Take-Two: "Strömma spel utan fördröjning verklighet inom några år"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, så är det naturligtvis. Det man menar är att minimera fördröjningen tills den blir försumbar. Säg 5-10ms eller så. Mitt inlägg var inte jätteallvarligt menat.

lika så mitt svar ^^ men so sagt, rent teoretiskt känns det väldigt långt bort, men man kan ju fuska lite

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Avstängd

Mycket skitsnack.
De flesta kommer nog aldrig vara såpass nära servrarna att de kommer spela med tillräckligt liten fördröjning så att det blir spelbart. Sen vill nog de flesta ändå ha en dator i sin bostad man kan sitta vid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fermia:

Exakt lite missvisande att enbart skriva "Enda som behövs är en handkontroll" Ja jag vet jag är petig hihi

Haha, fair enough. Får väl förtydliga det i nyheten.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TakeTwo:

There aren't very many of those because you do have to address latency, and you do have to be pretty close to where the consumer is in order to address latency.

Ja, helt inne på det här, ett litet datacenter väldigt nära användaren, kanske till och med i samma rum, då behöver man enbart en kabel. Det behöver ju inte vara så stort datacenter heller, räcker troligtvis med en CPU och en GPU.

Permalänk
Sötast

För er som är extremt skeptiska - något jag själv varit länge....

Testa installera parsec på din burk och dra hem till polaren och spela därifrån.

Parsec är server/klient för streaming av spel (går även att streama skrivbordet) De kör ett egenutvecklat protokoll som är _sinnessjukt_ bra.

Har för skojs skull testat spel som t.ex PUBG ett par gånger och kan utan tvekan säga att det fungerar bra. Det är väldigt sällan som man märker något inputlag.

Och ja, min bakgrund då är nitisk pc spelare sedan barnsben, klarar ej av konsollspel, klarar ej av låg fps, klarar ej av inputlag.
Sitter med 144hz gsync och SJÄLVKLART är streamingen inte SÅ bra som den hårdvaran, men det går utan problem att använda det som extralösning.

Jag tar mycket hellre med mig laptopen till en polare och spelar med parsec hemifrån än att spela spelen direkt på laptopen då det ger sämre prestanda, högre ljudnivå och varmare dator.

Tillägg:

Streamar du i ditt eget lan så är inputlagget ej märkbart, måste filmas med höghastighetskamera för att märkas av. Så in home är det en väldigt bra lösning.

Exempel på lan:
https://www.youtube.com/watch?v=ved8AANHUc8
Latenstest:
https://www.youtube.com/watch?v=GjpalG4DjNo 6-8ms latency.
Latenstest med höghastighetskamera (streamar över lan i 240FPS!!)
https://www.youtube.com/watch?v=dvGdNHx7alI

Parsec är helt gratis, men de säljer även en game on demand tjänst för de som inte har egen hårdvara som server ^^

Permalänk
Medlem

Mjo, det kan nog stämma. Största problemet är som sagt nätverkshastigheter.
Microsoft har med största sannolikhet en streamingkonsol på ingång. Det har även spekulerats tidigare.
Andra personer såsom level1tech har spekulerat om det (och även testat saker). Så man bör kanske inte förkasta det här förslaget direkt (förstås, det här är inget låglatens, hög FPS i hög upplösning projekt. Det handlar mer om "acceptabel" prestanda).

Permalänk
Medlem

Det mest rimliga är väl att avlasta persondatorer. Där beräkningar görs på både clienten och servern. Där man använder persondatorns beräkningar för interpolation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För er som är extremt skeptiska - något jag själv varit länge....

Testa installera parsec på din burk och dra hem till polaren och spela därifrån.

Parsec är server/klient för streaming av spel (går även att streama skrivbordet) De kör ett egenutvecklat protokoll som är _sinnessjukt_ bra.

Har för skojs skull testat spel som t.ex PUBG ett par gånger och kan utan tvekan säga att det fungerar bra. Det är väldigt sällan som man märker något inputlag.

Och ja, min bakgrund då är nitisk pc spelare sedan barnsben, klarar ej av konsollspel, klarar ej av låg fps, klarar ej av inputlag.
Sitter med 144hz gsync och SJÄLVKLART är streamingen inte SÅ bra som den hårdvaran, men det går utan problem att använda det som extralösning.

Jag tar mycket hellre med mig laptopen till en polare och spelar med parsec hemifrån än att spela spelen direkt på laptopen då det ger sämre prestanda, högre ljudnivå och varmare dator.

Låter smutt, ska kika på Parsec, vi brukar ha spelkvällar på jobbet och våra laptops här är inte anpassade för grafiskt krävande spel om man säger så...

Skepticismen hos mig består mestadels i att det här primärt är ett sätt att tjäna mer stålar på bekostnad av mig som konsument. Varför sälja ett spel för 60 dollar när du kan sälja tillgång till spelet för 60 dollar i månaden?

Permalänk
Sötast

@The-Architect:

Uppdaterade inlägget med länkar ^^

Permalänk
Medlem

Känns som att fördröjningen går att lösa ganska bra, tror inte att det kommer att vara något större problem i Länder med okej internetanslutning om man bortser från e-sportstitlar.

Undrar dock vad det skulle kosta dock, rendera spel kräver ganska mycket mer CPU och GPU av servrarna än att strömma en video och nuvarande servrar brukar inte vara speciellt anpassade för GPU-tunga scenarion vilket gör det svårt att använda överskottsprestanda från befintliga maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Stämmer detta verkligen? Även när man kör tripple buffer Vsync? Jag är inte så känslig för det, och hatar tearing så jag kör nästan alltid med Vsync. Men förstår att om man kör typ CS-go kanske det är en nackdel.

Skulle vara kul med en swec-artikel ang. fördröjning. Känns som det är många faktorer som påverkar, skärmens resposntid, nätverket, hugr många biler/sekund spelet lirar i, om man kör trådad eller trådlös handkontroll osv

Skrivet av Zemlan:

Se videon jag länkade till BrottOchStraff. Blir en del mer i verkligheten. Om jag inte missuppfattat ngt.

*edit * 100ms extra var uppenbarligen fel av mig. Minns videon fel. Var totalt över 100ms det blev med Vsync. Inte 100ms extra. Men iaf. Är märkbart

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Lordsqueak:

Tripplebuffer lägger till en frame i renderingstid, max. Men till skillnad från enbart v-sync så väntar den inte på v-sync, utan kör på som med v-sync off.
resultatet blir bättre input (jämnfört med v-sync on, men inte mot v-sync off), fast lite fördröjt (en framebuffer), och ingen tearing.
Inget som borde addera 50-60ms i fördröjning dock. (om han inte lagt till extra buffers, av nån anledning)

Hmmm, efter att ha kollat lite snabbt på videon, så misstänker jag att spelet i sig lägger till delay. att titta på när ett gevär skjuter är trots allt lite sketchy, då detta är en animation som inte nödvändigtvis stämmer helt perfekt. hans test på CS:go visar detta då han går från 47ms till 27ms, på 144hz.
27ms låter mer skäligt, men fortfarande lite högt. Jag skulle nog vilja se en specifik util för att visa musknappen istället för ett spel, då vi inte vet hur mycket lagg spelet tillför.

Ej att förglömma när man räknar på detta är den ”input lag” som skärmen/TV:n ger (kolumnen näst längs till höger):

https://www.rtings.com/monitor/tests/inputs/input-lag
https://www.rtings.com/tv/tests/inputs/input-lag

Note: Do not confuse the input lag time with the response time. The response time is the time it takes a pixel to shift from one color to another, which is often significantly shorter than the input lag time. Response time is related to motion blur.

Edit:
Lite förvirrande – siffran i ”Input Lag”-kolumnen verkar vara ett betyg (10 är max?) så då är det alltså lägre ”input lag” ju högre siffra där i ”Input Lag”-kolumnen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

inte helt förtjust i streaming av spel, jag vill aldrig vara beroende av mitt nätverk osv även om man är det när man spelar online spel men vafan jag vill ha mitt spel installerat och inte streama det från servrar....

Permalänk
Medlem

Den uppenbara kommentaren till den rubriken är väll. "Nej, det kommer det inte att vara" Kanske single playerspel som angry birds eller Farmville. Men de spelen är ju så små så vad är fördelen med att strema dem? Fasiken, steam link försöker ju göra det men lider ändå av problem och det är på ett lokalt nät..... nej kanske om 10år och någon teknisk revolution..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Skepticismen hos mig består mestadels i att det här primärt är ett sätt att tjäna mer stålar på bekostnad av mig som konsument. Varför sälja ett spel för 60 dollar när du kan sälja tillgång till spelet för 60 dollar i månaden?

Jag håller med.
Jag ser också problem med att låta speldistributören styra vilka spel, och hur länge dessa är "värda" att köpa serverkraft och bandbredd för.
Jag är kanske gammalmodig, men om jag köpt ett spel så tycker jag att jag har rätt att spela det när jag vill oavsett om det blivit impopulärt eller gammalt.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Strömma spel utan fördröjning verklighet inom några år"

Så de ska alltså på något sätt kringå fysikens lagar, spännande!

Dom ringer bara Dark Helmet och får tillgång till LUDICROUS SPEED-teknologin så kommer vi t.o.m få negativ input lag!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Har testat Geforce NOW till min Shield TV. Var helt hopplöst. Spel från egna datorn har jag länge spelat utan problem. Men Geforce NOW-problemet var pga en inställning i routern (stäng av QoS om det strular i en Netgear-router). Nu rullar nya Tomb Raider, om inte felfritt så mycket bra. 1-10 sekunders frysningar två gånger i timman eller så, annars mycket bra. Kan skjuta på ny dator ett tag till nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Lycka till, inte ens steam link över lan duger för mig.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dyluck:

Lycka till, inte ens steam link över lan duger för mig.

Bullcrap.

https://www.youtube.com/watch?v=v9ejCaZRtKU

Steamlink som jag också har hemma förövrigt har lägre inputlag än de flesta tv-apparater.

Permalänk

Jag såg ”fördröjd verklighet”, och tänkte att det var nästa fluga.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Avstängd

Nej tack, hur t.ex. ska man kunna modda streamande spel?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Mmm... jag ser framemot att kunna streama 1080p@60 komprimerad spelbild på en 4K TV!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För er som är extremt skeptiska - något jag själv varit länge....

Testa installera parsec på din burk och dra hem till polaren och spela därifrån.

Parsec är server/klient för streaming av spel (går även att streama skrivbordet) De kör ett egenutvecklat protokoll som är _sinnessjukt_ bra.

Har för skojs skull testat spel som t.ex PUBG ett par gånger och kan utan tvekan säga att det fungerar bra. Det är väldigt sällan som man märker något inputlag.

Och ja, min bakgrund då är nitisk pc spelare sedan barnsben, klarar ej av konsollspel, klarar ej av låg fps, klarar ej av inputlag.
Sitter med 144hz gsync och SJÄLVKLART är streamingen inte SÅ bra som den hårdvaran, men det går utan problem att använda det som extralösning.

Jag tar mycket hellre med mig laptopen till en polare och spelar med parsec hemifrån än att spela spelen direkt på laptopen då det ger sämre prestanda, högre ljudnivå och varmare dator.

Tillägg:

Streamar du i ditt eget lan så är inputlagget ej märkbart, måste filmas med höghastighetskamera för att märkas av. Så in home är det en väldigt bra lösning.

Exempel på lan:
https://www.youtube.com/watch?v=ved8AANHUc8
Latenstest:
https://www.youtube.com/watch?v=GjpalG4DjNo 6-8ms latency.
Latenstest med höghastighetskamera (streamar över lan i 240FPS!!)
https://www.youtube.com/watch?v=dvGdNHx7alI

Parsec är helt gratis, men de säljer även en game on demand tjänst för de som inte har egen hårdvara som server ^^

Intressant. Fungerar det bättre än steamlink?
Jag provade steamlink ett tag men jag var inte nöjd så jag sålde den vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av Elektron:

Intressant. Fungerar det bättre än steamlink?
Jag provade steamlink ett tag men jag var inte nöjd så jag sålde den vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Är gratis så bara att testa.

Det finns en tom en build för RPI3 också men inte testat den.

Permalänk
Medlem

"Kommer innebära att marknaden växer, då det inte längre finns krav på att köpa en separat konsol eller dator för att spela"

Finns inget som säger att vi kommer att fortsätta behöva "äga" våra spel vi köpt heller om dem här innovatörerna får ha sin vilja igenom. Helt enkelt därför att det inte finns någon anledning att ladda ner några spel längre. Än mindre något som behöver installeras.

Verkligen INTE en utveckling som jag själv skulle vilja föredra!

Permalänk
Avstängd

Nog fan kan detta begränsa fusk iallafall!..

..Tills de små krypen klurar ut ett sätt att ta sig runt det också...

Jävligt skönt att slippa en burk med fläktljud och annat faktiskt.. Allt som skulle krävas är ju en tunn skärm som har allt nödvändigt inbyggt.

Föredrar dock 'one time payment' framför prenumerationstjänster alla dagar i veckan... Mer eller mindre alla spel hade ju blivit en prenumerationstjänst.. Så tillvida en inte får tillgång till merparten av spelen på marknaden genom en enda streamingtjänst, typ Steam.. Netflix och liknande skulle ju lätt ge sig in på spelmarknaden också... Kan föreställa mig att Amazon blir ledande..

Permalänk
Avstängd

Är det detta företaget? https://www.take2games.com/

Som använder Flash på sin hemsida 2018?

Permalänk
Medlem

Jag har testat att strömma spel från playkey.net, deras servrar är baserade i Ryssland, men de har som mål att vara ett decentraliserat nätverk av datorer att strömma ifrån där du som har en vettig dator kan sälja din datorkraft i utbyte mot kryptovaluta. Kan säga som så här att det är en delay men det är inget man märker i singleplayer spel, däremot online. Det går att testa 30 minuter Doom Trial utan att betala/ lägga in kontokort. Kan rekommendera er att testa. Tekniken är fantastisk.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

testat en del geforce now och märker ingen fördröjning, men jag spelar normalt på en tv i 60 hz och med säkert mycket input lag så jag är inte så känslig. Men dom behöver gå upp i 4k om det ska vara värt det annars spelar jag hellre i 4k på datorn.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hjälpsam

Tror att tekniken kommer att slå.
Det är mest FPS som är känsliga för fördröjningar, turbaserade spel är inte ett dugg känsliga.
Med servern nära, är det inget som de flesta kommer att känna av.
Man skall också komma ihåg att alla onlinespel redan dras med en fördröjning över nätet.
Frågan är inte om det kommer att slå, frågan är när.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Species8472:

Är det detta företaget? https://www.take2games.com/

Som använder Flash på sin hemsida 2018?

Gör HBO också

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |