Permalänk

SFP - Skarva fiber

Hej,

Jag har fiber från Sollentuna kommun som kommer in till en Packetfront fiberkonverterare. Nu vill jag ta bort den och dra SFP direkt in i min USG-XG-8. Då måste jag skarva fiberkabeln då den inte räcker. Vet någon hur man skarvar en fiber?

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas skarvdon att köpa, så jag antar att du behöver ett skarvdon för fiber och sedan en fiberpatch som räcker till dit du vill ha fibern

Permalänk
Medlem

Det var inte lätt att svara på. Vad är det för fiber och för kontakter? Single-mode eller multi-mode? SC, ST eller LC?

Sitter det en SFP i din fiberkonverterare idag?

PS: ta INTE bort kontakterna innan du vet att du ska koppla in dem i något. Kommer det damm på kontakterna så degraderas anslutningen kraftigt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

@Otur: Högst troligt LC, singelmode. De övriga är inte längre jättevanligt förekommande.

Permalänk
Medlem

Sitter fibern lindad inne i konvertern? Skulle tipsa om att ifall du ska göra ett ingrepp och ta bort konvertern att du skruvar dit en väggbox du lindar in fibern i och sedan sätter passande mellanstycke i väggboxen och sedan dra en enkel KK patch från denna till din egna utrustning.

Väggbox LC duplex
eller
Väggbox SC duplex
komplettera med
Mellanstycke LC duplex
eller
Mellanstycke SC duplex

SFP'n du kommer använda antar jag är en vanlig duplex variant så beroende på kontakter så blir det
LC-SC patch
eller
LC-LC patch

Med detta har du en hållbar lösning. Finns en uppsjö av olika väggboxar så jag tog bara första jag hittade

Edit: Tar för givet att det är singlemode som körs, detta är det absolut vanligaste, är det multimode som gäller så är det bara köra på samma typ av grejer men som är gjorda för multimode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tinyvaldemar:

Hej,

Jag har fiber från Sollentuna kommun som kommer in till en Packetfront fiberkonverterare. Nu vill jag ta bort den och dra SFP direkt in i min USG-XG-8. Då måste jag skarva fiberkabeln då den inte räcker. Vet någon hur man skarvar en fiber?

om du har möjlighet, du kan inte dra en helt ny för att slippa skarva?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Det är inte en bra lösning. Kommer kosta tusentals kronor och kommer sluta med att den landar i en väggbox. Lättaste lösningen enligt mig och utan fibersvets är alternativet jag gav och vill man gömma fiberpatchen så går det smidigt i en liten kabelkanal.

Permalänk
Skrivet av zexz:

Sitter fibern lindad inne i konvertern? Skulle tipsa om att ifall du ska göra ett ingrepp och ta bort konvertern att du skruvar dit en väggbox du lindar in fibern i och sedan sätter passande mellanstycke i väggboxen och sedan dra en enkel KK patch från denna till din egna utrustning.

Väggbox LC duplex
eller
Väggbox SC duplex
komplettera med
Mellanstycke LC duplex
eller
Mellanstycke SC duplex

SFP'n du kommer använda antar jag är en vanlig duplex variant så beroende på kontakter så blir det
LC-SC patch
eller
LC-LC patch

Med detta har du en hållbar lösning. Finns en uppsjö av olika väggboxar så jag tog bara första jag hittade

Edit: Tar för givet att det är singlemode som körs, detta är det absolut vanligaste, är det multimode som gäller så är det bara köra på samma typ av grejer men som är gjorda för multimode.

Detta är den bästa/enda lösningen utan att svetsa. Måste dock inte vara duplex sfp utan är mer troligare simplex (bidi) sfp om det inte är riktigt gammalt nät, med då alltså bara 1st kontakt (SC eller LC) men det ändrar inte förfarandet nämnvärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Precis. Ändrar bara vilket material man behöver köpa in. Hade underlättat med en bild så man får se vad TS har hemma så är det snabbt fixat en lista vad som behöver införskaffas.

Är mest och pillar i duplexnät så jag tog det lite förgivet.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att köpa fibertvätt (olika för SC och LC tyvärr när man köper tvättautomater) - ändytorna på SC-(U)PC -anslutningarna (i ODF:erna, LC i själva FSP:n) skall alltid tvättas innan de sätts ihop igen om man särat en anslutning - få man smuts och dammkorn precis där fibern möts så är det väldigt lätt att det repar glaset och sedan blir det plötsligt väldigt mycket dyrare att fixa det hela. Titta heller aldrig rakt mot spetsen utan alltid från sidan om du inte _VET_ att andra sidan är urtagen. Optofiber använder infrarött (1310 eller 1550 nm) och då fungerar inte ögonreflexerna om det skulle vara 'ljus' på. Modern fiberutrustning har förvisso massa handskakningar mm. innan de slår på full effekt - men det kan hänga sig eller på annat sätt inte göra det man tror och det är inte värt att förlora gula fläcken för alltid i ögat för en sådan sak...

De finns som automater som både kan tvätta spetsen och i hålet man ansluter in i (dessvärre kräver LC och FC olika), men är det mycket smutsigt och det sitter fast beläggning så blir det att använda 'världens dyraste tops' och ren isopropanol...

Och nej, du skall inte torka spetsen mot dina Jeans (som man sett folk göra ibland - det är så att man blir mörkrädd ibland i hur folk hanterar fiber...) - det kan bli väldigt dyrt då och man måste svetsa om till nya pigtails samt byta ut SFP om dess yta inuti också blivit repat.

Med andra ord försiktighet och med rätt tvättprylar så är detta inget problem - skiter man i sådan och allmän ovarsamt, repar ytor, knäcker fiber (svetsarna är ömtåliga även med skyddsrör) och det blir dyrt att fixa.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Glöm inte att köpa fibertvätt (olika för SC och LC tyvärr när man köper tvättautomater) - ändytorna på SC-(U)PC -anslutningarna (i ODF:erna, LC i själva FSP:n) skall alltid tvättas innan de sätts ihop igen om man särat en anslutning - få man smuts och dammkorn precis där fibern möts så är det väldigt lätt att det repar glaset och sedan blir det plötsligt väldigt mycket dyrare att fixa det hela. Titta heller aldrig rakt mot spetsen utan alltid från sidan om du inte _VET_ att andra sidan är urtagen. Optofiber använder infrarött (1310 eller 1550 nm) och då fungerar inte ögonreflexerna om det skulle vara 'ljus' på. Modern fiberutrustning har förvisso massa handskakningar mm. innan de slår på full effekt - men det kan hänga sig eller på annat sätt inte göra det man tror och det är inte värt att förlora gula fläcken för alltid i ögat för en sådan sak...

De finns som automater som både kan tvätta spetsen och i hålet man ansluter in i (dessvärre kräver LC och FC olika), men är det mycket smutsigt och det sitter fast beläggning så blir det att använda 'världens dyraste tops' och ren isopropanol...

Och nej, du skall inte torka spetsen mot dina Jeans (som man sett folk göra ibland - det är så att man blir mörkrädd ibland i hur folk hanterar fiber...) - det kan bli väldigt dyrt då och man måste svetsa om till nya pigtails samt byta ut SFP om dess yta inuti också blivit repat.

Med andra ord försiktighet och med rätt tvättprylar så är detta inget problem - skiter man i sådan och allmän ovarsamt, repar ytor, knäcker fiber (svetsarna är ömtåliga även med skyddsrör) och det blir dyrt att fixa.

Du har rätt i allt du säger kring renlighet.
Dock anser jag att om TS ska inhandla fibertvätt för att användas en gång kan han lika gärna köpa in hela tjänsten av en fibertekniker. Kan ju inte röra sig mer än 0,5h-1h jobb och det är ju ungefär vad en fibertvättpenna kostar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tinyvaldemar:

Hej,

Är det du eller Sollentuna kommun som äger packetfront fiberkonverteraren? Vad har de sagt om att du har tänkt dig att skarva deras fiber?

Permalänk
Medlem

Ja, skarvar man med mellanstycke och patch då lär det gå bra, men ska det klippas och svetsas då lär dom vilja veta, och ha mätning osv. Nätägare brukar ha järnkoll på längder, dämpning osv.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Skrivet av maskeradmannen:

Ja, skarvar man med mellanstycke och patch då lär det gå bra, men ska det klippas och svetsas då lär dom vilja veta, och ha mätning osv. Nätägare brukar ha järnkoll på längder, dämpning osv.

Så länge han får till det med länken så kan jag nästan lova att nätägare aldrig kommer bry sig.
Däremot blir det ju trist om han sabbar fibern så illa att dne behöver dras om och nätägare blir inblandad = dyrt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Så länge han får till det med länken så kan jag nästan lova att nätägare aldrig kommer bry sig.
Däremot blir det ju trist om han sabbar fibern så illa att dne behöver dras om och nätägare blir inblandad = dyrt

Jo, iofs. Den skarven drabbar ingen mer än fastighetsägaren.
Själv hade jag dock kört med patch I list fast jag har tillgång till svets genom jobbet. Hade gärna mätt dämpningen på skarven, men blir lite svårt att komma åt andra änden

Visa signatur

Acer Predator XB271H

Permalänk
Skrivet av maskeradmannen:

Jo, iofs. Den skarven drabbar ingen mer än fastighetsägaren.
Själv hade jag dock kört med patch I list fast jag har tillgång till svets genom jobbet. Hade gärna mätt dämpningen på skarven, men blir lite svårt att komma åt andra änden

För att mäta skarvdämpningen så behöver du inte komma åt andra änden. Skarvdämpningen ser du med OTDR. Så det går utmärkt

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

För att mäta skarvdämpningen så behöver du inte komma åt andra änden. Skarvdämpningen ser du med OTDR. Så det går utmärkt

Ska du OTDR mäta så ska väl inget vara anslutet i andra ändan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Nu var det ett tag sen jag använde OTDR, och har bara mätt vid nyinstallation dom ggr jag gjort det, och då har vi alltid mätt från båda hållen eftersom skarvarna kan ge olika värden från andra hållet. Dessutom trodde jag inte det funkade att mäta på aktiv fiber, men det kanske det gör. Har ingen jättekoll på dom grejerna.

Visa signatur

Acer Predator XB271H

Permalänk

Mäter gör man från båda håll om man skarvar olika fibertyper mot varandra. Det är ju vanligt att man använder .652-fiber i stamnätet i ett område och sedan .657-fiber sista biten till slutkund. Då får man en gainer åt ena hållet, så man mäter åt båda hållen för att få ett medelvärde för skarvdämpningen.

När det gäller OTDR så finns det billigare maskiner som inte kan mäta mot aktiv utrustning. Men för största flexibilitet, så behöver man en OTDR som kan mäta mot trafik. Då kan man tex mäta mot noden utan att först behöva koppla bort där, om man felsöker eller reparerar hos kund. Sedan när allt är OK så kan man åka till noden och mäta därifrån också.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.