Nvidia förbjuder fabriksöverklockning av billigare RTX-grafikkort

Permalänk
Medlem

Gubbar, stå ut lite till. Snart kommer AMD och Intel och räddar oss undan denna gröna sörja.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar vettigt, man bör ändå inte riskera så dyra pjäser, genom klumpig överklockning.

Är fabriksöverklockningen från tillverkarna vanligen gjord så taffligt att korten riskerar att ta skada då?
Själv trodde jag inte att just fabriksöversklockningen var ett problem alls.

Men så är jag väl aningen ringrostig på området i nuläget får medges

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta är mer eller mindre exakt som på 1xxx serien, fattar inte vad folk blir så upphetsade för.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Söderbäck:

Är fabriksöverklockningen från tillverkarna vanligen gjord så taffligt att korten riskerar att ta skada då?
Själv trodde jag inte att just fabriksöversklockningen var ett problem alls.

Men så är jag väl aningen ringrostig på området i nuläget får medges

Nej iofs, det är nog mest privatpersoner, man vill skall hålla sin klumpiga fingrar borta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Gubbar, stå ut lite till. Snart kommer AMD och Intel och räddar oss undan denna gröna sörja.

Intel

Permalänk
Medlem

Mhm kan det här vara orsaken till förseningen. Nya drivrutiner som måste skickas ut pga överhettade grafikkort som är fabriksöverclockade?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Gubbar, stå ut lite till. Snart kommer AMD och Intel och räddar oss undan denna gröna sörja.

Hoppas verkligen du har rätt.
Själv är jag väldigt tveksam.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Det slutar väl med en prenumerationsmodell där du betalar 1499/1899/2699 per månad för en nvidia-certifierad dator med plombering.

Permalänk
Medlem

Antar att det är så att de modeller med beteckningen "A" är de kretsar som har klarat sig högt över gränsen för vad referensmodellen skall klara av.

Permalänk
Medlem

Nu går iaf jag över och stötta det röda laget vid deras nästa släpp! Skall även köpa på lite mer AMD aktier Sponsra nvidias galenskaper är det slut med för min del iaf

Visa signatur

|| Aorus x570 Elite || Ryzen9 5900X || XFX 6900XT Merc 319 Limited Black Edition|| 32GB 3600mhz HyperX || NZXT Kraken x53 || Corsair RM1000W || 2x 1TB Kingston KC2500 M.2 Raid0 || Phanteks P400A || Huawei GT MateView GT 34" 1440p 165hz Freesync HDR || Xtrfy M4 RGB Black || Razer Nari 7.1 Headset|| ASUS ROG Claymore Core ||

Permalänk
Medlem

Själv hoppar jag denna serie och väntar in antingen svar från AMD eller nästa 3xxx serien från Nvidia och hoppas på att AMD har något bra som pressar ner priserna igen.För 15 000 för ett grafikkort kommer jag nog aldrig betala.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Med "fabriksöverklockning" så menas att partnertillverkarna levererar korten med en högre basfrekvens än vad nvidia gör. (oftast med ett OC tillagt i modellnamnet)
Nu får dom alltså inte göra så, utan måste hålla sig till samma basfrekvens. Det är dock inget som hindrar användaren från att överklocka så gott det går.

Sedan återstår det att se om korten faktiskt går att klocka, men det borde vi ju se om ett par dagar.

Det står ju dock att ena kretsen är tillåten för fabriksöverklockning och andra inte. Frågan är dock vad som är skillnaden på dessa kretsar, samt hur de ska förhindra att pertnertillverkare bara puttar in ett annat bios i den billigare kretsen precis som de alltid gjort. Det finns ingen tydlig hårdvarubegränsning om jag förstod det rätt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Nvidia utnyttjar sin dominans så fult.
Känns bra att man lämnat den gröna sidan förhoppningsvis för gott.

Känner mig nöjd med mitt Vega 64 ändå, funkar fint i 1440p och utbudet och priserna på freesync skärmar är så otroligt mycket bättre.

Inväntar med spänning Navi runt 2020

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Detta är varför Intel behövs på GPU marknaden, om AMD Inte kan svara och ge NVIDIA pisk i stjärten.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Överklockning var spännande när jag kunde köpa en eftermarknadskylare till processorn och sedan skruva upp både processorn och grafikkortet så det kändes som jag fick mycket extra prestanda för liten peng.

Intresset har svalnat rejält nu när man behöver extra dyra, upplåsta processorer och många grafikkort är hårdare klockade från fabrik så för mig har överklockning i princip varit dött ett tag redan :/

Permalänk
Medlem

Nvidia bör iaf uppge varför de gjort som de gjort, kan faktiskt vara så att majoriteten av kort som returnerats har varit pga. att spänningen varit för hög under en längre period.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det står ju dock att ena kretsen är tillåten för fabriksöverklockning och andra inte. Frågan är dock vad som är skillnaden på dessa kretsar, samt hur de ska förhindra att pertnertillverkare bara puttar in ett annat bios i den billigare kretsen precis som de alltid gjort. Det finns ingen tydlig hårdvarubegränsning om jag förstod det rätt.

Från Techpower up

Skrivet av Techpower:

"Both are the same physical chip, just separated by binning, and pricing, which means NVIDIA pretests all GPUs and sorts them by properties such as overclocking potential, power efficiency, etc."

Så om Nvidia säljer de bättre kretsarna dyrare till partnertillverkarna så begränsar de troligtvis överklockningsmöjlighet p.g.a. att de inte vill att partnertillverkarna ska strunta i de dyrare kretsarna och bara köpa de billigare och överklocka själva. Anledningen är alltså att tjäna mer pengar. Så klart.

Om jag ska vara lite snällare mot Nvidia så kan vi hoppas på att de dyrare kretsarna faktiskt är märkbart bättre och att Nvidia då ser till att de användare som betalar mer för premiumkorten är garanterade en premiumkrets.

EDIT:
Det lär sprida sig rätt snabbt om en tillverkare strider mot detta och då är det överhängande hotet att Nvidia slutar sälja kretsar till dem alternativt att de kommer att bli nedprioriterade i framtiden likt villkoren för GPP.

Permalänk
Medlem

Blir ingen mer support till nvidia för nu börjar det bli löjligt. Anti-consumer är nog ordet jag söker.
Blir ett navi så fort det kommer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad folk är så upprörda över? Fabriksöverklockningar tycker jag brukar vara så små att det är löjligt. De som sitter här på forumet blir ju knappast berörda av detta heller.

Sedan påverkar detta kort/kretsar de säljer billigare.

En positiv sak är ju om detta handlar om binnade kretsar, de som är billiga klarar inte så mycket. Men om man köper ett överklockat så har man större chans till en bra krets som klarar mera.

Nvidia kan lika gärna lägga ner, vad de en gör kommer folk att klaga, så de kan sluta så folk får sitta med sina gamla kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

När Nvidia släpper RTX 3000-serien får man inte installera det själv. Nvidia skickar ut personal som installerar det i datorn och sedan förser datorn med lås och larmsystem. Vill du öppna din dator för att uppgradera eller ändra något får du ringa Nvidia som för en nätt summa ($1899) kommer ut och gör detta åt dig. Men det är för DITT bästa för att du ska få en så bra och stabil upplevelse som möjligt.

Högst osannolikt. Tänk vilken kostnad detta skulle vara för nvidia och vem skulle köpa korten för att inte ens kunna använda sin dator, tror det varken skulle vara en bra eller stabil upplevelse för användarna..

Visa signatur

i7 6700k, G.SKILL 32GB, GTX 1080Ti, Z170, In Win

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tyvärr är spänningen låst på Pascal, så oavsett med custom bios så kan man inte överklocka högre än med originalbios. (Men jag kan ha fel, bara sånt jag har skumläst igenom på nätet)

Normalt är power låst till ett max ja men det finns vissa kort så som ASUS 1080 som har en bios som tar bort den gränsen, vet dock inte om något annat kort har det. Du kommer inte så mycket högre men för min del så blev klockningen mer stabil så den boostar högre.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Var det inte samma visa med GTX 1070?

Endast GTX 1070 Ti, inte vanliga GTX 1070. Anledningen antogs vara att de annars skulle prestera likvärdigt med de dyrare GTX 1080-korten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

nVidia mjölkar in i det sista innan AMD/Intel kontrar..

Visa signatur

5600G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traybox:

nVidia mjölkar in i det sista innan AMD/Intel kontrar..

Snälla förklara för mig hur de mjölkar genom att sänka priserna för vissa modeller genom att förbjuda fabriksöverklockning av sämre binnade chip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Snälla förklara för mig hur de mjölkar genom att sänka priserna för vissa modeller genom att förbjuda fabriksöverklockning av sämre binnade chip?

Hahahaha, "sänka priserna för vissa modeller"?
Nej, skulle inte tro det, hade du skrivit "prispåslag för bättre binnade chip" hade du varit på rätt spår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

sänka priserna

Vilket skämt, har du ens sett de nya priserna?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tyvärr är spänningen låst på Pascal, så oavsett med custom bios så kan man inte överklocka högre än med originalbios. (Men jag kan ha fel, bara sånt jag har skumläst igenom på nätet)

Är hyfsat säker på att jag sett folk som låst upp till iaf 1.200mv (1.093 std) genom custom bios.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av frong:

Är hyfsat säker på att jag sett folk som låst upp till iaf 1.200mv (1.093 std) genom custom bios.

Vissa kort tex Hof LN2 och kinpin 1080ti har helt unlocked kort.

Du kan slå på LN2 bios och allt är upplåst men på egen risk.
har ett 980ti kinpin och samma där, LN2 bios är lite läskigt kan dra i slidern forever

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

HOLY S***

tycker synt om folk som har köpt founders edition redan nu. 70 skruvar och lim håller ihop kylaren. visst går den att tar av lätt, men det blir inte skoj att efter 2 eller 3 år försöka tar isär kylaren för att damma ur den. bättre att gå över till vatten då eller hoppas att det finns 3:je parts lösningar då.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är fabriksöverklockningen från tillverkarna vanligen gjord så taffligt att korten riskerar att ta skada då?
Själv trodde jag inte att just fabriksöversklockningen var ett problem alls.

Men så är jag väl aningen ringrostig på området i nuläget får medges

Fabriks överklockningen kan vara tafflig , det är ingen garanti för att den fungerar felfritt. Jag har själv råkat ut för detta med artefakter och annat som följd. Klockade man manuellt ner kortet så funkade det.