Permalänk
Medlem

Datorn reagerar ej

Igår kväll då jag startade datorn ur viloläge fungerade den som normalt i några sekunder för att sedan stängas av, ingen blue screen eller förvarning. Då jag försöker starta den på nytt händer inget, inga post ljud, inga fläktar surrar, nada. Har försök resetta CMOS, byta CMOS batteri och ta ut allt förutom cpu och en ram sticka, ja och dessutom kopplat ur chassibrytaren och försökt boota genom att koppla samman båda pinsen med en skruvmejsel. Min gissning är att moderkortet (Asus P8P67 köpt januari 2011) är paj eftersom jag har ett ca. 1 månad gammalt nätagg (Seasonic 650w prime ultra 650 titanium) och moderkortets lampa som indikerar att det får ström lyser grönt som sig bör.

Finns det något mera värt att testa eller är det bara att köpa nytt mobo? Har ändå tänkt uppgradera under 2018 till Coffee lake.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att du inte glömt att också ta bort mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kablar till diskar/DVD FRÅN moderkortet, chassi fläktar, alla kablar som går från chassit till moderkortet mm när du tog bort allt som inte behövdes.

Nollställer sen bios (CMOS) igen efter att du tagit bort. Glöm inte dra ur strömkabeln.

Du behöver också testa om felet är själva platsen som minnet sitter på. Testa minnet i alla de andra platserna. Upprepa testet med nästa minne. Möjligen nollställa bios (CMOS) igen.

Då måste felet vara en av sakerna som du ännu inte bytt ut eller tagit bort och då håller jag med att moderkortet är troligast.

Ta bort och sätt tillbaka de delar och kablar som är kvar. Ibland har det löst fel trots att man aldrig såg eller kände något fel.

stavning
Permalänk
Medlem

Inget kvar att göra?

@panpo98: prövade nu koppla bort allting utom cpu och ström, inklusive grafikkort och ssd men datorn ger fortfarande inga som helst livstecken förutom att den gröna lampan som indikerar att moderkortet får ström lyser. Nollade CMOS igen dessutom. Så då är det ju enligt min förståelse bara cpu och moderkort kvar. Antar att en söndrig cpu ändå skulle få fläktarna att spinna och datorn skulle iaf ge ifrån sig några livstecken så moderkortet är väl troligast.

Kanske ändå dags uppgradera då Coffee lake känns som den första generationen som faktiskt ger märkbart mera prestanda gentemot Sandy bridge med tanke på fler kärnor.

Permalänk
Medlem

Har du ett modulärt nätaggregat? Kollat så du kopplat kabel till rätt port så där inte är fel spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Hur många minnen har du på moderkortet?.. Ta bort så du bara har en minnesmodul i satt och starta därefter datorn

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

@M89: har modulärt nätagg men som sagt fungerade det ju tidigare, slutade helt plötsligt funger och datorn stängde av sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Hur många minnen har du på moderkortet?.. Ta bort så du bara har en minnesmodul i satt och starta därefter datorn

Jo testade också detta såsom @panpo98 rekommenderade. Använder två moduler och testade båda var för sig i samtliga slots

Permalänk
Medlem

Jaha,

Du har alltså moderkort, cpu, en minnesmodul och nätdel.
Var det så att du har en speaker inkopplad på moderkortet och det kommer inga pip från den, vid start?
Kan du på nyt sätt verifiera att du har spänning på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Jaha,

Du har alltså moderkort, cpu, en minnesmodul och nätdel.
Var det så att du har en speaker inkopplad på moderkortet och det kommer inga pip från den, vid start?
Kan du på nyt sätt verifiera att du har spänning på moderkortet?

Korrekt, inget annat förutom en speaker på moderkortet. Brukar ge ifrån sig ett pip när datorn bootar normalt men nu är det knäpptyst.
Har nog ingen mätutrustning som jag skulle kunna verifiera med, men eftersom "system power led" lyser på moderkortet borde det vara ok, samt nätagget är drygt en månad gammalt och har fungerat fint samt är av hög kvalitet så tycker mig med ganska hög sannolikhet kunna utesluta att felet ligger där.

Finns det något sätt att verifiera spänning på moderkortet utan någon slags mätutrustning?

Permalänk
Medlem

Lista vad du kan göra:

-Leta reda på moderkortets manual.
-Om ngt lyser på moderkortet, så garanterar det inte att du har alla spänningar. Så det måste mätas eller att man byter nätdel.
-Kolla att du använder rätt position för minnesmodulen. Byt också minnesmodulen.
-Om du har grafik-kort, så ta bort det.
-Problemet kan bero på processorns torkad kylpasta. Byt processorns kylpasta.
-Du kan också göra "clear" av vissa inställningar, genom att ta ur batteriet och kortsluta batterihållaren poler.

Förmodligen har du gjort ngt som ökat på problemen, när du försökt lösa det ursprungliga problemet?

Om det inte kommer ngt pip vid start, betyder att någon av cpu, moderkort eller nätdel inte fungerar, eller felaktigt ansluten.

Permalänk
Medlem

Och om man fortfarande inte kunnat lösa problemet, så kan man nog inte göra annat än spela schack med cpu, moderkort och nätdel.

Dvs, byta en av dom i taget eller prova dom en i taget i annan dator.

Att det inte kommer pip, kan vara ex att du glömt koppla ngn kabel från nätdelen eller att ngt gick sönder när du gjorde kortslutning.

Om alla nätkablar sitter rätt enligt moderkortets manual och processorn inte tagits loss tidigare, så är det nog så att moderkortet gått sönder.

Permalänk
Medlem

Fick äntligen löst problemet. Visade sig vara strömkällan som gått sönder, fick tag på en reserv som jag kunde testa med och då funkade datorn fint. Typiskt att min gamla lågpris Cooler Master höll i 8 år av hård användning och nu när man köper en Seasonic som skall vara bland det bästa som finns på marknaden så pajjar den efter 2 månader... tur att man har 12 års garanti iaf.

Tack för era råd