varför är alla så jäkla nojiga över köpare/säljare nu för tiden? vad har hänt med att stå vid sitt ord?

Permalänk
Medlem

varför är alla så jäkla nojiga över köpare/säljare nu för tiden? vad har hänt med att stå vid sitt ord?

Jag säljer och köper rätt mycket saker, både här,blocket,facebook, privat från Kina,Usa, Tyskland osv
det som alltid kommer upp i sverige är denna rädsla alla har när själva transaktionen ska ske.
Hur vanlig är det att ni blir lurade? Skulle ni bli lurade vad är det ni är så rädda för och vad går gränsen pengamässigt för ni ska bli nojiga, dvs är ni lika nojiga om det gäller 100kr eller 500kr eller 2000kr

Personligen brukar jag alltid betala i förskott eller skicka sakerna först, skulle jag bli lurad så ok, då är det en luffare och då får man ta det problemet när det uppstår, Men denna hysteri med misstankar varje gång det ska köpas säljas hur fan orkar ni?

exempel: jag sålde lite saker på Facebook, killen skickade nog 5 mail om hur vi på ett säkert sätt skulle utföra transaktionen,
det handlade om 480kr
jag sålde saker till en kille i asien för lite över 5000kr, där var det inte ens någon fråga, pengarna satt på kontot direkt utan att denna kille hade någon säkerhet att jag skulle skicka sakerna.

Polaren skulle köpa en bildel på blocket, det blev ingen affär för dom kunde inte komma överens om hur transaktionen skulle ske,
polaren vågade inte betala i förväg, och killen vågade inte skicka med blocket paket eller skicka sakerna i förväg.
det handlade om 350kr för en plastbit.

Har folk blivit sjukt snåla och det är det är det som gör att man är så rädd att förlora några hundralappar, eller varför har vi blivit så misstänksamma?

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag säljer och köper rätt mycket saker, både här,blocket,facebook, privat från Kina,Usa, Tyskland osv
det som alltid kommer upp i sverige är denna rädsla alla har när själva transaktionen ska ske.
Hur vanlig är det att ni blir lurade? Skulle ni bli lurade vad är det ni är så rädda för och vad går gränsen pengamässigt för ni ska bli nojiga, dvs är ni lika nojiga om det gäller 100kr eller 500kr eller 2000kr

Personligen brukar jag alltid betala i förskott eller skicka sakerna först, skulle jag bli lurad så ok, då är det en luffare och då får man ta det problemet när det uppstår, Men denna hysteri med misstankar varje gång det ska köpas säljas hur fan orkar ni?

exempel: jag sålde lite saker på Facebook, killen skickade nog 5 mail om hur vi på ett säkert sätt skulle utföra transaktionen,
det handlade om 480kr
jag sålde saker till en kille i asien för lite över 5000kr, där var det inte ens någon fråga, pengarna satt på kontot direkt utan att denna kille hade någon säkerhet att jag skulle skicka sakerna.

Polaren skulle köpa en bildel på blocket, det blev ingen affär för dom kunde inte komma överens om hur transaktionen skulle ske,
polaren vågade inte betala i förväg, och killen vågade inte skicka med blocket paket eller skicka sakerna i förväg.

Har folk blivit sjukt snåla och det är det är det som gör att man är så rädd att förlora några hundralappar, eller varför har vi blivit så misstänksamma?

//

Snacka om underbar tråd.
Är av samma åsikt, sålde min dator till en kille här på Swec och visst bytte vi ett par ord om vem som skulle göra vad. Jag skickade datorn och sedan fick jag pengarna.
Visst kan man bli blåst, men ibland måste man kunna visa att man litar på folk också.
För min del handlade det om 3600:-

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Trygghetsnarkomani. Är nog vanligare i Sverige än någon annanstans.

Permalänk
Inaktiv

Några hundralappar har dom flesta råd med att förlora; Men här kommer en följdfråga. Varför ska man, även om man har råd, behöva göra det? Betalar jag för något så förväntar jag att få det jag har betalat för. Man går ju inte in på en restaurang, beställer käk och ser kyparen springa ut bakvägen.

Permalänk
Medlem

Finns egentligen inget skäl till att man ska komma undan med det, skickar du pengar till någon så är det otroligt lätt att ta reda på vem som är på andra sidan.
Sen om den personen använt någon annan persons information så blir ju den ansvarig.
Får du bara bankkonto så går till den banken säger att du vill överföra pengar till det kontot, de får inte säga namnet på kontot men frågar du om det är "XXXs konto" så svarar de ja eller nej, men de svarar alltid.
Andra tjänster kräver identifiering så blåser de någon så får de ju vara beredda på hembesök, det är ju inte så jävla trevligt för dem.
Man kan polisanmäla men det tar tid och oftast får du inga pengar även om de åker fast och blir fällda.

Permalänk
Medlem

Håller verkligen med TS.. Jag själv har väldigt många annonser här på swec. Har hur mycket marknadsreferenser som helst och själv köpt och sålt för så mycket att ja slutet räkna. Över 50k sek över en 5års period. Folk vart hemma hos mig och testat prylar flera ggr och skrivit om positiv erfarenhet.

Men ändå så sker det nästan varje gång jag ska sälja.

kan du skicka blocketpaket ?
- Nej jag vägrar.. Det är väldigt osäkert för säljaren.

kan jag skicka förskott som säljare?
- Nej man betalar förskott som köpare så får man välja själv vilken säljare som verkar trovärdig och vad man är redo att "riskera". Vågar man inte betala förskott träffar man säljaren IRL eller handlar inte online alls.

kan jag ta kort på min vara med skylt bredvid på mitt sweclockers nickname och dagens datum?
- Va!? Jag har sålt en skärm här som köptes för 16k sek året innan till en kille som kom hem till mig och testa sen köpte på plats och skrev bra referens. Ska jag behöva bevisa ägande av en spelmus för 500 sek för en misstänksam köpare verkligen?

Det är verkligen löjligt hur misstänksamma, misstroende och snåla människor kan vara...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Folk har ingen självrespekt och/eller integritet längre.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag var också naiv en gång i tiden. Hade tanken om att klart man kan lita på folk och att de håller sitt ord. Men tyvärr har det hänt något med samhället, eller så är nätet bara ett enklare, bekvämare och fegare(?) sätt för ohederliga att blåsa godtrogna ärliga människor. Jag har blivit blåst ett antal gånger vid köp på nätet, några hundra här o några tusen där, så ja, jag kollar upp en säljare om jag kan! Dock har jag fortfarande förtroende för oss entusiaster som härjar här på SC, men blocket, aldrig!

Permalänk
Medlem

Men om ni nu alla känner er så pass kränkta över att behöva bevisa för en potentiell köpare att ni är trovärdiga så kanske ni ska sluta sälja begagnade produkter?

Om en person vill minimera risken att bli blåst på oavsett storlek på summan pengar så är det väl inte orimligt?

Jag brukar be om säljarens fullständiga namn så att jag åtminstone vet att namnet på personen överensstämmer med det namn som står när jag Swishar så att jag vet att jag har ett namn och ett telefonnummer som är korrekt.

Vid en försäljning försöker jag vara tillmötesgående så mycket jag kan om personen i fråga känner sig osäker.

Jag anser att det är normalt hyfs snarare än att jag bör känna mig kränkt för att någon skulle misstro mig

Vilka är ni att sitta och ifrågasätta hur mycket pengar som är mycket för en person att förlora vid en affär? Alla har inte mycket pengar. Om då 500 kr nu är pengar som sparats för att köpa en produkt så betyder inte det att man vill kasta dem i sjön.

Skärpning nu. Ni framstår bara som lite lätt pinsamma

Permalänk
Medlem

Jag köper ingenting över 500:- utan trygg betallösning. Klarna och Paypal via Tradera eller Blocketpaket är det som gäller. Säljer jag via Blocketpaket brukar jag kräva fraktavgiften i förskott. Helt tryggt för säljaren är det väl inte, men riskerar hellre en konflikt än ingen köpare alls.

Synd att Tradera är helt kört att sälja via nu. Avgifterna har dragit iväg så långt att jag hoppas deras användare flyr helt och hållet så de måste lägga ned sidan. Behövs en ny auktionssida i Sverige.

Jag tycker det verkar vara extemt mycket bedrägerier till höger och vänster. Speciellt på Tradera där man dagligen ser auktioner som är fuffens.

Permalänk
Inaktiv

Har inga problem med att betala i förväg om säljaren verkar reko. Typ använder en avslappnad ton och inte särskriver 😎

Jag avböjde en affär rätt nyligen dock där en säljare ville ha betalt genom att jag skulle betala någon Klarna-faktura, eller via Paypal och då 5% extra för att täcka avgifter. Allt detta förmedlades i ett meddelande på en A4-sida. Så krånglig behöver inte en affär på 500kr vara så av den anledningen blev jag misstänksam. Det luktade desperation och jag tror Paypal lades fram för få första alternativet mer attraktivt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att paranoian är rätt berättigad tyvärr, av två skäl.

1. Det finns en massa jävla bedragare där ute. Jag har själv råkat ut för en sådan vid ett köp (för länge sedan, kanske runt 2005), men som tur var så blev jag inte blåst eftersom jag kollade upp identiteten som "säljaren" i fråga använde auktionen avslutades i förtid till ett allt för billigt (nästan för bra för att vara sant) pris. Finns gott om exempel på denna slags blåsningar som man kan leta upp.

2. Om du väl blir blåst så finns det inget du kan göra. Polisen prioriterar inte den här typen av brott, och även om den som utfört brottet åker fast så är det sannolikt att personen i fråga inte har pengarna för att göra rätt för sig, utan sitter säkert redan på ett helt berg av skulder.

Tyvärr så är den här paranoian en konsekvens av dessa två faktorer tillsammans. Om det bara hade varit så att det finns en massa bedragare (men att de åker fast och man kan få tillbaka sina pengar), eller att polisen är ineffektiv på att lösa brotten (men att det trots detta på något underligt sätt ändå inte finns särskilt många bedragare) så hade inte detta varit ett lika stort problem.

Det är ett tråkigt beteende, men egentligen helt motiverat med tanke på omständigheterna.

Den naturliga lösningen är att samhället måste bli bättre på att förebygga och lösa den här typen av brott, med allt som det innebär.

Permalänk
Medlem

Har köpt och sålt saker här på SweClockers och har aldrig haft problem. Har dock haft problem vid köp och sälj på Tradera och Blocket där köpare försöker få pengar tillbaka och säljare skickar felaktiga/defekta produkter men det har alltid löst sig bra på ett eller annat sätt. Jag är nog mer lugn vid affärer här än på övriga ställen, speciellt när köparen/säljaren har varit någorlunda aktiv här och kanske har ett par referenser:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-ma...

Sälja saker gör jag helst här även om jag kanske får ett par hundralappar mindre gentemot affärer på Tradera/Blocket då det är så smidigt och ofta finns många intresserade köpare! Finns det något som jag vill handla i andrahand men som inte säljs här så finns alltid eBay + PayPal med deras starka köpskydd.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag vara nojig; men är väl regel att ska man väl köpa något så betalar man i förskott.

Men har heller inte råd att ligga ute med pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det handlade om 480kr

//

Tjena,

Håller med, blivit mycket hårdare.
Att hålla på att jiddra fram och tillbaka för 500kr är överdrivet men gäller det 10k då förstår jag.
Men inte så jävla svårt att lösa det. I nästan alla fall är det vanliga köpare & säljare och båda gör sin del.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Tjena,

Håller med, blivit mycket hårdare.
Att hålla på att jiddra fram och tillbaka för 500kr är överdrivet men gäller det 10k då förstår jag.
Men inte så jävla svårt att lösa det. I nästan alla fall är det vanliga köpare & säljare och båda gör sin del.

Vem är du att säga att 500 kr inte är mycket pengar för en annan person undrar jag?

För en person som inte har så mycket pengar kanske 500 kr är en veckas mat liksom... Man måste tänka steget längre och ha lite empati. 500 kr är förhoppningsvis inte liv och död för någon men det är för många inte pengar som man bara vill elda upp.

Permalänk

Har blivit blåst/lurad iaf 5ggr på blocket samt Tradera. Oftast små summor, men en gång handlade det om 9k så då tog jag och några bekanta en roadtrip och bestämt hämtade tillbaka mina pengar. (Fick aldrig Macbooken jag betalt för och han hade ingen heller)

Har lyckats två gånger att bli triangelblåst på Tradera via identitetsstöld.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Vilket konstigt argument.

Om du vill vara vårdslös med dina saker och pengar så för all del.

Med tanke på hur bedrägerier har ökat och fortsätter öka på nätet, är det bara klokt att vara försiktigt. Det handlar inte om att man är fånig eller snål.

Känner jag att något känns lurt så skiter jag i affären.

Här på Sc har jag haft flyt. Omdöme tråden är kanon.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Min pappa skulle sälja en bil, han bodde i Trosa och kille som skulle köpa bodde i Örebro, så dom bestämde att han går till banken och överför pengarna, tar tåget till Vagnhärad och pappa möter upp han där för att lämna bilden till han.

När killen sitter på tåget så råkar jag just vara förbi pappa och får se PDFen där hans "överföring" är gjord, men jag ser att något är skumt, zoomar man in på viss text i dokumentet så ser man att det är ändrat, vissa delar av dokumentet har mycket skarpare text, så man ser att det är ändrat, säger till pappa att inte åka och möta han, vilket han inte gör, och han hörde aldrig av sig igen.

Sen des har jag alltid varit rätt misstänksam, tror det rörde sig om 120k.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Några hundralappar har dom flesta råd med att förlora; Men här kommer en följdfråga. Varför ska man, även om man har råd, behöva göra det? Betalar jag för något så förväntar jag att få det jag har betalat för. Man går ju inte in på en restaurang, beställer käk och ser kyparen springa ut bakvägen.

Vore väl tämligen dumt av kyparen att sticka innan han fått betalt i ditt scenario?

Permalänk
Administrativ avgift

@aragon: Dels så är det väldigt enkelt att vara yrkeskriminell i detta land, enkelt att scamma någon utan att något händer förutom personens hat. Ja you name it , känns bara svinnigt att bli scammad även fast jag själv vet exakt hur man kan jävlas tillbaka på ett gråzonigt sätt.

Jag kollar alltid upp säljaren innan har denna rep, skriver den vettiga saker i forumet? Blocket osv osv så köper jag bara på plats punkt. Inte att jag är snål utan mer känslan av att man donerat till någon tattare någonstans.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt aldrig haft något problem med detta varken på Swec eller Blocket. Tror det har att göra med att jag är så tydlig jag kan vara i annonsen och i följande kontakter med köparen, jag uppger mitt fullständiga namn osv. Jag är dock själv aldrig beredd att skicka sakerna före jag fått betalt vilket alla köpare accepterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrisj:

Vore väl tämligen dumt av kyparen att sticka innan han fått betalt i ditt scenario?

Har du aldrig betalat vid beställning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon297462:

Har du aldrig betalat vid beställning?

Har aldrig varit med om något ställe med "kypare" där man betalat vid beställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Jag tror att det är en kombination av flera orsaker som nog egentligen går tillbaka till det glada 1980-talet (eller möjligen början på 1990-talet). Vad hände då? På 1980-talet försvann skammen i att tjäna pengar. Den nya kulturen i Sverige handlade om att göra klipp, bli en börshaj, köpa billigt och sälja dyrt. I början av 1990-talet kom börskraschen och många började få ont om pengar och dra öronen åt sig. Lägg därtill Balkankrigen som gav en stor invandring och en "juggemaffia" där bedrägerier är en affärsverksamhet. (Nu ska det väl tilläggas att många exjugoslaver etablerade sig väl i samhället men oron fanns där ändå). Fortfarande, tror jag, litade människor på varandra i Sverige men skälen till att göra det tycks ha luckrats upp något under den här perioden. Det ska villigt erkännas att jag var för ung för att se (och förstå) det här med egna ögon så se det som en hypotes, grundad i fakta men där slutsatserna är mer spekulativa.

Spola framåt till millennieskiftet när bredbandet började dyka upp i var mans hem. Tilliten är fortfarande stor men samtidigt har ensamhushållen blivit fler och fler. Ensamhet leder gärna till egocentrism och misstro. I början av bredbandsåldern gick det fortfarande att göra affärer men egocentrismen och isolationen tror jag gjorde att fler och fler testade att lura andra, inte sällan kanske omedvetet (tänk: någon har fått pengarna men ångrar sig och inte vill sälja och av någon anledning låter bli att skicka tillbaka pengarna). Under i alla fall de senaste femton åren upplever jag det i alla fall som att det rapporteras mer och mer om bluffar på nätet, både i media och bland forummedlemmar och andra ställen där privatpersoner hänger. Värt att notera är väl att begagnathandeln via nätet också har ökat drastiskt under samma period. Under den här tiden har vi också haft ett antal invandrarvågor från arabvärlden, med andra värderingar som har skapat ytterligare misstro. Svenskars relativa ensamhet gör att kunskapen om samhället i stort bygger på mediebilderna, både de offentliga medierna (tänk företag som arbetar med nyheter) och de sociala. Därför behöver oron inte stämma överens med riskerna. Lägg därtill att polisen nedprioriterar dessa brott och det är begripligt att misstron har ökat.

Ska vi då skylla på invandrarna, eftersom de nämns som en faktor? Nej, vore en grav förenkling.

TL-DR: Den ökande mängden ensamhushåll skapar misstro och oro mot andra människor, lägg därtill invandring från främmande kulturer och oron späs på ytterligare (det främmande är nästan alltid skrämmande). Krydda med en ökad medierapportering om en ökad mängd bluffar på nätet och du har ett gott recept för misstänksamhet vid begagnathandel. Notera att jag enbart försöker beskriva orsakerna till den ökande oron och inte uttalar mig om huruvida oron faktiskt är befogad.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Jag personligen trycker tråden går åt fel håll..
vem här inne menar att man ska lita blint på vem som helst i vilket scenarie som helst..? Ingen såklart.
blocket är helt galet det förstår vem som helst. Jag själv skulle aldrig göra något köp på blocket över post såvida det inte rörde sig om nåt litet löjligt som ja annars inte kan få tag på.

Men folk här pratar som att de som lever på närmare existensminimum borde handla runt på nätet så mycket att om de blir "blåsta" på 500kr så har de inte mat en vecka? Vad kan vara så viktigt att köpa på blocket då..? Bättre att ha tålamod då och köpa av lokal säljare istället i så fall..

Ingen gillar idioter som blåser folk men med bra omdöme och sunt förnuft kan man komma undan många scenarion att bli blåst. Men blir man bränd en gång tycker jag inte det berättigar att bli skeptisk o h misstänksam mot alla för det.

Edit:
Poängen som jag tror vissa vill få fram här inkl jag är att säljare som förtjänar förtroende förtjänar en viss respekt med. Har man mängder med referenser här på marknaden så har man uppenbarligen gjort rätt för sig varje gång och då borde man inte behandlas som vilken blocket säljare som helst. Folk måste lära skilja på människor och situationer IMO. Inte skjuta runt en bevisbörda på alla så fort det ska handlas. Det skapar ännu mer misstänksamt samhälle och stämning imo

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

@LaoLao: Jag förstår inte varför du ens ska ta upp invandring i ditt inlägg om du inte tycker att vi ska skylla på invandrare. Det har absolut inget med ämnet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

kan jag ta kort på min vara med skylt bredvid på mitt sweclockers nickname och dagens datum?
- Va!? Jag har sålt en skärm här som köptes för 16k sek året innan till en kille som kom hem till mig och testa sen köpte på plats och skrev bra referens. Ska jag behöva bevisa ägande av en spelmus för 500 sek för en misstänksam köpare verkligen?

Detta är det om SweClocker själva rekommenderar att man gör som säljare, Ingen bild, ingen affär så om du inte erbjuder detta så skulle jag som köpare bli misstänksam.

Personligen är jag inte nojig över att förlora ett par hundra lappar men samtidigt så vill jag att saker går rätt till, för om de lurar flera personer på ett par hundra så blir det helt plötsligt ett attraktivt sätt att leva och den tanken är jag ute efter att stoppa, därför är jag lite extra noggrant. För en säljare som sköter sig så är det inte så mycket arbete för att skapa ett tryggt köp och skulle själv ställa upp med bild och lite extra info.

Permalänk
Inaktiv

Säljer bara mellan 4 ögon. Säljer bara om du skriver på felfri svenska och om det är minsta problem från din sida så skiter jag i dig.

Har ingen nöd på pengarna så sitter hellre med prylarna kvar än att jobba på fritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Detta är det om SweClocker själva rekommenderar att man gör som säljare, Ingen bild, ingen affär så om du inte erbjuder detta så skulle jag som köpare bli misstänksam.

Personligen är jag inte nojig över att förlora ett par hundra lappar men samtidigt så vill jag att saker går rätt till, för om de lurar flera personer på ett par hundra så blir det helt plötsligt ett attraktivt sätt att leva och den tanken är jag ute efter att stoppa, därför är jag lite extra noggrant. För en säljare som sköter sig så är det inte så mycket arbete för att skapa ett tryggt köp och skulle själv ställa upp med bild och lite extra info.

Det är almänna rekommendationer inte någon form av regel.. Vad räcker en bild för egentligen.. Om någonting verkar misstänksamt som häromdagen när jag ville köpa ett 1080ti och ett nystartat konto messar mig om att köpa hans mot förskott av 20% pga snyfthistoria om att ha inte kunnat betala hyra osv.. Ska ja nöja mig med nån bild på nåt med en text bredvid..? Nej

När nån sålt hur mycket som helst med bara positiva referenser varav han själv föredrar lokal affär för att slippa trassel med post. Behöver man verkligen kräva bildbevis på varje köp då för att nån allmän rekommendation finns..?

Visa signatur

Citera för svar!