Flytta Win10-licens till datorbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@DanMicke: Kanske ingen superbra ide att posta den bilden här, det ser ut som att nyckeln står i klartext. I kombinationen med infon att du har/skall flytta den så kan säkert någon få för sig att sno den.

Man har ju huvudet under armen :). Borta nu. Fanns dock så mycket mumbojumbo att jag behövde tolkning för om licensen gick att flytta eller ej. Ska editera med maskerad info.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

[quote postid="17568150" userid="117887" name="Dr.Mabuse"]
Återigen korrelerar inte ditt inlägg med vad som diskuteras. TS vill flytta licensen till högst två nya datorer. Menar du med "uppdatering" installationer? Är det så som jag tror du menar återstår 8 aktiveringar. Låter som ett icke-problem.
[/quot

Det va då själva ... orelevant va du kan eller inte om licenser.
Jag har svarat på TS.... men mitt direkta svar på hans fråga (eftersom han frågar bla bla bla) ÄR nä det kan du inte

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

@DanMicke:
Du kan försöka flytta.
Det första du gör är att gå in på MS sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10-
Där laddar du ner verktyget till att göra en iso (hoppas du är med )
När du laddat ner "ison" bränn det till närmsta media. usb is to prefer.
Använd rufus att "bränna" ison med till usb.
När du kommit så långt in med usb i datorn.
Starta om... se till att datorn botar från usb (i bios)
Install.... när du kommer till frågan har du nyckel kryssa i NEJ.
När du är klar med all install ringer du MS (sök nummer) och anger din nyckel. ange med att det bara är på en eller inga datorer innan.

Fast som det skrivits i tråden så finns det nycklar för ett par hundra om du tycker ovanstående verkar jobbigt...

Är det ett bra svar för dig DanMicke

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

@DanMicke:
Du kan försöka flytta.
Det första du gör är att gå in på MS sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10-
Där laddar du ner verktyget till att göra en iso (hoppas du är med )
När du laddat ner "ison" bränn det till närmsta media. usb is to prefer.
Använd rufus att "bränna" ison med till usb.
När du kommit så långt in med usb i datorn.
Starta om... se till att datorn botar från usb (i bios)
Install.... när du kommer till frågan har du nyckel kryssa i NEJ.
När du är klar med all install ringer du MS (sök nummer) och anger din nyckel. ange med att det bara är på en eller inga datorer innan.

Fast som det skrivits i tråden så finns det nycklar för ett par hundra om du tycker ovanstående verkar jobbigt...

I princip var jag redo för precis detta. Bra med denna checklista då. Ska förbereda installationsstickan på nuvarande dator. Vet inte om jag behöver ringa för jag har sett en rutinbeskrivning för hur man stänger ner licensen på en dator för att väcka den till liv i en annan via denna länk https://www.howtogeek.com/124286/how-to-uninstall-your-window... (installation på ny dator längre ner på sidan).

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

I princip var jag redo för precis detta. Bra med denna checklista då. Ska förbereda installationsstickan på nuvarande dator. Vet inte om jag behöver ringa för jag har sett en rutinbeskrivning för hur man stänger ner licensen på en dator för att väcka den till liv i en annan via denna länk https://www.howtogeek.com/124286/how-to-uninstall-your-window... (installation på ny dator längre ner på sidan).

Kör på!! va jag kan se så ska parametrarna funka i CMD

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Va tvungen o pröva!! det som händer med det som står i länken är att nyckeln tas bort från rigistret på den dator du gör det på!! ingen information skickas vidare !! alltså kan inte MS veta att den är borttagen eller att du försökt

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

@Roxxer: Vad skulle det ha för betydelse? Om man har köpt licens och disken kraschar måste man väl också kunna aktivera på annan dator, utan att MS fått 'bekräftelse' något sätt?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

@Roxxer: Vad skulle det ha för betydelse? Om man har köpt licens och disken kraschar måste man väl också kunna aktivera på annan dator, utan att MS fått 'bekräftelse' något sätt?

NEJ

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Kör på!! va jag kan se så ska parametrarna funka i CMD

Skrivet av Roxxer:

Inte för o va snarstruken här!!! men det är inte så lätt som du tänker.
I stora drag kan du inte flytta licensen (som jag skrev tidigare i tråden) från en hårdvara till en annan, i vissa maskiner eller (köpta märkes) så hänger nyckeln ihop med en nyckel från bios. vilket jag inte är helt hundra på men jag tror att det har med moderkortets ID att göra vilket är indeviduelt för varje moderkort.
Så redan där skiter det sig. MEN som dom skrev här i tråden kan du prova livekontot och aktivera den vägen. vilket jag personligen har dålig erfarenhet av!
Då frågar du dig säkert om jag köpt en licens utan dator och installat den på den, Jaa det funkar att byta hårdvara i tills du byter moderkort!! Som sagt jag är inte helt säker på hur det där funkar, men så är min erfarenhet och jag bygger datorer o byter flera gånger i veckan!
Så att ha en licens är inte lika med att du äger den.
Jag vill gärna hjälpa dig men mitt råd är att göra som jag skrev tidigare i tråden

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

@DanMicke: Mycket diskussioner och gissningar här verkar det som.

Av egen erfarenhet, dvs jag har själv gjort följande när jag byggde ny dator till sonen.

Gamla datorn hade en fulkopia av W7 som uppgraderades gratis till laglig W10 pro under erbjudandet som MS hade.
Nya datorn som byggdes hade nytt moderkort, cpu, minne mm, endast någon lagringsdisk flyttades över.
När den var klar installerades W10 pro utan nyckel, efter installationen loggade vi in på hans MS konto och valde att aktivera.
Aktiveringen skedde inte direkt utan vi följde "felsökningen", via länken som dök upp, fram till frågan om vi hade bytt hårdvara som vi svarade ja på och då aktiverades W10 på den nya datorn.
Denna proceduren görs när man är online vilket även medför att licensen flyttas över till det nya moderkortet.

Den gamla datorn är använd efter detta och har ny HDD med nytt W10 som inte aktiverades på den gamla licensen.

Jag vet även att några personer har lyckats få W10 aktiverat direkt när man loggat in på MS kontot på den nya datorn och aldrig behövt gå via felsökningen, dock verkar det vanligare att man måste köra den.

Det enda jag kan tänka mig som gör att detta inte fungerar är om licensen är OEM och kommer från en gammal märkesdator, OEM licenser från andra "hemmabyggen" har dock gått att flytta över tidigare.

Permalänk
Medlem

Metoden för att aktivera Windows 10 efter byte av moderkort som MacAllan beskriver finns att läsa i denna guide https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Har du rätt juridiskt att flytta licensen mellan hårdara bara för det är windows live bundet?

Det är ingen bugg, det är e feature. Om MS ändrar sina licensvillkor och tjänstens tillgänglighet utgår jag från att det också är i pariteten med rådande lagstiftning. Sedan kan man diskutera huruvida en EUAL utan underskrift har någon juridisk värde över huvud taget i Sverige när det kommer till kritan men det är en annan diskussion.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Har du rätt juridiskt att flytta licensen mellan hårdara bara för det är windows live bundet?

Eftersom MS själva har guider hur man gör detta så borde det väl även vara tillåtet, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Eftersom MS själva har guider hur man gör detta så borde det väl även vara tillåtet, eller hur?

Du menar samma bolag som säger officiellt i deras support att man aldrig behöver installera om Windows?

Jag skulle våga säga att guiden innefattar flytt mellan 2 datorer t.ex. om man fått den utbytt eller ominstallerad.
Eller mellan 2 datorer som båda har (samma) OEM licens från början.

Knappast en burk utan licens (hemmabyggd stationär) ifrån en OEM licens från laptop....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du menar samma bolag som säger officiellt i deras support att man aldrig behöver installera om Windows?

Jag skulle våga säga att guiden innefattar flytt mellan 2 datorer t.ex. om man fått den utbytt eller ominstallerad.
Eller mellan 2 datorer som båda har (samma) OEM licens från början.

Knappast en burk utan licens (hemmabyggd stationär) ifrån en OEM licens från laptop....

Vad dom säger om att behöva ominstallera windows eller inte är ju ganska orelevant i denna frågan.

Sen är det en tolkningsfråga, men du har en poäng i att deras guide inte tar upp när det är en helt ny dator.
Men använder man sig av de inbyggda funktionerna som finns i W10 och med dessa lyckas flytta licensen samt att MS serverar accepterar detta så borde det vara ganska grönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad dom säger om att behöva ominstallera windows eller inte är ju ganska orelevant i denna frågan.

Sen är det en tolkningsfråga, men du har en poäng i att deras guide inte tar upp när det är en helt ny dator.
Men använder man sig av de inbyggda funktionerna som finns i W10 och med dessa lyckas flytta licensen samt att MS serverar accepterar detta så borde det vara ganska grönt.

Som sagt, sysslat med detta på företags nivå i 10 år och sett ett o annat med MS.

Att få flytta en OEM license mellan 2 datorer är något du kan räkna iskallt med är illegalt.
Delvis för licenserna är tillverkar specifika och delvis för att dom är rabatterade för att slängas med varje dator.

Varför sälja en OEM licens för 30% av Retail priset om en kund kan flytta den mellan datorer?

Amerikanska bolag (ej udantaget MS) älskar att göra tillgänglighets scenarion som ej existerar (typ som att du aldrig behöver installera om Windows) eller t.ex. att du självklart som trogen Asus kund köper ny Asus dator exakt var 24 månad och har ett MS konto så du känner igen dig var du var sist. I min värld lika naivt som att köpa appar i Samsung store på din TV för du kommer blint köpa en Samsung TV varje gång ( och inte prisjaga bästa TVn varje gång du bytar).

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Varför sälja en OEM licens för 30% av Retail priset om en kund kan flytta den mellan datorer

I sakfrågan för trådens uppkomst är det inte längre en fråga för mig. Jag har köpt licens för nya datorn av ett simpelt skäl. Den gamla laptop med Win10 som jag mest har i sovrummet används bl.a. till att läsa morgontidningen. Hade länge en prenumeration på digital tidning men sa upp för snart ett år sedan. Märkligt nog så kan jag fortfarande hämta dagens tidning från denna laptop - däremot INTE från någon annan browser eller på annan dator. Så det måste finnas något spår i cache som sänder signal att jag är prenumerant. Och sålänge det motsvarar en kostnad på ca 300:-/mån så finner jag det fördelaktigt nog att behålla den datorn som den är. Det tar väl slut någon gång antar jag men inga tecken tyder på det ;).

Vad gäller ditt resonemang kring licenser håller jag i princip med MEN råkade ut för en mer udda situation då moderkortet på min gamla dator en gång kraschade. För mig som kund kändes det rätt självklart att jag skulle få behålla min Win-licens trots att jag tvingades byta moderkort, men se det gick INTE. Tycker att de kunde varit mer överseende då denna typ av situationer uppstår.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk

Uppgradering 6 år gammal dator....

För att få gratis win 11 är man tvungen att följa microsofts rekomendationer över ny hårdvara...

För min stödjer inte modekort, minne, Cpu, hade orginal windows 8 som sedan graderades upp till win 10 när denna kom.

Trotts detta gick det inte att få gratis uppdatering till win11, microsoft påstod att detta var en helt ny dator efter som jag bytt ut hårdvaran och då får man inte flytta licensen utan man måste köpa ännu en ny licens.
Märk väl att detta står det inget om när dom lovar kunderna gratis uppgradering från Win 10 till win 11....

Så jag blev blåst på min gamla licens trotts att jag köpt denna och kunde uppvisa orginalet, satt flera timmar med microsoft support
Men detta hjälpte inte utan jag installerade en gratis version av Linux, den är helt fantastisk, kommer aldrig köpa något från microsoft med sina falska löften som bara går ut på att lura kunderna på nya hård och varor.... och spåra ens aktiviteter och sälja annonser riktade mot kunderna...
Har för en del år sedan även slutat använda Googles tjänster också av samma anledning...
Godkänner aldrig Cokkies utan godkänner bara nödvändiga numera och så mycket skräp man slipper