Orimliga priser på bostadsrätter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hela min teori kring varför mindre lägenheter är så absurt dyra är väl just att i dom regionerna du snackar, upp kring 2 millar, finns väldigt många köpare.

Det som då började hända var ju att när alla dessa köpare inte längre vann budgivningar, helt enkelt fick gå ner och ner och ner i yta tills dom får fatt på nått.

2 millar kostar vad 2 millar kostar i ränta, oavsett storlek på lägenhet.
Tyvärr finns det ju då alltså (desperata?) personer som tillslut tar horribla beslut att börja pröjsa 100k+ / kvm.
Även med 2% i ränta så ger 2 millar 3,3k/mån i räntekostnad, före avdrag.
Folk anser väl då att det ändå är ett "värt" pris att betala, även om lägenheten sen bara råkar var 10 kvadrat

https://www.svd.se/prisrekord-i-stockholm-220000-kr-kvadratme...
Där har vi hål i huvudet på folk, 220k/kvm. 10 kvadrat stor.
Grattis nu när det som sagt droppat ~11% i snitt.
Ett riktigt högriskköp, stiger räntor och vi hamnar tillbaka på mer "normala" nivåer kring kanske 80-100k/kvm, så kommer ju den där lägenheten tappa mer än 50% i värde. Om det ens räcker. Vem kommer öht överväga att köpa en lägenhet på 10 kvadrat i en mer "normal" marknad?

Det är inget annat än tragiskt att något så pass "centralt" i livet som boende är, har blivit så trasigt.

En anledning till att mindre bostadsrätter, ettor oftast, många gånger har ett högre kvadratmeterpris är ju för att avgiften ofta är mycket låg.
Tittar man på två likvärdiga lägenheter men där den ena har 1000kr mindre i avgift per månad så kommer banken tillåta ett mycket högre lån på den lägenheten kontra den med högre avgift. 1000kr / månad motsvarar ju räntan för nästan en miljon med dagens räntenivå. Sen om det är vettigt eller inte tänker jag inte ge mig in i, men att det är så är något som både bankman och många mäklare bekräftat för mig.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Känner mig i princip helt övertygad att folk har råd så länge de får behålla sina jobb. Bankernas krav just nu är typ kalkylränta 7% samt 2-3% amortering årligen, högre krav än så hade varit löjligt. Problemen lär framstå om det blir någon form av enorm ekonomisk kris med hög arbetslöshet/sjunkande löner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror dom hade problem här i Norrtälje med att sälja nybyggda bostadsrätter, och därför funderar på att sluta bygga nytt.

Varför inte bara bygga hyresrätter istället, som folk faktiskt har råd med att ha?

Blir nog lite liknande resultat dock. Här har de nästan enbart byggts hyres, hus som byggdes för flera år sen har fortfarande problem att få kunder fast det är "brist" på bostäder (ingen stannar mer än någon månad, det sägs varit så många flyttningar att det snart måste renoveras). Två hyreshus blir klara i år, ett hade inflyttning i juni och folk har redan börjat flytta ut pga hyran. Andra huset har nära på noll bokningar.

De tar 10-12k för treor på 80kvm i de nya husen.

3a bostadsrätt ligger atm ute för 120k och lär gå under 200k.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

efterfrågan styr väll marknaden antar jag? är mest intresserad över att alla max belånar sig utan att kolla längre än näsan räcker. vet folk som innan ränte lagarna kom igång drog och max belånade huset/lägenheten för att flasha med någon ny bil på uppfarten eller liknande. folk berättade stolt om sin nya bil som banken äger.
jag själv betalar bara ränta just nu för att jag tog bort del lån på 200k som jag pyntade in. köpte huset för ca 4 år sedan och har redan betalat av nästan 700k på lånet. en stor del tog vi i början med ca 400k.
jag HATAR att ha lån...kanske märks? min bankdam tycker att jag är lite ovanlig men smart för de flesta vill ha mer lån medan jag hela tiden strävar efter att minska det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Antagligen är väl den delen inte med, nej. Men så är man heller inte belånad som person av att vara med i en förening som är belånad. Skuldkvoten baseras ju på hur belånad man är. Inte hur belånad man själv är plus hur belånade alla föreningar man kan tänkas vara med i är.

Spelar det här upplägget någon roll då? Ja och nej. Hushållen är på riktigt inte lika högt belånade som det sammanslagna värdet av fastighetens belåning plus eventuellt lån för bostadsrätten (som sagt) så ur hushållens ekonomiska läge spelar det mindre roll. Och vad föreningar har för belåningsgrad mot bankerna är ganska sekundärt för nationalekonomin. Föreningarna kommer inte upphöra eller bara slängas ut för det förlorar bankerna också på. För övrigt är inte föreningarna i sig så gravt belånade så den delen är inte ett problemområde.

Där det spelar mest roll är för bankerna som kan låna ut pengar för bostaden två gånger vilket ger ordentligt med extra ränteintäkter för dessa. Det finns legitim kritik kring det här med att fastigheten i grunden är belånad och sedan tar folk lån igen för att bara få vara med i föreningen (och med medlemskapet kommer en besittningsrätt på en lägenhet som föreningen äger). Ja plus att dubbel utlåning ger högre månadskostnader för hushållen.
Men jag vill påstå att det faktiskt inte gör så mycket för hur skuldtyngda hushållen är att föreningarna också kan ha lån på fastigheterna.

Eller har jag missat något av relevans här månne?

I sin ständiga strävan att hålla nere sin egen månadsavgift och uppe sin egen bostadsrätts marknadsvärde övertrumfar styrelserna idag varandra med för låga avgiftsnivåer, extrema avskrivningstider, underhåll bokförs som investering istället för kostnad m fl. metoder. Det är bara kolla boksluten över många av dem nya bostadsrättföreningarna som skapats speciellt i Stockholm dem senaste åren. Många har armorteringstider på 500år med dagens nivåer, dem drar givetvis nytta av undantaget från armorteringar i nyproduktion.

Undra hur det blir efter några år när börjar bli dags att amortera ner föreningslånen samtidigt som räntorna kanske stigit några procentenheter. Vad tror du händer med marknadspriset?

Jag är rädd för Svenska banker som har en övervikt av sin totala utlåning i bostäder, nybyggnation framförallt. Tiden för kreditförluster kommer aldrig vara större än nu efter den massiva kreditexpansion som varit dem senaste 5-8åren. Först nu har dem blivit lite hårdare.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Varför i centrum? Finns säkert bra områden lite längre bort som har bra mycket lägre priser och finns det verkligen inga lediga studentlägenheter alls? Eller du bara kollar i centrum där med? Vet att i England tex är det många som hyr ett rum i villor istället för studentlägenheter. Kolla om det finns liknande i området du är intresserad av eventuellt sök efter folk som hyr ut extra rum?

Edit: Lade till "lediga" studentlägenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Varför i centrum? Finns säkert bra områden lite längre bort som har bra mycket lägre priser och finns det verkligen inga studentlägenheter alls? Eller du bara kollar i centrum där med? Vet att i England tex är det många som hyr ett rum i villor istället för studentlägenheter. Kolla om det finns liknande i området du är intresserad av eventuellt sök efter folk som hyr ut extra rum?

Visst finns det studentlägenheter i Uppsala, en hel del till och med. Problemet är bara att det finns massor med studenter också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hela min teori kring varför mindre lägenheter är så absurt dyra är väl just att i dom regionerna du snackar, upp kring 2 millar, finns väldigt många köpare.

Det som då började hända var ju att när alla dessa köpare inte längre vann budgivningar, helt enkelt fick gå ner och ner och ner i yta tills dom får fatt på nått.

2 millar kostar vad 2 millar kostar i ränta, oavsett storlek på lägenhet.
Tyvärr finns det ju då alltså (desperata?) personer som tillslut tar horribla beslut att börja pröjsa 100k+ / kvm.
Även med 2% i ränta så ger 2 millar 3,3k/mån i räntekostnad, före avdrag.
Folk anser väl då att det ändå är ett "värt" pris att betala, även om lägenheten sen bara råkar var 10 kvadrat

https://www.svd.se/prisrekord-i-stockholm-220000-kr-kvadratme...
Där har vi hål i huvudet på folk, 220k/kvm. 10 kvadrat stor.
Grattis nu när det som sagt droppat ~11% i snitt.
Ett riktigt högriskköp, stiger räntor och vi hamnar tillbaka på mer "normala" nivåer kring kanske 80-100k/kvm, så kommer ju den där lägenheten tappa mer än 50% i värde. Om det ens räcker. Vem kommer öht överväga att köpa en lägenhet på 10 kvadrat i en mer "normal" marknad?

Det är inget annat än tragiskt att något så pass "centralt" i livet som boende är, har blivit så trasigt.

Jag förstår mig verkligen inte på dessa människor. Varför inte bo 2-3 mil från stan och få 10x mer yta till en bråkdel av priset? Folk glor ju ändå bara ner i sina telefoner dagarna i ända ändå, varför inte göra det på en 30 minuters buss/tåg resa? Personligen tycker jag resan till och från jobbet är ganska skön men jag är kanske ensam om det...

Under min studietid hyrde jag ett hus 7 mil från skolan, hade ca 2h pendling om dagen. Visst var pendlingen dryg men jag pluggade alltid under den tiden så det spelade inte så stor roll. Var såpass billigt att jag inte ens hade CSN lån.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag förstår mig verkligen inte på dessa människor. Varför inte bo 2-3 mil från stan och få 10x mer yta till en bråkdel av priset? Folk glor ju ändå bara ner i sina telefoner dagarna i ända ändå, varför inte göra det på en 30 minuters buss/tåg resa? Personligen tycker jag resan till och från jobbet är ganska skön men jag är kanske ensam om det...

Under min studietid hyrde jag ett hus 7 mil från skolan, hade ca 2h pendling om dagen. Visst var pendlingen dryg men jag pluggade alltid under den tiden så det spelade inte så stor roll. Var såpass billigt att jag inte ens hade CSN lån.

10 kvadrat är ju grymt stort om de ändå bara ska sitta still hemma och glo ned i telefonen. Och med nära till lyan slipper de titta upp när de ska av och på bussen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

2 timmars pendling on dagen är en jävla bit. Hela dagarna går om du ska pendla. Jag klarade att pendla en vecka, sen gav jag upp och köpte lägenhet i centrala Lund. Lätt värt de extra pengarna. Fyfan vad trist det var när det var fest och man var tvungen att åka hem vid midnatt för sista tåget gick då. Nej, att kunna valsa hem på fem minuter är definitivt värt det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Skönt att du lyckades ta dig igenom studierna utan lån @Baxtex men om vi tittar på den andra sidan av myntet. Om jag med min livssituation gjort som dig hade det kostat mig en hel del pengar varje månad.

Jag har precis kortat min restid till/från jobbet från ca 1 timma om dagen till 10minuter. Den extra timmen jag jag slipper pendla varje dag kan jag göra annat på, t ex jobba. Om vi bara leker med tanken att jag jobbar dom extra 20 timmarna. så pratar vi om flera tusen i månaden. dessutom slipper jag en bilkostnad på över 3000kr i månaden som jag hade innan. Räknar man på det sättet så blir en lägenhet i centrum inte så dyr för någon som arbetar.

Permalänk
Medlem

Stort tack till alla som svarat! Det uppskattas stort!

Flera har varit inne på att ökad reporänta kommer att driva upp boendekostnaden, och ner bostadspriserna. Trots det läser jag hur mäklare skulle valt rörlig ränta i nuläget. Hur hänger detta ihop? Dåligt val av intervjupersoner?
Ni får ursäkta min okunskap, många år har gått sedan jag engagerade mig i bostadsköpande ^^

Skrivet av Petterk:

Köp ett hus i Sala (eller Heby) och pendla 40 minuter

Bor redan i Västerås och det är just pendlandet jag vill undvika.

Skrivet av Terrell:

Sedan kan man väl tycka och tänka lite angående att köpa en bostad bara för att studera.

Vad tänker du att det finns att tycka och tänka om det? Jag har ingen direkt plan efter studierna, och mig veterligen har bostäder varit goda investeringar historiskt? Varför skulle man inte köpa?

Skrivet av Hubertus:

Noterar att TS skriver "i någorlunda centralt läge". Då är inte priserna så höga. Jag undrar om TS är ute efter någonstans att bo eller vill hitta en billig lägenhet på rätt gata?

Jag förstår inte ditt resonemang. Vad menar du att skillnaderna skulle vara?
För att förtydliga; jag har högre krav än ett fyra väggar och ett tak. Men det borde väl inte påverka frågeställningen, som gäller huruvida rådande priser är på rimlig nivå?

Skrivet av EagiZ:

Vill du bo i ett av Uppsalas finaste kvarter så kostar det. Läget är attraktivt och plats för nya bostäder i området är mycket begränsat (samma sak i Fålhagen).

Skrivet av plattangen:

Det område du valt att titta på är faktiskt ett utav de dyraste områdena i Uppsala.
Det är därtill även färdigbyggt så det driver upp priserna.

Det ifrågasätter jag inte, det jag undrar är huruvida prisnivån är rimlig eller ej, och kommer att hålla i sig över de närmsta åren. Alla städer har dyrare / billigare områden, relativt sett till varandra och det nationella genomsnittet.

Skrivet av plattangen:

Ett tips är att inte behandla bostadsköpet som en investering

Varför inte? Mig veterligen har bostäder varit goda investeringar historiskt?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@BergEr: Här får du ett helt hus för 5-8k i månaden, ändå hyr folk de få nybyggda lägenheterna som finns och köper de få nya bostadsrätterna som finns. En del verkar inte riktigt se att hus är billigare, alla har ju förvisso inte insats och inkomst för att kunna få lån, men de nybyggda bostadsrätterna som gick är ju t.ex. drygt dubbelt så dyra som de äldre som kommer på marknaden regelbundet. Hyra i en mindre stad/ort är en förlustaffär ofta, men i medelstora och stora kommuner är det ofta billigare att hyra, särskilt små bostäder.

Kalix har fortfarande avbefolkning, så att folk flyttar kan också höra ihop med att folk flyttar från kommunen. Några hittar säkert också hus för lägre månadskostnad. Du kan ju bygga ett nytt hus själv och hamna på mindre än 10k i månaden med ränta, amortering, vatten och avlopp, sophämtning, och drift om du köper en vettig tomt i en mindre kommun eller ort. Är det alternativet till en större lägenhet så är det såklart att vissa kommer ta det alternativet också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Bor redan i Västerås och det är just pendlandet jag vill undvika.

Det är dock skapligt mycket billigare att enbart åka med Upptåget.

Hur som finns gott om bostadsrätter för 1,2-1,6 miljoner inom Uppsala tätort. Om du nu vill ha en enrummare upp till en tvåa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du kan säkert hyra ett rum km från skolan för 2,5-4k också. Finns t.ex. större studentlägenheter, treor och fyror som behöver fyllas, och som hyresgästerna inte har råd med utan inneboende.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Varför inte? Mig veterligen har bostäder varit goda investeringar historiskt?

Har också ställt mig frågan, kommer bostäderna att fortsätta öka i värde?

Kanske är det ingen bra tid just nu, då värdet kanske kommer gå ned en hel del inom kanske 10 år eller så. Eller så blir det kanske tvärtom.

Det beror ju såklart på många olika faktorer. En sak som är säker, vi kommer ha brist på bostäder under en lång tid framöver. Iallafall på vissa platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Stort tack till alla som svarat! Det uppskattas stort!

Flera har varit inne på att ökad reporänta kommer att driva upp boendekostnaden, och ner bostadspriserna. Trots det läser jag hur mäklare skulle valt rörlig ränta i nuläget. Hur hänger detta ihop? Dåligt val av intervjupersoner?
Ni får ursäkta min okunskap, många år har gått sedan jag engagerade mig i bostadsköpande ^^

De som sätter de bundna räntorna är självklart medvetna om att det egentligen bara finns en väg för räntorna. För att du ska tjäna på att binda måste du veta något som de inte vet eller ha en jäkla tur. I längden är alltid rörligt billigast, bankerna tar ut en riskpremie om man väljer att binda lånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Vad tänker du att det finns att tycka och tänka om det? Jag har ingen direkt plan efter studierna, och mig veterligen har bostäder varit goda investeringar historiskt? Varför skulle man inte köpa?

Ja om du vill investera i bostäder som student så är det bara att köra på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Folk bryr sig inte om priset de betalar så mycket de bara kan.

Det är så svårt att få bostad idag sedan är det en fråga om säkerhet också var man väljer att bo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Folk bryr sig inte om priset de betalar så mycket de bara kan.

Det är så svårt att få bostad idag sedan är det en fråga om säkerhet också var man väljer att bo.http://www.gp.se/image/policy:1.7673769:1534306547/6FNIZ5wY0uV1uvNDKDTvXYa-qGM-jpg.jpg?f=Square&w=1024&$p$f$w=0613f00

Idioter finns dock överallt så bara för att du bor i ett finare kvarter så slipper du inte bilbränder.
Händer kanske inte lika ofta men händer fortfarande ibland.

Men jag förstår vad du menar, dock är det svårt att som student välja och vraka vilket område man vill köpa en bostadsrätt i.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Visst är det så.
Vad får man för en snittårslön i stockholm? 2 kvadratmeter? 4? Även i städer som Malmö får man långt under 10 kvadratmeter per årslön om man vill bo centralt.
Ja belåningsgrad på privatmarknaden är väl av aldrig tidigare skådat slag.

Och visst är Sverige ibland uppe som exempel när det kommer till hushållens belåning. Men här behöver man förstå siffrorna lite för att förstå vad det är som kritiseras.
Totala belåningen mot inkomsterna är faktiskt inte så hög i Sverige som man ibland får en bild av i media.
Norge ligger högre men framförallt danmark ligger mycket högre än svenskarna i belåning mot inkomst. Även om detta inte visar de senaste årens belåning så har det inte hänt något omvälvande för denna statistik utan det är ganska talande att i danmark är hushållen belånade flera gånger högre än sverige mot inkomsten!

https://www.scb.se/Grupp/Artiklar/Sveriges-ekonomi/Hushallens-skulder-pa-en-hog-niva/Hushallens-skuldkvot.png
(notera tyskland som faktiskt går i motsatt riktning - varför vet jag inte men det är intressant!)

https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Hushallens-sk...

Jag har rotat lite mer i det där för något år sedan och vi ligger inte så högt i hushållens skuldkvoter jämfört med övriga europa faktiskt.

Så vad är det man pratar om när Sverige kommer upp på tapeten kring hushållsbelåning då?
Jo!
Det är ökningen som man oroas över. Den procentuella ökningen av priser jämfört med årsinkomster per år de senaste åren. Det är inte utan anledning att detta tas upp och det finns skäl till oro när marknader växer snabbare än de borde och kapital skickas in i en snabbt snurrande karusell.
Men för att förstå det här behöver vi inte bara titta på hur det ser ut i dagsläget. Anledningen till att vi inte är tokhögt belånade jämfört med övriga europa och ändå har haft en snabbare accelerationstakt i många år kan bara ha en förklaring.
Vi "började" nämligen på en mycket lägre belåningsnivå än många andra länder.
"Började" är helt fel ordval egentligen men jag tror ni är med på poängen ändå.

Det finns många orsaker till att svenska bostäder har kostat så lite. Här är väl några av anledningarna jag tror har spelat in.
1. Vi slapp andra världskriget. Det gjorde att när allt återuppbyggdes efter storkriget kunde vi lägga pengar på samhällsutveckling istället för att bygga upp grundläggande infrastruktur vilket skickades in oss i en guldera.
2. Miljonprogrammet - gav oss ett utbud av bostäder som var så stort att efterfrågan blev klen under många många år vilket gjorde att priser även på bostadsrätter stagnerade
3. Vi har inte haft marknadshyror. Inte en fråga om bra eller dåligt för det finns både och här men då hyresrätterna har varit låga och räntan hög har bostadsrättspriserna varit delvis kopplade till hyresrätternas prissättning och dessa är ju reglerade.
4. 1992 hade vi en nationell lågkonjuktur när den svenska bostadsmarknaden kollapsade. Long story short - det sänkte såklart priserna på boende i Sverige medan övriga världen slapp denna sänkning.
Ja, sedan finns det en hel uppsjö andra grejer som säkerligen av väldigt stor relevans. Byggregler, säkerhet vid affärer, likviditet hos banker och liknande men där har jag svårare att peka ut diff mot andra länder.

Så för 25 år sedan var det alltså väldans billigt med bostad i Sverige jämfört med övriga europa. Det innebar även att vi hade väldigt låg belåningskvot i landet.
I nuläget är vi ikapp belåningsmässigt, men knappast i topp. För att kunna göra den resan så måste belåningskvoten ha ökat snabbare i vårt land än i andra länder i Europa.
Det i sig är egentligen inte så orimligt. Frågan man ställer sig är väl om det kan bli nya bostadsbubblor av den snabba stegringen. Kanske, kanske inte. Den snabba stegringen tror jag oavsett kommer avta. Iaf jämfört med andra länder i EU. Så länge det inte spricker så är vi alltså inte så illa ute.
Danmark däremot haha. Även om inget tråkigt händer så är de ofantligt högt belånade och så kommer det se ut där även om några år. Danmark kan man lyfta fram som varnande exempel. Sverige spelar i divison 5 mot dem

Sverige har hög privat belåning; vi ligger på 7:e plats av 32 bland OECD-länder, 4:e av 28 inom EU. Din jämförelse haltar för att både Norge och Danmark ligger ännu högre i belåning (båda topp 3 i OECD). Medianbelåningen i EU är 119% av nettoinkomst, och i Sverige 176%, alltså markant högre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VSD.9024:

Sverige har hög privat belåning; vi ligger på 7:e plats av 32 bland OECD-länder, 4:e av 28 inom EU. Din jämförelse haltar för att både Norge och Danmark ligger ännu högre i belåning (båda topp 3 i OECD). Medianbelåningen i EU är 119% av nettoinkomst, och i Sverige 176%, alltså markant högre.

Nej då. Den haltar inte ;). Mitt svar handlar mer om att det inte är så intressant att ta fram någon som ligger på rank 7 eller liknande som exempel för hög belåning. Inlägget jag svarade på tog nämligen upp som punkt att Sverige kommer upp som varnande exempel.

I just det sammanhanget är det rimligt att belysa att vi inte lyfts fram som exempel för att vi har hög belåning. Där finns flertalet bättre exempel för att visa på hög hushållsbelåning så där kommer vi sällan upp i nå rampljus.
Men vi lyfts fram som exempel ändå - det stämmer. Men det är alltså inte för belåningens storlek utan på på den procentuella ökningen av belåning som är av intresse här. När finansinstituten i andra delar av världen varnar så är det alltså denna del de pratar om.

Huruvida vi sedan är högt belånade eller ej är en lite annan fråga. Jag motsätter mig inte det du säger, men har alltså inte riktigt svarat på den delen i tidigare inlägg heller.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte priserna är orimliga. Det finns ju trots allt en brist på bostäder och folk verkar ju vara villiga att betala de priser som sätts.

Det jag däremot tycker är orimligt är att det ska vara så svårt att få ett lån idag. Många skulle utan problem ha råd att betala sina lån - men får ändå inte låna pengar. När jag tog bostadslån för ett och ett halvt år sedan skulle jag behöva klara en ränta på 8% och därtill bara få låna fem gånger min årsinkomst. Amorteringskravet som kom ett år senare har gjort det ännu svårare att ta lån (även om jag tycker man bör amortera).

Det som man borde titta på är att göra det lättare att ta lån - men också titta på hela hyresmarknaden. Egentligen är det ganska dumt att man som ungdom ska behöva köpa för att överhuvudtaget kunna få en lägenhet (i Stockholm).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är dock skapligt mycket billigare att enbart åka med Upptåget.

Hur som finns gott om bostadsrätter för 1,2-1,6 miljoner inom Uppsala tätort. Om du nu vill ha en enrummare upp till en tvåa.

Nej, det skiljer inte en spänn så länge som man åker på periodkort med UL:s regionbussar Västerås - Uppsala och inte behöver något VL-kort för anslutningsresa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nej då. Den haltar inte ;). Mitt svar handlar mer om att det inte är så intressant att ta fram någon som ligger på rank 7 eller liknande som exempel för hög belåning. Inlägget jag svarade på tog nämligen upp som punkt att Sverige kommer upp som varnande exempel.

I just det sammanhanget är det rimligt att belysa att vi inte lyfts fram som exempel för att vi har hög belåning. Där finns flertalet bättre exempel för att visa på hög hushållsbelåning så där kommer vi sällan upp i nå rampljus.
Men vi lyfts fram som exempel ändå - det stämmer. Men det är alltså inte för belåningens storlek utan på på den procentuella ökningen av belåning som är av intresse här. När finansinstituten i andra delar av världen varnar så är det alltså denna del de pratar om.

Huruvida vi sedan är högt belånade eller ej är en lite annan fråga. Jag motsätter mig inte det du säger, men har alltså inte riktigt svarat på den delen i tidigare inlägg heller.

Förstår vad du menar, visst är det den skenande utlåningen som är mest skrämmande, men vi har också en hög utgångsnivå.

Man kan ju hoppas att räntebidraget slopas på stört, men tvivlar på att det finns politiskt mod nog att genomföra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorian:

Som jag skrev tidigare så så kommer den inte höjas speciellt mycket inom en nära framtid frivilligt för det får väldigt negativa ekonomiska effekter för hela Sverige om den sticker iväg (sen kan ju vad som helst hända). Man kan fortfarande binda lån på väldigt många år med en låg ränta (2% på 10år som jag gav som exempel ovan), vilket tyder på att bankerna inte heller tror att den kommer öka speciellt mycket.

Permalänk
Medlem

Min första lägenhet jag köpte dubblerades i värde på 5 år. Den andra jag köpte gick upp 20% för att sen gå ner igen till nästan samma nivå som jag köpte den för så det verkar svänga en hel del.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det skiljer inte en spänn så länge som man åker på periodkort med UL:s regionbussar Västerås - Uppsala och inte behöver något VL-kort för anslutningsresa.

Buss i drygt åtta mil? Tar förvisso bara 1 timme och 20 eller 30 minuter och eftersom det är byte tar väl tåget samma. Själv hade jag nog föredragit tåg i drygt 30-40 min hur som. Ska du åka tåg hela vägen mellan Västerås och Uppsala behöver du inget VL-kort (eller UL-kort) om du vill komma undan lite billigare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VSD.9024:

Förstår vad du menar, visst är det den skenande utlåningen som är mest skrämmande, men vi har också en hög utgångsnivå.

Man kan ju hoppas att räntebidraget slopas på stört, men tvivlar på att det finns politiskt mod nog att genomföra det.

Yeeees! Jisses vad jag håller med dig!

Det där ränteavdraget är inte bara svårförsvarat ideologiskt av alla partier.
Det är dessutom skadligt för svensk ekonomi eftersom att det ökar på belåningsrisker utan att ge några som helst fördelar. Plus då att vi använder skattepengar för att betala folks räntor på frivilliga lån. Som då bara gör att folk lånar mer och därmed går det ännu mer skattepengar ner i det hålet.
Urk vad jag ogillar ränteavdraget. Och inget parti vill faktiskt ta sig an problematiken

Edit:
Eller ja, hugger man bort ränteavdraget på stört så tror jag det kan skada ekonomin rätt ordentligt också. Men en snabb nedtrappning så att vi är av med skiten på 4 år iaf.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Idioter finns dock överallt så bara för att du bor i ett finare kvarter så slipper du inte bilbränder.
Händer kanske inte lika ofta men händer fortfarande ibland.

bor själv i "finare" kvarter, här har fyra personer i närtid fått vapen uppkört i ansiktet i egna hemmet för att buset ska stjäla bilen på parkeringen. Tar nog hellre en och annan bilbrand.

Visa signatur

Amd o Apple