Köpte denna igår efter några dagar av panik då min gamla håller på att lägga av. Eftersom jag bara haft den ett dygn kan jag inte ge något långsiktigt perspektiv men generellt sett blir värmeproblem värre med åren om man inte dammar av datorn. Kommer fokusera på de negativa bitarna då de positiva är uppenbara (pris/prestanda i en liten och lätt laptop). Du kommer inte få en laptop med 14" 1080p ips skärm, 8gb ram, ryzen 2500u med vega 8 och 256gb SSD såhär billigt igen från en reputabel återförsäljare förutom möjligen under black friday/mellandagsrean om ett halvår, om ens då.
Negativa saker:
1. Den är plastig.Visserligen förväntat men denna är mer plastig än andra laptops i prisklassen runt 4,5-5,5k. Det betyder bland annat att tangenbordet är sådär och trackpaden är sådär. Inget bakgrundsbelyst tangentbord förutom indikationslampor på caps lock och mute knappen.
2. Datorn går varm. Just nu när jag skriver detta inlägg är fläkten helt idle(0rpm). Processorpaketet/gpu ligger mellan 44-53 grader och SSD:n ligger på 50-55 grader vid idle. Det är 10 grader för mycket i mitt tycke.
3. Fläktkurvan på fläkten är dåligt inställd. Fläkten går från 0 rpm till 2200 rpm så fort man startar lite program. Finns liksom inget "mellanläge" där fläkten bara surrar lite grann i bakgrunden.
4. Fläkten är dessutom lite mer högljudd än fläkten på min förra laptop, beror antagligen på att det finns en grill mellan tangentbordet och skärmen där luft trycks ut. Vanligen är ovandelen av laptopen helt stängd och luft ventileras vid sidorna/undersidan vilket gör att man hör det mindre.
5. Vanligen skulle man enkelt kunna komma till rätta med dessa problem genom undervoltning av processorn eller finjustering av fläktkurvan men jag har tittat överallt och detta är ej möjligt på vår laptop då inga program(inklusive AMDs wattman) stödjer detta.
Sammanfattning: Den enda frågan du behöver ställa dig är; Behöver jag den extra grafikprestandan som ryzen 2500u tillsammans med vega 8 ger mig jämfört med laptops med intel CPU och deras integrerade intel HD grafik? Om du inte har behov av detta kan du köpa laptop i samma prisklass med intel cpu som är både svalare och har bättre byggkvalité än denna laptop. Knåpade ihop en lista på prisjakt på laptops med intel core/ryzen, 8gb ram, 256gb ssd, 1080p skärm här : https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s400999480&o=produ... . De flesta av dessa är dock större och tyngre 15.6" laptops.
För min del vill jag kunna ha möjligheten att lira enklare spel som dota 2 på 1080p i nödlägen, den möjligheten har jag inte med en laptop cpu och intel hd grafik. Ska du bara syssla med kontorsarbete och titta på filmer/streams på laptopen räcker en laptop med en intel core i3/i5:a. Kan tillägga att jag prövade spela dota 2 en snabbis i 1080p med lägsta grafikdetaljer("fastest") på denna laptop. Late game med mycket animationer osv. pendlar fps mellan 35-90, snitt runt 55fps. FPS drops ner till runt 35 fps i teamfights). Vega 8 är även kompatibel med externa freesync skärmar om du har en sådan vilket är najs.
Hittade även denna laptop med ryzen 5 2500u. Har klämt på några lenovo v330 och de har bättre byggkvalité, dock är skärmen(en dålig och alldels för mörk TN panel) och batteritiden väldigt mycket sämre än HP 14-cm0822no . Om den är svalare vet jag ej. Dessutom säljs den för tillfället av återförsäljaren ledaco som jag aldrig hört talas om och inte kan hitta ett enda legit omdöme om på prisjakt, finns en risk att de listat den fel.
Du skulle kunna köpa denna laptop idag/imorgon från elgiganten, testa den varsamt 1-2 dagar och lämna tillbaka den om du inte är nöjd.