Hur värt är det att vänta på Black Friday?

Permalänk
Medlem

Hur värt är det att vänta på Black Friday?

Hej! Mitt fyra år gamla moderkort har kollapsat vilket innebär att jag är i behov av ett nytt moderkort, processor och ram. Var inte särskilt intresserad av förra årets BF så har dålig koll på hur stor och bred prissänkning det brukar vara. Har haft ett ASUS Sabertooth Z97 Mark 1, i5 4690K och 16gb ram (1866 MHz). Tänker att jag behöver nåt likvärdigt. Förstår att ni inte är några spågummor som kan säga exakt vad som kommer finnas på årets BF men hade varit tacksam om ni kunde ge mig nån hint. Är det värt att chansa? Är i så fall fast med en gammal laptop tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Hej! Mitt fyra år gamla moderkort har kollapsat vilket innebär att jag är i behov av ett nytt moderkort, processor och ram. Var inte särskilt intresserad av förra årets BF så har dålig koll på hur stor och bred prissänkning det brukar vara. Har haft ett ASUS Sabertooth Z97 Mark 1, i5 4690K och 16gb ram (1866 MHz). Tänker att jag behöver nåt likvärdigt. Förstår att ni inte är några spågummor som kan säga exakt vad som kommer finnas på årets BF men hade varit tacksam om ni kunde ge mig nån hint. Är det värt att chansa? Är i så fall fast med en gammal laptop tills dess.

Tyvärr vill den breda massan ha generella prissänkningar och inte riktigt bra prissänkningar med begränsade antal produkter.
Detta resulterade då i och säkerligen i år med, att reorna är precis som vanliga "reor" som de har året runt.
Kika prisjakt och se vad produkterna har legat på som lägst, hittar du något som är i närheten av det, så är det bara o köpa, chansen att du kommer hitta något mycket billigare på BF är minimal.
Säger "reor" då jag inte riktigt tycker det är det när dom har samma pris i stort sett året runt men bara byter namn på rean beroende på årstid.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Kommer det regna den 16e december?

Skämt åsido skulle jag säga förmodligen inte. Tycker förra BF sög rätt hårt men sen beror det på vad man ska köpa och vad "värt" betyder för en.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Jag har en stationär och tjejen likaså. Jag skulle däremot behöva en till. Är i behov, men det är inte speciellt akut så jag inväntar BF i hopp om lägre priser. Dagens minnespriser gör det så dyrt att skaffa ny plattsform att det dessutom drivit upp priserna på begagnatmarknaden. Samma sak gäller grafikkort. Som jag ser det är det varken lönt att köpa nytt eller begagnat som det ser ut just nu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jaha okej! Ja reorna i Sverige brukar ju vara ganska klena så köper nog direkt i så fall. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har en stationär och tjejen likaså. Jag skulle däremot behöva en till. Är i behov, men det är inte speciellt akut så jag inväntar BF i hopp om lägre priser. Dagens minnespriser gör det så dyrt att skaffa ny plattsform att det dessutom drivit upp priserna på begagnatmarknaden. Samma sak gäller grafikkort. Som jag ser det är det varken lönt att köpa nytt eller begagnat som det ser ut just nu.

Ja, priserna på RAM är riktigt sjuka, men fick ändå återbetalat 2200 för mitt moderkort så kan väl se det som en kompensation.

Permalänk
Medlem

Fick rätt ok priser ifjol. Då jag köpte delarna i sign. De flesta delarna är inte billigare nu ens. Iofs så boomade botcoin just i samma veva och priserna gick upp. Mitt strix binned 1070 ti fick jag för 4690kr och det var "nedsatt" i förra veckan till typ 5500kr. Det som gäller med black friday är att du kommer vara tvungen sprida ut ditt köp över flera butiker för att få bästa pris. Så håll koll på fraktkostnader också. Annars skulle jag nog gå på beg. Säljs nog rätt mycket just nu med tanke på nya cpu och gpu som kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Singles day (11/11) var mycket bättre för nördar förra året. BF och mellandagsrean var ett skämt i jämförelse.

Permalänk
Medlem

@VonMike: Sälj din CPU och DDR3 ram. Ger en fin slant på marknaden....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Black Friday förra året var en generell besvikelse i mina ögon, nåt enstaka grymt fynd men det var verkligen en handfull st. Annars var det som vilken rea som helst, singles day var desto bättre.
Om du hittar nåt du är ute efter till bra pris så köp det, finns ju tyvärr aldrig garantier för att just den exakta varan ska finnas med under black friday ex.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Själva saken med BF är att ha bra priser men att varorna ska va "slut" så ingen kan köpa dem.

Sitter du framför datorn i flera timmar och väntar på rätt erbjudande kanske du tjänar någon hundralapp men förmodligen har du bättre saker att göra med ditt liv

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det att hitta ett beggat moderkort? Sök på tradera eller här på sweclockers så får du ett moderkort och så är du igång igen.

Värt att vänta på BF?...inte för dig känner jag spontant.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Överklockar du? Om inte så finns det massor av h81 moderkort att köpa billigt än.

Permalänk
Medlem

BF är ju alltid totalt värdelöst. Bara skiten de inte lyckats sälja resten av året. Köp det du vill ha bara.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

Generellt så kan det vara rätt snålt med komponenter på Black Friday, brukar få tag i typ nätagg, hårddiskar osv men Cpu och minnen osv är det sämre med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Går ju undersöka lite själv genom att kolla prishistorik på tex. Prisjakt. Kolla hur det såg ut förra året helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

Jag högg en Ryzen 1800X och ett moderkort för 3990:- för netonnet på BF förra året.
Gick loss på 5500:- annars, så nog kan man bara lite slantar nog.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME