Project Hovercar, eller rättare sagt, 4WD Brushless trampbil

Permalänk
Medlem

@loefet:
Gott snack.
LM317 känner jag till sen innan, ska ha några såna liggandes men hittade inte "rätt låda". Jo funderade just på kondensatorn med om det är den som är boven.
Svänger nog inom kjelle och köper den du länka.

Men, jag tror faktiskt att det ska fungera med min seriekoppling med.
Exempel:
2 st 1.5v lampor kan man ju koppla i serie på 3v. Det blir 1.5v spänningsfall över varje lampa vilket innebär att varje lampa får 1.5v trots att matningspänningen är 3v. Borde inte samma princip gälla i mitt exempel?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av klimtachakka:

@loefet:
Gott snack.
LM317 känner jag till sen innan, ska ha några såna liggandes men hittade inte "rätt låda". Jo funderade just på kondensatorn med om det är den som är boven.
Svänger nog inom kjelle och köper den du länka.

Men, jag tror faktiskt att det ska fungera med min seriekoppling med.
Exempel:
2 st 1.5v lampor kan man ju koppla i serie på 3v. Det blir 1.5v spänningsfall över varje lampa vilket innebär att varje lampa får 1.5v trots att matningspänningen är 3v. Borde inte samma princip gälla i mitt exempel?

Nej,

LM7812 bränner all spänning som överstiger 12 V. Sedan släpper man vidare 12 V.
Om du matar nästa LM7812 med 12 V så finns det ingen överstigande potential att bränna.

Skaffa en Buck-konverterare istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Buck beställd, länk 8-50v in, 12v 3A ut.
Mätte dock upp alla lampor o reläer, verkar dra under 100mah. Men då har man lite marginal iaf.

En liten låda till brytarna.

Under gömmer sig råttboet

Blev mycket sånt här ikväll.

Brytarna på plats

Råttboet ihopmosat med endast lite våld.

Likabäst att märka vad som gör vad innan man glömmer av

Bakre positionsljus och bakljus+bromsljus inkopplat

Dagens lärdom, el är mindre kul än att borra.

Permalänk

Din galning =), det här var nog det roligaste projektet jag sett sen jag så det här:

Permalänk
Medlem

Video på prokörningen annars jäklar!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

del (x) ? Mer el

Fick börja kvällen med att tömma diskmaskinen...

Hittade det här gamla ebayfyndet i en av gömmorna i garaget

Monterad på frontplåten. Det börjar bli lite tungt o lyfta de här bygget nu.

En liten brytare till på kontrollpanelen

Bak/broms ljuset monterat

Brytaren till bromsljuset. Ska monteras under bromspedalen

Elektronerna hittade rätt till bromsljuset

Pausade lite med elen och rev av de hiskeliga grå skinnet på sätet.

Glad i hågen fortsatte jag med bottendelen, fuuuuuu....
Får se om man kan övertala tanten o haxa ihop nåt med symaskinen.

Det var tydligen ett jävulskt drag i den där lampan

Lampan av

Lampan på

Med all belysning igång så drar de ~15w.
Med framlampan av så ger det knappt nåt utslag.

Slut för idag

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bygge. Går rakt in i hemmabyggehjärtat

En sak gör mig alltid konfunderad dock när jag ser sådana här bygge.
Varför inte göra elektroniken i moduler så det är lätt att koppla ur, flytta till annat bygge, koppla samman?
Görs det rätt blir det väldigt lite kabeldragning och schema att hålla reda på då allt är färgkodat och bara boxar som ska kopplas samman.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:
På sätt och vis blir det modulärt.
Pedalstället , motorcontrollers, motorer, batterier och lampor sitter med kontakter. Men själv kabelstammen är ju väldigt måttanpassad för ramen. Men det är ju så det ser ut i de flesta fallen, om du någon gång provat att strippa elen på ett serietillverkat fordon.

Permalänk
Medlem

Hur gör du för att styra motorerna i olika hastigheter beroende på svängradie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kl0r3x:

Hur gör du för att styra motorerna i olika hastigheter beroende på svängradie?

Han kör plattan i mattan och tar ekipaget på bredställ genom kurvorna så klart!

Ser dock ut att bli aldeles för tungt detta bygge, nej riv av allt som inte är nödvändigt

En lite mera seriös ide, kan du få motorerna att agera generatorer? Du kan ju ha uppladdning i nerförsbackarna i sådana fall.

Ghettofix för att lösa olika hastigheter mellan däcken är ju att helt enkelt stänga av ena sidan när du svänger. Driva på ena sidan och broms på den andra är ju perfekt för hårnålarna på tomten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SuperNova: @kl0r3x: bromsen är regenenerativ broms. Det roliga med det är att under ~ 8km/h så har man inga bromsar.
Ang variabel motoreffekt vid sväng så är jag 99.99% säker på att det inte behövs. Motorerna snurrar ju inte efter ett givet varvtal utan så snabbt de orkar med tilldelad effekt.
Min källa på detta är att den trehjuliga historian som nämns i första inlägget svänger hur bra som helst i både låg o hög hastighet.

Permalänk
Medlem

mer el....

Främre kopplingsblocket för ström till motorcontrollers. Monterat en extra kontakt för extra batteri.

Proffsigt monterat med kattastrypare.

Kablaget till bakre kopplingsblocket. Även här blir det en extra kontakt för att kunna bygga ut med extra batteri(er)

Faststrypt.

Permalänk

Tips från coachen, brandfilt över batterierna!

Permalänk
Medlem

Tips från coachen, brandfilt över skrevet

Kalsonger sydda av brandfilt? En affärsidé här kanske? haha

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De va ju satan va de nojas över batterierna. Ska man behöva montera en airbag under sätet så man har katapultstol vid catastrophic failure eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klimtachakka:

De va ju satan va de nojas över batterierna. Ska man behöva montera en airbag under sätet så man har katapultstol vid catastrophic failure eller ?

Hahah, tänker samma sak, det är batterier liksom, det känns ju rätt säkert, även om vissa batterier kan vara mer benägna att bli otrevliga än andra.

Tänker också att "kärnvapeneffekten" alla är rädda för kanske utspelar sig om batterierna blir överhettade.
Men då får man väl sätta en termometer eller något för att övervaka temperaturen.

Med all noja så får du snart sätta dit en tändkulemotor istället.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl förresten plocka ut 12V genom att ansluta den till färre battericeller, att lägga in en 12V tappning borde inte påverka på nått påtagligt då motorerna lär dra mycket mer effekt än belysning, det är ju ett hembygge så att göra en 12V pol på ett batteripack och driva belysningen därifrån borde inte vara så svårt.

Inte bra på li-ion batterier, Kan göra att man tappar balanseringen på cellerna. Är det en inbyggd batteriövervakning och balanserare så lär den inte orka kompensera för detta så stor risk man sabbar batteriet efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

LM7812 känns riktigt tokiga att använda. De bränner ju all överstigande effekt i princip. Så drar du 12 V x 1 A så är överstigande 30 V upp till 42 V alltså bara förlorad effekt. Tror inte de klarar 30 W utan det är heatsink som gäller när du har mer än 5 W värmeeffekt alstrad. Tänk då på att jord (Common går igenom regulatorn till metallfenan man monterar med).

Jag hade tittat på en buck-converter istället, en switchad regulator som har effektivitet på 90-98% beroende på spänning istället för 20-25% som LM7812 har.

Varför inte använda den buck-converter som finns på bild i början av tråden?

Seriekoppla regulatorer så kan man ta tex en 24V (7824) som matar en 12V (7812). Funkar om man inte behöver så mycket ström.

Ett annat trick om man absolut ska köra med linjär-regulatorer och har en last som inte varierar alltför mycket är att lägga ett seriemotstånd på inspänningssidan som sänker spänningen lagom mycket samt då också tar en del av effekten. Variera strömmen för mycket kan man ta en zenerdiod i stället för ett motsånd. Se till att få en som klarar effekten bara.

Permalänk
Medlem

lyse

Inte mycket som hänt idag. Men hittade en ett annat mindre ebay fynd som inte bländar halva världen. Tänkte det kan va bra med nåt vitt ljus framåt. Passade perfekt ovanpå ledbaren.

Men en vacker dag så kommer väl motorkontrollers och de andra delarna hem i brevlådan....

Permalänk
Medlem

hacked

Fick en objuden gäst i garaget ikväll. Turkatten heter den nu.

Eftersom det tar ett tag innan motorkontrollersarna kommer så bestämde jag mig för att göra ett försök att hacka original hoverboard motorkontrollers med en arduino.
Det tog bara ~12h. Det visade sig att kontrollern jag använder inte kör den vanliga typen av kommunikation, men djupt nere i internetet på github i kommentarsfältet var det en som hade samma problem och hittat lösningen.
Behold, one wheel is alive!
Dock långt kvar innan detta hello world testet är användbart. Parametern som man anger hastigheten på hjulet är inte en 1:1 mappning. Så det ger lite spännande resultat..... Men en provkörning kanske kanske kan gå att hacka ihop innan de andra kontrollersarna kommer.

Planen med detta efter lite mer härjande på internet är nog att göra som de här grabbarna har gjort. Flasha in ny firmware i hoverboard korten så det blir en bättre mappning. De har även lyckats plocka ut rätt mycket mer hastighet ur motorerna genom väldigt listig styrning av trefasmotorerna + övervoltning. Korten ska enligt de grabbarna palla upp till 60v innan den magiska vita röken som gör att elektronik fungerar sipprar ut.
hoverboard firmware hack

Mitt test bygger dock på den här snubbens framsteg
reverse engineering hoverboard

Fick dock haxa om lite i koden för att få det att fungera med min moderkaka.

Är någon intresserad av koden kan jag lägga upp den med.

notis: jag kör med en arduino som matar ut 5v, vilket är helt fel. Hoverboarden ska ha 3.3v. Så en arduino uno som jag använder bör undvikas.

Permalänk
Medlem

Att istället parallellkoppla 7812 är det du borde göra om du ska använda såna. Då bränner dom hälften var. Men.. en Buck är det rätta alternativet för dig. Ofta har elektroniken skyddsdioder som gör att den inte förstörs av 5v. Däremot kan din Arduino i vissa fall få problem att uppfatta en "etta". Den förväntar sig att allt över en viss procent av sin matningsspänning ska vara en etta. Jag har inte i huvudet vad det är på en atmega328 men ofta funkar det, men rekommenderas inte.
Riktigt kul bygge i övrigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sjukt roligt projekt att följa! Detta var högst på önskelistan när man var mindre, ta trampbilen och motorn från pappas gräsklippare

Permalänk
Medlem

Häftig projekt! Vill också lära mig el!!!

Permalänk
Medlem

@Nor3ll: buck är beställd.
@Särimner: internet är bra.
@ezah: Jo men förbränningsmotorer drar till så mycket uppmärksamhet. Är det ingen som stör sig gör de inte så mycket att det inte är helt kosher med farbror blå.

Fick hem den här rackaren idag.
Ska ge tyskarnas hax ett försök.

Om inte det går vägen så har jag alltid de andra kina kontrollersarna som kommer .. senare nån gång. Ett problem med de är ju att bromsen bara funkar över en viss hastighet. Men jag gjorde ett litet experiment idag. Om man kortsluter alla 3 faserna på motorn så bromsar den. Rejält. Och det fina är ju att det bromsar ner till noll. Men då behöver ja haxa ihop nån brygga som stänger av kontrollern och börjar bromsa, helst i rätt ordning med, X4...

update: 22:57
Flashat in ny firmware. Dock ej testat om den är brickad eller funkar än.

Permalänk
Medlem

Klickar mig in på sweclockers av en enda anledning nu på sistone, att kolla om den här tråden uppdaterats

Permalänk
Medlem

German Firmware :D

@tintinj: Tack, sånt värmer verkligen. Ger en driv att fortsätta.

Åter till business, spenderade hela fredagskvällen och halva lördagen med att få loggningen från motorkontrollern att fungera.
Så , tyskarnas firmware verifierad. Den funkar. GLORY. MEN! Den måste konfigureras för min input, nämligen XBOX 360 pedalställ, som jag rotade fram från källaren. Många timmar fram och tillbaka, kolla loggarna, koppla om , ändra inställningar, kompilera om, flasha... ut i garaget, koppla in, se vad som händer, and repeat på de ett antal gånger...

Men det blev bättre och bättre, till sist, så ta mig fan, de funkar.
Den här firmwaren är lite rolig då den har 4 olika modes man kan välja mellan när man startar.
1 child: max 3 km/h (för små barn )
2 norma:l 10 km/h
3 fun: ~15 km/h
4 MAX: > 20km/h ~30 km/h med field weakening. Det sista ordet där vet jag inte exakt vad det innebär, men i princip så när man har motorn i hög fart, med gasen i botten, så trycker man ner bromsen och då haxar den med nåt. Väldigt intressant om man läser på. Summa summarum så blir det som en turbo boost

Nu känns de tillräckligt säkert för att det här ska funka för en provkörning:
kapa pedalstället på mitten!

Förlänga lite sladdar:

Lite spikplattor som främre delen av pedalställen vilar på:
var ett jävla mög o få ur original skruvarna som satt där, fick borra av skallarna och sen banka med dorn. Sambon kom ut o kika samtidigt som jag borra , just då såklart så knäcker jag borrstiftet och det far på hennes ben. Inte populärt. Murphys lag.

Nu börjar de likna nåt. Vem vet, de kanske kan fungera:

Monterat. Skulle vilja ha pedalerna längre fram, men det duger till test iaf. Längre fram i tiden tänkte jag flytte in stagen som går upp till ratten så pedalstället kan komma längre fram. Det här chassiet är inte riktigt anpassad till en person över 10 år...

Det ser ikke vackert ut, men nu är skiten på plats. Gick i runda slängar en 40 kattastrypare.
Inget av 12v elen är inkopplat eftersom jag ej fått buck convertern så det är endast 2 batterier med ström direkt till kontrollern.
Endast bakhjulsdrift inkopplat. Behöver byta firmware i den andra kontrollern med och montera.

I'TS ALIVE!!!!!!!!!!!!

Dålig bild och ingen video, men det var mitt emellan regnskurar och kretskortet sitter helt öppet. Kan tilläggas att pedalstället är inte anpassat för utomhusbruk heller. Det är pottar istället för hallsensorer. ( För den som inte vet skillnaden så när en pott failar så kan de lätt ge maxvärde, medans en hallsensor oftast faller tillbaka till 0, safety third.. )

Känns grymt ballt att äntligen ha provkört. Blev dock inte så snyggt med xbox pedalerna (om man nu kan kalla resten av bygget snyggt). Förhoppningsvis funkar det att köra med de pedalerna jag beställt. Time will tell...

stavfel, finns säkert fler ..
Permalänk
Medlem

<3
Känns som att du byggt om den så mycket att det kanske varit både enklare, bättre och snabbare om du gjort chassit från scratch haha

Permalänk
Medlem

@klimtachakka: Åh vad jag är glad att det finns människor som dig

Detta är skitkul att följa. Bra jobbat.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Broken seat och 4WD test

I helgen hade vi alla fordonen ute för lite test.

Den slutade dock inte så bra. Det blev lite buskörning och sätet knäcktes av

Innan jag hann få in den i garaget igen så blev det en jävla smäll (ungefär sån som i jönssonligan när dynamitharry varit i farten)
Corden hade släppt från däcket.

Som tur var så hade jag ett däck och en slang extra
Flång nytt däck o burna med. På ena sidan. På ena axeln. ( ... )

Problemen slutade dock inte här. För jag hade flyttat fram pedalstället utan att ta hänsyn till svängradien. Vid fullt rattutslag, i måttlig fart såklart, så tog däcket i pedalstället och knäckte skärbrädan på mitten.
Hade tyvärr slut på skärbrädor så än en gång fick lagret av kattastrypare tunnas ut.

Ny ram till sätet
Den skarpsynta kan öven se ett extra batteri precis bakom sätet. More power = more better. Ingen brandlåda på det än, men jag har några gamla ammuntionslådor från militären som går att montera på snabbfästet där bak. De kommer.

Så kan de gå. Nu över till de goda nyheterna.
Vid närmare inspektion av moderkakorna så finns det faktiskt en 15v utgång som kan leverera 200mah. Fyeah. LIGHTS!
Kan inte köra den stora ledbaren på detta men de små grejerna är inga problem.

Idag flashade jag även den andra moderkakan. Den som är till framhjulen. Petade lite på maxvärdet för hastighet bakåt. Det skulle jag inte gjort. Åter till detta senare.
Den gick att skohorna in framför rattstången under stagen till ratten. Det är inte snyggt, och all min "fina" kabeldragning i botten mellan ramrören är i princip oanvänd då jag nu dragit allt utanpå. Tanken från början var ju att köra med elcykel fartreglagen. Men projektet är ju inte färdigt. Detta är bara för att man vill prova.

Fick hem en liten pryl från aliexpress med. Var mest sugen på att handla där för jag fick ett tips av en kollega att tullen inte tar de därifrån om man kryssade i ett visst fraktsätt som jag inte minns vad det heter.

Fyrhjulsdrift fungerar. Framhjulen spinner rätt bra då det inte är mycket vikt där.
Extremt kraftig torque steer (ni som kört framhjulsdrivet med mycket motor vet vad jag snackar om).
Beror ju även på att länkaget till framhjulen är lite tokigt.... Glappet i styrningen gör det inte bättre heller

Provkörningen kan ses här
Enjoy
https://www.instagram.com/p/BnCOY2JBPit/?taken-by=klimtachakk...

Angående det här att jag pillade på max värdet för back. Det syns lite i videon. Det som händer är när man kör framåt , och bromsar fullt, så innan bakhjulen slutat driva helt så börjar framhjulet gå bakåt. Det gör att hela skiten börjar vobbla rätt duktigt. Ett bälte hade inte varit fel.