Permalänk

Fråga vilken datorbutik som prövade den och kontakta dom och kolla om det stämmer.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Säg inget om att du vet när han hämtade ut den, fråga honom
1. när han testade hos datorfirman
2. kvitto på testet.

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Väldigt snabba ryck!
Hämtade paketet kl:17.18, han hem och konstatera att "den inte fungerar", uppsöka en datorbutik, som omedelbart råkar ha tid att testa en gammal prolle, få ordning på en test rigg för detta.
Även om butiken stängde kl:19.00 tvivlar jag på att detta skulle hunnits med.

Precis som tidigare sagts, har köparen troligen en egen, trasig, som han ville byta mot din hela o fina.
Stå på dig.

Visst låter det väldigt suspekt ja. Dispyten / tvisten på tradera har jag skrivit 9 meddelanden med saker som gång på gång påvisar att han försöker med något och köparen har inte svarat på ett enda sms/traderatvist sen jag började komma med konkreta bevis. Antar att han gett upp?

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Skrivet av videopac:

Tradera kommer att ge köparen rätt gissar jag. Hur skedde betalningen? Är det via Klarna eller Paypal så är du helt rökt.

Du vet ju att du är ärlig men det kan inte Tradera veta. Ord står mot ord och då tenderar Tradera att gå på köparens linje.

Köparen har dock begått ett misstag som kanske kan vara till din fördel, det positiva omdömet. Det kan tolkas på två sätt, endera så är köparen ärlig och gav positivt omdöme "för tidigt" innan test av varan eller så är det så att köparen ångrat sig i efterhand och försöker sig på en rövare.

Om Tradera dömer till köparens fördel skulle jag svälja förtreten och betala tillbaka pengarna. Om jag vill fortsätta sälja på Tradera förstås, annars kan man ju strunta i det.

Han betalade med swish via tradera. Men köparen har slutat svara på både sms och i traderatvisten han startade, han har inte skrivit något mer än det han startade tvisten/ärendet med som jag har med uppe i tråden. Antar att jag inte var tillräckligt lätt att lura? så han gav sig. Har fått väldigt mycket bra tips och motbevis här i tråden som jag tagit med i ärendet hos tradera.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | MSI Z97 GAMING 5 | Cooler Master 750W 80+ | i7 4790K 4,0Ghz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | Crucial Ballistix 16GB RAM | Xonar Phoebus | Intel SSD 540 240GB | Samsung HD103SJ 1TB HDD | | Gaming Gear: Steelseries Rival, Steelseries APEX, Sennheiser HD599, Snowball ICE, Steelseries QcK |

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Säg inget om att du vet när han hämtade ut den, fråga honom
1. när han testade hos datorfirman
2. kvitto på testet.

Det har jag, jag bad om kvitto med exakt datum/klockslag samt datofirmans namn med telefonnummer och att jag vill se en felsökningsrapport på hela testet som dom nu ska ha hunnit göra efter utlämning av paketet.

Han har fortfarande inte svarat, om han var så benägen att få pengarna återbetalda så borde han väl ha hört av sig igen? Sista jag hörde från honom var runt 20.30~tiden igår.

Han fick väl för mycket motstånd kanske?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av liquisole:

Fråga vilken datorbutik som prövade den och kontakta dom och kolla om det stämmer.

Gjort det, fortfarande inget svar från köparen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av PixelBritta:

Jag har sålt många komponenter. Aldrig varit med om något liknande. Jag är högst skeptisk. Han har definitivt inte testat den i mån datorbutik. Och att den har "problem"? Antingen funkar den, eller funkar den inte. Mer specifik problembeskrivning. Jag tror han försöker scamma dig.

Det känns som ett scamförsök ja, får ju inga uppgifter.. Och skulle han nu gå till en datorfirma i efterhand och be dom felsöka processorn och då komma med bevis så har han ju redan gjort bort sig med lögnerna om att ha fått den felsökt dag 1 och då kan han lika gärna ha lämnat in en trasig CPU medvetet och fått den felsökt.

Men varför göra det, betala en felsökningsavgift samt skicka tillbaka ett REK med en trasig processor till mig, visst han skulle ju gå plus på det OM jag betalar tillbaka pengarna men annars har han ju lagt ut hälften av vad han betalade till mig på felsökning och försändelsekostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som att du ganska enkelt kan visa en tidslinje för tradera där du påvisar hur orimligt att köparen har gått igenom allt detta och dessutom inte har några kvitton att uppvisa.

När kontaktade köparen dig? Med tanke på att det hämtades ut 17.18 och sen skulle han varit i en butik och testat det.

Däremot är tradera jävliga att göra med. Hade en auktion och dagen efter fick jag ett negativt omdöme av köparen som inte ville betala. Tradera säger att de inte kan ta bort omdömet utan motpartens medgivande och att detta är mellan oss etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beifeldtarn92:

Han betalade med swish via tradera. Men köparen har slutat svara på både sms och i traderatvisten han startade, han har inte skrivit något mer än det han startade tvisten/ärendet med som jag har med uppe i tråden. Antar att jag inte var tillräckligt lätt att lura? så han gav sig. Har fått väldigt mycket bra tips och motbevis här i tråden som jag tagit med i ärendet hos tradera.

Det kan ju vara så, eller så kanske han inte bor 24/7 vid datorn

Hur som, det är lite oklart om processorn testats i en datorbutik, han skriver att den jämförts med en ny processor men det är inte självklart att det testats i just en butik. Kanske är medvetet otydligt skrivet, vad vet jag.

Vilket det nu är så skall det bli intressant att se vad Tradera säger, jag skulle inte sätta några pengar på vilken part som får rätt.

Swish via Tradera? Hur fungerar det? Dök köparens namn upp eller Tradera.com?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

När du vinner en auktion får du ju alla uppgifter om säljaren/köparen respektive. Och har de anmält att de accepterar Swish och angett nummer, eller de kommer överens om det, så fungerar det som betalningsmedel, så att säga (blir ju som en enkel banköverföring).

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför man ska hålla på att dalta med idioter som den du har att göra med.

Hade inte ens svarat på hans mail om köpet är genomfört. Eventuellt gett honom en chans att ringa och berätta till PUNKT OCH PRICKA exakt hur han prövat, vilka delar. Rubbet. För det hade han inte gjort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

När du vinner en auktion får du ju alla uppgifter om säljaren/köparen respektive. Och har de anmält att de accepterar Swish och angett nummer, eller de kommer överens om det, så fungerar det som betalningsmedel, så att säga (blir ju som en enkel banköverföring).

Vanlig Swish alltså, det lät som att Tradera skulle varit mellanhand på något sätt.

Skrivet av anon291473:

Förstår inte varför man ska hålla på att dalta med idioter som den du har att göra med.

Hade inte ens svarat på hans mail om köpet är genomfört. Eventuellt gett honom en chans att ringa och berätta till PUNKT OCH PRICKA exakt hur han prövat, vilka delar. Rubbet. För det hade han inte gjort.

Så fungerar det ju inte, det går via Tradera så din lite aggresiva plan hade inte gjort någon nytta.

Permalänk
Medlem

Swishen har gått direkt till Tradera. Annars hade köparen inte kunnat öppna en tvist då Tradera inte kan hålla några pengar som gått direkt till säljaren.

Jag uppmanar alla som säljer på Tradera att kontakta deras kundtjänst och be dom ta bort ”traderabetalning” som de kallade det.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Vanlig Swish alltså, det lät som att Tradera skulle varit mellanhand på något sätt.

Det kan göras som vanlig betalning, men även via Tradera (du kan ju använda deras "säkrade" system). Via den kan du betala på olika sätt:
https://info.tradera.com/betalsatt/traderas-betallosning/

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Låter som att du ganska enkelt kan visa en tidslinje för tradera där du påvisar hur orimligt att köparen har gått igenom allt detta och dessutom inte har några kvitton att uppvisa.

När kontaktade köparen dig? Med tanke på att det hämtades ut 17.18 och sen skulle han varit i en butik och testat det.

Däremot är tradera jävliga att göra med. Hade en auktion och dagen efter fick jag ett negativt omdöme av köparen som inte ville betala. Tradera säger att de inte kan ta bort omdömet utan motpartens medgivande och att detta är mellan oss etc.

Han startade "tvisten" strax efter 20.00, men han verkar ju ha gett upp. Har inte hört något från honom sen han började bli motbevisad

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

@videopac:

Tråkigt.

Kanske låta bli att sälja saker på tradera då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon291473:

@videopac:

Tråkigt.

Det finns många kriminella och idioter på Tradera men TS ska inte skuta sälja för det. Majoriteten är ärliga.

Permalänk
Medlem

@beifeldtarn92: Nu får vi hoppas att allting löser sig på ett bra sätt, men jag måste bara påpeka att du hörde från honom senast igår. Är det han säger sant kommer du troligen få ett svar ganska snart. Det kan ju vara så att han var upptagen efter att tvisten drog igång och idag är på jobb. Det är inte alla som har ett jobb där de kan utföra privatärenden på arbetstid

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@beifeldtarn92: om han har redan lämnat positivt omdöme blir det lite svårt för honom.
I värsta fall tradera ger honom rätt de fryser pengarna eller skickar dig en faktura på beloppet. Bestrid det och be om mer bevis från köparen.

Hade det gått genom paypal via Tradera hade han inte fått rätt. Traderas regler är enormt krångliga samt deras chatt/telefon support är under all kritik. En del på deras support skäller ut en fast de själva har gjort fel.

Ps. har blockerat den som du sålde till, förr hade vi forum på tradera där vi tipsade och varnade andra säljare för oseriösa köpare. Tradera har tagit bort den funktionen nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Det kan göras som vanlig betalning, men även via Tradera (du kan ju använda deras "säkrade" system). Via den kan du betala på olika sätt:
https://info.tradera.com/betalsatt/traderas-betallosning/

Ok, så då är ju frågan vilket som gjorts i detta fall. För man kan då få betalt med Swish direkt eller med Swish via Tradera. Det senare är ju inte så bra.

Skrivet av anon291473:

@videopac:

Tråkigt.

Om man är tvungen att använda deras "säkra" betallösningar så skulle jag nog rekommendera att inte sälja där.

Skrivet av Tiamat:

@beifeldtarn92: om han har redan lämnat positivt omdöme blir det lite svårt för honom.
I värsta fall tradera ger honom rätt de fryser pengarna eller skickar dig en faktura på beloppet. Bestrid det och be om mer bevis från köparen.

Hade det gått genom paypal via Tradera hade han inte fått rätt. Traderas regler är enormt krångliga samt deras chatt/telefon support är under all kritik. En del på deras support skäller ut en fast de själva har gjort fel.

Ps. har blockerat den som du sålde till, förr hade vi forum på tradera där vi tipsade och varnade andra säljare för oseriösa köpare. Tradera har tagit bort den funktionen nu.

Varför skulle han inte fått rätt om det gått via Paypal? Det är enormt låga krav på "bevis" från en köpare för att pengarna skall frysas av Paypal. Perverst är vad det är.

Om Tradera fryser pengarna så har man en rejäl uppförsbacke. Klart man skall kämpa på men någon given utgång är det inte (eftersom köparen lämnat positivt omdöme redan).

Nu är det väl lite drastiskt att spärra en användare på Tradera när läget är så pass oklart. Säg att processorn verkligen var felaktig vid ankomst... vad skall köparen göra då? Och att agera på rykten? Aja, var och en gör som den vill

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av videopac:

Nu är det väl lite drastiskt att spärra en användare på Tradera när läget är så pass oklart. Säg att processorn verkligen var felaktig vid ankomst... vad skall köparen göra då? Och att agera på rykten? Aja, var och en gör som den vill

Av egen erfarenhet av 13 år på tradera och ett antal polisanmälningar och strul vill jag bespara mig det. Som jag poängterade så hade tradera förr en intern kanal för detta. Handlar inte om att svartmåla nån. Jag vill helt enkelt göra det enklare för mig. Med över 1000 försäljningar runt om globalt så är jag nöjd trots att jag har blivit blåst flera gånger.

På ebay kan jag blockera alla som har negativa omdömen på settings är jag drastisk?
Knappast ett flertal gånger folk budar/köper och sen skyller på det ena och det andra att de inte kan genomföra sitt köp. Sånt skapar misstro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Ok, så då är ju frågan vilket som gjorts i detta fall. För man kan då få betalt med Swish direkt eller med Swish via Tradera. Det senare är ju inte så bra.

Om man är tvungen att använda deras "säkra" betallösningar så skulle jag nog rekommendera att inte sälja där.

Därför har jag inte vågat säga ena eller andra.

Deras säkra lösningar är litet skydd för köpare antar jag, som annars var tvungen att skicka pengar "el-blanko". Jag har två ärenden som gått till domstol pga dessa, så där hade sånt skydd räddat mig. Istället har dessa pengar iaf i ena fallet knarkats upp istället.

Så jag tror att det behövs något säkrat system. Problemet är ju att när du täpper ett hål, öppnar du ett annat. Och det med att skicka tillbaka produkter defekta är ju något som även på Amazon sett mycket av nyligen.
https://www.tweaktown.com/news/58489/fake-amd-ryzen-cpus-sent...
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/7vun5k/bought_...

Så detta är tydligen nya trenden. Och det är ju då så du som säljare, företag eller privatperson måste gå upp din verifiering en nivå till. Se till att alla serienummer och detaljer om produkten är tagna, se till att bilder på exakt skick och om möjligt tom video på dem packas ner. Allt för att kunna skydda mot dessa bedrägerier. Och skulle du utsättas för dem, polisanmäl dem som bedrägeriförsök när du får fake-produkt tillbaka.

Tradera/Blocket måste också kliva upp sin matchning och helt enkelt inte lita på verken säljare eller köpare tills info kommit in vad som skett. Då Tradera tagit betalning för varan, ska det imho ligga 100% på deras ansvar att faktiskt göra rätt här, annars är ju de ansvariga för felen.

Skrivet av videopac:

Anser det inte heller drastiskt att blockera oseriösa köpare/säljare.

Och jag säger detta som en som sålt en 4790k, som påstods vara instabil. Jag hade testat den noga, den kom i fullständig originalförpackning och allt med, och ESD skydd användes vid all hantering.

Personen fick till slut skicka tillbaka varan, och fick iaf delvis pengarna tillbaka. Frakten fick han stå för själv.
Processorn var exakt samma S/N, och den fungerande 100% vid test. Efter att ha frågat lite mer info, hade han kört en 4670k på ett Z87 bräda. Och denna hade inte gillat 4790k... då rätt BIOS inte var installerad.

Är det rätt att jag som säljare nu ska behöva betala tradera 10% av försäljningspriset + frakt, för ingenting, för en vara som köparen inte ens hade kunskap nog att använda korrekt, och för "honom" var defekt? Jag var för snäll helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiamat:

Av egen erfarenhet av 13 år på tradera och ett antal polisanmälningar och strul vill jag bespara mig det. Som jag poängterade så hade tradera förr en intern kanal för detta. Handlar inte om att svartmåla nån. Jag vill helt enkelt göra det enklare för mig. Med över 1000 försäljningar runt om globalt så är jag nöjd trots att jag har blivit blåst flera gånger.

På ebay kan jag blockera alla som har negativa omdömen på settings är jag drastisk?
Knappast ett flertal gånger folk budar/köper och sen skyller på det ena och det andra att de inte kan genomföra sitt köp. Sånt skapar misstro.

Vad jag menade var att blockera köpare på grund av rykten är lite väl drastiskt. Det kan ju vara så att köparen faktiskt har rätt i det här fallet. Det vet ju vare sig du eller jag. Har man själv, eller någon man känner, råkat ut för en "dålig" köpare så blockerar man ju självklart. I en sådan här tråd hör man ju bara ena sidan, oavsett om den är korrekt eller inte så är det ju faktiskt i praktiken ogörbart att avgöra vem som faktiskt har rätt.

Jag har handlat otroligt mycket på både Ebay och Tradera (och andra siter) och har faktiskt väldigt goda erfarenheter. Har aldrig blockerat någon men visst skulle jag dra öronen åt mig om den strulputte jag råkat ut för tidigare skulle buda på någon auktion jag hade ute.

Dock känns det som att det börjar bli mer och mer problem med ohederligt folk.

Skrivet av Paddanx:

Därför har jag inte vågat säga ena eller andra.

Deras säkra lösningar är litet skydd för köpare antar jag, som annars var tvungen att skicka pengar "el-blanko". Jag har två ärenden som gått till domstol pga dessa, så där hade sånt skydd räddat mig. Istället har dessa pengar iaf i ena fallet knarkats upp istället.

Så jag tror att det behövs något säkrat system. Problemet är ju att när du täpper ett hål, öppnar du ett annat. Och det med att skicka tillbaka produkter defekta är ju något som även på Amazon sett mycket av nyligen.
https://www.tweaktown.com/news/58489/fake-amd-ryzen-cpus-sent...
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/7vun5k/bought_...

Så detta är tydligen nya trenden. Och det är ju då så du som säljare, företag eller privatperson måste gå upp din verifiering en nivå till. Se till att alla serienummer och detaljer om produkten är tagna, se till att bilder på exakt skick och om möjligt tom video på dem packas ner. Allt för att kunna skydda mot dessa bedrägerier. Och skulle du utsättas för dem, polisanmäl dem som bedrägeriförsök när du får fake-produkt tillbaka.

Tradera/Blocket måste också kliva upp sin matchning och helt enkelt inte lita på verken säljare eller köpare tills info kommit in vad som skett. Då Tradera tagit betalning för varan, ska det imho ligga 100% på deras ansvar att faktiskt göra rätt här, annars är ju de ansvariga för felen.

Anser det inte heller drastiskt att blockera oseriösa köpare/säljare.

Och jag säger detta som en som sålt en 4790k, som påstods vara instabil. Jag hade testat den noga, den kom i fullständig originalförpackning och allt med, och ESD skydd användes vid all hantering.

Personen fick till slut skicka tillbaka varan, och fick iaf delvis pengarna tillbaka. Frakten fick han stå för själv.
Processorn var exakt samma S/N, och den fungerande 100% vid test. Efter att ha frågat lite mer info, hade han kört en 4670k på ett Z87 bräda. Och denna hade inte gillat 4790k... då rätt BIOS inte var installerad.

Är det rätt att jag som säljare nu ska behöva betala tradera 10% av försäljningspriset + frakt, för ingenting, för en vara som köparen inte ens hade kunskap nog att använda korrekt, och för "honom" var defekt? Jag var för snäll helt enkelt.

Det är ju detta som är problemet med "säkra" betalningslösningar (som nu Tradera tvingar en att använda för vissa kategorier), just att idioter och bedragare kan ställa till det för en. Och hur väl man än dokumenterar så är ju frågan vad sådana "bevis" egentligen har för tyngd.

Personligen tror jag att skall man ha sådan hantering, "säker" betalningslösning, så måste transaktionsföretaget hantera även kontroll av funktion och sedan ta på sig ansvaret för leveransen vidare. Antagligen via någon försäkring. Det kommer inte att bli billigt men antagligen det enda sättet att lösa detta via ombud.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av videopac:

Vad jag menade var att blockera köpare på grund av rykten är lite väl drastiskt. Det kan ju vara så att köparen faktiskt har rätt i det här fallet. Det vet ju vare sig du eller jag. Har man själv, eller någon man känner, råkat ut för en "dålig" köpare så blockerar man ju självklart. I en sådan här tråd hör man ju bara ena sidan, oavsett om den är korrekt eller inte så är det ju faktiskt i praktiken ogörbart att avgöra vem som faktiskt har rätt.

Jag kan ta bort det med och chansen är minimal att han köper av mig då jag inte heller har något ute så?
Rykte eller inte låter skumt att lämna positivt sen klaga och samtidigt har redan testat varan
Visst kan man låta det hela vara orört hade du mått bättre om jag inte skrivit att han är blockad. Säljer ändå inget på tradera

Och nu är vi helt ute och snurrar då detta inte har något med TS frågeställning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiamat:

Jag kan ta bort det med och chansen är minimal att han köper av mig då jag inte heller har något ute så?
Rykte eller inte låter skumt att lämna positivt sen klaga och samtidigt har redan testat varan
Visst kan man låta det hela vara orört hade du mått bättre om jag inte skrivit att han är blockad. Säljer ändå inget på tradera

Och nu är vi helt ute och snurrar då detta inte har något med TS frågeställning.

Haha, nej det spelar mig ingen roll vad du gör förstås. Ville bara belysa det hela i generella termer. Det finns alltid en risk att folk blir felaktigt uthängda och trist i sådant fall att bli blockerad.

Permalänk
Avstängd

De enda dispyterna jag haft inträffade 2008, en var då jag sålde ett otestat moderkort för 11kr. Det visade sig inte fundera, och köparen hörde av sig och sade glatt att det inte fungerade men att det ju var en chansing så det var ingen fara. En och en halv månad senare lämnar han negativt omdöme.

Den andra gången sålde jag ett moderkort där jag specifierade mycket tydligt att det kunde vara defekt, och köparen fick inte igång det och ville ha tillbaka pengarna (ca 200kr). Han fick ett blankt nej, men han lämnade inget negativt omdöme iaf. Tradera var inte inblandade några gånger, jag vet inte ens om de gav sig in i sånt på den tiden.

Det lilla jag säljer tenderar att vara elektronikskrot och den typen av människor som köper en hög mikrobrytare för en femma brukar inte vara så hårda.

I korthet: jag skulle aldrig våga sälja dyrare tingestar på Tradera, sånt säljer jag lokalt på Blocket/Facebook, när det nu händer.

Som köpare har jag vad jag minns aldrig råkat ut för något, men då köper jag typ aldrig från såna som har få omdömen om inte priset är galet lågt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det kan ju vara så, eller så kanske han inte bor 24/7 vid datorn

Hur som, det är lite oklart om processorn testats i en datorbutik, han skriver att den jämförts med en ny processor men det är inte självklart att det testats i just en butik. Kanske är medvetet otydligt skrivet, vad vet jag.

Vilket det nu är så skall det bli intressant att se vad Tradera säger, jag skulle inte sätta några pengar på vilken part som får rätt.

"Det är jag som köpte processorn av dig. Vi testade den och det visade sig att den inte fungerade eftersom vi testade den gem fört med en ny från butik och dem sa att den inte fungerade och hade problem."

Tycker inte det är oklart någonstans. Han skriver ju "dem sa" = butiken.
Sen skulle jag vilja veta vilken butiken som han använt sig av som säljer nya i5 6500 fortfarande.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

"Det är jag som köpte processorn av dig. Vi testade den och det visade sig att den inte fungerade eftersom vi testade den gem fört med en ny från butik och dem sa att den inte fungerade och hade problem."

Tycker inte det är oklart någonstans. Han skriver ju "dem sa" = butiken.
Sen skulle jag vilja veta vilka butiker som säljer nya i5 6500 fortfarande :).

Inte speciellt klart, kan vara att han lånat en processor och testat kortet (tidigare eller vid tillfället) och nu testat med denna och inte fått det att fungera och pratat med någon som sagt att då är det processorn spm är problemet. Man skall nog inte läsa in för mycket i det uttalandet. Köparen verkar ju inte ha så lätt för att uttrycka sig så det kan nog gå åt vilket håll som helst med uttalanden från denne.

Vi får väl se vad Tradera beslutar i slutänden.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att köparen är riktigt okunnig och när han fått hem den så har en kompis som kan mer hjälpt honom att installera etc och även berättat att en K processor ärbätte och ger 500 extra FPS i LOL och CS. Kompisen har sedan sagt åt honom att returnera den för att hans E-penis just krympt 3 centimeter.
När du sa nej så ger personen upp och kommer förmodligen att själv sälja denna processorn.

Grova gissningar men sånt är livet.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Nu är processorn ute på auktion igen, väljer dock att inte länka till den utan är upp till TS om han vill att den ska synas här.
Auktionsbeskrivningen följer såhär:

Citat:

jag köpt den här processor som Säljare sagt att fullt fungerande kraftfull, inga dolda fel eller skavanker.
jag plötsligt att obrukbar och trasig.
Nu skulle jag att kasta den.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."