Permanent stänga av Windows Update (wuauserv) på Win10?

Permalänk
Skrivet av workman:

Jag har testat programmen ett tag nu på två datorer. De är vattentäta.
Men du måste ha två olika program om du både skall stoppa uppdateringarna och kunna uppdatera bara det du vill, WUB och WUMT. När jag får tid skal jag göra ett paket av det och lägga upp för nedladdning.

Märkte det, den vill ändå installera skit jag inte vill. när jag startade datorn nu i morse hade april uppdateringen gått in och användarprofilen var korrupt (löstes med omstart och ytligare dötid, för du skulle den konfigurera ytterligare på uppdateringarna).

Avinstallerade apriluppdateringen asp

Hitta dock inte WUB vid sökning i går, får söka lite till då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Märkte det, den vill ändå installera skit jag inte vill. när jag startade datorn nu i morse hade april uppdateringen gått in och användarprofilen var korrupt (löstes med omstart och ytligare dötid, för du skulle den konfigurera ytterligare på uppdateringarna).

Avinstallerade apriluppdateringen asp

Hitta dock inte WUB vid sökning i går, får söka lite till då

Ingen av mina (just nu) 4 Win 10-burkar har någonsin uppdaterats om jag inte vill, kör O&O ShutUp10, Winaero tweaker och WUMT.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Ingen av mina (just nu) 4 Win 10-burkar har någonsin uppdaterats om jag inte vill, kör O&O ShutUp10, Winaero tweaker och WUMT.

Ja jag blir lite förvirrad. En här hävdade att man ska gömma uppdateringar i WUMT och sen uppdatera med vanliga win uppdate. Men det fungerade rätt kass, så stängde av win uppdate så länge och får se om jag orkar kolla efter bättre lösning eller skiter i det (kör ju netflix och den vill ha någon uppdatering då och då, behöver aktivera win uppdate).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja jag blir lite förvirrad. En här hävdade att man ska gömma uppdateringar i WUMT och sen uppdatera med vanliga win uppdate. Men det fungerade rätt kass, så stängde av win uppdate så länge och får se om jag orkar kolla efter bättre lösning eller skiter i det (kör ju netflix och den vill ha någon uppdatering då och då, behöver aktivera win uppdate).

Man kan gömma uppdateringar i WUMT och man kan använda WUMT för att uppdatera det du vill. Den fungerar bra som den är men Windows talar ju inte om när den sätter igång och uppdaterar därför stänger du den tjänsten helt och säkert med WUB.
När du är på uppdateringshumär öppnar du bara igen i WUB, startar WUMT, gömmer det du vill gömma och uppdaterar det du vill uppdatera. Men, ofta ät det bättre efter man gömt det man vill gömma att uppdatera via Windows själv. Speciellt gäller detta större uppdateringar. Jag har personligen gjort alla uppdateringar via WUMT. Fungerar kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Märkte det, den vill ändå installera skit jag inte vill. när jag startade datorn nu i morse hade april uppdateringen gått in och användarprofilen var korrupt (löstes med omstart och ytligare dötid, för du skulle den konfigurera ytterligare på uppdateringarna).

Avinstallerade apriluppdateringen asp

Hitta dock inte WUB vid sökning i går, får söka lite till då

Jag kommer snart att lägga ut en länk till en zip-fil som innehåller WUMT och WUM med Svensk översättning.

Permalänk
Medlem

Här kan "WindowsUpdateStop" (mitt paketnamn) laddas ner med Svensk översättning:
http://dator.intre.se/download-2/

Permalänk
Medlem

När vi ända är inne på hemmabrygg så har jag uppdaterat min batch fil.
Ser inte anledningen till att använda någon skum exe som troligen gör oåterställbara saker.
Jag körde detta på super admin kontot, du som har en susning får justera eftersom.

SET /A disableUpdates=1

takeown /f %windir%\System32\Tasks\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator /r /d y
icacls %windir%\System32\Tasks\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator /grant administrator:F /t

IF /I "%disableUpdates%" EQU "0" (
SET Start=start= demand
SET Net=net start

powershell -command "& {Get-ScheduledTask -TaskPath '\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\' | Enable-ScheduledTask}"
powershell -command "& {Get-ScheduledTask -TaskPath '\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\' | Enable-ScheduledTask}"

ren "%SystemRoot%\UpdateAssistant-bak" "UpdateAssistant"
ren "%SystemRoot%\UpdateAssistantV2-bak" "UpdateAssistantV2"

ren "%SystemRoot%\System32\osrss-bak.dll" "osrss.dll"

TaskKill /F /IM remsh.exe
IF exist "%ProgramFiles%\rempl" (
RD /S /Q "%ProgramFiles%\rempl-bak"
)

ren "%ProgramFiles%\rempl-bak" "rempl"
)

IF /I "%disableUpdates%" EQU "1" (
SET Start=start= disabled
SET Net=net stop

powershell -command "& {Get-ScheduledTask -TaskPath '\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\' | Disable-ScheduledTask}"
powershell -command "& {Get-ScheduledTask -TaskPath '\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\' | Disable-ScheduledTask}"

ren "%SystemRoot%\UpdateAssistant" "UpdateAssistant-bak"
ren %SystemRoot%\UpdateAssistantV2 UpdateAssistantV2-bak

ren "%SystemRoot%\System32\osrss.dll" "osrss-bak.dll"

TaskKill /F /IM remsh.exe
IF exist "%ProgramFiles%\rempl" (
RD /S /Q "%ProgramFiles%\rempl-bak"
ren "%ProgramFiles%\rempl" "rempl-bak"
)
)

:: Background Intelligent Transfer Service
sc config BITS %Start% & %Net% BITS

:: Windows Remediation Service
sc config sedsvc %Start% & %Net% sedsvc

:: Update Orchestrator Service for Windows Update
sc config UsoSvc %Start% & %Net% UsoSvc

:: Windows Update
sc config wuauserv %Start% & %Net% wuauserv

pause
exit

Permalänk
Skrivet av Sinery:

När vi ända är inne på hemmabrygg så har jag uppdaterat min batch fil.
Ser inte anledningen till att använda någon skum exe som troligen gör oåterställbara saker.
Jag körde detta på super admin kontot, du som har en susning får justera eftersom.

SET /A disableUpdates=1

takeown /f %windir%\System32\Tasks\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator /r /d y
icacls %windir%\System32\Tasks\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator /grant administrator:F /t

IF /I "%disableUpdates%" EQU "0" (
SET Start=start= demand
SET Net=net start

powershell -command "& {Get-ScheduledTask -TaskPath '\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\' | Enable-ScheduledTask}"
powershell -command "& {Get-ScheduledTask -TaskPath '\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\' | Enable-ScheduledTask}"

ren "%SystemRoot%\UpdateAssistant-bak" "UpdateAssistant"
ren "%SystemRoot%\UpdateAssistantV2-bak" "UpdateAssistantV2"

ren "%SystemRoot%\System32\osrss-bak.dll" "osrss.dll"

TaskKill /F /IM remsh.exe
IF exist "%ProgramFiles%\rempl" (
RD /S /Q "%ProgramFiles%\rempl-bak"
)

ren "%ProgramFiles%\rempl-bak" "rempl"
)

IF /I "%disableUpdates%" EQU "1" (
SET Start=start= disabled
SET Net=net stop

powershell -command "& {Get-ScheduledTask -TaskPath '\Microsoft\Windows\WindowsUpdate\' | Disable-ScheduledTask}"
powershell -command "& {Get-ScheduledTask -TaskPath '\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\' | Disable-ScheduledTask}"

ren "%SystemRoot%\UpdateAssistant" "UpdateAssistant-bak"
ren %SystemRoot%\UpdateAssistantV2 UpdateAssistantV2-bak

ren "%SystemRoot%\System32\osrss.dll" "osrss-bak.dll"

TaskKill /F /IM remsh.exe
IF exist "%ProgramFiles%\rempl" (
RD /S /Q "%ProgramFiles%\rempl-bak"
ren "%ProgramFiles%\rempl" "rempl-bak"
)
)

:: Background Intelligent Transfer Service
sc config BITS %Start% & %Net% BITS

:: Windows Remediation Service
sc config sedsvc %Start% & %Net% sedsvc

:: Update Orchestrator Service for Windows Update
sc config UsoSvc %Start% & %Net% UsoSvc

:: Windows Update
sc config wuauserv %Start% & %Net% wuauserv

pause
exit

Funkar detta även på Home edition av 2022H versionen av Windows 10?

🍀😊

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Skrivet av phoenix4m:

Funkar detta även på Home edition av 2022H versionen av Windows 10?

🍀😊

Med tanke på trådens ålder så är det nog ingen garanti på det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra WU10Man och det fungerar utmärkt på olika burkar som kör LTSC 2019 och LTSC 2021.

https://github.com/WereDev/Wu10Man

På så vis kan jag ha Windows Update avstängt tills det är dags för en Patch Tuesday-uppdatering.