Socialdemokraterna föreslår pantsystem för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Ingen som påtalar om "säkerheten" med att lämna tillbaka mobiltelefoner? De lagrar MASSVIS med känslig info som kunniga personer kan få fram hur mycket man än rensar själv.

Det var en av anledningarna som Alliansen "eldade upp" alla datorer efter de förlorade valet 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Är de inte bättre att försöka få bort all jäkla reklam man får i lådan varje dag? Som hälften inte ens kollar i?

"Ej reklam tack" fungerar bra, den tar dock inte allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av em3:

Har vi inte ett fungerande system? Sälj telefonen om den kan vara till nytta för någon annan.

Gillar inte riktigt det där med att sälja saker till andra kan bli en riktigt huvudvärk om det är en oseriös köpare.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det hade varit spännande att läsa era tankar om det här förslaget om det inte hade framgått vilket parti som lade fram det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tänker mig mer att det ska finnas pantmaskiner på butiker typ som när du pantar burkar på Ica så kanske det finns en maskin för mobiler..

Tror att naturen skulle må bra av detta slängs på tok för mycket elektronik som säkert nån annan har användning för.

Kanske det men hur värderas varje mobiltelefon? Ska man typ få en hundring per mobil? Eller är det kanske bättre att man kanske inför en speciell disk för detta?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Ingen som påtalar om "säkerheten" med att lämna tillbaka mobiltelefoner? De lagrar MASSVIS med känslig info som kunniga personer kan få fram hur mycket man än rensar själv.

Det var en av anledningarna som Alliansen "eldade upp" alla datorer efter de förlorade valet 2014

Nyare iPhones krypterar lagringen på ett sätt som blir oläsbart efter en reset.
Har svårt att tro att Apple skulle komma undan med det påståendet om det inte stämmer?

Sen har jag svårt att köpa detta med batteribyte, reparation och mjukvara.
Folk byter lur för dom vill ha en ny modell, inte för att reparationen är dyr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kanske det men hur värderas varje mobiltelefon? Ska man typ få en hundring per mobil? Eller är det kanske bättre att man kanske inför en speciell disk för detta?

Antingen blir det ett fast pris på olika märken maskinen känner av om det är en LG eller Apple dock så kan man ju säkert manipulera maskinen då så en disk kanske vore bättre.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av Drickz:

Vi har ju redan ett system för det här; Återvinningscentraler.

Kör en reklamkampanj eller nåt istället.

Sverige är redan bäst på att återvinna el-prylar.
Detta handlar bara om att man vill hitta något mer att beskatta.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Är de inte bättre att försöka få bort all jäkla reklam man får i lådan varje dag? Som hälften inte ens kollar i?

Nästan uteslutande är denna reklam delade ut av privata personer.

Skrivet av crew seven:

Antingen blir det ett fast pris på olika märken maskinen känner av om det är en LG eller Apple dock så kan man ju säkert manipulera maskinen då så en disk kanske vore bättre.

Som sagt. En fin tanke bakom men hur ska det lösas praktiskt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Antar att detta skulle fungera typ som skrotpremien på bilar fungerade, en hyfsat låg summa vid inköp men som blir signifikant i samband med fordonets ålder.

För att styra vilka telefoner som har pant att utnyttja kan man skapa en databas över IMEI-nummer, där varje nummer lagras. Vill man ha differentierad pant kan det också läggas in där. För att styra systemet bör det rimligaste vara att återförsäljarna går ihop, på samma sätt som Returpack/Pantamera fungerar.

Dessutom kan man se en fördel rörande den organiserade brottsligheten. Lägger man på en tusenlapp i pant stiger helt plötsligt priset för en burnerphone från 200 spänn till 1200, en inte lika lätthanterlig summa. Väljer de att panta den bör polisen kunna kräva att få ut pantade telefoner med vissa IMEI-nummer. Likaså kunna spärra panten på telefoner som har anmälts stulna.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ingen dålig idé tycker jag. Har 3-4 mobiler liggandes som antingen är defekta eller bara för gamla för att vara användbara, och fler lär det bli med åren.

Samma här. En iPhone 4s är den sista i samlingen. Känns för ovärt att sälja den vidare. Men kan man panta den? Så visst, why not. Sen ett gäng äldre modeller. Tillbaka till typ Nokia 3310.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Som sagt. En fin tanke bakom men hur ska det lösas praktiskt?

Vi kanske kan slå ihop våra kloka huvuden här på Sweclockers och hjälpa Sossarna?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det finns ju redan. Man kan få pengar för sin gamla lur när man köper en ny. Utan statens inblandning dessutom.

Permalänk
Medlem

Överkonsumtionen av just smarta telefoner är helt seriöst vidrig. Så otroligt mycket av jordens resurser som läggs på detta och folk köper bara ny å ny utan att behöva det.

Samhället ser tyvärr ut idag att man "måste ha den nyaste telefonen" och det går allt lägre ner i åldrarna. Människors konsumtion på detta viset är helt ohållbart.

Men problemet får tas tag på en gobal nivå å inte bara lilla Sverige.

Problemet är tillgängligheten, dvs att man kan på ett enkelt sätt avbetala en telefon via sin operatör. hade den möjligheten inte funnits hade avsevärt färre folk valt att köpa en ny telefon.

Med dagens prestanda på telefonerna så behöver man inte köpa ny för den sakens skull som för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi på väldigt många sätt måste hantera våra resurser bättre. En mobiltelefon är just full av resurser och det vore verkligt önskvärt att få till något system som gjorde att mobiltelefoner och annan elektronik togs tillvara på ett bra sätt. Inte 100 på att detta systemet är lösningen, men låt oss pröva

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Samma här. En iPhone 4s är den sista i samlingen. Känns för ovärt att sälja den vidare. Men kan man panta den? Så visst, why not. Sen ett gäng äldre modeller. Tillbaka till typ Nokia 3310.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får ju fortfarande lite pengar för den men om det inte är skäl nog att sälja den så kan du ju glädas åt att den kommer till användning av någon annan. Jag har själv sålt saker billigt eller skänkt ibland bara för att prylen skall komma till glädje för någon annan istället för ligga i en låda. Du bidrar både till en bättre miljö samtidigt som de med tunnare plånbok får en möjlighet att få nöje ur dina gamla prylar.

Permalänk
Skrivet av Divion:

Överkonsumtionen av just smarta telefoner är helt seriöst vidrig. Så otroligt mycket av jordens resurser som läggs på detta och folk köper bara ny å ny utan att behöva det.

Samhället ser tyvärr ut idag att man "måste ha den nyaste telefonen" och det går allt lägre ner i åldrarna. Människors konsumtion på detta viset är helt ohållbart.

Men problemet får tas tag på en gobal nivå å inte bara lilla Sverige.

Problemet är tillgängligheten, dvs att man kan på ett enkelt sätt avbetala en telefon via sin operatör. hade den möjligheten inte funnits hade avsevärt färre folk valt att köpa en ny telefon.

Med dagens prestanda på telefonerna så behöver man inte köpa ny för den sakens skull som för några år sedan.

Håller inte helt med. Köper du en enklare mobiltelefon idag för 2-3000kr med Android så kommer den inte tekniskt sätt bli långsammare med tiden men då OS och appar kräver mer resurser så kommer den att upplevas som seg efter 1 år. Är du en flitig användare av din telefon så är det ohållbart. Annat är det med flaggskeppen med bra specifikationer såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberatleten:

Håller inte helt med. Köper du en enklare mobiltelefon idag för 2-3000kr med Android så kommer den inte tekniskt sätt bli långsammare med tiden men då OS och appar kräver mer resurser så kommer den att upplevas som seg efter 1 år. Är du en flitig användare av din telefon så är det ohållbart. Annat är det med flaggskeppen med bra specifikationer såklart!

Då skulle man kunna ersätta alla nya budgettelefoner men beg topptelefoner som är ett eller två år gamla. Samma med laptop, ta bort alla nya laptops från hyllan med celeron osv och ställ dit beg laptops med typ haswell i5or osv.

Ser nästan dagligen trådar som startas med studenter som behöver en laptop till skolan för att göra lite arbeten på, många av dessa hade klarat sig fint med en beg ultrabook med i5 eller i7a med några år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Tror man hellre säljer telefonen vidare till någon annan.
Lär ändå inte bli mycket pengar man får av att panta den, det är sossarna som lägger fram beslutet tänk på det.
Panta en samsung S9 för 1000kr, skatt 60%, 40% i min ficka? nja...

Du lär ju självfallet få tillbaka alla pengar från panten. Till exempel, köper du en Coca-Cola för 15kr + 1kr pant. Så får du tillbaka hela panten. DVS 1 krona.

Skrivet av Ziddie:

Tyvärr är det nog ett sätt att få in mer skattepengar, utan effekt på de faktiskt viktiga miljöaspekterna. Men såklart högre inköpspris kommer att göra att folk köper färre telefoner.

Sedan tycker jag att det är missvisande att prata om "mer guld per kilo än i guldmalm" så som Åsa Westlund, miljöpolitisk talesperson har uttryck sig. Det kan få oinsatta att tro att det stora rikedommar att hämta i elektronik.

Om man utgår från 2 gram guld per ton vilket är vanligt så betyder det ENDAST att den tunga iPhone X på 174g innehåller mer än massiva 348µg guld, värt 12.11 öre.

Pant kommer dock inte generera några skattepengar? Eller förstår inte riktigt din poäng.

Skrivet av Dennix123:

Hoppas de blir pantmaskin, så jag kan beställa telefoner från kina för 150kr och panta dom för 500kr, äntligen kommer jag bli miljonär. Tack Stefan

Skickades från m.sweclockers.com

Panten kommer väl förmodligen vara registrerad antar jag. "Pantfria" mobiler, liksom "pantfria" flaskor kommer ej gå att panta

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Rolig idé, alltid lika verklighetsfrånvänt från sossarna. Konsekvensen blir ju enbart att telefoner köps från valfritt annat land.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Rolig idé, alltid lika verklighetsfrånvänt från sossarna. Konsekvensen blir ju enbart att telefoner köps från valfritt annat land.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nödvändigtvis. All dricka som importeras måste pantmärkas, kanske mobiler likaså.
Men komihåg att du faktiskt får tillbaka 100% av panten senare. Så i praktiken förlorar du inga pengar på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Rolig idé, alltid lika verklighetsfrånvänt från sossarna. Konsekvensen blir ju enbart att telefoner köps från valfritt annat land.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som med kemikalieskatten och flygskatten, typiskt Sosse-Sverige att lägga skatt på allt som går och lite till och motivera det med miljön. Helt verkningslöst för miljön men det leder iallafall till ökade skatteintäkter. Allt för att bekosta experimentet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Överkonsumtionen av just smarta telefoner är helt seriöst vidrig. Så otroligt mycket av jordens resurser som läggs på detta och folk köper bara ny å ny utan att behöva det.

Samhället ser tyvärr ut idag att man "måste ha den nyaste telefonen" och det går allt lägre ner i åldrarna. Människors konsumtion på detta viset är helt ohållbart.

Men problemet får tas tag på en gobal nivå å inte bara lilla Sverige.

Problemet är tillgängligheten, dvs att man kan på ett enkelt sätt avbetala en telefon via sin operatör. hade den möjligheten inte funnits hade avsevärt färre folk valt att köpa en ny telefon.

Med dagens prestanda på telefonerna så behöver man inte köpa ny för den sakens skull som för några år sedan.

För 99% av befolkningen så räcker det ju att bara skaffa en high-end lur så kan man byta ut batteriet efter 2 år, så kan man ha telefonen i 4 år istället innan man köper en ny. Det är ju oftast batteriet som är problemet när luren blir gammal och att byta ett mobilbatteri är billigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Rolig idé, alltid lika verklighetsfrånvänt från sossarna. Konsekvensen blir ju enbart att telefoner köps från valfritt annat land.

Skickades från m.sweclockers.com

Det snackas en del i forumen om det här ibland. När copyswede avgiftsbelade hårddiskar skulle alla köpa diskar utomlands. Rimlig tanke, men jag tror inte gemene man besvärar sig faktiskt.
Samma sak när elektronik/kemikalieskatten skulle komma. Allt kommer köpas utomlands. Även om det går att hitta marginaler så verkar inte svensk elektronikhandel totalkollapsat utan svenskar köper i stor utsträckning i Sverige ändå verkar det som.
Nog för att jag tror att 50-100 spänn påslag inte är nå vidare kul och vi fungerar ju inte så att vi väntar in den där panten när vi kollar på köpkalkylen, men jag tror inte samhället kommer totalvända med köpmönstret den här gången heller faktiskt.
Den internationella onlinehandeln som däremot håller på att ta över erbjuder antingen unika prylar där det kanske bara går att beställa en viss stärkare från USA eller liknande samt då kinakrafset som inte ger en aning bättre priser utan ofantligt mycket bättre pris. Kanske en fjärdedel av hemmapriserna. Men ja, det här pantpåslaget kommer inte bli så stort att det blir halva priset att köpa i andra länder och gemene man är ganska bekväm av sig så jag tror helt enkelt inte på att alla kommer gå till utländska butiker nu heller

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Sverige är redan bäst på att återvinna el-prylar.
Detta handlar bara om att man vill hitta något mer att beskatta.

Men herregud, varför är det ingen som läser artikeln? Vart i all sindar kommer beskattning in i bilden? Ingen som vet vad pant är?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Suck ytterligaren en idiot ide av Sossarna, vi har ju fått avfifter cd/dvd sen på hårddiskar mm mm sen den där miljöskatten på elektronik och nu pantsystem på telefoner. Ja Löfven är helt pantad 4V och 5 dagar sen slipper vi denna dårskap med MILJÖPARTIET som ligger bakom bränsleskatt och de gick ju till val 2014 om att skatten inte skulle höjas...

Man blir rätt trött på denna Regering mer inkompetens tror jag inte har skådats?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Suck ytterligaren en idiot ide av Sossarna, vi har ju fått avfifter cd/dvd sen på hårddiskar mm mm sen den där miljöskatten på elektronik och nu pantsystem på telefoner. Ja Löfven är helt pantad 4V och 5 dagar sen slipper vi denna dårskap med MILJÖPARTIET som ligger bakom bränsleskatt och de gick ju till val 2014 om att skatten inte skulle höjas...

Man blir rätt trött på denna Regering mer inkompetens tror jag inte har skådats?

Återigen, vart får ni beskattning ifrån?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Idag är hårdvaran tillräcklig i telefoner för att hålla mycket längre än förr, det som i stort sett krävs nu för de flesta är ju att de börjar prioritera hållbarare telefoner med utbytbara batterier. På så sätt kan man använda telefonen längre än idag.

För i tiden var det stor skillnad vid nya mobilsläpp nu är det inte så stora skillnader längre, ev lite mer cpu och gpu prestanda, men för de flesta är en 2år gammal telefon fullt tillräcklig.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med på att telefoner räcker längre nu, de flesta nya telefoner får inte speciellt mycket mer saker som gör mig intresserad utan är mer funktioner för att det ska vara någon skillnad från den som kom förra året.

Jag är väldigt snart inne på år 3 med min Sony Z5 och ärligt talat så kan inte jag komma på någon anledning för att jag skulle köpa en ny telefon mer än att jag skulle vilja ha en ny telefon. Tror de flesta köper ny telefon för dom gillar nya saker mer än att man behöver en ny för förra är slö eller sönder tyvärr.

Tror att ett pant system kan vara en bra lösning då jag vet att mycket folk har gamla liggandes hemma som är för gamla för att vara till nytta nuförtiden.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Skattebefriad reparation av mobiler hade nog gett mer för miljön, då många bytts ut i onödan. Idag är det inte ens alla som kan byta ut ett batteri i sin mobil.

Fast det stora problemet är nog att de vill ha mer skatteintäkter.

Ett till förslag är att tvinga företag att inte vara sådana svin Apple är. Dom använder alla möjliga medel för att göra så användare inte kan reparera och uppgradera sin Apple-elektronik.

Permalänk
Medlem

Tanken är god med att panta telefonen, tror dessvärre att stölder av telefoner kommer att öka i samband med panten. Inte är det många som har kvar papper på sin mobil som är över 4-6 år. Har knappt kvar pappren på mobilen jag haft i två år.....

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]