Nya delar eller hel dator färdigbyggt? 1050 Ti vs 770?
Vet inte om jag ska köpa helt nytt eller bara köpa några nya delar. Om jag bara köper delar så hade jag tänkt spara chassi, 2 st SSD, HDD och ljudkort från gamla datorn. Grafikkortet (GTX 770) och processorn (AMD X4 955) tänkte jag byta ut och då även PSU och moderkort samt RAM. Om jag köper nya delar tänkte jag mig i5-8400, GTX 1060 3 GB, Z370, 8GB RAM DDR4, BitFenix 450 W PSU. Ev. 6 GB grafikkort och 8 GB mer RAM beroende på budget. Ev begagnat grafikkort.
Å andra sidan vet jag inte om det blir något problem med mitt gamla chassi, Silverstone FT02, där hela moderkortet sitter roterat 90 grader. Tror inte det var något problem att hitta delar som passade in i chassit när jag köpte datorn 2011, men har verkligen noll koll nuförtiden och vet inte vad jag kan kolla efter annat än mått.
Vet heller inte om det är värt att byta ut SSD på något sätt, modellerna är: Intel SSD X25-M och Crucial M500 så dom har några år på nacken. HDD känns inte jätteakut att byta.
Kan inte påstå att jag är någon jättegamer för tillfället och behöver även ny skärm så vill nog inte spendera mer än 8k på dator/datordelar exkl skärm. Så den färdigbyggda som varit aktuell är denna:
https://www.komplett.se/product/1080375/datorutrustning/pc-ko...
Men det blir ingen större uppgradering av grafikkortet med denna dator som jag förstått det, om man jämför 1050 Ti med GTX 770? Mitt 770 köpte jag begagnat för några år sen. Vore dock skönt att slippa bygga själv.