Permalänk

70 c i idle, reklamera?

Tjenare! Har en bärbar gigabyte laptop (Köpt ny, ej fyndvara som länken säger) som går sjukt varm, ligger på 70c i idle utan något program igång i bakgrunden. Burken har alltid varit sjukt varm och låtit som ett flygplan men har inte brytt mig om det så mycket.
Nu har den dock nått en ny nivå av hetta och den är obrukbar då den inte ens kan köra en tom scen i unity utan att få sjuka fps-drops.
Datorn har inget damm i sig och ingenting blockerar fläktar, kylpasta finns applicerat som det ska etc.
Den är äldre än garantin men har ett tag kvar på de 3 reklamations-åren.

Frågan är ifall det går att reklamera datorn, och isåfall hur bär jag mig åt? Har aldrig gjort något sådant tidigare.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Kylpasta finns applicerat som det ska? Hur vet du det? Har du skruvat isär själv menar du?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Blir den så varm att den throttlar? Hur går tempkurvan för gpu'n?

Permalänk

@Drasteroid: Yes! Iom att garantin gått ut så fanns det ingen anledning att inte skruva upp burken. Var redo att plocka ut damm men den var som nymonterad. Plockade loss kylning och fixade ny pasta och hoppades på det bästa, gjorde dock ingen skillnad

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Tror det blir svårt att reklamera en laptop där både garantin har gått ut OCH att du har öppnat upp den och monterat om kylningen. Du ska kunna bevisa att felet var där när du köpte laptopen, och det blir nog svårt i denna situationen.

Men det är ju alltid värt ett försök, du kan ju också prova kontakta Gigabyte direkt.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte kunna reklamera då du monterat isär den själv.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Bara att försöka, jag har fått en HP-dator som var tappad i backen reklamerad, fråga mig inte hur de bytte även saker som jag inte frågade efter. DVD.

Jag har även en dator där den hade fått sig en liten smäll och fick tillbaka en bild med yttre påverkan, då var det en liten buckla.

Man ska kunna byta kylpasta på en dator om man inte gjort någon fysisk åverkan på produkten. Så är det inga bucklor eller något annat fel så ska det vara upp till tillverkaren ...

Men som vi alla vet tolkar ju många det sjukt olika.

Datorn måste nog dock throttla, annars så fungerar den inom spec...