?

Det anses väl vara allmänbildning att man inte ska ha massa pengar på kortkontot, särskilt nu med de nya kontaktlösa korten (eller vad de nu kallas) där det inte behövs någon fysisk ansträngning för att dra pengar från dem.
Se till exempel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimm...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Detta är varför problemet är stort och växer. Folk som är kriminella kunde inte bry sig mindre om de "åker" fast i samband med denna sortens bedrägeri då ärenden ändå läggs ner. Det är samma ute i samhället. Yngre 'gangsters' utanför mig röker gräs helt öppet fast Herr Blå glider förbi några meter bort, dessa är medvetna om vad som försigår då personerna är kända sedan tidigare och inte direkt smyger med det. Det skiter de fullständigt i. Jag är dock 99% säker på att om jag skulle gå runt med ett basebollträ i mun så skulle jag få ett batongslag mot knäna på 5 röda.

Nej det är t.ex. likadant för oss om vi kör för fort. Nu har jag aldrig åkt fast för det men vi som följer lagen får betala många tusenlappar medan de som åker fast och redan sitter som målvakter eller rent av redan finns hos kronofogden lägger skulden på hög och rent utsagt skiter i det. Klart det inte påverkar dessa individer då. Inte direkt så att de får 4 år på Kumla för det heller.

Ett stödsamtal hos Socialen och betald mat + logi kanske är mer rätt. Nåja, on topic. Var på din vakt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
SpelClockers

Vi har la sett ett antal trådar här på sweclockers om bedrägare på blocket. Det har handlat om personer som hållit på och blåsa folk i år på blocket o liknande. Polisen lägger inget krut på sånt tills det blir ett så stort total belopp att de blir tvungna. de bara fortsätter.

Mao så kan de blåsa folk ett bra tag innan nån (om alls) kommer och rycker dem i örat.
Tycker inte alls att det är konstigt att folk är misstänksamma , känns vettigt .

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det anses väl vara allmänbildning att man inte ska ha massa pengar på kortkontot, särskilt nu med de nya kontaktlösa korten (eller vad de nu kallas) där det inte behövs någon fysisk ansträngning för att dra pengar från dem.
Se till exempel: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/sa-kan-tjuven-skimm...

Märker på flera ställen runt Umeå att man inte behöver slå kortkoden för köp upp till 200kr så hittar man ett kort kan man gå runt och göra småköp tills kortägaren upptäcker att kortet är borta och stänger av det.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Min uppfattning är att den oärliga andelen personer har ökat med tiden.

Handlade du mycket på nätet för 20år sedan?
Det jag menar är att det är lättare att blåsa folk idag samt att nyheten sprids snabbt om man har blivit blåst.

till topic:
Sweclockers omdömessystem är ju inte så bra eller smidigt.
Har ni sett någon länka sina omdömen i en annons? (många svarar nog ja här)
Har ni sett någon länka sina negativa omdömen i en annons? (jag har inte det iaf)

Jag hoppas de inför att man kan sätta betyg direkt efter köp på Sweclockers och att det automatiskt skall synas nästa gång personen vill köpa eller sälja någonting.

Och ja jag har också blivit blåst online, summan var liten men jag blev arg och besviken och jag gillar inte att bli arg eller besviken så jag tar hellre och handlar lite mer försiktigt. Det kanske är osunt att begränsa sig för att slippa bli besviken?

Skrivet av Stefanp67:

Märker på flera ställen runt Umeå att man inte behöver slå kortkoden för köp upp till 200kr så hittar man ett kort kan man gå runt och göra småköp tills kortägaren upptäcker att kortet är borta och stänger av det.

Jag förstår inte varför det har infört detta, detta är ju smidigt men inte så bra för konsument ifall man tappar kortet. Men jag antar att huvudanledningen till att de har infört att man kan betala utan kod är för att gynna för företaget att affären skall gå fortare.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfiknenhet för er som pratar om bild på varan och nickname/datum. Vad exakt medför det för er? Är det som något extra bevis för om det blir polisanmälan eller vad gäller det..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Av ren nyfiknenhet för er som pratar om bild på varan och nickname/datum. Vad exakt medför det för er? Är det som något extra bevis för om det blir polisanmälan eller vad gäller det..?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl endast ett bevis för att du har varan i din ägo och inte har tagit en bild från nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Av ren nyfiknenhet för er som pratar om bild på varan och nickname/datum. Vad exakt medför det för er? Är det som något extra bevis för om det blir polisanmälan eller vad gäller det..?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl ganska självklart eller är det inte det? Att se att du faktiskt har den varan du påstår dig ha till salu. Om du inte har en bild eller tar en random google bild så kan du lika bra sitta där tomhänt och bara hoppas blåsa någon som är godtrogen.

Permalänk
Medlem

Datorprylar / elektronik /telefoner har jag slutat helt med att köpa/sälja beggat privat, har jag nått som jag vill bli av med, så skänker jag det inom familjen eller bara slänger på tippen..

Försöker man sälja så antingen blir man lurad eller så ska det prutas ner oavsett vilket pris man satt, eller så kommer köpare klaga som sjutton över minsta lilla repa de hittar, så nej tack..

Det går dock att köpa/sälja andra typer av produkter via blocket, möbler tex kan man fynda

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det är väl endast ett bevis för att du har varan i din ägo och inte har tagit en bild från nätet.

Men man lägger rätt mycket vikt vid det verkar det som om man läser tråden.. Det känns nästan lite farligt då det inte bör ge särskilt mycket trygghet mot bedragare för att dom faktiskt har t. Ex. En iphone eller en datormus eller vad som helst i sin ägo värt att sälja...
det kan väl inte va svårt för en bedragare att ha någon pryl hemma såvida han inte är hemlös och inte äger annat än kläderna på kroppen. Bara använder en dator på t. Ex. Ett bibliotek eller nåt..

Eller har jag missat nåt I denna verifikation av bidragare/icke bedragare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Men man lägger rätt mycket vikt vid det verkar det som om man läser tråden.. Det känns nästan lite farligt då det inte bör ge särskilt mycket trygghet mot bedragare för att dom faktiskt har t. Ex. En iphone eller en datormus eller vad som helst i sin ägo värt att sälja...
det kan väl inte va svårt för en bedragare att ha någon pryl hemma såvida han inte är hemlös och inte äger annat än kläderna på kroppen. Bara använder en dator på t. Ex. Ett bibliotek eller nåt..

Eller har jag missat nåt I denna verifikation av bidragare/icke bedragare?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inget bevis på om man är eller inte är en bedragare. Endast ett bevis på om du hade tillgång till varan vitt fototillfället.

Jag har aldrig använt mig av mitt namn eller dagens tidning när jag har sålt saker online, det jag däremot har förlitat mig på helt är mina omdömen från tidigare affärer (ca150st). Eller det är väl mer köparen i detta fall då.

Men vad jag menar är att historik över tidigare affärer är den enligt mig bästa metoden för att inte bli blåst, dock ingen garanti, så man bör fortfarande inte skicka iväg för stora summor pengar. Allt du skickar iväg kan bli förlorat. Dock har tradera tex börjat hålla pengarna några dagar mellan köpare och säljare, jag vet dock inte om de kan hjälpa en få tillbaka pengarna om man blir lurad.

Permalänk
Medlem

Har bara varit med om problem en gång, med en köpare här på Swec. Jag skickade vaddetnuvar till honom i förskott och det var alltid något som gjorde att han inte hade hunnit föra över pengarna. Efter lite snokande fick jag kontakt med ett syskon till honom och fick verifierat att han hade rejäla problem med att hantera pengar (vi pratar diagnos här).

Det handlade om några hundra och jag orkade inte bry mig. Tyvärr har det gjort att jag nu är lite mer försiktig i affärer över nätet. Ska dock säga att jag har extremt många goda erfarenheter också.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Har bara varit med om problem en gång, med en köpare här på Swec. Jag skickade vaddetnuvar till honom i förskott och det var alltid något som gjorde att han inte hade hunnit föra över pengarna. Efter lite snokande fick jag kontakt med ett syskon till honom och fick verifierat att han hade rejäla problem med att hantera pengar (vi pratar diagnos här).

Det handlade om några hundra och jag orkade inte bry mig. Tyvärr har det gjort att jag nu är lite mer försiktig i affärer över nätet. Ska dock säga att jag har extremt många goda erfarenheter också.

Det komiska är att jag googlade på vaddet-nuvar för att kolla vad det var som du sålde ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Handlade du mycket på nätet för 20år sedan?
Det jag menar är att det är lättare att blåsa folk idag samt att nyheten sprids snabbt om man har blivit blåst.

till topic:
Sweclockers omdömessystem är ju inte så bra eller smidigt.
Har ni sett någon länka sina omdömen i en annons? (många svarar nog ja här)
Har ni sett någon länka sina negativa omdömen i en annons? (jag har inte det iaf)

Jag hoppas de inför att man kan sätta betyg direkt efter köp på Sweclockers och att det automatiskt skall synas nästa gång personen vill köpa eller sälja någonting.

Och ja jag har också blivit blåst online, summan var liten men jag blev arg och besviken och jag gillar inte att bli arg eller besviken så jag tar hellre och handlar lite mer försiktigt. Det kanske är osunt att begränsa sig för att slippa bli besviken?

Jag förstår inte varför det har infört detta, detta är ju smidigt men inte så bra för konsument ifall man tappar kortet. Men jag antar att huvudanledningen till att de har infört att man kan betala utan kod är för att gynna för företaget att affären skall gå fortare.

Håller verkligen med om omdömessystemet. Initiativet med en separat tråd för omdömen var visserligen bra, men det känns som att Sweclockers själv borde kunna styra upp det hela betydligt bättre. Ett enkelt (?) exempel skulle vara att göra det möjligt att i marknadstråden söka på användarnamn, och att varje annons/tråd där avslutas med ett omdöme från köpare till säljare och vice versa.

Jag har till och med upplevt det som att trådar som handlar om bedrägligt beteende från en specifik användare, nämnd vid användarnamn har raderats.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021