EU röstar igenom upphovsrättsdirektiven Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Inaktiv

Nu förstår jag inte riktigt, i förra artikeln stod det:

"I den nya omröstningen deltar återigen alla 751 parlamentariker och minst 10 procent, eller 76 personer, måste rösta emot det för att det inte ska gå igenom."

Och i denna:

"Under dagen gick omröstningen av stapeln, i vilken 438 av totalt 703 medverkande EU-parlamentariker röstade igenom direktivet medan 226 röstade emot."

@Epic vad gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Det har dock inte varit ett rättvist spelfält, om man kan kalla det så. Google, facebook etc är redan skadeskjutna i EU sedan vissa påverkanskampanjer på bland annat Brexit (Cambridge Analytica skandalen). Många av ledamöterna i parlamentet är av en generation som inte förstår tekniken, men de förstår Brexit. Så mediebranschens upphovsrättsorganisationer har haft öppet mål och de har öst in pengar.

Dom sade att google och andra bland annat startat sajter som beskrev problematiken och uppmuntrade privatpersoner att kontakta sina representanter i euparlamentet, så lobbying går inte enbart ut på att kontakta politiker dirket utan även att skapa opinion för/emot något. Skulle tro att detta varit en bidragande faktor till att så många faktiskt har kontaktat parlamentariker denna gång.

Permalänk
Medlem

Hur har våra svenska representanter röstat?

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Vänt nu.... 226 röstade emot, men i artikeln från igår (https://www.sweclockers.com/nyhet/26264-eu-rostar-om-artikel-...) står det "I den nya omröstningen deltar återigen alla 751 parlamentariker och minst 10 procent, eller 76 personer, måste rösta emot det för att det inte ska gå igenom."
Det var ju långt fler än så som röstade emot, så hur fasen blev det igenomröstat??? Gå till trilogmöte skulle det ju either way såklart men nånting verkar inkonsistent här.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vilket gör ju att det skulle vara högst intressant att läsa igenom det omarbetade förslaget. Just nu så är alla arga för att "internet kommer att censureras", men är det någon som faktiskt vet vad som står i förslaget? Det fanns ju ändå rätt så hård pushback mot "CENSUR maskiner " så kan det vara så att det går igenom för att det har ändrats?

Givetvis så kommer ju 99,9% av alla internetanvändare någonsin läsa förslaget och utgå ifrån att det är samma förutsättningar som i första draften ¯\_(ツ)_/¯

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det skulle vara intressant att se vad som skiljer förslagen åt och hur man löst alla de problem som lagen innebär förra gången och i förlägningen gjorde att den röstades ner. Har svårt att se hur man ska kunna ta sig förbi dessa, men något har man uppenbarligen gjort...och då tror/hoppas jag innerligt att det inte bara är lobbying

Permalänk
Medlem

"länkskatten" är ju bara spiken i kistan för alla mediahus som försöker använda den. Fattar inte hur korkad man får vara då mera trafik generellt ger mera pengar.

EDIT: Kan ingen länka den faktiska texten för förslaget?
känns lite som media bara kopierar vad andra skriver. Inte sett en enda med utdrag eller länk till förslaget.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

HELT OTROLIGT! Till stående ovationer röstade parlamentet igenom hela förslaget, inklusive länkskatt, filter och förbud att filma fotbollsmatcher. Det här är en djupt mörk dag för internet. - @emanuelkarlsten

Citat:

När en brittisk ledamot sedan begärde ordet och berättade vilket fruktansvärt slag detta var mot det fria internet, buades han ut av parlamentet. Jag är chockad! - @emanuelkarlsten

Känns lite som att dessa dinosaurier inte har full koll på vad internet är, olyckligt att det är just de som får rösta i frågan.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon75480:

Nu förstår jag inte riktigt, i förra artikeln stod det:

"I den nya omröstningen deltar återigen alla 751 parlamentariker och minst 10 procent, eller 76 personer, måste rösta emot det för att det inte ska gå igenom."

Och i denna:

"Under dagen gick omröstningen av stapeln, i vilken 438 av totalt 703 medverkande EU-parlamentariker röstade igenom direktivet medan 226 röstade emot."

@André vad gäller?

Jag är knappast skolad i hur systemet fungerar, men försöker:

Det krävs minst 10% av 751 parlamentariker för att rösta ned ett förslag. Inte att alla förslag som får 10% (eller fler) mot sig stoppas. Då skulle inte mycket gå igenom.

Ett påhittat exempel vore att att det samlas till omröstning när endast 100 ledamöter på plats. Om 75 röstar emot räcker det inte för att stoppa förslaget. Det måste vara 76 stycken.

Och om detta finns det garanterat någon som kan det bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tumvanten:

Haha.
Och vad var det som fick de som röstade nej förra gången att ändra sig denna gången?
Hur kan man ändra sig så helt plötsligt.
Låter skumt.

En liten extra bonuscheck vid årsskiftet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:
Skrivet av TheSlicker:

Från http://www.consilium.europa.eu/en/council-eu/voting-system/

Citat:

simple majority (15 member states vote in favour)
qualified majority (55% of member states, representing at least 65% of the EU population, vote in favour)
unanimous vote (all votes are in favour)

och 438 av 751 är ju 58,32~%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

okej såååå, hur skall de lösa detta rent tekniskt? vore ju intressant att läsa.

Det jag undrar också... endast stora aktörer på nätet som facebook, youtube etc har capacitet att underhålla detta helt orimliga krav som kommer kräva extremt mycket ändring och administration. Små aktörer på nätet kommer blocka *.eu och gå vidare med sina liv, det slutar med att vi inom EU kommer vara tvungna att köpa vpn som har exitnodes utanför EU för att kunna komma åt 80% av internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

"länkskatten" är ju bara spiken i kistan för alla mediahus som försöker använda den. Fattar inte hur korkad man får vara då mera trafik generellt ger mera pengar.

EDIT: Kan ingen länka den faktiska texten för förslaget?
känns lite som media bara kopierar vad andra skriver. Inte sett en enda med utdrag eller länk till förslaget.

Tror detta är dokumentet med alla ändringar...en diger lunta att ta sig igenom

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Dom sade att google och andra bland annat startat sajter som beskrev problematiken och uppmuntrade privatpersoner att kontakta sina representanter i euparlamentet, så lobbying går inte enbart ut på att kontakta politiker dirket utan även att skapa opinion för/emot något. Skulle tro att detta varit en bidragande faktor till att så många faktiskt har kontaktat parlamentariker denna gång.

Ja. Men det har inte gett något resultat denna gång. EU parlamentarikerna har hört de röster som talat emot förslaget men ändå har allt för många valt att rösta för.

En inte allt för otroligt konspirationsteori som finns är att många av dessa gammelpolitiker i mindre progressiva länder vet mycket väl hur tekniken fungerar men ser Internet som ett hot sedan Brexit och därmed inte ser det som en allt för stor förlust att användarnas frihet begränsas. Det har ju uttryckts att just länkande i sociala medier har varit en inkörsport för populistiska partier och främmande staters propaganda kampanjer för att försöka påverka val. Detta genom att de "otvättade massorna" fräls av alternativa fakta på internet som fritt delas.

Länder i EUs bruna bälte, som Tex Orbans Ungerns, samme Orban som just var i Parlamentet och försvarade sig då Ungern är på väg att förlora sin rösträtt i EU efter att de nedmonterat all fri press och politiserat domstolarna. Dessa länder ser även de internet som ett hot. Det är en tillgång när de skall vinna makten men efter makten är vunnen så skall även det fria ordet på Internet begränsas, eller filtreras, så långt det är möjligt.

Nu är vi inte riktigt där i Europa, men på god väg. Det är vanligt i Ryssland, Kina, länder i Mellanöstern osv där styrande gärna vill kontrollera invånarnas världsbild. Så snart de tappar kontrollen släcker de ned internet så långt de kan istället i sina länder.

Permalänk
Medlem

darknet kommer resa sig ur askan i europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Det jag undrar också... endast stora aktörer på nätet som facebook, youtube etc har capacitet att underhålla detta helt orimliga krav som kommer kräva extremt mycket ändring och administration. Små aktörer på nätet kommer blocka *.eu och gå vidare med sina liv, det slutar med att vi inom EU kommer vara tvungna att köpa vpn som har exitnodes utanför EU för att kunna komma åt 80% av internet.

Som jag förstått det så är åtminstone "länkskatten" i sig ska bara gälla är exempelvis google eller facebook lägger upp en liten förhandsvisning/sammanfattning av en artikel i samband med att någon postar en länk. Det är inte länkningen i sig som ska avgifsbeläggas utan förhandsvisningen. När det gäller detta så kommer det då inte att drabba mindre aktörer så länge de inte skapar en förhandsvisning av artiklar. I övrigt har jag ingen aning om hur man ska lösa det...

Permalänk
Medlem

Helt åt helvete. Teknokrati för alla tekniska frågor, tack, så man slipper det slemhjärnade pack som röstar ja på sånt här.

Hur skulle det bli för forum då, Sweclockers exempelvis? Alla inlägg måste copyrightskannas för att ingen t.ex. ska ha råkat citera en sångtext?

Rent tekniskt kan jag inte se hur artikel 13 ska kunna lösas med automatik, utan att kräva anställning av folk som inte gör annat än granskar varenda jävla fil för hand. Är det det som är huvudtanken, att skapa en drös idiotiska jobb så det ser bättre ut i statistiken?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Ja. Men det har inte gett något resultat denna gång. EU parlamentarikerna har hört de röster som talat emot förslaget men ändå har allt för många valt att rösta för.

En inte allt för otroligt konspirationsteori som finns är att många av dessa gammelpolitiker i mindre progressiva länder vet mycket väl hur tekniken fungerar men ser Internet som ett hot sedan Brexit och därmed inte ser det som en allt för stor förlust att användarnas frihet begränsas. Det har ju uttryckts att just länkande i sociala medier har varit en inkörsport för populistiska partier och främmande staters propaganda kampanjer för att försöka påverka val. Detta genom att de "otvättade massorna" fräls av alternativa fakta på internet som fritt delas.

Länder i EUs bruna bälte, som Tex Orbans Ungerns, samme Orban som just var i Parlamentet och försvarade sig då Ungern är på väg att förlora sin rösträtt i EU efter att de nedmonterat all fri press och politiserat domstolarna. Dessa länder ser även de internet som ett hot. Det är en tillgång när de skall vinna makten men efter makten är vunnen så skall även det fria ordet på Internet begränsas, eller filtreras, så långt det är möjligt.

Nu är vi inte riktigt där i Europa, men på god väg. Det är vanligt i Ryssland, Kina, länder i Mellanöstern osv där styrande gärna vill kontrollera invånarnas världsbild. Så snart de tappar kontrollen släcker de ned internet så långt de kan istället i sina länder.

Möjligen kan de ha fått bilden att det är google som driver majoriteten av alla negativa röster och att man då kan/bör ignorera dom, alternativt att man anser att alla ändringar gör att kritiken inte är relevant längre. Men det är bara spekulationer från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

En liten extra bonuscheck vid årsskiftet.

precis man får en bonus i eu parlamentet för att rösta ja minst 50% på alla motioner.
finns därför representanter som röstar jag på policy som skapar konflikt.

Permalänk
Medlem

Och detta går inte att kringgå med VPN?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

precis man får en bonus i eu parlamentet för att rösta ja minst 50% på alla motioner.
finns därför representanter som röstar jag på policy som skapar konflikt.

Är detta något du vet eller bara ironi? Om det är något du vet så får du gärna länka till en källa, vore intressant att läsa i så fall.

Permalänk
Medlem

Snaran dras åt runt halsen på vanligt folk, allt i "äganderättens" namn. Jag tycker det är vidrigt. Äganderätten kan inte vara såpass långtgående att vanligt folk som gör saker utan ekonomisk vinning ska straffas. Det är min åsikt och den står jag för till 100%.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, det skulle vara intressant att se vad som skiljer förslagen åt och hur man löst alla de problem som lagen innebär förra gången och i förlägningen gjorde att den röstades ner. Har svårt att se hur man ska kunna ta sig förbi dessa, men något har man uppenbarligen gjort...och då tror/hoppas jag innerligt att det inte bara är lobbying

Det borde väl inte vara så svårt egentligen? Det som behövs för art13 skulle ju i stort vara att den skrivs så att sidägare behöver agera på att ta bort upphovsrättsskyddat material. Då skulle individuella siteägare kunna besluta själva vad de behöver göra för att ta bort material i god tid.

Att tvinga en viss teknik att användas, såsom contentfiltering i det här fallet, är ju jävligt dumt i vilket fall som helst.

För art11 har jag för mig att det redan funnits förslag om att det bara ska gälla om man tar substantiell del av hela artikeln, d.v.s rehostar artiklar vilket tar bort författarens reklamintäkter . Osäker på vad som hände med det dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

och så stog vi och skakade på huvet åt USA när dem i princip gav upp det fria internet, sen sitter vi här själva... jaha ja... ska man behöva gå in på piratbukten för att göra bildsökningar snart då?

aja.. hoppas dem tar förnuftet tillfånga och lägger ner i nästa omgång

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Jag undrar om detta är "dödsstöten" för Usenet?, tvinga Usenet providers att automatiskt scanna och raderar allt med copyright.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Näbbdjuret:

Och detta går inte att kringgå med VPN?

Det är ju långt ifrån klart hur detta kan komma att yttra sig i praktiken. Men lite löst spekulerat kommer exempelvis SweC tvingas eller nödgas installera ett filter som gör att du inte kan länka till exempelvis DN eller SvD eftersom vi då tvingas betala "länkskatt". Detta filter kommer inte ha något med VPN att göra.

Alternativt behålla möjligheten att posta länkar, men då betala länkskatt till DN och SvD. En skatt som i förlängningen kan påverka oss ekonomiskt. Återigen inget som VPN kan påverka.

Permalänk
Medlem

@Näbbdjuret: Tyst nu, börja inte informera den breda massan om VPN.
Blir det tillräckligt många så kommer dom förbjuda VPN utanför det land man bor i.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Jag undrar om detta är "dödsstöten" för Usenet?, tvinga Usenet providers att automatiskt scanna och raderar allt med copyright.

Inte om det hostas utanför EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@Näbbdjuret: Tyst nu, börja inte informera den breda massan om VPN.
Blir det tillräckligt många så kommer dom förbjuda VPN utanför det land man bor i.

VPN är förmodligen nästa mål för uphovsrättsindustrin. De har faktiskt lobbat mot det länge. Turkiet är det enda europeiska landet just nu där VPN tjänster begränsas.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det innebär alltså att om Sweclockers tvingas ta bort möjligheten att länka till en nyhet. Då kan jag alltså inte posta en källhänvisning till mina påståenden?

Men detta borde väl inte beröra utomeuropeiska siter. Om tex sweclockers skulle hosta sin site utanför eu så bör ni väl få länka vart ni vill. Så VPN som i praktiken kan ge mig ett utomeruopiskt IP nr borde väl göra detta?

-Det har landat ett UFO på Rosenbad.
-Hur vet du det?
-Det står i tidningen
-Kan du länka?
-Nej tyvärr det får vi inte.

Frågan är sedan, är detta en tvingande lag eller kan en upphovsrättsägare skita i det?

Om jag skulle äga en webtidning och jag vill att folk besöker mig så kanske jag känner att det inte är rätt att blockera möjligheten till att länkas in på en nyhet.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nautilus011: Det är sådana detaljer som är oklara - men i grunden går förslaget ut på att sådan länkar ska beskattas. Så om du har en källa som ligger utanför EU - kör på! Annars måste vi betala länkskatt eller filtrera bort länkar.

Men vad det blir är fortfarande inte klart och det kan hinna ändras saker - och klargöras fler detaljer - fram till den sista omröstningen i Januari.